Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan vet man om en sele er for liten eller ikke?


Recommended Posts

Kjøpte en sele for noen uker siden som bare har blitt liggende oppå en skap siden da. Syntes den virket såå liten når vi kom hjem og prøvde den på for andre gang. (prøvde den i butikken og)

Idag tok jeg den på My når vi gikk for å hente posten, og det virket som om forbena hennes fikk veldig frie bevegelser og hunden virket fornøyd.

Men..

Jeg blir skeptisk, for den er liksom ikke like langt bak på rumpa som jeg ser at nomeseler er på hunder. Den løkka ligger jo et stykke før rumpa på en måte. Når hun er koblet og drar, er det akkurat så løkka ligger over stumpen på henne.

Halsen syns jeg også virker veldig trang, men jeg vet jo av erfaring at jeg bruker å ta feil på slike ting. Kjøper ofte for store halsbånd osv, og liker at halsbåndene henger litt løst. Den forrige selen hun hadde var også 1-2 nr for stor, så den lå også ganske løst rundt halsen hennes. Men denne ligger på en måte mer fast. Når hun ikke drar i sela får jeg jo lett 2-3 fingrer imellom hunden og selen, men jeg syns det virker såå stramt med en gang jeg kobler henne fast og det blir trykk på sela.

Sendte målene hennes til seleverkstedet.no idag, så får vi vel forhåpentligvis endelig en sele som passer om en stund - men jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal bruke denne vi har nå som "ekstrasele" og bare bruke den til vi får ny-sela, eller om jeg skal dra å levere den tilbake..

Den kostet jo nesten 600,- så om den ikke passer er det jo teit å beholde den.. Men om den passer er det jo teit å levere den tilbake, når jeg trenger en sele så sårt som jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lettere å bedømme om du slenger inn et par bilder - særlig i forhold til hvor langt bak sela skal ligge.

Men generelt sett er det jo slik at nomeseler og y-seler skal ligge tett rundt halsen, ofte tettere enn man tror, fordi man skal sørge for at sela ikke blir liggende for langt ned over skuldrene og brystet og således hemmer bevegelsene.

For meg høres det ut som om sela sitter greit rundt halsen og over brystet - du sier jo selv at hun får nokså frie bevegelser med den, og det er jo et positivt tegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en sele for noen uker siden som bare har blitt liggende oppå en skap siden da. Syntes den virket såå liten når vi kom hjem og prøvde den på for andre gang. (prøvde den i butikken og)

Idag tok jeg den på My når vi gikk for å hente posten, og det virket som om forbena hennes fikk veldig frie bevegelser og hunden virket fornøyd.

Men..

Jeg blir skeptisk, for den er liksom ikke like langt bak på rumpa som jeg ser at nomeseler er på hunder. Den løkka ligger jo et stykke før rumpa på en måte. Når hun er koblet og drar, er det akkurat så løkka ligger over stumpen på henne.

Halsen syns jeg også virker veldig trang, men jeg vet jo av erfaring at jeg bruker å ta feil på slike ting. Kjøper ofte for store halsbånd osv, og liker at halsbåndene henger litt løst. Den forrige selen hun hadde var også 1-2 nr for stor, så den lå også ganske løst rundt halsen hennes. Men denne ligger på en måte mer fast. Når hun ikke drar i sela får jeg jo lett 2-3 fingrer imellom hunden og selen, men jeg syns det virker såå stramt med en gang jeg kobler henne fast og det blir trykk på sela.

Sendte målene hennes til seleverkstedet.no idag, så får vi vel forhåpentligvis endelig en sele som passer om en stund - men jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg skal bruke denne vi har nå som "ekstrasele" og bare bruke den til vi får ny-sela, eller om jeg skal dra å levere den tilbake..

Den kostet jo nesten 600,- så om den ikke passer er det jo teit å beholde den.. Men om den passer er det jo teit å levere den tilbake, når jeg trenger en sele så sårt som jeg gjør :)

600kr for ei kennelsele?? :) Jaja, håper den er bra polstret da.

Denne er ganske fin å se på for å sammenligne.

