Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er ferske i spor


Benedicte

Recommended Posts

Hehe hvis du leser den andre tråden kanskje du skjønner.Å sammelikne spor med LP og andre ting blir veldig feil for meg. Spor så må du lese hunden mye mer enn i andre øvelser og dette lærer du ikke på forum. Det er bare det jeg prøver å si. Alle kan trene spor i hagen men får du en bra sporhund av det??? Trene spor krever interesse i hund utover å bare gå spor. Alle hunder kan gå spor om du forstår meg rett.

Den andre tråden? Link? Så du mener at man må kunne lese hunden mye mer i spor enn i lp osv? Da har du og jeg helt forskjellige hunder i hvert fall.. Lp er vel den grenen jeg må lese henne best og mest. Og tro meg, hehe, jeg har en interesse av hund utover det å gå spor.. Hvorfor tror du jeg sitter inne på et hundeforum :wub: Tror egentlig ikke at jeg skjønner helt hva du mener, utover det at man må lære seg å lese hunden når man går spor(noe jeg er helt enig i) og at man ikke kan lære dette over et forum. Det å lese hunden sin, det lærer man jo av å prøve seg frem. Prøve og feile er nok min greie, jeg må finne ut av ting litt selv. Vil nok si at jeg kan lese hunden min ganske bra, men i sporsammenheng kan det bli bedre. Og det blir bedre for hver gang, så da satser jeg på at jeg er på riktig vei :D Og om hun blir en god sporhund? Det kommer an på hvor flink jeg blir til å lære henne å gå spor. (og nei, vi holder ikke bare på i hagen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 210
  • Created
  • Siste svar

Jeg begynner alt fra første spor med å alltid stille hunden på skrå inn på sporet eller 90 graders vinkel. Og starter med 0.5 meter fra og øker steg for steg til jeg er tilslutt på 60 meter. Det er en lang prosess jeg bruker opp til 2år på.

Her er en video av jentene mine. Første er av Blaze jeg veldig skjeldent får under 9/10 på oppsøket på. Talli er litt fersk enda så hun kan finne på å følge opp før hun skal. Så det er en do and dont do video :D

Gøy å se :)Imponerende av Blaze!

Men når / hvis du trener på dette i skogen, er det ikke veldig vanskelig å vite hva som er der av spor fra før av?

Eller.. hundene vet kanskje at det alltid er menneskespor de skal følge, og skogen deres er kanskje ikke så full av turgåere som vår? (Er det forklaringen?)

Også lurer jeg på hvordan man kommer til sporstart uten å legge igjen spor andre steder som hunden også kan følge i sporoppsøket? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvor mange meter er det lurt å starte med? Tenker å et helt rett spor. Går det ann å ha pølsebiter i slutten av sporet? Hvis jeg går sporet også legger jeg noen pølser på enden?

Jeg ville lagt mat i fra starten av og vurdert hundens atferd derfra, Har du mat mot slutten blir det bare avsutningen og det bikkja husker, Antall meter ser du i tråden jeg linket til over. Meter er ikke essensielt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

(OT, igjen)

Nå som jeg endelig ville diskutere.. *kjedelig du er Snusken* :D Jaja, jeg får finne på noe annet å drive med da.. :wub:

Hva du vil diskutere da? Klar jeg :D Så akkurat videon til Jeanette men skjønte ikke helt dette med lina.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å quote innlegget ditt:

"Hehe hvis du leser den andre tråden kanskje du skjønner.Å sammelikne spor med LP og andre ting blir veldig feil for meg. Spor så må du lese hunden mye mer enn i andre øvelser og dette lærer du ikke på forum. Det er bare det jeg prøver å si. Alle kan trene spor i hagen men får du en bra sporhund av det??? Trene spor krever interesse i hund utover å bare gå spor. Alle hunder kan gå spor om du forstår meg rett."

