Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye lydighetsregler, når?


Aussieglis

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar
  • 3 weeks later...

Vel, ingenting er vedtatt ennå. Svjv, skalø LP-dommerne ha konferanse i slutten av januar, og der kommer nok disse reglene til å bli diskutert opp stolper og ned vegger. Så blir konklusjonen sendt til NKK hovedstyre som skal ta den endelige avgjørelsen. Det blir sikkert både vår og sommer før de blir satt ut i livet. jeg syns de høres litt spennende ut, skal bli moro å prøve noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ingenting er vedtatt ennå. Svjv, skalø LP-dommerne ha konferanse i slutten av januar, og der kommer nok disse reglene til å bli diskutert opp stolper og ned vegger. Så blir konklusjonen sendt til NKK hovedstyre som skal ta den endelige avgjørelsen. Det blir sikkert både vår og sommer før de blir satt ut i livet. jeg syns de høres litt spennende ut, skal bli moro å prøve noe nytt!

Vel, nå har den alt vært oppe til diskusjon hos dommerne, og venter bare på NKK, så i løpet av vinter/vår/tidlig sommer, kan vi nok se for oss en forandring. Lytter til dommerne jeg :icon_confused:

Fra Nidaros Hundeklubb

Tanja Hulsund, dommer i LP, kom og orienterte om forandringene som høyst sannsynlig kommer en gang neste år.

Alle lydighetsdommere hadde mottatt et høringsutkast på nye regler for klassene I, II og III. Høringsfristen var 01.10.09. Det er ikke kommet inn kommentarer på selve øvlesene, kun noen kommentarerer og bemerkninger på bedømmelse av momenter.

Om forandringene blir akseptert, vil de nye reglene bli lagt ut på NKK sine sider, og vil da tre i kraft senest 01.06.10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Drar opp denne igjen jeg. Noen som vet noe mer, evt. hvor jeg kan sjekke? :ahappy:

Har hørt at de nye reglene kommer i Juni. Men hvor jeg har hørt det, husker jeg ikke - og er litt nysgjerrig ettersom jeg tror jeg kommer til å legge opp debuten etter forandringene, fordi jeg anser det nye programmet som mer konkurransemotiverende for hunden. (Uten lineføring + FVF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er du sikker? Jeg har hørt de kommer 01.06.10, jeg. :ahappy:

Jepp. Helt sikker. Jeg sendte en mail til NKK for å få bekrefta det, og hun svarte at det stemmer at de trer i kraft 01.01.2011, men det ligger ikke noe informasjon ut om det fordi de nye reglene ikke er helt klare enda.

Edit:

Dette er svaret jeg fikk:

Hei,

Det stemmer at det blir regelendringer i fra 01/01/11, men disse er under utarbeidelse og ikke klare for offentliggjøring enda.

De vil bil publisert på sidene våre så snart det er klart.

Beklager å ikke kunne hjelpe deg videre i denne saken akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker? Jeg har hørt de kommer 01.06.10, jeg. :blink:

Jeg fikk beskjed om at de skulle komme senest 01.06.10, men det var tydeligvis feil...:

En lydighetsdommer jeg kjenner bekreftet at det ikke kommer før i 01.01.2011. NKK mente det ble for kort frist frem til 01.06.2010.

Takk!

Synd at NKK ikke har kommet med noe informasjon om dette enda... Greit nok at reglementet ikke er fullstendig bearbeidet, med det hadde vært fint med en beskjed om at noe nytt er på trappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Helt sikker. Jeg sendte en mail til NKK for å få bekrefta det, og hun svarte at det stemmer at de trer i kraft 01.01.2011, men det ligger ikke noe informasjon ut om det fordi de nye reglene ikke er helt klare enda.

Edit:

Dette er svaret jeg fikk:

Ah, men da er det jo greit :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Helt sikker. Jeg sendte en mail til NKK for å få bekrefta det, og hun svarte at det stemmer at de trer i kraft 01.01.2011, men det ligger ikke noe informasjon ut om det fordi de nye reglene ikke er helt klare enda.

Edit:

Dette er svaret jeg fikk:

Takk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Drar opp igjen denne jeg:)

Noen som har hørt noe mer? Om de trer i kraft i januar så bør det jo bli offentliggjort veldig snart...

Snakket med en lydighetsdommer angående dette for et par uker siden, og hun sa at dommerene hadde hatt møte angående reglene og enkelte endringer i dømming som de ville ha inn. Så noen små endringer angående selve dømmingen blir det nok, men slik jeg forstod det på henne blir selve øvelsene lik det utkastet vi har sett.

Det blir derimot mildere dømming i klasse 1, blant annet tror jeg man ikke lenger får null på dobbeltkommando på dekk fra holdt. Dommerene ville iallfall få dømming som motiverer flere til å starte i klasse 1, og som gjør det lettere å komme seg videre fra klasse 1 til 2. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og var de nye reglene kommet. De kan leses her

Jeg har kikket kjapt over de, og synes det ser veldig bra ut. Spesielt at helhetsinntrykk i klasse 1 og 2 er mer verdt! Skal studere de nærmere når jeg får skrevet de ut :icon_redface: Men så langt har jeg bare én ting å si: Me like! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hoppkommandoen må gis før hunden utfører hoppet." fra hopp over hinder i klasse 1. Mulig dumt spørsmål, men MÅ ha en hoppkommando i tillegg til at man kaller inn? Vixen hopper fint hun med bare innkallingskommando, eller er det bare OM man har en til kommando så må den gies da? Hvis det er førstnevnte så får jeg begynne å trene meg på å gi hoppkommando i så fall. :)

Ellers så liker jeg nye reglene, og jeg syns klassene henger mye bedre sammen med disse enn tidligere. :icon_redface: *gleder seg til å konkurrere i lp over nyttår*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...