Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er ferske i spor


Benedicte

Recommended Posts

Siden jeg er så nazi på å lage egne tråder ut fra akkurat nå-tråden, så må jeg jo stå frem som et godt eksempel :icon_redface:

Her er tråden for oss som er ferske i spor, og gjerne vil lære mer!

Jeg syns det er viktig å skille mellom hvordan type spor man ønsker å lære hunden sin, om det er IPO-spor, NBF-spor eller blodspor.

Vi tenker selv å starte i bruksspor (meg, Cita og Tia, ja, hele gjengen) neste sesong.

Jeg fått gode tips fra Jeanette og Siri, om at jeg burde opparbeide mer kontakt i linen med mine hunder. Nå har jeg gjort meg vant til å gå med slakk line, da jeg hadde stam tidligere, så jeg håper det ikke blir vanskelig å opparbeide igjen. Men vi har også mange andre utfordringen som jeg kan komme tilbake til senere.

Så post problemer og råd her, så kanskje vi får en fin og lærerik tråd ut av det ! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 210
  • Created
  • Siste svar
Her er tråden for oss som er ferske i spor, og gjerne vil lære mer! Jeg syns det er viktig å skille mellom hvordan type spor man ønsker å lære hunden sin, om det er IPO-spor, NBF-spor eller blodspor.

Det var en viktig presisering, for det er tre ulike måter å gå spor på :icon_redface:.

Vi tenker selv å starte i bruksspor (meg, Cita og Tia, ja, hele gjengen) neste sesong. Jeg fått gode tips fra Jeanette og Siri, om at jeg burde opparbeide mer kontakt i linen med mine hunder. Nå har jeg gjort meg vant til å gå med slakk line, da jeg hadde stam tidligere, så jeg håper det ikke blir vanskelig å opparbeide igjen. Men vi har også mange andre utfordringen som jeg kan komme tilbake til senere.

Linebruk er jo et viktig tema for oss som trener NBF-spor. God kontakt mellom hund og fører via lina er liksom alfa og omega for å gå et godt spor (dette har blitt stresset veldig av alle instruktører jeg har gått for). Det er jo individuelt hva man selv foretrekker når det gjelder dette, men jeg personlig synes det er lettest å lese hunden når lina er stram. Man må også se an hunden hva som fungerer best når det gjelder samarbeide. Noen hunder føler seg litt presset dersom fører går FOR tett på bak, og går derfor uryddig eller stresser på, mens andre igjen blir for uselvstendige dersom man går for langt bak igjen. Man må rett og slett teste ut hva som fungerer for ens egen hund og justere seg inn etter det. Man må også lære seg hvor mye man kan holde igjen i lina - hvor stram bør den være liksom ? Noen hunder kan gi opp litt fort dersom man holder dem for mye igjen, mens andre igjen ikke bryr seg en døyt om den som henger bak, men går på av full hals :icon_redface:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd!

Jeg har lært at man skal lære inn markering på gjenstander utenom sporet. Hva slags markering er foretrukket i NBF-spor? Ligg er ganske greit å lære inn, men tror dere det vil være en bitteliten fordel å ha apportering på en hund som også skal fungere på neseprøve i LP-programmet?

Er det store forskjeller mellom et ettersøks-spor for godkjenning i Norske Redningshunder og et NBF-spor? Hva med gjenstandsmarkeringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*venter spent på svar på de andre spørsmålene*

Også lurer jeg på hvordan de forskjellige underlagene er å gå spor på for hunden, hva er lettest og hva er vanskligst? Hvordan er det å gå spor på frossen bakke ift fuktig? Og hva gjør man når det kommer snø, er det fortsatt mulig å gå spor?

Og når det kommer til pinner i sporet. Ella er helt super på å markere/plukke (har for øyeblikket apportmarkering, om det kan kalles det) pinner som ligger i et slags feltsøk, men med en gang de er i sporet overser hun dem. Vil tro at jeg bare må trene enda mer pinneplukking i lignende situasjoner og generalisere det, men noen som har noen gode tips?

