Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er ferske i spor


Benedicte

Recommended Posts

Nå fikk dem ikke gått spor på the Challenge da, ettersom det kom mye snø :icon_redface:

Så der ble premieringen med utgangspunkt i rundering og felt. (noe som forøvrig ikke ble bedømt på stil, men på antall funn).

Og ja det var 3 stk A-ekvipasjer fra NBF på pallen, dog holder vinneren på med litt IPO og redning i tillegg. Sist jeg holdt kurs sammen med vinneren så trener han nok så likt som meg alikavel.

Nå skal ikke jeg pårope meg noen ekspertise her, men var ikke to stk bc på toppen der? Pedersen og Bakke. Iversen med schæfer på 3, eller ble det gjort om? Men dette er jo totalt OT. Prøvde bare å bevise at NBF spor er nokså bra til tross for "rot" i sporet. Men da bomma jeg med snøen hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 210
  • Created
  • Siste svar
Nå skal ikke jeg pårope meg noen ekspertise her, men var ikke to stk bc på toppen der? Pedersen og Bakke. Iversen med schæfer på 3, eller ble det gjort om? Men dette er jo totalt OT. Prøvde bare å bevise at NBF spor er nokså bra til tross for "rot" i sporet. Men da bomma jeg med snøen hihi

Nei det er jeg som tuller litt med pall plassene :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så bruker jeg jaktsesongen på å trene på jordet og eng, og vinteren på parkeringsplasser, is og brøyta områder. Hundene mine klarer fint å gå spor der også dem, og finne gjenstander på 0.5x0.5 cm. Ifølge deg så skal jo ikke en "NBF hund" klare dette.

Gamla i huset har jo tydeligvis misforstått hele greia med spor, for hun apporterer også fyrstikker i sporet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Makan å det vris å vendes på ting her. Ser jo enktelte går veldig unødvendig i forsvar. Nei jeg har ikke allverdens erfaring selv jeg anna enn han jeg knoter med nå. men spor er faktisk noe som interesserer meg og det er vel ingen tvil om at man kan få frem en god sporhund med x antall metoder. Og denne kategoriseringen NBF/IPONRH osv er det vel heller ikke jeg som har dratt i gang i denne tråden. Jeg har flere ganger satt ting i "" for å bemerke dette på min måte. Spor er spor i min verden. Jeg vil ha en god sporhund som gruser det meste uansett konkuranseform i spordelen, så kan dere le så mye dere orker. Jeg har god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Interessant diskusjon. Jeg påstår at hvis en trener inn sporet uten bruk av godbiter(hjelpemiddel) i det, vil hunden lære seg å kun følge luktmolekylene som blir igjen fra sporleggers støvler. På den måten vil den selv lære å analysere riktig retning med minimalt av hjelpemiddel uten hjelp fra annen fert(godbiter) en kun det som avgis av sporlegger. Jeg vil tro slik innlæring gir en mye mer "nøyaktig" sporhund.

En annet moment er at en får det en forsterker, dette gjelder også sporatferd! Får at vi skal få hunden til å ha nesa i bakken, må en sørge for at de første sporene legges i medvind. Hunden lærer da selv at eneste løsning på oppgaven, er å ha nesa i bakken.

Etterhvert introduserer en gjenstander i sporet og når hunden tidligere har lært å følge luktmolekylene kun fra sporleggers støvler, vil hunden enkelt finne det som måtte legges igjen av sporlegger da massen av luktmolekylene rundt gjenstandene er mye høyere, enn den ved innlæringen er vant til.

Forøvrig har jeg skrevet og filmet litt om innlæring av NBF-spor i bloggen min for den som er interessert.

Se link her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Interessant diskusjon. Jeg påstår at hvis en trener inn sporet uten bruk av godbiter(hjelpemiddel) i det, vil hunden lære seg å kun følge luktmolekylene som blir igjen fra sporleggers støvler. På den måten vil den selv lære å analysere riktig retning med minimalt av hjelpemiddel uten hjelp fra annen fert(godbiter) en kun det som avgis av sporlegger. Jeg vil tro slik innlæring gir en mye mer "nøyaktig" sporhund.