Halsringen skal altså være så trang at du får trødd den på henne og trekt den av greit (det skal ikke føles som om at du river av henne ørene og alt av hud, men det skal ikke være "lett" heller"). Og halefestet skal være ve halerota til hunden. Ikke minst så er det viktig å se ltt på hvor det T-krysset på ribbena havner og hvor midtstolpen deler seg. :) et er bestandig enklere å se om en sele passer når man kan kjenne på hund og sele, men du får jo en oversikt på den linken jeg sendte med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det egentlig at en hund som ikke trekker 100 kg 5 mil om dagen skal ha en sele som sitter 140% på kroppen? Jeg spør bare fordi jeg føler det blir litt flisespikkeri å treffe akkurat på de områdene som skal være perfekte i forhold til pustekapasitet - om bikkja bare skal trekke deg på ski et par gang i måneden i løpet av vinterhalvåret (ikke referert til trådstarter - om trådstarter skulle føle seg truffet. Mer til bikkja mi for eksempel :) ). Ikke misforstå meg, hvem gidder vel gå på fjellet hvis sekken stopper alle muligheter for normalt oksygenopptak hos deg? Men mer "små uperfektheter" som ikke gir allverdens utslag på en kjapp tur utenfor husdørene. Tenker bare på pengebruk i forhold til "nivå av trekk".

Forøvrig hørtes 600 kr for en kennelsele MYE ut! Betalte under 550 for non-stop'en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 500 for en spesialtilpasset sele og synes linken du fikk er god.

Om hunden skal bruke selen aktivt er det viktig at det passer, både i forhold til pusting og slitasje på muskler. Jeg kjenner flere hunder som har endret seg totalt etter selebytte i forhold til trekk og arbeid.

Har man en arbeidshund som skal trekke gir man den en ordentlig sele, akkurat som ryggsekk eksempelet ditt. Hvem koser seg vel på tur med en sekk som bare er vond? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600kr for ei kennelsele?? :) Jaja, håper den er bra polstret da.

Denne er ganske fin å se på for å sammenligne.

Halsringen skal altså være så trang at du får trødd den på henne og trekt den av greit (det skal ikke føles som om at du river av henne ørene og alt av hud, men det skal ikke være "lett" heller"). Og halefestet skal være ve halerota til hunden. Ikke minst så er det viktig å se ltt på hvor det T-krysset på ribbena havner og hvor midtstolpen deler seg. :) et er bestandig enklere å se om en sele passer når man kan kjenne på hund og sele, men du får jo en oversikt på den linken jeg sendte med:)

Takk for illustrasjonen! Den var kjempe lur. Jeg ser flere punkter der, hvor sela til My antageligvis ikke sitter helt som den skal. Den er nok pittelitt for kort i lengden totalt, og bryst-delen skulle gått mer under brystkassa på en måte. Det føles ut som den stopper for tidlig, så det blir for mye press på ribbeina.

16kui9t.jpg

Og nei, sela var ikke så godt polstret heller at det gjør noe.. Men jeg fikk refundert den på et vis idag, og kjøpte heller et reflekskobbel - så venter vi heller med seleaktivitet til vi får pakke fra seleverkstedet. :)

Hvor viktig er det egentlig at en hund som ikke trekker 100 kg 5 mil om dagen skal ha en sele som sitter 140% på kroppen? Jeg spør bare fordi jeg føler det blir litt flisespikkeri å treffe akkurat på de områdene som skal være perfekte i forhold til pustekapasitet - om bikkja bare skal trekke deg på ski et par gang i måneden i løpet av vinterhalvåret (ikke referert til trådstarter - om trådstarter skulle føle seg truffet. Mer til bikkja mi for eksempel :D ). Ikke misforstå meg, hvem gidder vel gå på fjellet hvis sekken stopper alle muligheter for normalt oksygenopptak hos deg? Men mer "små uperfektheter" som ikke gir allverdens utslag på en kjapp tur utenfor husdørene. Tenker bare på pengebruk i forhold til "nivå av trekk".

Forøvrig hørtes 600 kr for en kennelsele MYE ut! Betalte under 550 for non-stop'en min.

For min del, så vil jeg mye heller bruke 5-600 kr på en sele som jeg føler meg helt komfortabel med å ha på hunden enn en som føles ut som den er for liten, og gir ubehag. Det virket som om My ikke ville bruke for mye krefter i sela, for da strammet den nok antagelig på en ekkel måte fremme. Og det er jo det viktigste, at den sitter bra fremme - hvor trykket ligger, og hvor halsen til hunden er. Det er jo alfa omega at hunden har frie luftveier, uansett om man skal på en 20min. tur i lysløypa eller om man skal på en dagstur på fjellet.

Jeg betalte 500 for en spesialtilpasset sele og synes linken du fikk er god.

Om hunden skal bruke selen aktivt er det viktig at det passer, både i forhold til pusting og slitasje på muskler. Jeg kjenner flere hunder som har endret seg totalt etter selebytte i forhold til trekk og arbeid.