Den andre tråden? Link? Så du mener at man må kunne lese hunden mye mer i spor enn i lp osv? Da har du og jeg helt forskjellige hunder i hvert fall.. Lp er vel den grenen jeg må lese henne best og mest. Og tro meg, hehe, jeg har en interesse av hund utover det å gå spor.. Hvorfor tror du jeg sitter inne på et hundeforum :wub: Tror egentlig ikke at jeg skjønner helt hva du mener, utover det at man må lære seg å lese hunden når man går spor(noe jeg er helt enig i) og at man ikke kan lære dette over et forum. Det å lese hunden sin, det lærer man jo av å prøve seg frem. Prøve og feile er nok min greie, jeg må finne ut av ting litt selv. Vil nok si at jeg kan lese hunden min ganske bra, men i sporsammenheng kan det bli bedre. Og det blir bedre for hver gang, så da satser jeg på at jeg er på riktig vei :D Og om hun blir en god sporhund? Det kommer an på hvor flink jeg blir til å lære henne å gå spor. (og nei, vi holder ikke bare på i hagen...)

Hva du vil diskutere da? Klar jeg :D Så akkurat videon til Jeanette men skjønte ikke helt dette med lina.. :D

Jeg hang meg litt opp i dette "du kan ikke lære å gå spor gjennom et forum"-tingen. Også sa du at om jeg hadde lest den andre diskusjonen, så hadde jeg forstått det. Så da er jeg spent på linken til den diskusjonen, for jeg vil skjønne. Hvordan blir plutselig spor så veldig mye vanskeligere å lære over nettet enn alt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg hang meg litt opp i dette "du kan ikke lære å gå spor gjennom et forum"-tingen. Også sa du at om jeg hadde lest den andre diskusjonen, så hadde jeg forstått det. Så da er jeg spent på linken til den diskusjonen, for jeg vil skjønne. Hvordan blir plutselig spor så veldig mye vanskeligere å lære over nettet enn alt annet?

Sorry, mente denne tråden. Du mener at du kan lære spor som alt annet over nettet? Det er jo litt interessant da jeg mener at spor handler om å lese hund mye mer enn noe annet så hvordan du kan lese deg til det her er for meg en gåte. Men så har jeg kanskje satt kravene til spor ganske høyt og forventer resultatene ut i fra det, ett sted vi ikke er helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, mente denne tråden. Du mener at du kan lære spor som alt annet over nettet? Det er jo litt interessant da jeg mener at spor handler om å lese hund mye mer enn noe annet så hvordan du kan lese deg til det her er for meg en gåte. Men så har jeg kanskje satt kravene til spor ganske høyt og forventer resultatene ut i fra det, ett sted vi ikke er helt enda.

Daså, mysterie en løst. Mener ikke at man kan lese seg til å lese hund over nettet. Men kan man egentlig lære å lese hunden sin i et spor av andre enn seg selv? Så klart, nyttig å få noen tips her og der, men du er den som kjenner hunden din best, og da er det jo rart om andre skulle være bedre enn deg til å lese den? (Og alt er relativt her. Om man aldri har gått spor før vil jeg tro at erfarene sporgåere vil kunne lese hunden din bedre enn det man kan selv.) Jeg kunne null og niks om å gå spor første gangen jeg gikk spor, men vil nå som sagt si at jeg kan lese henne ganske greit i dag uten å ha fått noe eksperthjelp på det området. Man kommer langt med å få hjelp til hvordan man skal gå frem over nettet, lesingen av hunden kom i hvert fall av seg selv ettersom vi gikk flere spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vi er nok ikke helt uenige.. Lese hund som spor gjør man ikke på nette det skjer ute i felten. Å tegne og forklare innlæringen av en LP øvelse er noe helt annet.

Men kan man egentlig lære å lese hunden sin i et spor av andre enn seg selv? Så klart, nyttig å få noen tips her og der, men du er den som kjenner hunden din best, og da er det jo rart om andre skulle være bedre enn deg til å lese den?

