Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er ferske i spor


Benedicte

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Ikke at jeg egentlig vil inn i denne diskujsonen, men hva ble de trukket for? Hva var de for nøyaktige på? Ble bare litt nysgjerrig. :D

Utfordringer med oppsøk vil jeg tro kan være litt individuelt...? Vi har trent på oppsøk en stund og for oss er det hverken lengde på oppsøksstrekning eller det å finne sporet som er utfordringen. Jaily er så sporsugen at når hun kommer fram til sporet gir hun f*** i hvilken vei hun går. Bakspor? Helt ok. Riktig vei? Like ok. Så jeg antar utfordringene med oppsøk kan variere litt...? :)

Og jeg vil vel egentlig ut av denne diskusjonen klarer bare ikke helt å la vær da spor interesserer oss ganske mye :D Har bare hørt en "IPOhund" ble trukket for å ha vært for nøyaktig i oppsøket ja, eller "treg" uten å gjøre noe feil da om du vil uten at jeg kjenner mere til det. Derfor jeg lurte litt på dette med at det skjer så fort.

De sporoppsøkene vi gjorde tidligere før vi ble opphengt i pølsespor gikk jo egentlig overraskende bra. han tok aldri bakspor, alltid maks noen meter hver vei og så sporet i riktig retning derfor jeg lurer litt da på hva som kan komme til å skje utover bakspor. Jeg trur uansett ikke det skal bli noe problem, heller ikke de avstandene det er snakk om i NBF..20m er jo bare drøyt linas lengde liksom.. Blir hvertfall spennende å prøve igjen, se hvor vi er og om alt er ødelagt av pølsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 210
  • Created
  • Siste svar

Jeg trur uansett ikke det skal bli noe problem, heller ikke de avstandene det er snakk om i NBF..20m er jo bare drøyt linas lengde liksom.. Blir hvertfall spennende å prøve igjen, se hvor vi er og om alt er ødelagt av pølsene :)

20 m? Det er ingen klasser det er 20 meter oppsøk i NBF. Det er 30 meter i C, 40 meter i B og 50 meter i A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

20 m? Det er ingen klasser det er 20 meter oppsøk i NBF. Det er 30 meter i C, 40 meter i B og 50 meter i A.

Nei da er det jo ikke noe problem, det er selvfølgelig ikke noe oppsøk, snakker jo om D som er aktuelt for oss :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

, får jo nesten inntrykk av at man dømmes utelukkende på tid uten at det nødvendigvis er galt men dette er jo det vi jobber oss vekkifra. Hørte faktisk noen bli trekt for å være for nøyaktig i NBF her så er vel ikk bra det eller :)

Nei hunden blir ikke utelukkene bedømt på tid. Men man har en tid man må komme innenfor, feks A er det vel 45 min (om jeg husker rett, jeg er ikke så opptatt av tid når jeg går. Hunden bruker den tiden den trenger liksom, jeg får ikke presset den til å gå noe fortere), Om du bruker over 45 min så får du 0 om du har alle 8 pinner eller ikke. I c, b og a så bedømmes du at du kommer innenfor maks 45 min og antall pinner. Antall pinner gir karakteren.

Så lenge pinnen blir funnet så kan, i teorien, hunden ha hvilken som helst sporatferd.

Har hatt en hektisk sporatferd jeg vil til livs her og har hvertfall erfart at det er mye greiere å bygge drift enn å dempe den i sporet og da føler jeg det naturlig å begynne denne veien, ser ingen grunn til at oppsøket skal være noe annerledes? Har planer om å prøve oss i D-spor etterhvert så vi skal vel tenke litt på å trene oppsøk igjen men en ting av gangen :) Så hva er utfordringene med oppsøk da? Det vi har gjort av det tidligere har gått såpass greit at noe må det vel være? Hva skal til for å få de poengsummene du får på oppsøket?

I det bedømmes spor atferden, sakset fra regelverket om bedømming av D-spor.