Har man en arbeidshund som skal trekke gir man den en ordentlig sele, akkurat som ryggsekk eksempelet ditt. Hvem koser seg vel på tur med en sekk som bare er vond? :P

Jeg HATER å gå med ryggsekker som gnager, klemmer og er vonde.. Det er en pinelse faktisk. Det kan jo fint sammenlignes med hunder :)

Jeg bruker sele omtrent konstant på My, og siden hun drar såppass mye og kraftig som hun gjør så føler jeg at det er et stort pluss å bruke en ordentlig sele. Når vi i tillegg går spor, og jeg får ski i julegave, så er det jo greit å ha noe som fungerer til slik bruk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser for kort ut ja, løkka du fester båndet i skal starte ved haleroten. Du bør nok bytte den :)

Anbefaler deg non-stop sela altså, den er genial. http://www.non-stopdogwear.no/

Ja den passer sikkert bra til mange, men til min yngste samojed får jeg den ikke til å passe. Han får ikke puste skikkelig med den faktisk, så det ble å gå tilbake til den gode gamle nomeselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg tenke meg, at det er litt enten eller. For meg var det slik at jeg prøvde alt av seler, kennel, breeders osv osv men ingenting passet, før jeg prøvde nonstopselen. :) Den er kanskje mest utviklet for vorsthe-typer osv kanskje.

Ja det var det jeg kom fram til også, egentlig:) Har veldig tro på konseptet med den sela egentlig, men til samojeden passa den bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så litt liten ut den der ja. jeg var også itvil da jeg kjøpte sele til min, trodde min kraftige border collie hann skulle ha en medium, og etter å ha klødd meg lenge i hodet fikk jeg hjelp av en som hadde peiling, og måtte nedi str Small på Non-stop sela som nevnes over her. Denne sitter som støpt hos oss, og veldig fornøyd, den har også justerbar draghøyde,så om du skal løpe med hunden eller til å dra noe på bakken,så sitter den like godt med å justere litt på baken på den.

Vi måtte prøve flere typer seler fra flere merker før vi fant en som satt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så litt liten ut den der ja. jeg var også itvil da jeg kjøpte sele til min, trodde min kraftige border collie hann skulle ha en medium, og etter å ha klødd meg lenge i hodet fikk jeg hjelp av en som hadde peiling, og måtte nedi str Small på Non-stop sela som nevnes over her. Denne sitter som støpt hos oss, og veldig fornøyd, den har også justerbar draghøyde,så om du skal løpe med hunden eller til å dra noe på bakken,så sitter den like godt med å justere litt på baken på den.

Vi måtte prøve flere typer seler fra flere merker før vi fant en som satt bra.

Hvor kraftig er BC'n din? Høyde, vekt, lengde osv?

Er nemlig veldig i tvil om jeg tør å kjøpe en sele som nonstop-selen.. Jeg skulle til å gjøre det tidligere idag, men så fikk jeg en vond følelse i magen og bestemte meg for å sende mail til seleverkstedet.no istedet for å bestille spesialsydd sele. Vi fikk med full polstring, og den kostet såvidt over 500,- så jeg er kjempe fornøyd. :) Fikk til og med komme med fargeønsker!

Tror My blir for liten selv for den minste nonstop-sela. Hun er veldig lita til aussie å være, veier knapt 17kg (15-16kg når hun er i perfekt hold) og er knapt 48cm i mankehøyde. Hun er litt lang i "lenden" da, det er vel det eneste som kanskje er litt "stort" på henne *ler*

Jeg ser derfor for meg at selen antageligvis hadde blitt litt for stor, eller så ville vi neppe fått tilpasset den henne ordentlig. Hun er langt ifra noe vorsther i kroppen, liksom, så jeg tror hun har litt feil kroppstype i tillegg til å være lita til en slik sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den passer sikkert bra til mange, men til min yngste samojed får jeg den ikke til å passe. Han får ikke puste skikkelig med den faktisk, så det ble å gå tilbake til den gode gamle nomeselen.