Hvis du trur man leser hunden best selv hva gjør en dommer da? Leser deg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ikke helt uenige.. Lese hund som spor gjør man ikke på nette det skjer ute i felten. Å tegne og forklare innlæringen av en LP øvelse er noe helt annet.

Det tror ikke jeg heller. Jeg skjønner også at man ikke kan lese en hund på nettet. (Om ikke hunden er filmet og ligger ute på nettet da :D )

Edit: Men man kan tegne og forklare selve sporet. Man kommer et stykket med bare det også.

Hvis du trur man leser hunden best selv hva gjør en dommer da? Leser deg?

Det kan man jo lure på.. Og det kan jeg nok ikke svare på gitt, for når det kommer til spor og konkurranser vet jeg veldig lite. Men hva er det egentlig dommeren dømmer? Er det ikke antall pinner man har plukket eller noe i den duren (NBF)? :wub: Og selv om dommeren kan lese hunden, så betyr det da ikke at h*n må/eller kan lese hunden bedre enn føreren. Jeg håper i hvert fall ikke det er tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det kan man jo lure på.. Og det kan jeg nok ikke svare på gitt, for når det kommer til spor og konkurranser vet jeg veldig lite. Men hva er det egentlig dommeren dømmer? Er det ikke antall pinner man har plukket eller noe i den duren (NBF)? :wub: Og selv om dommeren kan lese hunden, så betyr det da ikke at h*n må/eller kan lese hunden bedre enn føreren. Jeg håper i hvert fall ikke det er tilfellet.

Jeg må nok skuffe deg på den siste biten her. Selvom det er fyfy så se litt på RIKreglene og ipospor.. Hvis ikke dommeren der kan lese hund i sporet har han ikke en dritt der å gjøre eller bare dømmer han på synsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok skuffe deg på den siste biten her. Selvom det er fyfy så se litt på RIKreglene og ipospor.. Hvis ikke dommeren der kan lese hund i sporet har han ikke en dritt der å gjøre eller bare dømmer han på synsing?

Æsj altså. Men, greit nok at dommeren kan lese hunder som går spor godt. Men vil det si at om man skal begynne å trene spor så må man finne en IPO/RIK dommer som kan lære deg og lese spor? Da tror jeg ikke det hadde vært mange som hadde gått spor her i verden.. Du er enig i at man kan lære seg å lese hunden sin selv? At man faktisk ikke trenger en superproff trener eller dommer for å lære det. Og jeg håper da fortsatt på at føreren kan lese hunden sin bedre enn dommeren.. Føreren har tross alt gått bak og sett hunden sin gå x-antall spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Æsj altså. Men, greit nok at dommeren kan lese hunder som går spor godt. Men vil det si at om man skal begynne å trene spor så må man finne en IPO/RIK dommer som kan lære deg og lese spor? Da tror jeg ikke det hadde vært mange som hadde gått spor her i verden.. Du er enig i at man kan lære seg å lese hunden sin selv? At man faktisk ikke trenger en superproff trener eller dommer for å lære det. Og jeg håper da fortsatt på at føreren kan lese hunden sin bedre enn dommeren.. Føreren har tross alt gått bak og sett hunden sin gå x-antall spor.

Heheh nå snakker vi,, men det er jo her man ser skile mellom å gå sport for å gå spor og det å faktisk få en god sporhund. Hvis du ser litt på hvem som dømmer ipo så er det generelt folk med erfaring. Når jeg ble dømt i ett 1'er spor så sa det faktisk meg ganske mye. Det var så drit at jeg trudde vi kunne blitt diska men allikevel fikk vi noen poeng og predikater...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh nå snakker vi,, men det er jo her man ser skile mellom å gå sport for å gå spor og det å faktisk få en god sporhund. Hvis du ser litt på hvem som dømmer ipo så er det generelt folk med erfaring. Når jeg ble dømt i ett 1'er spor så sa det faktisk meg ganske mye. Det var så drit at jeg trudde vi kunne blitt diska men allikevel fikk vi noen poeng og predikater...