Hovedfokus skal legges på hundens forståelse av sporarbeide og i hvilken grad hunden har utarbeidet sporet. Hund som f.eks. slår i en vinkel uten å avbryte sitt arbeid og tar sporet ved første kontakt med det, bør ikke få nedsatt karakter av den grunn. Hvis føreren uberettiget korter ned avstanden til hunden skal dette synliggjøres i karaktersettingen. Mangler en gjenstand, kan det ikke tildeles høyere karakter enn 8. Hvis føreren ved sportap utnytter sin mulighet til å gå tilbake til et punkt han med sikkerhet vet at hunden hadde spor, bør høyere karakter enn 8 ikke tildeles. For godkjenning kreves at hunden finner minst 2 gjenstander hvorav en skal være sluttgjenstanden. Hund som løses fra sporlina eller søker fritt skal underkjennes. Likeledes skal øvelsen underkjennes dersom føreren åpenbart dirigerer hunden.

Anvisning: Dommeren følger ekvipasjen i hele sporets lengde. Føreren har anledning til å slippe lina eller korte ned på avstanden til hunden i uoversiktlig terreng, buskas og lignende.

For oppsøk ©:

Sporet skal krysse en oppmerket linje på ca. 30 meter (oppsøksstrekningen), og være minst 30 meter langt før krysningspunktet. Dette punktet skal ikke være nærmere startpunktet enn 10 meter. Oppmerking av oppsøksstrekningen skal skje senest 24 timer før beregnet tid for øvelsen. Hunden skal selvstendig ta opp sporet i løpet av 4 minutter, men om den mislykkes kan føreren anvises et punkt utenfor området der sporet passerer. Dommeren gir beskjed når det er 1 minutt igjen av maksimaltiden. Føreren får først følge på hunden når denne har gått ut ca. 10 meter. Føreren får ikke forlate oppsøksstrekningen (linjen) uten å følge hund som sporer i riktig retning. Påvisningspunktet skal om mulig være naturlig (sten, busk e.l.) og ligge ca. 20 meter fra området. Er det benyttet spesiell oppmerking for påvisningspunktet skal den være usynlig for føreren fra oppsøksstrekningen. Går hunden bakspor mer enn 20 meter skal dommeren da gi beskjed med kommando ”bakspor”. I motsatt tilfelle kommanderes ”tilbake til oppsøksstrekningen” når føreren går utenfor linjen. Opptar hunden et annet spor enn sporleggers, gies beskjed om ”feil spor”. Bedømmelse: Hund som baksporer, men som snur selvstendig før tilbakekalling skjer skal ikke ha poengtrekk av denne grunn. Tar hunden bakspor mer enn 20 meter, og ekvipasjen av den grunn kalles tilbake til oppsøksområdet, kan det ikke tildeles høyere karakter enn 7. Tar ikke hunden opp sporet ved første anledning, senkes karakteren en enhet. Går hunden over sporet tre ganger underkjennes øvelsen. Hvis ekvipasjen innen maksimaltidens utløp ikke har forlatt oppsøksområdet på rett spor i riktig retning, underkjennes øvelsen. Hund som mislykkes i å finne sporet innen maksimaltiden kan få sporet påvist. For å få sporet påvist er det en forutsetning at hunden har vist interesse for å finne sporet.

Som jeg skrev tidlgere i tråden så velger jeg å ha dette tempoet pga da er det mindre mulighet for at dem plukker ett eldre spor. Man må ikke ha det tempoet. Men jeg syns også hundene mine har bedre rettning ved å ha dette tempoet utover, om dem traver er det lett for at dem titter til høyre eller venstre for å sjekke og da faller dem ut av linjen sin. Hunden skal ikke ut av linjen for annet enn å plukke sporet og er jeg som fører utafor linjen så er det også trekk grunnlag.

Bakspor er hovedproblemet til mange, selv så hadde jeg en lang periode på 3 år uten at hunden tok ett eneste bakspor.. Brått begynnte hun å gjøre det, og da gir den karakter 7, om det ikke er annet å trekke for.