Edit: NBF-spor, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på bruksspor og IPO-spor? :icon_redface:

Det finnes vel litt flere typer sporkonkurranser innen RIK-programmet, men selve IPO-sporene går jo på åpen mark (gressletter etc) og er nærmest et lydighetsspor hvor hunden ikke skal trekke i båndet og gå så nøyaktig det er mulig å komme. De har også krav om utstyret som brukes og hvordan gjenstandene skal markeres (tror ikke jeg skal begi meg ut i dette noe nærmere da jeg IKKE er god på dette).

NBF-sporene går stort sett i skogsterreng, men enkelte klubber har de siste årene også arrangert sporkonkurranser på åker/jorde på høsten. Her er det ikke noen spesielle krav til hvilket utstyr man bruker, men sporlina må være minst 10 m lang siden det er krav om at man i D-spor går minst 10 m bak hunden, og det er også krav om at hunden skal slippes 10 m ut før man følger på på sporoppsøk i de høyere klassene. Man velger selv hvordan hunden markerer pinnene, men man kan ikke komme igjen med ihjeltygde pinner, det får man trekk for.

Jeg har lært at man skal lære inn markering på gjenstander utenom sporet. Hva slags markering er foretrukket i NBF-spor? Ligg er ganske greit å lære inn, men tror dere det vil være en bitteliten fordel å ha apportering på en hund som også skal fungere på neseprøve i LP-programmet?

Det spiller ingen rolle hvordan hunden markerer gjenstand i NBF-sporet - min hund har ståmarkering (noe han fant på selv *ler* og jeg har ikke sett noen grunn til å endre på det så lenge markeringen er så tydelig - han bråstopper og står med hodet ned mot gjenstanden). Det er helt klart en fordel å trene inn gjenstandsmarkeringen utenfor sporet. Jeg brukte klikker på min gamle tispe til dette. Begynte på stuegulvet og flyttet det gradvis ut på plen og inn i skogen. Hun er en rimelig sikker pinneplukker dersom hun er på sporet, men hun kan velge å gå over pinner dersom sporet er vanskelig - da konsentrerer hun seg mer om sporet enn om pinnene (hvilket er ganske vanlig). Hannhunden min har jeg IKKE trent pinnemarkering med utenfor sporet. Der introduserte jeg pinnene rett i sporet, men med ektra markeringer i sporet i form av godbiter sammen med pinnene, etterhvert med nedgravd godbit under pinnene. Hvorfor jeg gjorde det sånn har jeg vel ingen forklaring på - litt utålmodig kanskje og ville starte fort i skogen med spor og pinner og hele pakka :icon_redface:. Det har dog fungert bra det også, så det er mange veier til mål her.

Er det store forskjeller mellom et ettersøks-spor for godkjenning i Norske Redningshunder og et NBF-spor? Hva med gjenstandsmarkeringer her?

Det vet jeg faktisk ikke, så jeg håper noen andre kanskje vet ??

Også lurer jeg på hvordan de forskjellige underlagene er å gå spor på for hunden, hva er lettest og hva er vanskligst? Hvordan er det å gå spor på frossen bakke ift fuktig? Og hva gjør man når det kommer snø, er det fortsatt mulig å gå spor?

Til det siste først: det går selvsagt an å gå spor selv om det er snø, men hundene kan fort lære seg til å bruke øynene og SE sporet, og det er vel ikke akkurat det man ønsker. Det er jo også lettere å se gjenstander i snø (om man ikke bruker helt hvite da), også er det fort gjort å lure seg selv litt siden man veldig lett styrer hunden når man SER fotavtrykkene. Enkelte trener spor på brøyta parkeringsplasser og slikt om vinteren - da avsetter man jo ikke synlige spor.

Det er ikke så enkelt alltid å vite hva som er lett og vanskelig for hundene, noen er gode på en type underlag, andre på noe annet. Jeg har alltid trodd at det var så lett å gå spor på Sølen f eks, der er det finfin mose og det skal visstnok være et underlag der ferten sitter godt igjen. Det er nok mulig, men ingen av de to hundene jeg har nå går spesielt bra spor på Sølen, faktisk. De er trent mest i vanlig, østnorsk blåbærgranskog, og behersker helt klart DEN type underlag best.