En annet moment er at en får det en forsterker, dette gjelder også sporatferd! Får at vi skal få hunden til å ha nesa i bakken, må en sørge for at de første sporene legges i medvind. Hunden lærer da selv at eneste løsning på oppgaven, er å ha nesa i bakken.

Etterhvert introduserer en gjenstander i sporet og når hunden tidligere har lært å følge luktmolekylene kun fra sporleggers støvler, vil hunden enkelt finne det som måtte legges igjen av sporlegger da massen av luktmolekylene rundt gjenstandene er mye høyere, enn den ved innlæringen er vant til.

Forøvrig har jeg skrevet og filmet litt om innlæring av NBF-spor i bloggen min for den som er interessert.

Se link her

tja hva skal man si, interessant diskusjon ja :) Jeg mener hundene ikke går pølsespor etter ferten av pølsene, det er hvertfall ikke meningen da har man misforstått. de går jo spor for å finne løsningen midt i sporkjernen, selve fotavtrykket. Hvordan du kan få en mer nøyaktighet enn det er for meg ubegripelig. Det er å gå med nesa ned og å gå med nesa ned.. Pølsespor starter man også gjerne i medvind, hvordan kan de da gå etter ferten av pølsene? En tidligere NBF'er så oss trene spor for litt siden og han var ikke akkurat hverken skeptisk eller negativ til nøyaktigheten og intensiteten i sporet.. Han hadde vel aldri sett sånn før :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja hva skal man si, interessant diskusjon ja :)Hvordan du kan få en mer nøyaktighet enn det er for meg ubegripelig. Det er å gå med nesa ned og å gå med nesa ned..

Pølsespor er en utmerket måte å lære hunden å gå sakte og nøyaktig (passer også fint å bruke på hunder som har alt for høy intensitet i sporet sitt og trenger å dempes). Det er derimot ikke så bra dersom tempo faktisk er et problem (som det jo kan være i NBF-sporet. Går hunden sakte og nøyaktig er det ikke pølsespor man sper på med for å løse tempobiten til hunden. Hvilken metode man benytter kommer jo helt an på hva man skal bruke sporet til, hvordan man selv behersker metoden og aller viktigst: hvordan er HUNDEN og hvilket problem skal man evtløse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja hva skal man si, interessant diskusjon ja :P Jeg mener hundene ikke går pølsespor etter ferten av pølsene, det er hvertfall ikke meningen da har man misforstått. de går jo spor for å finne løsningen midt i sporkjernen, selve fotavtrykket. Hvordan du kan få en mer nøyaktighet enn det er for meg ubegripelig. Det er å gå med nesa ned og å gå med nesa ned.. Pølsespor starter man også gjerne i medvind, hvordan kan de da gå etter ferten av pølsene? En tidligere NBF'er så oss trene spor for litt siden og han var ikke akkurat hverken skeptisk eller negativ til nøyaktigheten og intensiteten i sporet.. Han hadde vel aldri sett sånn før :)

He, he, trodde ikke du var slik pølsetante jeg, Snusken :)

Nei da, fra spøk til alvor. Jeg foretrekker å ha godbitene i lomma. Forsterkningen for min hund er sporlegger og ferten av denne og det å få gripe noe, som er slutthandling i hundens jaktinstinkt. Når en introduserer gjenstandene med ferten av sporleggeren blir de også forsterkere for hunden gjennom at den får gripe gjenstandene(slutthandling i jaktinstinktet). Etter at den har gripet gjenstandene kan hunden godt få godbit for avleveringen til meg. Når det gjelder nøyaktighet så mener jeg at hunden skal finne ALT som sporlegger har lagt fra seg, og ikke selve "måten" den går spor på... Poenget er jo at hunden skal finne ALT enten gjennom markering eller avlevering.

