Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye lydighetsregler, når?


Aussieglis

Recommended Posts

Har hørt rykter om at det kommer endringer i LP-reglene snart, som gjør at klassene skal bygge bedre på hverandre. Noen øvelser utgår, som f.eks fvf i klasse 1. Og hopp over hinder blir akkurat som i Sverige.

Noen som har info om dette? Når man man forvente at endringene trår i kraft?

Er jo nesten ikke vits i å trene mer på noen ting, hvis de skal være helt annerledes snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

KLASSE 1;

-Fri ved fot utgår

- stå under marsj gjøres som kl 2 (gå 2 skritt bak hunden, ta den med i 3 meter før holdt)

-hinderet ; øvelsen starter i utg. st. på valgfri avstand, fører går på andre siden av hinderet, også valgfri avstand, og kommanderer hunden over hinderet, og hunden skal innta utg. st. igjen

-avstandskommandoer; Starter i utg. st., fører går 2 meter fra hunden, kommanderer dekk-sitt-dekk, går så tilbake til hunden og vanlig avslutning

KLASSE 2;

-Fellesdekk; 2 minutter med skjult fører (istedet for 3 som det er nå)

-Dekk under marsj; 10 meter transportetappe før dekk-momentet, så 3 meter fvf avslutning

-Ruta; hunden sendes på rett side (ikke på skrå som i kl 3) på ca 10 meters avstand, kommanderes i stå og skal holde stillingen i 3 sek før øvelsen er ferdig (for godkjent øvelse på minst 2 bein være i ruta)

KLASSE 3;

-fellessitt 1 min med synlig fører, på 20 meter

-enkelvis neddekk og oppsitt på fellesdekk, slik som Elite er nå

-Innkalling fra dekk med dekk (stå-momentet utgår)

-Ruta; hunden sendes rett inn, ikke på skrå, på 15 meters avstand. Det er også nedskrevet i regelverket at det er KUN kjelger som skal brukes, ikke kinahatter, klosser osv! "Gåingen" etterpå er som før.

Høringsfristen gikk ut 1.okt og de muligens nye reglene blir gjeldene fra 1.april eller 1.juni.

Sitert fra http://blogtown.se/blog.php?date=2009-11-19&id=Sviffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant at hele programmet blir så å si 100% likt svenskene sitt?

Jeg vil også ha fvf i klasse 1. Men da får man vel trent mer lineføring ihvertfall :) Det gjør jeg jo aldri med mindre jeg er på kurs så å si.

- Hilsen Anniken, som har lyst til å vente med debuten til de nye reglene er her eller ta turen over til sverige for å starte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant at hele programmet blir så å si 100% likt svenskene sitt?

Jeg vil også ha fvf i klasse 1. Men da får man vel trent mer lineføring ihvertfall :) Det gjør jeg jo aldri med mindre jeg er på kurs så å si.

- Hilsen Anniken, som har lyst til å vente med debuten til de nye reglene er her eller ta turen over til sverige for å starte

Svenskene har apportering i klasse 1, og ikke avstand. Ellers er det likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette har ikke jeg fått med meg :)

Kanskje drøye enda lenger med å starte LP 3 da! Klasse 1 ser ut til å bli en del enklere nå også. Det ser ut som at er neødvendig for mange :)

Nødvendig er det vel ikke, siden vi jo har brukt reglene vi har nå en god stund og det faktisk er en god del som har startet i klasse 1 under den tiden?

Men jeg syns det er bra at klassene nå virker mer "bygd på hverandre", også syns jeg det er positivt at det er blitt mer likt reglene i sverige. Det gjør det enklere å reise over grensa å konkurrere. Mindre regler å pugge, mindre forskjeller.

Tenk hvor greit det hadde vært om LP var likt i ALLE land. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke jeg heller hørt noe om. Ligger ikke noe informasjon ute på NKK sine sider, eller andre steder om dette? Og noen som vet om når det ev. blir bestemt? Høringsfristen har gått ut for lenge siden forstår jeg, men det er ikke helt avklart OM endringene blir?