Det er mange faktorer som avgjør om det er lett eller vanskelig for hundene - vind kan ha en viss betydning (noen bryr seg ikke om det, andre blir lett dratt med i vinddraget), hvor kupert terrenget er, om det er frost i bakken som tiner etterhvert skal visst det være vanskelig, fuktig underlag har jeg erfart er veldig lett for hundene mine (nå i helga gikk vi spor på frossen bakke og verken Babs eller Willy gikk noe særlig bra, Willy gikk dog langt bedre enn Babs, men hans spor var også da helt ferskt i motsetning til Babs' spor som var et par timer gammelt).

Og når det kommer til pinner i sporet. Ella er helt super på å markere/plukke (har for øyeblikket apportmarkering, om det kan kalles det) pinner som ligger i et slags feltsøk, men med en gang de er i sporet overser hun dem. Vil tro at jeg bare må trene enda mer pinneplukking i lignende situasjoner og generalisere det, men noen som har noen gode tips?

Det er et kjent fenoment at hunder blir så opptatt av sporet at pinner bare er plunder og heft. Noen erfarer da at det kan hjelpe å legge litt godis under pinnen for å gjøre den mer attraktiv (det er jo her snakk om en balanse mellom hvor moro det er å gå spor kontra hvor moro det er å plukke pinner - går hunden spor for å finne pinner eller gjør den det fordi sporet er dødskult i seg selv ?). Om godis ikke er interessant kan man jo forsøke å assosiere pinnefunn med lek og moro (som i at man GJENNOM å finne pinnen utløser lek og moro med en ball - eller om pinnen i seg selv kan brukes til å leke med). Det er jo en del hunder som ikke greier å veksle mellom sporing og lek/moro - da fungerer ofte mat bra (mine hunder greier ikke den vekslingen mellom spor og lek - dermed bruker jeg ikke lek som belønning i sporet til Willy selv om han synes det er moro å løpe etter ball i andre situasjoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om blod er å få kjøpt på butikken (mener noen sa det en gang...), eller om det er mulig å kontakte slakteri eller lignende for å få tak i?

Super tråd, skal følge med her framover! :icon_redface:

Jeg kjøper ofte matblod i dagligvarebutikk og bruker det i blodspor, men skal du ha mye ville jeg ha kontaktet et slakteri for å få det billig derfra :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaring, Siri :icon_redface:

Hvordan begynner man med spor? Mer NBF-variant tenker jeg da, først og fremst på hobbybasis. Jeg mener, for en fersk hund (og eier), hvordan bør man begynne? Hvordan legger man et spor? Kan man legge sporet selv, eller bør man alliere seg med andre? Hvor langt skal sporet være for en ferskis? Ehm, ja, hvordan lærer man en hund til å bruke nese og gå spor?

Sikkert dumme spørsmål, men kanskje noen andre lurer på det samme :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ofte matblod i dagligvarebutikk og bruker det i blodspor, men skal du ha mye ville jeg ha kontaktet et slakteri for å få det billig derfra :icon_redface:

Supert, da skal jeg se om jeg finner noe i helgen, evt, ta kontakt med Eidsmo slakteriet. :icon_redface: Men hvordan er det med hvor ferskt blodet må være? Jeg vet det kan fryses, men hvor ferskt bør det være før man fryser det, altså når man kjøper det? Spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, da skal jeg se om jeg finner noe i helgen, evt, ta kontakt med Eidsmo slakteriet. :icon_redface: Men hvordan er det med hvor ferskt blodet må være? Jeg vet det kan fryses, men hvor ferskt bør det være før man fryser det, altså når man kjøper det? Spiller det noen rolle?

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt. Lurer du på hvor ferskt blodet må være når man legger det ut, eller hvor ferskt det skal være når du fryser det ned? Ingen av delene har jeg faktisk tatt særlig mye hensyn til. Jeg kjøper blod og putter det i frysen ganske raskt, men jeg kan også la det stå ute i lang tid for så å fryse det ned igjen.

Når jeg kjøper blod i matvarebutikken er det allerede fryst ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg introduserte pinner i sporet med en gang, da hadde jeg på forhånd brukt tid på å lære inn at å plukke en pinne var gøy, å søke dem opp i et "feltsøk", i kvisthauger o.l. Jeg syns dette er noe som har fungert for oss. :icon_redface:

Noen som vet om blod er å få kjøpt på butikken (mener noen sa det en gang...), eller om det er mulig å kontakte slakteri eller lignende for å få tak i?