Nonstopsela passer faktisk ikke til noen av hundene våre. Hannhunden jeg hadde var som ei siberian huskytispe i størrelse, stort sett alt av små nomeseler sydd til sibber passet ham, men ikke nonstop sela. Minstetispa (på størrelse med My sikkert) passer den heller ikke og draget blir fakisk feil på henne. Og på ridgebacken fant vi ikke en som passet både rundt halsen og i lengden. Ikke lett;)

Vi holder oss til heljusterbare nomeseler og helpolstrede nomeseler, så har vi noe som passer for det vi gjør :)

Og ja, jeg synes alle hunder skal ha skikkelige seler selv om de bare trekker litt. Det koster som oftest ikke noe mer å legge i litt penger i en bra sele. Ser at feks Laika har seler til 6-700kr her, mens man får en spesialsydd til sin hund fra seleverkstedet og nes sledeverksted for en 500 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16kui9t.jpg

En annen ting, sela skal gå til halerota ja, men som oftest så krøller de seg litt opp når det ikke er drag i de, spesielt om de er litt nye og kanskje litt stive. Så selv om den ser alt for kort ut der, så er den nødvendigvis ikke det ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, sela skal gå til halerota ja, men som oftest så krøller de seg litt opp når det ikke er drag i de, spesielt om de er litt nye og kanskje litt stive. Så selv om den ser alt for kort ut der, så er den nødvendigvis ikke det ellers :)

Jeg skulle til å si det samme :) Arn sin sele (og forsåvidt de andre to hannene vi har hatt) har selene i "løs" tilstand vært et lite stykke opp på ryggen. Noe ala slik som på My sin i starten. Etter hvert som de har blitt brukt, kommer de lengre bak. Både når selen var ny og når de ble mer brukt, kom de bak på haleroten ved bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn med et spørsmål jeg og da - selen jeg har til kahlo - en nomesele - ligner på den My har på seg - den er pittelitt kort - tror jeg når det er trekk i den, så den slutter et par cm over halerota - har det noe å si? Og hva er best å bruke når jeg skal på ski frem til jeg eventuelt får fatt i en ny en, den som er bittelitt kort eller en sykkelsele? Hun trives definitivt best i nomesela og resten av den sitter som et skudd. Sykkelselene vi har syns jeg er vrien å få til å ligge bra i front og de kommer ofte litt i veien for frembein og skuldre. Har vel også en webmastersele - men den er jo en god del kortere enn nomesela.

Ok - jeg er forvirra... Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16kui9t.jpg

Det er vel omtrent slik selen til Willy ser ut når han står i naturlig tilstand (uten å trekke). Den virker litt kort men blir helt perfekt når han senker hodet og legger seg framover i selen. Jeg har kikket på mange nye seler til Willy (bare fordi jeg har lyst på ny sele *ler*), men jeg ender alltid opp med at den selen han har nå - og som han har arvet etter min første briard - faktisk er den som passer best til hans kropp, både når vi går spor og snørekjører.

Sniker meg inn med et spørsmål jeg og da - selen jeg har til kahlo - en nomesele - ligner på den My har på seg - den er pittelitt kort - tror jeg når det er trekk i den, så den slutter et par cm over halerota - har det noe å si? Og hva er best å bruke når jeg skal på ski frem til jeg eventuelt får fatt i en ny en, den som er bittelitt kort eller en sykkelsele? Hun trives definitivt best i nomesela og resten av den sitter som et skudd. Sykkelselene vi har syns jeg er vrien å få til å ligge bra i front og de kommer ofte litt i veien for frembein og skuldre. Har vel også en webmastersele - men den er jo en god del kortere enn nomesela.

Ok - jeg er forvirra... Hjelp?

Jeg ville brukt nomeselen dersom det er den hunden trives i :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstopsela passer faktisk ikke til noen av hundene våre. Hannhunden jeg hadde var som ei siberian huskytispe i størrelse, stort sett alt av små nomeseler sydd til sibber passet ham, men ikke nonstop sela. Minstetispa (på størrelse med My sikkert) passer den heller ikke og draget blir fakisk feil på henne. Og på ridgebacken fant vi ikke en som passet både rundt halsen og i lengden. Ikke lett;)

Nonstop-selen er designet av nordiskkjørere, og er da tilpasset store kraftige hunder med stor brystkasse (gedigene trekkvorsthere altså..). Selen er bla derfor vanskelig å få til å passe på hunder som er bygget anderledes. Det popsitive med selen er at den får hundene til å trekke mye rettere, og ikke på skrå som mange trekkhunder har en tendens til. De reimene som i en nomesele går i kryss på ryggen, er her rette og festet til halsringen. Det dumme er at dette gjør at når hunden trekker blir halsreima trukket bakover på sidene der stroppene er festet, over skuldrene. Og man får mindre bevegelighet i freembein/skuldre og luftveiene blir på mange hunder hindret. Men en veldig fin sele, om den passer :whistle:

