Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye lydighetsregler, når?


Aussieglis

Recommended Posts

"Hoppkommandoen må gis før hunden utfører hoppet." fra hopp over hinder i klasse 1. Mulig dumt spørsmål, men MÅ ha en hoppkommando i tillegg til at man kaller inn? Vixen hopper fint hun med bare innkallingskommando, eller er det bare OM man har en til kommando så må den gies da? Hvis det er førstnevnte så får jeg begynne å trene meg på å gi hoppkommando i så fall. :)

Ellers så liker jeg nye reglene, og jeg syns klassene henger mye bedre sammen med disse enn tidligere. :icon_redface: *gleder seg til å konkurrere i lp over nyttår*

Nei, du kommanderer nok akkurat det du vil. Min kommando for tilbakehoppet i klasse 2 er "hopp-på-plass", men jeg kunne sikkert like gjerne sagt "på-plass" :hug: Det velger du nok helt selv.

Jeg gleder meg også til å konkurrere over nyttår, selv om vi går glipp av de største forrandingene som kom i klasse 1 og 2. Får prøve der med ny hund, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Nei, du kommanderer nok akkurat det du vil. Min kommando for tilbakehoppet i klasse 2 er "hopp-på-plass", men jeg kunne sikkert like gjerne sagt "på-plass" :icon_redface: Det velger du nok helt selv.

Jeg gleder meg også til å konkurrere over nyttår, selv om vi går glipp av de største forrandingene som kom i klasse 1 og 2. Får prøve der med ny hund, tenker jeg :)

Flott, for jeg har igrunn nok med å huske og puste, samt si fra om håndtegn på stå under marsj, om jeg ikke skulle forvirret meg selv med ekstra kommandoer som føles unaturlige. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, for jeg har igrunn nok med å huske og puste, samt si fra om håndtegn på stå under marsj, om jeg ikke skulle forvirret meg selv med ekstra kommandoer som føles unaturlige. :)

Hihi, skjønner alt for godt hva du mener. Spesielt det med pustingen kan være vanskelig :icon_redface:

Men reglene spesifiserer bare når du skal kommandere, ikke hva slags ord du bruker. I teorien kan du feks bruke "appelsin" som innkallingsord når hunden skal hoppe over hinderet :)

Edit: Reglene er ikke endelig vedtatt, enda :hug: Synes det er på tide å få de på plass og ut til alle som faktisk vil trene inn programmet før de skal starte...

Også klarer jeg ikke finne ut hva som er endringen på manekengen i elite. Er det bare at man må ta 90-graders vinkler og at hunden skal følge parallelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, skjønner alt for godt hva du mener. Spesielt det med pustingen kan være vanskelig :icon_redface:

Men reglene spesifiserer bare når du skal kommandere, ikke hva slags ord du bruker. I teorien kan du feks bruke "appelsin" som innkallingsord når hunden skal hoppe over hinderet :)

Spesielt pusting under fellesøvelsene er oppskrytt. :)

Ja, det vet jeg, men var bare om man måtte kommandere en ekstra gang i tillegg til innkallingen jeg lurte på. (Ene hunden her har forresten "musa" som kommando på rutesending og kjegle han :hug: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt pusting under fellesøvelsene er oppskrytt. :)

Ja, det vet jeg, men var bare om man måtte kommandere en ekstra gang i tillegg til innkallingen jeg lurte på. (Ene hunden her har forresten "musa" som kommando på rutesending og kjegle han :icon_redface: ).

Under fellesøvelsene, spesielt i klasse 1 hvor man må stå på linje, blir jeg gelé i beina. Det er grusomt :)

Nå ble jeg usikker på hva de mener med den øvelsen. Kanskje man har lov til å bruke dobbeltkommando. Altså først rope på hunde, og sikre med hopp når den er på vei? Men det er jo til gjengjeld ikke lov i klasse 2.

Og "musa" var genialt navn på kjegle og rute :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som jeg skrev på statusen min i går på facebook (som alle andre har gjort for å spre budskapet om at de nye reglene er godkjent), så syns jeg dette er helt høl i huet. Jeg mener dette er noe som burde blitt vedtatt for en stund siden om disse reglene skal være fra 1.1.2011. Og det holder ikke at folk sprer det via facebook, for alt man vet kan det være rykter også (neida, jeg tror ikke det, men jeg tar en del jeg leser der med en klype salt). Håper inderlig de får publisert det fort som f***.

I begynnelsen av oktober snakket noen dommere om at det ville bli for kort varsel å innføre reglene i januar allerede. En mnd senere så har det ennå ikke blitt publisert, men det skal innføres i januar.

Neida, det er ikke en big deal for meg sånn egentlig. Det er bare prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev på statusen min i går på facebook (som alle andre har gjort for å spre budskapet om at de nye reglene er godkjent), så syns jeg dette er helt høl i huet. Jeg mener dette er noe som burde blitt vedtatt for en stund siden om disse reglene skal være fra 1.1.2011. Og det holder ikke at folk sprer det via facebook, for alt man vet kan det være rykter også (neida, jeg tror ikke det, men jeg tar en del jeg leser der med en klype salt). Håper inderlig de får publisert det fort som f***.