Super tråd, skal følge med her framover! :icon_redface:

Slakteributikken på Inderøya selger sporblod i 2litersbøtter :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det finnes vel litt flere typer sporkonkurranser innen RIK-programmet, men selve IPO-sporene går jo på åpen mark (gressletter etc) og er nærmest et lydighetsspor hvor hunden ikke skal trekke i båndet og gå så nøyaktig det er mulig å komme. De har også krav om utstyret som brukes og hvordan gjenstandene skal markeres (tror ikke jeg skal begi meg ut i dette noe nærmere da jeg IKKE er god på dette).

Litt oppklaring om RIK/IPO. Innen det internasjonale IPO programmet ( FCI ) så er det ikke mange typer sporkonkuranser egentlig. Du kan gå spor og lydighetsdelen SL og da er programmet det samme som i IPO 1-2-3 uten bitearbeid. Også har du SPH/FH en ren sporprøve, samme type spor bare mer utfordringer i form av lengde, antall gjenstander, vinkler og kryssende spor samt vekslende underlag, 2 spor over 2 dager.. Utover dette har Norge en særordning med RIK-RSP/RRP hvor de har fått det nordiske skogsporet og rundering inn i programmet.

Utstyrmessig så kan du gå med vanlig sele, bütchersele eller rett i lenka, frivillig om du vil ha den mellom bena, uansett 10 meter line. Det er ingen krav om slakk line. Derimot dømmes du utifra ett jevnt tempo og intensitet. Altså skal hunden ha samme tempo ut av vinkler som inn, denne er litt kinkig men ikke umulig i stram line. Hunden skal spore i sporkjernen.

Du kan velge mellom apportering eller markering av gjenstandene, stå, sitt eller dekk. Du må si fra til dommer om hunden apporterer eller markerer ( ikke hvordan den markerer ). De fleste velger dekkmarkering her, bl.a. fordi apportering vil bli dømt i alle sine momenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppklaring om RIK/IPO. Innen det internasjonale IPO programmet ( FCI ) så er det ikke mange typer sporkonkuranser egentlig. Du kan gå spor og lydighetsdelen SL og da er programmet det samme som i IPO 1-2-3 uten bitearbeid. Også har du SPH/FH en ren sporprøve, samme type spor bare mer utfordringer i form av lengde, antall gjenstander, vinkler og kryssende spor samt vekslende underlag, 2 spor over 2 dager.. Utover dette har Norge en særordning med RIK-RSP/RRP hvor de har fått det nordiske skogsporet og rundering inn i programmet.

Utstyrmessig så kan du gå med vanlig sele, bütchersele eller rett i lenka, frivillig om du vil ha den mellom bena, uansett 10 meter line. Det er ingen krav om slakk line. Derimot dømmes du utifra ett jevnt tempo og intensitet. Altså skal hunden ha samme tempo ut av vinkler som inn, denne er litt kinkig men ikke umulig i stram line. Hunden skal spore i sporkjernen.

Du kan velge mellom apportering eller markering av gjenstandene, stå, sitt eller dekk. Du må si fra til dommer om hunden apporterer eller markerer ( ikke hvordan den markerer ). De fleste velger dekkmarkering her, bl.a. fordi apportering vil bli dømt i alle sine momenter.

Bra med en presisering her. Angående utstyr i IPO-spor står det følgende i regelverket:

"Hunden kan søke løs eller føres i en 10 m lang line. Sporlina kan gå over ryggen på hunden, langs siden eller mellom for- og/eller bakbena. Den kan enten festes direkte på halsbåndet, som ikke må benyttes som strupehalsbånd, eller på

festeanordningen på sporselen (tillatt er brystsele eller Böttchersele uten ekstra reimer)".

Jeg hadde forøvrig glemt RSP ja - det er jo vanlige skogsspor (og litt OT: jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man skal ha to ulike prøveformer her - med kun lp-øvelsene som forskjell...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Bra med en presisering her. Angående utstyr i IPO-spor står det følgende i regelverket:

"Hunden kan søke løs eller føres i en 10 m lang line. Sporlina kan gå over ryggen på hunden, langs siden eller mellom for- og/eller bakbena. Den kan enten festes direkte på halsbåndet, som ikke må benyttes som strupehalsbånd, eller på

festeanordningen på sporselen (tillatt er brystsele eller Böttchersele uten ekstra reimer)".