En skal heller ikke se bort i fra at det kan være fare for at en belønner hunden for bakspor, hvis en legger godbiter der og at den også bruker synet(ser etter godbiter). Hunden finner jo godbitene uansett hvilken retning den velger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

He, he, trodde ikke du var slik pølsetante jeg, Snusken :P

Hysj da.. har mange sider vet du :)

Nei da, fra spøk til alvor. Jeg foretrekker å ha godbitene i lomma.
Jeg har de litt overalt, alt ettersom, gjerne i en lukket boks/pose så de holder seg ferske.. :P

Forsterkningen for min hund er sporlegger og ferten av denne og det å få gripe noe, som er slutthandling i hundens jaktinstinkt.
Slutthandlingen er vel strengt tatt å spise? voffsen min har hertfall fått 600g pølser fordelt på to spor i dag.. bite har han ikke gjort siden mandag da.. :)

Når en introduserer gjenstandene med ferten av sporleggeren blir de også forsterkere for hunden gjennom at den får gripe gjenstandene(slutthandling i jaktinstinktet). Etter at den har gripet gjenstandene kan hunden godt få godbit for avleveringen til meg.
Apport er noe træl her, heldigvis kan de markere..

Når det gjelder nøyaktighet så mener jeg at hunden skal finne ALT som sporlegger har lagt fra seg, og ikke selve "måten" den går spor på... Poenget er jo at hunden skal finne ALT enten gjennom markering eller avlevering.
Ja der er vi vel enige at det hvertfall er en del av målet. Har aldri hatt bedre markeringer enn etter at vi begynte jobbe mye mer aktivt på tempo nå hvertfall.. Er vel oppe i 58 av 60 markeringer ell no siste tiden, han kødda litt helga på ett par stk. Det er kanskje ikke nøyaktig nok? Vil ikke en hund som går mer nøyaktig i sporet ha mindre odds for å feile på de?

En skal heller ikke se bort i fra at det kan være fare for at en belønner hunden for bakspor, hvis en legger godbiter der og at den også bruker synet(ser etter godbiter). Hunden finner jo godbitene uansett hvilken retning den velger...

Her har heldigvis bakspor aldri vært noe issue, hverken før ell etter vi begynte med pølsespor.. Den tid den sorg :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysj da.. har mange sider vet du :P

Jeg har de litt overalt, alt ettersom, gjerne i en lukket boks/pose så de holder seg ferske.. :P

Slutthandlingen er vel strengt tatt å spise? voffsen min har hertfall fått 600g pølser fordelt på to spor i dag.. bite har han ikke gjort siden mandag da.. :P

Apport er noe træl her, heldigvis kan de markere..

Ja der er vi vel enige at det hvertfall er en del av målet. Har aldri hatt bedre markeringer enn etter at vi begynte jobbe mye mer aktivt på tempo nå hvertfall.. Er vel oppe i 58 av 60 markeringer ell no siste tiden, han kødda litt helga på ett par stk. Det er kanskje ikke nøyaktig nok? Vil ikke en hund som går mer nøyaktig i sporet ha mindre odds for å feile på de?

Her har heldigvis bakspor aldri vært noe issue, hverken før ell etter vi begynte med pølsespor.. Den tid den sorg :rolleyes2:

Jeg vil tro at det å påvirke og utnytte gripeatferden hos hunden i sporinnlæringen kan representere en betydelig større forsterkning enn du klarer kun ved bruk av godbit. Et eks er hunden som trener IPO og den forsterkningen det å få gripe "armen" representerer. Nok om det.

Ellers står jeg rimelig fast på mine påstander lenger opp, men godbitspor funker sikkert godt det også, til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvordan går man fram for å lære hunden sporoppsøk??

Og når legger dere gjenstander og hvordan få den til å markere på de, uten å bare gå videre??

Man deler alt opp i momenter.. du går ikke spor og forventet st skinnfellen skal markere. Hvis du beskriver mer hvor du er i treninga er det lettere for folk å hjlpe deg. Hvis du er på bånn så få hunden til å markere i stua ved å legge seg ned med labbene rundt gjenstanden osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

det hjelper jo ikke det når jeg ikke har så mye peil da :hmm: enyone!?? har aldri sett en hund ta sporoppsøk heller :hmm:

Begynn i det små med å la pelsen markere på gjenstander i stua. Få deg venner å trene med som kan dette så kommer du mye lenger enn å sitte på div. forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn i det små med å la pelsen markere på gjenstander i stua. Få deg venner å trene med som kan dette så kommer du mye lenger enn å sitte på div. forum.