Hm, lurer på om jeg går spor for å gå spor, eller for å få en god sporhund. Tipper jeg ligger i midten der et sted, så klart er det viktig for meg å få henne best mulig, men siden jeg har dårlig med erfaring blir det litt så som så. Holder helsen er målet kanskje å starte NBF en gang, og der er vel dommeren fornøyd om man får med seg pinnene? :D Vi holder oss et godt stykke unna IPO og RIK, for å si det sånn. Men jeg er innerst inne veldig fan av pirking, så kanskje med en senere hund..

Kan vi ikke konkludere med at man faktisk kan lære seg å gå spor gjennom forum, men om man skal til VM så lønner det seg nok med litt mer hjelp? :wub:

Men nå begynte jeg jo å lure på noe nytt. (nå som jeg egentlig bare burde gå og legge meg..) Er det noe forskjell på IPO og RIK sin spordel? Jeg vet null og nikks om IPO vs RIK, så hver snill og opplys meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man egentlig lære å lese hunden sin i et spor av andre enn seg selv?

Jeg mener at svaret her er absolutt ja! Nå har jeg kun gått spor med ferske hunder, men begge ganger har jeg gått med erfarne folk bak meg. De har vært suverene til å lese begge hundene og hjulpet meg masse. Tenker da på, når hundene faktisk er på sporet eller når de starter med viming. De har lært meg hvilket trykk jeg skal ha i lina til den enkelte hunden, hvordan jeg skal dobbeltsjekke at hunden ikke lurer meg osv. Så jo, du kan lære å lese hunden din via andre, men å spesialisere deg på å lese din egen hund i sporet er en best på selv. Personlig synes jeg det er supert å få hjelp til å lese hunden i starten, for da bruker jeg ikke så mye tid på feillæring i starten.

(OT: Jeg er ingen ekspert, men såpass har jeg skjønt, det er mange "eksperter" der ute, og det er også mange meninger om spor ute å går. Velg den man trives med og føler faktisk kan dette. Still teite spørsmål, klarer personen å svare uten å bli nedlatende, så er det en man kan stole på at kan sakene sine :wub: På den måten har jeg silt vekk en hel del hundemennesker, men det er min lille hemmelighet *flir* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at svaret her er absolutt ja! Nå har jeg kun gått spor med ferske hunder, men begge ganger har jeg gått med erfarne folk bak meg. De har vært suverene til å lese begge hundene og hjulpet meg masse. Tenker da på, når hundene faktisk er på sporet eller når de starter med viming. De har lært meg hvilket trykk jeg skal ha i lina til den enkelte hunden, hvordan jeg skal dobbeltsjekke at hunden ikke lurer meg osv. Så jo, du kan lære å lese hunden din via andre, men å spesialisere deg på å lese din egen hund i sporet er en best på selv. Personlig synes jeg det er supert å få hjelp til å lese hunden i starten, for da bruker jeg ikke så mye tid på feillæring i starten.

(OT: Jeg er ingen ekspert, men såpass har jeg skjønt, det er mange "eksperter" der ute, og det er også mange meninger om spor ute å går. Velg den man trives med og føler faktisk kan dette. Still teite spørsmål, klarer personen å svare uten å bli nedlatende, så er det en man kan stole på at kan sakene sine :D På den måten har jeg silt vekk en hel del hundemennesker, men det er min lille hemmelighet *flir* )

Hehe, *stjele din lille hemmelighet og skrive den opp bak øret* :D (Det er nå litt gøy å diskutere med nedlatende personer også da, de sier jo ofte mye morsomme ting..)