Jeg hadde forøvrig glemt RSP ja - det er jo vanlige skogsspor (og litt OT: jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man skal ha to ulike prøveformer her - med kun lp-øvelsene som forskjell...).

Jeg glemte selvfølgelig at du kan gå med hunden løs. Har ikke no inntrykk av at dette er noe mange om noen gjør.

Hvis du tenker på RSP vs NBF så ble vel RIK/IPO innført av Schäferhundfolket i sin tid og de måtte vel ha ett alternativ for å få med NBF folket. NBF er sikkert fint det men IPO er tross alt internasjonalt. Trur ikke det er særlig konkurering i skogspor utover norden. Jeg har hvertfall finni mitt program og ryktene sier at lærer du hunden din IPOspor går den alle slags spor klokkereint. Det samme kan nok ikke sies andre veien selvom det finnes unntak der og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte selvfølgelig at du kan gå med hunden løs. Har ikke no inntrykk av at dette er noe mange om noen gjør.

Hvis du tenker på RSP vs NBF så ble vel RIK/IPO innført av Schäferhundfolket i sin tid og de måtte vel ha ett alternativ for å få med NBF folket. NBF er sikkert fint det men IPO er tross alt internasjonalt. Trur ikke det er særlig konkurering i skogspor utover norden. Jeg har hvertfall finni mitt program og ryktene sier at lærer du hunden din IPOspor går den alle slags spor klokkereint. Det samme kan nok ikke sies andre veien selvom det finnes unntak der og:)

Det er vel en utfordring å ha hunden løs i sporet ja.

Hvorfor måtte man få med "NBF-folket" da ? Var det ikke nok interesserte i IPO til at de kunne holde skogspor utenfor programmet ? :icon_redface: Siden "skogsspor" bare er et nordisk fenomen liksom, så synes jeg jo det er veldig merkelig at man skal ha en sånn særordning for Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hvorfor måtte man få med "NBF-folket" da ? Var det ikke nok interesserte i IPO til at de kunne holde skogspor utenfor programmet ? :icon_redface: Siden "skogsspor" bare er et nordisk fenomen liksom, så synes jeg jo det er veldig merkelig at man skal ha en sånn særordning for Norge ?

Det er nok mange som vet mer om dette enn meg men jeg har forstått det som at det var mye styr innad i NKK/NSCHK for å få dette innført i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel litt flere typer sporkonkurranser innen RIK-programmet, men selve IPO-sporene går jo på åpen mark (gressletter etc) og er nærmest et lydighetsspor hvor hunden ikke skal trekke i båndet og gå så nøyaktig det er mulig å komme. De har også krav om utstyret som brukes og hvordan gjenstandene skal markeres (tror ikke jeg skal begi meg ut i dette noe nærmere da jeg IKKE er god på dette).

Stemmer det at det er farlig å begi seg ut på IPO spor når man ikke har trent det så mye :)

Man kan få alle mulige underlag i IPO spor også, bare ikke skogsterreng, På IPO VM for et par år siden så gikk sporene på mer eller mindre knallhard tør jord, i 40 varmegrader. Da er det ikke nye "fart" å snakke om. Jeg vil også påstå at det er få NBF hunder som hadde klart dette sporet (for all del, det var veldig mange IPO hunder som heller ikke klarte det :icon_redface: Det er tross alt ikke alle som har mulighet til å trene på dette :) ).

I IPO Norge så er det masse forskjellige treningsmetoder, og meninger om hvordan dette skal legges opp. Det står ingenting om hvor fort hunden skal gå i reglementet. Det står at den skal være nøyaktig, og rolig, men ikke at den skal gå 2 km/t.

Vi som trener IPO spor hjernevasker hundene på å gå i sporkjernen, og hadde NBF folk vært flinkere til dette, så er jeg sikker på at de hadde fått mye finere og bedre spor.

På en IPO prøve så er dommeren med og ser hele sporet. Dommeren går helt oppi hunden ofte, og dette skal hunden tåle. Det er også gjerne flere som er med og ser hunden går, noe de ikke gjør i NBF programmet (kun i klasse D).