Jeg ville gått for nomeselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstop-selen er designet av nordiskkjørere, og er da tilpasset store kraftige hunder med stor brystkasse (gedigene trekkvorsthere altså..). Selen er bla derfor vanskelig å få til å passe på hunder som er bygget anderledes. Det popsitive med selen er at den får hundene til å trekke mye rettere, og ikke på skrå som mange trekkhunder har en tendens til. De reimene som i en nomesele går i kryss på ryggen, er her rette og festet til halsringen. Det dumme er at dette gjør at når hunden trekker blir halsreima trukket bakover på sidene der stroppene er festet, over skuldrene. Og man får mindre bevegelighet i freembein/skuldre og luftveiene blir på mange hunder hindret. Men en veldig fin sele, om den passer :whistle:

Jeg ville gått for nomeselen.

Blir litt som nomeselen. NonStop er laget for kraftige fuglehunder med dyp og gjerne relativt spiss brystkasse, mens nomeselen er laget for smalere, lengre og mer "primitive" hunder som de arktiske rasene jo er. Bygningen på hundene er forskjellig og dermed ogs ulike seler.

Netste oppgave blir å lage den ultimatesele for mellomhundene som aussiene og bordercolliene:P he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonstop-selen er designet av nordiskkjørere, og er da tilpasset store kraftige hunder med stor brystkasse (gedigene trekkvorsthere altså..). Selen er bla derfor vanskelig å få til å passe på hunder som er bygget anderledes. Det popsitive med selen er at den får hundene til å trekke mye rettere, og ikke på skrå som mange trekkhunder har en tendens til. De reimene som i en nomesele går i kryss på ryggen, er her rette og festet til halsringen. Det dumme er at dette gjør at når hunden trekker blir halsreima trukket bakover på sidene der stroppene er festet, over skuldrene. Og man får mindre bevegelighet i freembein/skuldre og luftveiene blir på mange hunder hindret. Men en veldig fin sele, om den passer :whistle:

Jeg ville gått for nomeselen.

Helt enig med deg i det. Ser forresten også det at de fleste får bedre bevegelser i skuldrene når de bruker nome i forhold til non-stop.

Blir litt som nomeselen. NonStop er laget for kraftige fuglehunder med dyp og gjerne relativt spiss brystkasse, mens nomeselen er laget for smalere, lengre og mer "primitive" hunder som de arktiske rasene jo er. Bygningen på hundene er forskjellig og dermed ogs ulike seler.

Netste oppgave blir å lage den ultimatesele for mellomhundene som aussiene og bordercolliene:P he he

Den ultimate sele for "mellomhundene" finnes jo; spesialsydd nomesele etter mål :hmm: og om man har en liten hund kan man kjøpe en regulerbar nomesele slik at man kan stille belastningspunktet til å bli korrekt ved snørekjøring, for så å stille det om så det blir korrekt ved spannkjøring om man skal drive med det i ny og ne :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i det. Ser forresten også det at de fleste får bedre bevegelser i skuldrene når de bruker nome i forhold til non-stop.

Den ultimate sele for "mellomhundene" finnes jo; spesialsydd nomesele etter mål :whistle: og om man har en liten hund kan man kjøpe en regulerbar nomesele slik at man kan stille belastningspunktet til å bli korrekt ved snørekjøring, for så å stille det om så det blir korrekt ved spannkjøring om man skal drive med det i ny og ne :wub:

Apropo det, hvor bør trekkpunktet være ved snørekjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke alltid nomesele er så bra til snørekjøring fordi båndet blir høyt oppe. Vanskelig å forklare. Når en hund trekker i spann er trekk lina rett frem, mens når man snørekjører blir den skrått oppover. Hva synes dere ?

På små hunder (50cm og lavere) ser man det ekstra godt, trekket kommer "under" hunden på en måte, og ikke på halsringen hvor det skal være. En helsjusterbar nomesele kan hjelpe på dette, for da får du justert trekket så det blir korrekt :whistle: Jeg kjøpte en heljusterbar nomesele til å bruke til pulken vår, da pulkfestet på vårt drag ikke er som alle de nye. Denne kan jeg også regulere så den passer like fint til snørekjøring som til spannkjøring. Evt så må man ha langt tau når man snørekjører, slik at vinkelen blir lavere fra hunden :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt nomeselen dersom det er den hunden trives i :whistle:.

Da går vi for det. Takk. :wub: Hun skal få seg spesialsydd sele etterhvert, men greit å se om hun har tenkt til å beholde flisfasongen hun har nå, eller om hun akter å legge seg ut litt mer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...