Neimenn heisann! Man kan jo prøve å forklare i hvert fall.. Det er faktisk ikke alle som har en haug av proffe sporgåere som nermeste venner. Jeg har lært mye av det jeg kan gjennom forum og div blogger, fordi jeg ikke kjente så mange i hundemiljøet som kunne hjelpe meg. Ikke det at jeg kan så fantastisk mye, men poenget var at man kan lære utrolig mye av folk med lang erfaring selv om de sitter på et forum og må forklare alt teoretisk. (Og denne tråden heter faktisk "For oss som er ferske i spor...)

Når det er sagt vil jeg også gjerne høre om sporoppsøk! Tror ikke jeg har begynt med det enda, i hvert fall ikke bevist :hmm: Men det hender jeg starter henne noen meter før vi treffer sporet, er det noe av det samme? Det er kanskje lurt å begynne å trene sporoppsøk ganske tidlig, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hjelper jo ikke det når jeg ikke har så mye peil da :hmm: enyone!?? har aldri sett en hund ta sporoppsøk heller :D

Jeg begynner alt fra første spor med å alltid stille hunden på skrå inn på sporet eller 90 graders vinkel. Og starter med 0.5 meter fra og øker steg for steg til jeg er tilslutt på 60 meter. Det er en lang prosess jeg bruker opp til 2år på.

Her er en video av jentene mine. Første er av Blaze jeg veldig skjeldent får under 9/10 på oppsøket på. Talli er litt fersk enda så hun kan finne på å følge opp før hun skal. Så det er en do and dont do video :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner alt fra første spor med å alltid stille hunden på skrå inn på sporet eller 90 graders vinkel. Og starter med 0.5 meter fra og øker steg for steg til jeg er tilslutt på 60 meter. Det er en lang prosess jeg bruker opp til 2år på.

Her er en video av jentene mine. Første er av Blaze jeg veldig skjeldent får under 9/10 på oppsøket på. Talli er litt fersk enda så hun kan finne på å følge opp før hun skal. Så det er en do and dont do video :hmm:

Veldig gøy å se! Og litt av en fart de har. Nå skjønte jeg det litt bedre. Hvor lange sporoppsøk er det vanlig å få på NBF spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gøy å se! Og litt av en fart de har. Nå skjønte jeg det litt bedre. Hvor lange sporoppsøk er det vanlig å få på NBF spor?

Nå må jeg tenke her: i A er det 50m, B 40m og C 30m.

Filmen er på jordet, men det forventes like god rettning i skogen/i terreng og over eller gå rundt hindring for så rette seg opp og fortsette på linjen.

Tempoet kan hekt fint være lavere enn det som vises på filmen uten at man får noe trekk for det. Jeg velger å ha hundene mine i det tempo av to grunner. Dem første 10 meterene skal det ikke finnes spor (du får ikke følge på hunden får den har gått ut linen 10 meter) og for å unngå at hunden plukker annet spor. Det sporet vi skal gå er ikke eldre enn ca 2 timer, dermed unngår jeg problematikken med at dem evt plukker opp ett spor som er eldre enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Neimenn heisann! Man kan jo prøve å forklare i hvert fall.. Det er faktisk ikke alle som har en haug av proffe sporgåere som nermeste venner. Jeg har lært mye av det jeg kan gjennom forum og div blogger, fordi jeg ikke kjente så mange i hundemiljøet som kunne hjelpe meg. Ikke det at jeg kan så fantastisk mye, men poenget var at man kan lære utrolig mye av folk med lang erfaring selv om de sitter på et forum og må forklare alt teoretisk. (Og denne tråden heter faktisk "For oss som er ferske i spor...)

Når det er sagt vil jeg også gjerne høre om sporoppsøk! Tror ikke jeg har begynt med det enda, i hvert fall ikke bevist :D Men det hender jeg starter henne noen meter før vi treffer sporet, er det noe av det samme? Det er kanskje lurt å begynne å trene sporoppsøk ganske tidlig, eller?