Liker at avstandskommandering blir i klasse 1 også, og syns det er greit at det ikke er både lineføring OG fri ved fot i samme klasse. En av delene får jaggu meg holde (dog hadde jeg foretrukket fvf fremfor lineføring, men skitt au). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødvendig er det vel ikke, siden vi jo har brukt reglene vi har nå en god stund og det faktisk er en god del som har startet i klasse 1 under den tiden?

Men jeg syns det er bra at klassene nå virker mer "bygd på hverandre", også syns jeg det er positivt at det er blitt mer likt reglene i sverige. Det gjør det enklere å reise over grensa å konkurrere. Mindre regler å pugge, mindre forskjeller.

Tenk hvor greit det hadde vært om LP var likt i ALLE land. :)

Ja, men det det blir enklere i den forstand at teningen blir mer rettet mot videre klasser. Før trente mange på eliteøvelser og gadd ikke f.eks trene hopp over hinder med hunden på plass, fordi dette ikke er nødvendig å kunne høyere opp i klassene. Dermed var det mange som feilet på slike øvelser. I tillegg er det ofte demotiverende for hundene å gå både fri ved fot + lineføring rett etter hverandre. Det er da veldig bra at dette er kortet ned slik at hunden får en bedre konkurranse-erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for at det ikke både skal være lineføring og fvf lenger! :)

Er nok mange det virker demotiverende på ja.

Lurer på om det blir forandringer i bronsemerkeklassen også :)

Og om når endringene trer i kraft.

Syntes det høres greit ut jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Uææ! Neimen, hallo. De kan jo ikke drive å endre på sånt når jeg snart føler meg klar til å starte! Fysj av meg... Men jaja, det blir sikkert bra. Bortsett fra at jeg nå må omstille hele hodet mitt :)

Men dekk fra holdt er fortsatt med? Og de andre øvelsene som ikke ble nevnt over her? Eller er det kunn de øvelsene som er nevnt som er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes2: Uææ! Neimen, hallo. De kan jo ikke drive å endre på sånt når jeg snart føler meg klar til å starte! Fysj av meg... Men jaja, det blir sikkert bra. Bortsett fra at jeg nå må omstille hele hodet mitt :P

Men dekk fra holdt er fortsatt med? Og de andre øvelsene som ikke ble nevnt over her? Eller er det kunn de øvelsene som er nevnt som er med?

Hvis du føler deg klar til å starte, så gjør du jo det - og når disse endringene endelig trer i kraft (rundt juni?), så har dere kanskje fått opprykket uansett, og kan begynne fra scratch i lp2? Uansett er det ikke de helt store endringene som kommer, så burde ikke være noe problem å forandre på disse øvelsene selv om dere har startet i samme klasse tidligere med andre regler. Ellers er det jo uansett bra konkurransetrening for din del, noe de aller fleste trenger.

Det er også (i mine øyne hvert fall) bare positivt å ha noe nytt å trene på, ellers blir det gjerne kjedelig for hunden (og fører ikke minst), og man kan til og med ødelegge øvelser ved å terpe for mye på de(litt OT, men).

De andre øvelsene som ikke er nevnt vil fortsette å være slik de er i dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei makan da. Dette har jeg ikke fått med meg. Nå har jo vi rukket å starte i klasse 1, men kun en gang.. Føler jeg blir litt forvirra med tanke på om jeg da skal fortsette å terpe slik det er i dag (for å starte igjen i vår) eller om man skal gå rett på det eventuelle nye programmet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet jeg. Er det ikke bare å trene på alt da? Jeg har hund i LP2 - og rute skal hun jo lære uansett, det samme med transportetappe etter dekk under marsj. Det er virkelig ikke stor forskjell på å ikke ha transportetappe, og å gå rett inntil hunden og kommandere i sitt. Er det ikke bare å trene på begge deler? Kan man ikke både trene på fritt hopp over hinder, OG det å sette igjen hunden og så kommandere tilbakehopp? Det er jo ikke store endringer overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler deg klar til å starte, så gjør du jo det - og når disse endringene endelig trer i kraft (rundt juni?), så har dere kanskje fått opprykket uansett, og kan begynne fra scratch i lp2? Uansett er det ikke de helt store endringene som kommer, så burde ikke være noe problem å forandre på disse øvelsene selv om dere har startet i samme klasse tidligere med andre regler. Ellers er det jo uansett bra konkurransetrening for din del, noe de aller fleste trenger.