Interessant det du skriver. Jeg har aldri hatt noen som går bak meg i sporet, men etter det dere skriver hadde jeg nok lært utrolig mye av det. Men akkurat i startfasen liker jeg som sagt og prøve og feile litt, av en eller annen grunn. Jeg tror jeg har lært veldig mye av det også, og ved å støte på problemer man må løse lærer man jo enda mer. (Ja, jeg liker og gjøre ting litt komplisert :wub: ) Jeg hadde en stund litt problemer med at hun buste fremover, og ikke var konsentrert nok i sporkjernen, samtidig med at jeg ikke helt klarte å lese om hun var på eller av sporet. På det punktet hadde jeg nok hatt veldig hjelp av at noen gikk bak meg og hjalp meg, og hadde vi fått hjelp før det "gikk så langt" hadde vi kanskje sluppet problemet. Men jeg er egentlig ganske glad for at vi hadde litt trøbbel. Nå, etter å ha jobbet mye med å løse problemet, leser jeg henne mye bedre. Og etter sporet vi gikk i går kan jeg nesten konstantere at problemene er løst. Men, nå er Ella prøv og feil hunden min. Neste hunden min bir "gjør alt riktig på første forsøk"-hunden. Så der holder jeg muligheten åpen for at vi kan ha med oss et helt tog av hjelpere bak i sporet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva var det med lina du ikke skjønnte?

Sorry litt udefinert svar. Jeg grubler på svar til deg på videon, har jo litt å kommentere der :) .. Ser mye bra jeg i mine uerfarne øyne men kan jeg spørre hva ambisjoner dere har med sporet?

Jeg blir generelt helt matt av denne sort/hvite RIK vs NBF vs NRH vs tjenestehunsstemplinga. kan vi begynne snakke spor? Jeg kan oppsummere vår lille sporkarriere siden det har vært litt kimsing om konkurerring her.

Sporkurs, NRH Oslo. Vår introduksjon til spor. En kjempehelg i Maridalen med Tove Dreierstad for 3? år siden.

Brukshundkurs, NSchK i østlandsområdet. NBF dame som bortsett fra å snakka drit om RIK la ett artig ukjent spor til oss utifra hvor vi da var som gikk veldig bra, bl.a. over bekken 3 og noen orinteringsløpere. Tror desverre ingen fullførte kurset, må så fall ha vært den siste som var igjen etter meg av 4-5 stk. Så jeg har kanskje litt dårlig erfaring med NBF men det er i ferd med å snu seg :)

Sommer 2008 RIK Grunnkurs, NSCHK Bergen med og intrdodusert for pølsespor og starten på markering.

Sommer 2009 Gått i mine øynene vårt kanskje dårligste spor til usle 80p i ett forsøk på SL1 hvor vi røyk på lydigheta.

Skriver ikke dette for å skryte av noe som helst men det er jo litt ironisk alt dette med "grupperinger" i spor.

Så for å svare på tråden så er det vel bare å åpne gluggene å sjekke ut hva dere selv føle passer deg og hunden. Løsningen finner dere ikke på nettet men i sporet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry litt udefinert svar. Jeg grubler på svar til deg på videon, har jo litt å kommentere der :) .. Ser mye bra jeg i mine uerfarne øyne men kan jeg spørre hva ambisjoner dere har med sporet?

Jeg blir generelt helt matt av denne sort/hvite RIK vs NBF vs NRH vs tjenestehunsstemplinga. kan vi begynne snakke spor? Jeg kan oppsummere vår lille sporkarriere siden det har vært litt kimsing om konkurerring her.

Sporkurs, NRH Oslo. Vår introduksjon til spor. En kjempehelg i Maridalen med Tove Dreierstad for 3? år siden.

Brukshundkurs, NSchK i østlandsområdet. NBF dame som bortsett fra å snakka drit om RIK la ett artig ukjent spor til oss utifra hvor vi da var som gikk veldig bra, bl.a. over bekken 3 og noen orinteringsløpere. Tror desverre ingen fullførte kurset, må så fall ha vært den siste som var igjen etter meg av 4-5 stk. Så jeg har kanskje litt dårlig erfaring med NBF men det er i ferd med å snu seg :)

Sommer 2008 RIK Grunnkurs, NSCHK Bergen med og intrdodusert for pølsespor og starten på markering.