Jada.. Men akkurat spor mener jeg bestemt at du ikke lærer av å jatte på forum. du kan si hva du vil men jeg vil ikke være frekk. Jeg har heller ikke allverdens erfaring med spor men såpass har jeg skjønt. Hvis du kikker litt så finnes det helt sikkert "proffe sporgåere" i ditt nærmiljø. En økt med sånne vil gi deg mange ahaopplevelser du ikke finner på forum. Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk JeanetteH :wub:

Jada.. Men akkurat spor mener jeg bestemt at du ikke lærer av å jatte på forum. du kan si hva du vil men jeg vil ikke være frekk. Jeg har heller ikke allverdens erfaring med spor men såpass har jeg skjønt. Hvis du kikker litt så finnes det helt sikkert "proffe sporgåere" i ditt nærmiljø. En økt med sånne vil gi deg mange ahaopplevelser du ikke finner på forum. Lykke til :D

Hvorfor er sporgåing noe anderledes enn lp eller agilityøvelser? Nå gikk jeg selv på kurs når jeg startet med spor, og før det hadde jeg bare gått noen få godbitspor. Så om man kan lære å gå spor bare gjennom et forum kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Men jeg vil nå si at det meste jeg kan om spor, kommer fra forum/blogger. Og ja, jeg kjenner flere gode sporgåere. Men de bor kanskje ikke i nærheten, og har kanskje annet å drive med enn å lære opp lille meg til å gå spor :D Så jeg gjør det jeg kan for å lære meg selv å gå spor. (og jeg har gått spor sammen med noen som er gode på dette, og jeg er ikke i tvil om at man lærer mye mer av det. Men har man ikke muligheten, så har man ikke muligheten. Om du skjønner?) Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om meg selv, men på generelt grunnlag. Og takk for lykke til, det trenger jeg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tusen takk JeanetteH :wub:

Hvorfor er sporgåing noe anderledes enn lp eller agilityøvelser? Nå gikk jeg selv på kurs når jeg startet med spor, og før det hadde jeg bare gått noen få godbitspor. Så om man kan lære å gå spor bare gjennom et forum kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Men jeg vil nå si at det meste jeg kan om spor, kommer fra forum/blogger. Og ja, jeg kjenner flere gode sporgåere. Men de bor kanskje ikke i nærheten, og har kanskje annet å drive med enn å lære opp lille meg til å gå spor :D Så jeg gjør det jeg kan for å lære meg selv å gå spor. (og jeg har gått spor sammen med noen som er gode på dette, og jeg er ikke i tvil om at man lærer mye mer av det. Men har man ikke muligheten, så har man ikke muligheten. Om du skjønner?) Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om meg selv, men på generelt grunnlag. Og takk for lykke til, det trenger jeg nok.

Hehe hvis du leser den andre tråden kanskje du skjønner.Å sammelikne spor med LP og andre ting blir veldig feil for meg. Spor så må du lese hunden mye mer enn i andre øvelser og dette lærer du ikke på forum. Det er bare det jeg prøver å si. Alle kan trene spor i hagen men får du en bra sporhund av det??? Trene spor krever interesse i hund utover å bare gå spor. Alle hunder kan gå spor om du forstår meg rett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hvis du leser den andre tråden kanskje du skjønner.Å sammelikne spor med LP og andre ting blir veldig feil for meg. Spor så må du lese hunden mye mer enn i andre øvelser og dette lærer du ikke på forum. Det er bare det jeg prøver å si. Alle kan trene spor i hagen men får du en bra sporhund av det??? Trene spor krever interesse i hund utover å bare gå spor. Alle hunder kan gå spor om du forstår meg rett.

Hvis du mener at det ikke er noe å lære av å diskutere spor, så skjønner ikke jeg hvorfor du uttaler deg i alt som er av sportråder? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.. Men akkurat spor mener jeg bestemt at du ikke lærer av å jatte på forum. du kan si hva du vil men jeg vil ikke være frekk. Jeg har heller ikke allverdens erfaring med spor men såpass har jeg skjønt. Hvis du kikker litt så finnes det helt sikkert "proffe sporgåere" i ditt nærmiljø. En økt med sånne vil gi deg mange ahaopplevelser du ikke finner på forum. Lykke til :D

Jeg tror jeg har lært like mye av å diskutere spor som av å holde kurs og trene spor.

Så hvordan man ikke lærer noe av å diskutere på ett forum syns jeg er litt snålt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvis du mener at det ikke er noe å lære av å diskutere spor, så skjønner ikke jeg hvorfor du uttaler deg i alt som er av sportråder? :wub:

Jeg blir misforstått rett ser det ut som :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...