Og jeg vil vel egentlig ut av denne diskusjonen klarer bare ikke helt å la vær da spor interesserer oss ganske mye Har bare hørt en "IPOhund" ble trukket for å ha vært for nøyaktig i oppsøket ja, eller "treg" uten å gjøre noe feil da om du vil uten at jeg kjenner mere til det. Derfor jeg lurte litt på dette med at det skjer så fort.

Jeg tror muligens dette er noe som kan tolkes som usikkerhet fra dommeren om den feks sjekker og sjekker hvert spor. Regelverket er åpent for skjønn fra dommeren, og om man da har en uerfaren dommer (eller er erfaren for den del) som ikke har sett mange forsjellige raser gå spor, eller den inviduelle forsjellene hundene har for å gå spor. Så kan ekstrem nøyekatighet tolkes som usikkerhet på oppgaven.

Har hatt en hektisk sporatferd jeg vil til livs her og har hvertfall erfart at det er mye greiere å bygge drift enn å dempe den i sporet og da føler jeg det naturlig å begynne denne veien, ser ingen grunn til at oppsøket skal være noe annerledes?

Jeg er faktisk uenig i det. Jeg vil mye heller ha en hund som er høyt i drift for så gå inn å stille kravene for å dempe den. Personlig finner jeg det mye enkler å jobbe den veien. En hund høyt i drift kan stille høyere krav til enn en hund som er veldig lav syns jeg.

Men deg har like mye med min personlighet å gjøre og hva slags hund man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I c, b og a så bedømmes du at du kommer innenfor maks 45 min og antall pinner. Antall pinner gir karakteren.

25 minutter i C, 35 i B og 45 i A. :)

Jeg er faktisk uenig i det. Jeg vil mye heller ha en hund som er høyt i drift for så gå inn å stille kravene for å dempe den. Personlig finner jeg det mye enkler å jobbe den veien. En hund høyt i drift kan stille høyere krav til enn en hund som er veldig lav syns jeg.

Men deg har like mye med min personlighet å gjøre og hva slags hund man har.

Jeg synes også det er enklest å jobbe den veien, så det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg synes også det er enklest å jobbe den veien, så det er jeg enig i.

Det er nå heller ikke sånn at man demper den generelle driften for å gå spor føler jeg. Intensiteten er jo der like mye men har en helt annen kontroll på fremdriften. Nå er det jo som med alt annet også mange måter å gå pølsespor på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå heller ikke sånn at man demper den generelle driften for å gå spor føler jeg. Intensiteten er jo der like mye men har en helt annen kontroll på fremdriften. Nå er det jo som med alt annet også mange måter å gå pølsespor på :)

jeg tror vi egentlig mener det samme bare med forsjellige metoder :)

Og når jeg sier krav så mener jeg ikke korreksjon, det fins mange måter å stille krav på i ett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

jeg tror vi egentlig mener det samme bare med forsjellige metoder :)

Og når jeg sier krav så mener jeg ikke korreksjon, det fins mange måter å stille krav på i ett spor.

Ja vi gjør nok det. Som sagt tidligere blir jeg helt svett av denne grupperingen, istedetfor å snakke spor så skal alt settes i bås. Hele poenget mitt er jo at spor er spor og at har du en bra sporhund kan du gjøre det bra i alle program, det er vel nærmest en myte at alt skal gå så seint i RIK og mye blir basert på dette, det er en gjenganger selvom det er visse fordeler er man ute etter å nå toppen. Folk går da spor på kryss av programmene begge veier og gjør det bra og sikkert også i tjenestesammenheng med litt justeringer hvis man vet hva man driver med, jeg har aldri tvilt på det. Og nei jeg tenkte heller ikke på korreksjon :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Desverre har jeg rota bort en bra link med skisser på hvordan internasjonale sporkonk. foregår. For å oppsummere så er det skarpe vinkler type 45 i sammen med overtråk og sirkulære spor.. Hvorfor har ingen Norske eksipasjer bestått dette i VM? Hvordan hunden skal løse dette med "rusing" er for meg ubegripelig... Og jeanette, ikke for å kimse av det bra dere gjør men hvordan skal en hund settes på spor i så høyt tempo klare å roe seg ned for å takle dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har jeg rota bort en bra link med skisser på hvordan internasjonale sporkonk. foregår. For å oppsummere så er det skarpe vinkler type 45 i sammen med overtråk og sirkulære spor.. Hvorfor har ingen Norske eksipasjer bestått dette i VM? Hvordan hunden skal løse dette med "rusing" er for meg ubegripelig... Og jeanette, ikke for å kimse av det bra dere gjør men hvordan skal en hund settes på spor i så høyt tempo klare å roe seg ned for å takle dette?