Sommer 2009 Gått i mine øynene vårt kanskje dårligste spor til usle 80p i ett forsøk på SL1 hvor vi røyk på lydigheta.

Skriver ikke dette for å skryte av noe som helst men det er jo litt ironisk alt dette med "grupperinger" i spor.

Så for å svare på tråden så er det vel bare å åpne gluggene å sjekke ut hva dere selv føle passer deg og hunden. Løsningen finner dere ikke på nettet men i sporet :D

Ambisjoner? Det er da ikke ett spor du ser der, men ett sporoppsøk først og fremst. Hun finner jo ikke sporet før hun finner det liksom. Du ser vel ca 20 meter av sporgangen eller noe på 60 meter avstand.

Det oppsøket du ser der får jeg normal 9,5-10 poeng på av dem fleste dommere. Så jeg vet ikke hvor mye det er å endre på liksom. Jeg har på en måte klart å komme til toppen når det gjelder oppsøk. Eller? Kunne gjerne tenkt meg å høre hva du mener om sporoppsøket og hva du mener er dårlig. :D

Med begge dem hundene konkurrerer jeg i A-spor NBF, den eldste er Nbch og hun har vært avgårde til 2 NM. Og lå som andre reserve til Nordisk 2008 (uoffiseielt da dem bare tar med seg en reserve).

Og ja, jeg har mer kunnskap enn bare dem to hundene. Men jeg er ikke intressert i å legge det ut for hvor mange kurs man har gått sier ikke noe om kunnskap man klarer tilegne seg.

Om du lurer på hva det er så kan du sende meg en PM så skal jeg ramse det opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ambisjoner? Det er da ikke ett spor du ser der, men ett sporoppsøk først og fremst. Hun finner jo ikke sporet før hun finner det liksom. Du ser vel ca 20 meter av sporgangen eller noe på 60 meter avstand.

Det oppsøket du ser der får jeg normal 9,5-10 poeng på av dem fleste dommere. Så jeg vet ikke hvor mye det er å endre på liksom. Jeg har på en måte klart å komme til toppen når det gjelder oppsøk. Eller? Kunne gjerne tenkt meg å høre hva du mener om sporoppsøket og hva du mener er dårlig. :)

Med begge dem hundene konkurrerer jeg i A-spor NBF, den eldste er Nbch og hun har vært avgårde til 2 NM. Og lå som andre reserve til Nordisk 2008 (uoffiseielt da dem bare tar med seg en reserve).

Og ja, jeg har mer kunnskap enn bare dem to hundene. Men jeg er ikke intressert i å legge det ut for hvor mange kurs man har gått sier ikke noe om kunnskap man klarer tilegne seg.

Om du lurer på hva det er så kan du sende meg en PM så skal jeg ramse det opp for deg.