I begynnelsen av oktober snakket noen dommere om at det ville bli for kort varsel å innføre reglene i januar allerede. En mnd senere så har det ennå ikke blitt publisert, men det skal innføres i januar.

Neida, det er ikke en big deal for meg sånn egentlig. Det er bare prinsippet.

Er enig med deg der. Men vi har jo visst om reglene en stund. Iallfall de som følger litt med.

Synes dog det er et tankekors at utstillingsreglene ble publisert før lydighetsreglene, selv om de ikke vil kreve noen innlæring av nye ting.

Akkurat "

Nye LP regler er godkjent og vil bli publisert så fort som mulig, første store stevne etter de nye rglene blir Folloutstillingen 2011 i januar siier en dommer :wub:" er kopiert fra statusen til en lydighetsdommer (Tanja Hulsund), så det er reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg der. Men vi har jo visst om reglene en stund. Iallfall de som følger litt med.

Synes dog det er et tankekors at utstillingsreglene ble publisert før lydighetsreglene, selv om de ikke vil kreve noen innlæring av nye ting.

Akkurat "

Nye LP regler er godkjent og vil bli publisert så fort som mulig, første store stevne etter de nye rglene blir Folloutstillingen 2011 i januar siier en dommer :wub:" er kopiert fra statusen til en lydighetsdommer (Tanja Hulsund), så det er reelt.

Jada, man har visst om forslaget, men man har ikke visst om det ble godkjent. Og jada, det er reelt det jeg har lest dommere har lagt ut, jeg troor jo ikke det er rykter, det er prinsippet. Men skal man forvente at alle henger på facebook og har en dommer som "venn"?

Uansett om det har liggi ute eller ikke, så bør man går ut ifra når det ble godkjent og ikke minst - NÅR det ble OFFENTLIGGJORT. Og da er under 2 mnd litt lite, ettersom dette er noe gud og hvermansen skal trene inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man har visst om forslaget, men man har ikke visst om det ble godkjent. Og jada, det er reelt det jeg har lest dommere har lagt ut, jeg troor jo ikke det er rykter, det er prinsippet. Men skal man forvente at alle henger på facebook og har en dommer som "venn"?

Uansett om det har liggi ute eller ikke, så bør man går ut ifra når det ble godkjent og ikke minst - NÅR det ble OFFENTLIGGJORT. Og da er under 2 mnd litt lite, ettersom dette er noe gud og hvermansen skal trene inn.

You're preaching to the choir.

Men, jeg har en liten gladnyhet. LINK til nye regler. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er klare kan melde på, og de som ikke er det kan jo bare vente med å melde på til de har fått trent mer.

Ja, nemlig. Skjønner ikke problemet rett og slett :wub: Vi har vist om at det kom forandringer. Det lille jeg har trent har jeg trent som om det er det nye programmet, det ville komme før eller siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er klare kan melde på, og de som ikke er det kan jo bare vente med å melde på til de har fått trent mer.

Nettopp :wub:. Jeg ser heller ikke problemet liksom. Nå er det nesten så jeg vurderer å starte jeg også *sjokk*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de nye reglene for klasse 1, det er ikke så stress å sjekke for høyere klasser enn det enda :wub: Men jeg synes i hvert fall det ser bra ut, detaljforbedringer jeg liker og større endringer jeg liker. Nå gleder jeg meg til å konkurrere neste år, og vi fortsetter ambisiøst med målet om opprykk før X'en blir veteran. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de nye reglene for klasse 1, det er ikke så stress å sjekke for høyere klasser enn det enda :aww: Men jeg synes i hvert fall det ser bra ut, detaljforbedringer jeg liker og større endringer jeg liker. Nå gleder jeg meg til å konkurrere neste år, og vi fortsetter ambisiøst med målet om opprykk før X'en blir veteran. :wub:

Dere ordner biffen på Follostevnet :wub::wub:

Sånn til topic: endringene har jo vært varslet en del steder i lang tid nå, så de som er interessert burde ha fått det med seg. I tillegg er endringene såpass "små" at man burde klare å trene inn de nye øvelsene/momentene i løpet av over to måneder om man virkelig vil/må starte i januar?

Jeg synes de nye reglene ser bra ut, med unntak av innkallingen i klasse 3. For min del kunne man gjerne beholdt ståen - hvorfor innføre den i klasse 2, fjerne den i klasse 3 og så innføre den igjen i elite? Sånn med tanke på å starte i klasse 3 blir det kanskje enklere med bare ett moment, men progresjons- og helhetsmessig ser jeg ikke helt poenget der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de nye reglene ser bra ut, med unntak av innkallingen i klasse 3. For min del kunne man gjerne beholdt ståen - hvorfor innføre den i klasse 2, fjerne den i klasse 3 og så innføre den igjen i elite? Sånn med tanke på å starte i klasse 3 blir det kanskje enklere med bare ett moment, men progresjons- og helhetsmessig ser jeg ikke helt poenget der...