Så da har man ikke mulighet til å jukse til seg poeng med at hunden er dårlig på å merkere på gjenstander feks. Man må ha en hund som markerer fort, og ligger fint i forhold til gjenstanden. Gjenstanden skal helst ligge midt i mellom frembenene.

Ang. linebruk så har jeg stram line på Extra, som regel. Uansett så blir det ikke noe "NBF stram line", fordi hun går mye saktere. Extra har aldri blitt korrigert i sporet, utenom et lite nøkk når hun har prøvd å dra seg frem etter at hun har dekkmarkert på en gjenstand.

Så det er lite lydighet i sporet. Hun er trent inn med at "i spor så går man rolig", og da gjør hun det.

Extra og jeg hadde for et par uker siden en liten "oppvisning" av IPO spor på en treningssamling vi var på. Der var det NBF førere og førere fra NRH. Det første de spurte meg om var "hvor lang liggetid skal du ha". Da tenkte de hvor mange timer sporet skulle ligge. Det har for meg egentlig veldig lite å si. Hun skal gå like nøyaktig om det ligger 1 minutt, eller om det ligger en time. De forsto ingenting når de fikk se det, for de tillater seg å tro at hunden må få lov å pendle som bare det når sporet er ferskt. Trenger den det? Ikke hvis den er hjernevasket på grunnsporet.

For å si det mildt, så vet jeg at jeg kaster stein i glasshus nå. Jeg har en hund (Tassa) selv som jeg tenker akkurat likt med, fordi hun ikke er godt nok grunntrent. Dvs. dette med grunnsporet. Nå ligger hun naturlig veldig fint i grunnsporet (noe som ikke er en selvfølge), så jeg har hatt litt "flaks" der. Det er overhodet ikke min fortjeneste :blink:

Vi fikk også en "utfordring" fra en fra NRH om å gå et grusspor med våre IPO hunder (søsteren til Extra var også med). Vi la det ut, lot det ligge i 4 minutter, og satt hunden på. Det var absolutt ingen forskjell. Det blåste kuling, og hundene lå kun i grunnsporet. Ingen av de hadde gjort dette før, men tok det kjempe fint.

Selvfølgelig så er det masse treningsmetoder for å få dette inn. Flere jeg vet om tar en enkel metode. Setter enten pigghalsbånd på, og napper til når valpens snute er 5 cm uten for sporet. Eller en enda enklere metode. Setter stømhalsbånd på hunden, og har kontrollen i lomma :):D

For all del, de må bare styre på. Jeg fikk beskjed om at Ex hadde alt for høy hale når hun gikk spor. Hun skulle være litt mer "kuet". Da raser det inni meg, og jeg får lyst å spytte vedkommende i trynet.

Selvfølgelig skal hunden min få ha halen hvor hun vil. Hun elsker jo dette!

Selvfølgelig kan man trene dette inn positivt. Hunden gjør det som lønner seg. Min hund er hjernevasket på at hun kun finner "fordeler" med å gå i grunnsporet. Der ligger det enten go`biter, eller gjenstander som hun får go`biter for. Selvfølgelig så ligger det masse arbeid bak et bra IPO spor. Man må hele tiden variere og tenke nytt for at hunden skal gå like nøyaktig og fint uten at det er go`biter på noen titalls meter, og at den ikke skal "slurve" i vinkler.

Men det er jo nettopp dette så er kjekt med hundetrening. Man må "tenke nytt", finne ut hvor svakhetene til hunden er, og jobbe med det.

Siste sporet jeg hadde med Extra så hadde hun kanskje 10 go`biter på 200 meter. Allikevel så jobbet hun kjempefint.