Jeg skjønner da at det er ett sporoppsøk jeg ser før hunden tar sporet, trur du jeg er helt stokk dum bare fordi jeg nå går pølsespor med sporstart? Det står da vitterlig sporoppsøk med store bokstaver så det ville vært rart om jeg ikke så det også? Jeg skrev og noe om at det så bra ut gjorde jeg ikke? og da mente jeg det jeg ser på videoen så får folk kalle det hva de vil men denne tråden handler vel i hovedsak om spor, ikke oppsøk eller? Jeg nevnte kursing for å vise at vi prøver å være allsidige i å tillegne oss kunnskap. At du holder på med NBF er vel svaret på mitt spm om ambisjoner, beklager at jeg også der ordla meg feil for deg. Jeg kan da ikke lukte hva du gjør i NBF og ev. andre ting. Og nei jeg trenger ikke noe kursreferanser ellers takk :) Ikke særlig kjent med NBF og oppsøk som i konkuranse men hu hei hvor det går var nå akkurat det jeg lurte mer på uten at det nødvendigvis var negativt men her skal jo alt spikkes fliser på så kos deg. Vi skal ut å spise pølser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner da at det er ett sporoppsøk jeg ser før hunden tar sporet, trur du jeg er helt stokk dum bare fordi jeg nå går pølsespor? Det står da vitterlig sporoppsøk med store bokstaver så det ville vært rart om jeg ikke så det også? Jeg skrev og noe om at det så bra ut gjorde jeg ikke? og da mente jeg det jeg ser på videoen så får folk kalle det hva de vil men denne tråden handler vel i hovedsak om spor, ikke oppsøk eller? Jeg nevnte kursing for å vise at vi prøver å være allsidige i å tillegne oss kunnskap. At du holder deg til ett program forklarer kanskje og hva jeg ser og er vel svaret på mitt spm om ambisjoner. Jeg kan da ikke lukte hva du gjør i NBF. Ikke særlig kjent med NBF som konkuranse men hu hei hvor det går var nå det jeg lurte mer på uten at det nødvendigvis var negativt men her skal jo alt spikkes flises på så kos deg. Vi skal ut å spise pølser.

Vel du ser vidoen om sporoppsøk og lurer på ambisjonene med sporet? Hva er logikken i det?

Du skriver:

Jeg grubler på svar til deg på videon, har jo litt å kommentere der ..

Og da lurer jeg jo på hva kommentaren er. jeg vil faktisk gjerne vite, jeg har blitt vant med at du har en litt ironisk tone og da trakk jeg den sluttningen her også. (men ironi er vanskelig å tyde på nett)

Og ja jeg la ut videoen når noen spurte om sporoppsøk. For spor handler faktisk endel om det også både med tjh, redningehunder, nbf, rik osv.

Jeg har vel faktisk ikke skrevet noe negativt om pølsespor. jeg har sagt jeg velger å ikke gjøre det pga det ikke passer meg og mine hunder. Det er mange veier til rome liksom.

Og om du ikke er noe kjent med NBF spor hvorfor skriver du på en måte som gjør at det oppfattes som om du mener nbf innlæring er noe tull og alle nbf'ere gjør det på den måten. Jeg forstår ikke logikken i det :)

Når det kommer til allsidighet innen kunnskap så kan jeg si at jeg gjør ganske mye for det selv, sånn at du ikke tror du er alene om å tilegne den kunnskap fra alle grener :)

I 4 år holdt jeg kun på med Tjh som yrke, og i ettertid har jeg gått kurs og trent med både IPO, Redningshund, Tjenestehund, NBF som instruktører, trent med både norsk og nordiske mestere. Og vært innom Mondeoring, men ikke med egen hund (satt i 2år og tittet og hjalp til-sugde til meg kunnskap). Så jeg har en forholdvis bred kunnskap om andre ting før jeg uttaler meg om det. Selv om jeg velger å holde på med NBF nå.

Så selv om man velger en metode å bruke betyr ikke det at man slutter søke kunnskap. Da går man i en dyp og god felle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel du ser vidoen om sporoppsøk og lurer på ambisjonene med sporet? Hva er logikken i det?

Du skriver:

Jeg grubler på svar til deg på videon, har jo litt å kommentere der ..

Og da lurer jeg jo på hva kommentaren er. jeg vil faktisk gjerne vite, jeg har blitt vant med at du har en litt ironisk tone og da trakk jeg den sluttningen her også. (men ironi er vanskelig å tyde på nett)

Og ja jeg la ut videoen når noen spurte om sporoppsøk. For spor handler faktisk endel om det også både med tjh, redningehunder, nbf, rik osv.

Jeg har vel faktisk ikke skrevet noe negativt om pølsespor. jeg har sagt jeg velger å ikke gjøre det pga det ikke passer meg og mine hunder. Det er mange veier til rome liksom.