Enig, med tanke på at de nye reglene skal gi en bedre flyt mellom klassene så er det litt rart. Jeg velger å fokusere på eliteinnkallingen, og heller trene klasse 3 innkallingen når stevne nærmer seg.

Kikker etter stevner i januar/februar, og gleder meg til å starte igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ordner biffen på Follostevnet :banana::wub:

Sånn til topic: endringene har jo vært varslet en del steder i lang tid nå, så de som er interessert burde ha fått det med seg. I tillegg er endringene såpass "små" at man burde klare å trene inn de nye øvelsene/momentene i løpet av over to måneder om man virkelig vil/må starte i januar?

Det er ikke det jeg mener, om det er varslet eller ei. Jeg bryr meg ikke sånn sett, fordi jeg ikke har hastverk med å starte på nyåret. Så jeg gir f***! Jeg reagerer ikke fordi det går så utrolig utover meg og mitt, men jeg syns det er utrolig dårlig å være så trege først og fremst, og så offentliggjøre en endelig endring såpass sent på året. Men sorry, det er bare min mening, og jeg syns det er litt useriøst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det jeg mener, om det er varslet eller ei. Jeg bryr meg ikke sånn sett, fordi jeg ikke har hastverk med å starte på nyåret. Så jeg gir f***! Jeg reagerer ikke fordi det går så utrolig utover meg og mitt, men jeg syns det er utrolig dårlig å være så trege først og fremst, og så offentliggjøre en endelig endring såpass sent på året. Men sorry, det er bare min mening, og jeg syns det er litt useriøst :banana:

Så så, puste med maven og innse at NKK anser LP som noe som de bare må ha... vi ligger lavere enn AG og er egentlig bare noe søppel de har med seg. Ergo, fikses slikt til slutt. Slik er det bare rett og slett. Slik har det vært med alle endringene som er gjort i det siste. OG det skal være sagt at det har vært problemer innad i lp-komiteen da de manglet ett menneske som kunne stemme ja eller nei... De fiksa biffen til slutt og derfor ble det enda senere. Synes vi skal tilgi lp-komiteen jeg, de prøver så godt de kan rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så, puste med maven og innse at NKK anser LP som noe som de bare må ha... vi ligger lavere enn AG og er egentlig bare noe søppel de har med seg. Ergo, fikses slikt til slutt. Slik er det bare rett og slett. Slik har det vært med alle endringene som er gjort i det siste. OG det skal være sagt at det har vært problemer innad i lp-komiteen da de manglet ett menneske som kunne stemme ja eller nei... De fiksa biffen til slutt og derfor ble det enda senere. Synes vi skal tilgi lp-komiteen jeg, de prøver så godt de kan rett og slett.

Tja, jeg vet ikke hvorfor man alltid tror man er så underprioritert hos NKK ? Forrige gang det var endring i utstillingsreglene var det få som visste noe om det før de faktisk var trådt i kraft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de aller fleste trodde at de nye reglene skulle komme i 2010, så er det vel heller ikke sånn at det kommer overraskende på at det blir nye regler? Vi hadde jo en diskusjon om de nye reglene rakk å komme til 010110, liksom (eller var det denne, kanskje?).

EDIT: Det var denne tråden ja, den ble jo laget 23. november 2009.. Altså er det ingen overraskelse at det kommer nye regler, og det er vel heller ingen store overraskelser i hva som er forandret :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de aller fleste trodde at de nye reglene skulle komme i 2010, så er det vel heller ikke sånn at det kommer overraskende på at det blir nye regler? Vi hadde jo en diskusjon om de nye reglene rakk å komme til 010110, liksom (eller var det denne, kanskje?).

EDIT: Det var denne tråden ja, den ble jo laget 23. november 2009.. Altså er det ingen overraskelse at det kommer nye regler, og det er vel heller ingen store overraskelser i hva som er forandret :banana:

Aldri sagt det kom som en overraskelse jeg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det kom nye utstillingsregler fra 01.01.2008 kom de så sent at folk allerede hadde meldt på til Sandefjord Hundeklubb (årets første utstilling det året) uten å kunne ta hensyn til nye klasseinndelinger. Endringene kom så sent at det rådet stor forvirring på utstillingen, og noen ringsekretærer gjorde litt rare ting den helga.

Men det ordnet seg, innkjøringen gikk bra, og nå husker ingen hva en vinnerklasse er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ordnet seg, innkjøringen gikk bra, og nå husker ingen hva en vinnerklasse er...

Jooo, jeg husker :banana: Man måtte ha HP om man hadde junior eller unghund for å bli med i VK, og der ble CK og cert delt ut? (fullstendig OT, men måtte sjekke om jeg husket riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vurdere å flytte dit. Pleier de å være vrang med å ha hund? Har hørt skrekkhistorier om at en plutslig kan bli hevet ut pga hund eller dyr.  Er det noen spesielle ting man må tenke på??  
    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...