Nå ble det litt mye OT er kanskje :icon_redface: Det er bare en sak jeg brenner litt for. For folk misforstår alt for mye i denne sporten. Jeg vil at folk skal få en bedre forståelse for hva vi holder på med. For det er ikke så enkelt som "strøm, pigg og pisk". Det er så mye mer, og det ligger masse trening og planlegging bak. Jeg legger ikke under en stol at det er mange som trener dette inn annerledes enn meg, men jeg prøver å vise at man trenger ikke å ha noe LP spor for å ha en hund som går bra IPO spor :blink:

Det er heller ikke noe kritikk til de som driver med NBF/NRH spor (da slår jeg evt. meg selv hard i hodet også). Jeg prøver bare å opplyse om hvordan jeg/vi ser på dette. For det er alt for mange som påstår at IPO spor ikke er spor :lol: Jeg har fire hunder som alle går veldig bra spor. Tre av disse er trent mot NBF og Extra er trent mot IPO. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dette. Så kan jeg aldri si at Extra er noe dårligere sporhund :lol:

Jeg kan legge ut en film av et spor som ikke er så veldig bra (det er kun dette sporet jeg har på film). "Feilene" her er at hun har noen tempoendinger. I tillegg så roter hun litt i en vinkel, og sjekker litt utenfor sporet. Det som skjer i starten er at hun markerer på en gjenstand som jeg ikke har lagt ut, så her sender jeg henne bare videre. På neste gjenstand så markerer jeg meg litt, da hun har en tendens til å krype videre.

Som sakt ikke noe bra spor, men dere får se litt hva det går i. Dette sporet har ingen liggetid. Filmen kan dere se her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som trener IPO spor hjernevasker hundene på å gå i sporkjernen, og hadde NBF folk vært flinkere til dette, så er jeg sikker på at de hadde fått mye finere og bedre spor.

Jeg antar det er mange dårlige NBF-hunder på Vestlandet ???

På en IPO prøve så er dommeren med og ser hele sporet. Dommeren går helt oppi hunden ofte, og dette skal hunden tåle. Det er også gjerne flere som er med og ser hunden går, noe de ikke gjør i NBF programmet (kun i klasse D). Så da har man ikke mulighet til å jukse til seg poeng med at hunden er dårlig på å merkere på gjenstander feks. Man må ha en hund som markerer fort, og ligger fint i forhold til gjenstanden. Gjenstanden skal helst ligge midt i mellom frembenene.

Hvordan kan man jukse til seg poeng i et NBF-spor selv om dommer ikke er med rundt ? Markerer ikke hunden finner man sjelden pinnene liksom... Og hvor "fort" skal en hund måtte markere en pinne ? Hvorfor er det så viktig med hastigheten her ?

De forsto ingenting når de fikk se det, for de tillater seg å tro at hunden må få lov å pendle som bare det når sporet er ferskt. Trenger den det? Ikke hvis den er hjernevasket på grunnsporet.

Selvsagt trenger ikke hunden å pendle selv om sporet er ferskt ? Hvem har innbilt deg at det er "vanlig" ? Men at hunder har en tendens til å gjøre det om de ikke har trent på det, er en annen sak...

Selvfølgelig så er det masse treningsmetoder for å få dette inn. Flere jeg vet om tar en enkel metode. Setter enten pigghalsbånd på, og napper til når valpens snute er 5 cm uten for sporet. Eller en enda enklere metode. Setter stømhalsbånd på hunden, og har kontrollen i lomma :icon_redface::blink:

For all del, de må bare styre på. Jeg fikk beskjed om at Ex hadde alt for høy hale når hun gikk spor. Hun skulle være litt mer "kuet". Da raser det inni meg, og jeg får lyst å spytte vedkommende i trynet. Selvfølgelig skal hunden min få ha halen hvor hun vil. Hun elsker jo dette!

Og noen skjønner ikke hvorfor man har fordommer mot sporten... Godt du er av et annet kaliber :icon_redface:.

Selvfølgelig så ligger det masse arbeid bak et bra IPO spor. Man må hele tiden variere og tenke nytt for at hunden skal gå like nøyaktig og fint uten at det er go`biter på noen titalls meter, og at den ikke skal "slurve" i vinkler. Men det er jo nettopp dette så er kjekt med hundetrening. Man må "tenke nytt", finne ut hvor svakhetene til hunden er, og jobbe med det.

Akkurat som på skogsspor, det... variasjon og oppgaver hele tida (at noen av oss er litt for sløve og lite oppfinnsomme er jo ikke synonymt med at folk som bare trener skogsspor ikke varierer treninga ?).