Og om du ikke er noe kjent med NBF spor hvorfor skriver du på en måte som gjør at det oppfattes som om du mener nbf innlæring er noe tull og alle nbf'ere gjør det på den måten. Jeg forstår ikke logikken i det :)

Når det kommer til allsidighet innen kunnskap så kan jeg si at jeg gjør ganske mye for det selv, sånn at du ikke tror du er alene om å tilegne den kunnskap fra alle grener :D

I 4 år holdt jeg kun på med Tjh som yrke, og i ettertid har jeg gått kurs og trent med både IPO, Redningshund, Tjenestehund, NBF som instruktører, trent med både norsk og nordiske mestere. Og vært innom Mondeoring, men ikke med egen hund (satt i 2år og tittet og hjalp til-sugde til meg kunnskap). Så jeg har en forholdvis bred kunnskap om andre ting før jeg uttaler meg om det. Selv om jeg velger å holde på med NBF nå.

Så selv om man velger en metode å bruke betyr ikke det at man slutter søke kunnskap. Da går man i en dyp og god felle..

Ja jeg ser jo nå at det kanskje var dumt og unødvendig og spørre men jeg gjorde nå engang det, jeg syns det er litt interessant oppi all denne grupperingen som foregår her og da snakker jeg generelt, ikke om deg. Kommentaren var jo dette med hvor fort alt gikk i hu hei som jeg nevnte over. Ikke noe verre enn det, får jo nesten inntrykk av at man dømmes utelukkende på tid uten at det nødvendigvis er galt men dette er jo det vi jobber oss vekkifra. Hørte faktisk noen bli trekt for å være for nøyaktig i NBF her så er vel ikk bra det eller :) Har hatt en hektisk sporatferd jeg vil til livs her og har hvertfall erfart at det er mye greiere å bygge drift enn å dempe den i sporet og da føler jeg det naturlig å begynne denne veien, ser ingen grunn til at oppsøket skal være noe annerledes? Har planer om å prøve oss i D-spor etterhvert så vi skal vel tenke litt på å trene oppsøk igjen men en ting av gangen :D Så hva er utfordringene med oppsøk da? Det vi har gjort av det tidligere har gått såpass greit at noe må det vel være? Hva skal til for å få de poengsummene du får på oppsøket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser jo nå at det kanskje var dumt og unødvendig og spørre men jeg gjorde nå engang det, jeg syns det er litt interessant oppi all denne grupperingen som foregår her og da snakker jeg generelt, ikke om deg. Kommentaren var jo dette med hvor fort alt gikk i hu hei som jeg nevnte over. Ikke noe verre enn det, får jo nesten inntrykk av at man dømmes utelukkende på tid uten at det nødvendigvis er galt men dette er jo det vi jobber oss vekkifra. Hørte faktisk noen bli trekt for å være for nøyaktig i NBF her så er vel ikk bra det eller :) Har hatt en hektisk sporatferd jeg vil til livs her og har hvertfall erfart at det er mye greiere å bygge drift enn å dempe den i sporet og da føler jeg det naturlig å begynne denne veien, ser ingen grunn til at oppsøket skal være noe annerledes? Har planer om å prøve oss i D-spor etterhvert så vi skal vel tenke litt på å trene oppsøk igjen men en ting av gangen :D Så hva er utfordringene med oppsøk da? Det vi har gjort av det tidligere har gått såpass greit at noe må det vel være? Hva skal til for å få de poengsummene du får på oppsøket?

Ikke at jeg egentlig vil inn i denne diskujsonen, men hva ble de trukket for? Hva var de for nøyaktige på? Ble bare litt nysgjerrig. :D

Utfordringer med oppsøk vil jeg tro kan være litt individuelt...? Vi har trent på oppsøk en stund og for oss er det hverken lengde på oppsøksstrekning eller det å finne sporet som er utfordringen. Jaily er så sporsugen at når hun kommer fram til sporet gir hun f*** i hvilken vei hun går. Bakspor? Helt ok. Riktig vei? Like ok. Så jeg antar utfordringene med oppsøk kan variere litt...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...