Det er også (i mine øyne hvert fall) bare positivt å ha noe nytt å trene på, ellers blir det gjerne kjedelig for hunden (og fører ikke minst), og man kan til og med ødelegge øvelser ved å terpe for mye på de(litt OT, men).

De andre øvelsene som ikke er nevnt vil fortsette å være slik de er i dag. :P

Jeg kommer vel aldri til å føle meg klar til å starte, selv om jeg sier at jeg gjør det. Men en gang må vi jo hoppe uti det, og nå har jeg utsatt det lenge nok. Så i januar starter vi, så får vi som du sier heller lære inn det nye programmet etter det. Opprykket ja.. Har liksom aldri sett for meg (sånn helt realistisk) at vi kommer oss lenger enn lp1, med opprykk. Men så klart vi får opprykket i løpet av de første gangene vi starter.. :P Må jo se litt lyst på det! Når vi snakker om lys, nå gikk det et lite lys opp for meg her. Ikke rart jeg i det siste har mistet litt motivasjonen når det gjelder lp-trening. Vi har jo bare terpet på det samme igjen og igjen og igjen. Dumme meg.. *og alt dette var bare helt ot*

Tror det blir bra med endringer jeg(nå som flinke Birte fikk meg til å se litt mer positivt på det). Og når jeg tenker over det så har jeg jo trent på så godt som alle disse endringen fra før.. Så no stress. Bare vi kunne fjernet apporteringen fra alle klasser nå, så hadde dette blitt bra! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ser virkelig ikke problemet jeg. Er det ikke bare å trene på alt da? Jeg har hund i LP2 - og rute skal hun jo lære uansett, det samme med transportetappe etter dekk under marsj. Det er virkelig ikke stor forskjell på å ikke ha transportetappe, og å gå rett inntil hunden og kommandere i sitt. Er det ikke bare å trene på begge deler? Kan man ikke både trene på fritt hopp over hinder, OG det å sette igjen hunden og så kommandere tilbakehopp? Det er jo ikke store endringer overhodet.

Helt enig. Jeg ser heller ikke at det skal være noe problem. Om man skal gå rett inntil hunden og kommandere sitt eller gå bak og ta den med seg i stå under marsj spiller egentlig ingen rolle for meg. Jeg lærer den begge deler fra starten uansett. Hunden skal bli stående uansett hvordan jeg går eller om jeg vifter med en leke eller legger meg ned og ruller på asfalten. Og den skal følge neste kommando uansett om det er "på plass" eller "sitt". Det er jo ikke værre enn å trene på begge deler. Hunden vil sikkert bare synes det er gøy med litt variasjon dersom en bare trener øvelsene til en klasse av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent på hvilke øvelser som får hvilke poeng om det nye regelverket blir vedtatt. I klasse 1 forsvinner jo 40 poeng på fvf, så spennende å se om alle disse nå blir direkte overført til avstandskommanderingen.

Og kommer ruta i klasse 2 bare til å være 10 poeng, siden det er utsending til kon som forsvinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når det blir vedtatt? (offisielt) Blir spennende å se :rolleyes2:

Jeg vet ikke, men jeg vil tro det tar litt tid. Regleverket skal skrives om av KG for LP, også skal det opp til godkjenning i hovedstyret i NKK som kun har møte siste torsdag i hver mnd. Jeg vil gjette at det kommer tidligst i slutten av januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...