Det er heller ikke noe kritikk til de som driver med NBF/NRH spor (da slår jeg evt. meg selv hard i hodet også). Jeg prøver bare å opplyse om hvordan jeg/vi ser på dette. For det er alt for mange som påstår at IPO spor ikke er spor :lol: Jeg har fire hunder som alle går veldig bra spor. Tre av disse er trent mot NBF og Extra er trent mot IPO. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dette. Så kan jeg aldri si at Extra er noe dårligere sporhund :blink:

Det er mulig du ikke mener det som kritikk, men jeg kan ikke se annet enn at du kritiserer ganske kraftige her:

Jeg vil også påstå at det er få NBF hunder som hadde klart dette sporet

... og her:

Vi som trener IPO spor hjernevasker hundene på å gå i sporkjernen, og hadde NBF folk vært flinkere til dette, så er jeg sikker på at de hadde fått mye finere og bedre spor.

Hva vet du egentlig om hvordan "NBF-hunder" går spor ? Det er mulig det er mange dritdårlige hunder på Vestlandet, men jeg har da sett en rekke knallbra hunder som går supernøye i sporene sine her jeg trener... :lol:

.. og her:

De forsto ingenting når de fikk se det, for de tillater seg å tro at hunden må få lov å pendle som bare det når sporet er ferskt. Trenger den det? Ikke hvis den er hjernevasket på grunnsporet.

Se kommentar over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en utfordring å ha hunden løs i sporet ja.

Hvorfor måtte man få med "NBF-folket" da ? Var det ikke nok interesserte i IPO til at de kunne holde skogspor utenfor programmet ? :icon_redface: Siden "skogsspor" bare er et nordisk fenomen liksom, så synes jeg jo det er veldig merkelig at man skal ha en sånn særordning for Norge ?

Dette blir jo litt OT, men schäferhundklubben ville fase ut hele NBF'en og ønsket å bare ha RIK-programmet. Dermed ble dette RRP/RSP funnet opp for å få med seg de som holdt på i skogen også. Det har vært masse "drama" rundt dette i klubben, ingen liker jo å bli fortalt hva de skal få lov til å drive på med. Schäferhundklubben er heller ikke medlem i NBF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo litt OT, men schäferhundklubben ville fase ut hele NBF'en og ønsket å bare ha RIK-programmet. Dermed ble dette RRP/RSP funnet opp for å få med seg de som holdt på i skogen også. Det har vært masse "drama" rundt dette i klubben, ingen liker jo å bli fortalt hva de skal få lov til å drive på med. Schäferhundklubben er heller ikke medlem i NBF.

Jeg vet hel historien der, jeg... :icon_redface:. Jeg synes likefullt det er idiotisk å ha to identiske skogsprogram når brukshundnorge likevel er så lite - og det var vel ikke akkurat enighet innad i schäferhundklubben heller angående dette.

EDIT: beklager forresten avsporingen her nå... Det va'kke meningen altså - bæck on trækk igjen, kanskje *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

:icon_redface:

Hvordan kan man jukse til seg poeng i et NBF-spor selv om dommer ikke er med rundt ? Markerer ikke hunden finner man sjelden pinnene liksom... Og hvor "fort" skal en hund måtte markere en pinne ? Hvorfor er det så viktig med hastigheten her ?

F.eks kan du komme langt i NBF hvis hunden bare slår på gjenstandene. Det nytter ikke i IPO selvom jeg berga faktisk mya av poengene på gjernstandene mine i sommer ved å selv stoppe når pelsen slo på de og med det fikk han til å legge seg, egentlig sku jo pelsen gått videre og da hadde jeg mista 2x10p. :icon_redface: Dette var en 1'erprøve, trur ikke det du kommer særlig lenger med denslags :blink:

Syns det var veldig bra skrevet av Marthe jeg, kan ikkje skjønne hva det er å kverrulere over :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hel historien der, jeg... :icon_redface:. Jeg synes likefullt det er idiotisk å ha to identiske skogsprogram når brukshundnorge likevel er så lite - og det var vel ikke akkurat enighet innad i schäferhundklubben heller angående dette.

EDIT: beklager forresten avsporingen her nå... Det va'kke meningen altså - bæck on trækk igjen, kanskje *flir*.

Okei.. tenkte jeg skulle svare siden du spurte liksom. :icon_redface: Og ja, det er idiotisk, og hvor mange er det egentlig som stiller i RSP/RRP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...