Bare for å ha spurt. Hvilket program snakker du om nå? Hvor mange norske ekvipasjer har startet i VM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bare for å ha spurt. Hvilket program snakker du om nå? Hvor mange norske ekvipasjer har startet i VM?

Aner ikke, såvidt meg bekjent så har ingen bestått. Og da snakker vi FHP/SPH som er eneste internasjone konk. i spor så vidt meg bekjet. Arrester meg gjerne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, såvidt meg bekjent så har ingen bestått. Og da snakker vi FHP/SPH som er eneste internasjone konk. i spor så vidt meg bekjet. Arrester meg gjerne.

Jeg har ikke tenkt å arrestere deg, jeg syns bare det var litt rart at du, som er superkritisk til NBF-spor, og tilsynelatende mener NBF-spor er tull, drar frem at IPO-hunder, som vissnok lærer å gå spor mye mer grundig/nøyaktig enn NBF-hundene gjør, ikke klarer å gå spor med skarpe vinkler, overtråkk og sirkulære spor. Jeg skjønner heller ikke hva "rusing" har med saken å gjøre, IPO-hunder skal vel gå rolig og ikke "ruse"? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har ikke tenkt å arrestere deg, jeg syns bare det var litt rart at du, som er superkritisk til NBF-spor, og tilsynelatende mener NBF-spor er tull, drar frem at IPO-hunder, som vissnok lærer å gå spor mye mer grundig/nøyaktig enn NBF-hundene gjør, ikke klarer å gå spor med skarpe vinkler, overtråkk og sirkulære spor. Jeg skjønner heller ikke hva "rusing" har med saken å gjøre, IPO-hunder skal vel gå rolig og ikke "ruse"? :getlost:

Nøyaktig hvor har jeg vært superkritisk til "NBF"spor? vær å snill å la meg forklare meg selv hvis du definerer dette nærmere. Og NEI jeg har ikke erfaring i form av meritter med egen hund men jeg trener på en måte jeg tror på og som er litt ny, ikke bare "pølse/IPOspor" som jeg tror på. Og jeg er skråsikker på at en sånn tilnærming ikke vil være i veien for å ta ting videre inn i f.eks ett tjenestehundspor. Dette er ikke noe jeg bare tror men VET at skjer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvor har jeg vært superkritisk til "NBF"spor? vær å snill å la meg forklare meg selv hvis du definerer dette nærmere.

Du er alltid kritisk til NBF-spor, jeg gadd ikke å lete så nøye, men her er noen eksempler:

En tidligere NBF'er så oss trene spor for litt siden og han var ikke akkurat hverken skeptisk eller negativ til nøyaktigheten og intensiteten i sporet.. Han hadde vel aldri sett sånn før :D

Og jeg vil vel egentlig ut av denne diskusjonen klarer bare ikke helt å la vær da spor interesserer oss ganske mye :DHar bare hørt en "IPOhund" ble trukket for å ha vært for nøyaktig i oppsøket ja, eller "treg" uten å gjøre noe feil da om du vil uten at jeg kjenner mere til det. Derfor jeg lurte litt på dette med at det skjer så fort.

De sporoppsøkene vi gjorde tidligere før vi ble opphengt i pølsespor gikk jo egentlig overraskende bra. han tok aldri bakspor, alltid maks noen meter hver vei og så sporet i riktig retning derfor jeg lurer litt da på hva som kan komme til å skje utover bakspor. Jeg trur uansett ikke det skal bli noe problem, heller ikke de avstandene det er snakk om i NBF..20m er jo bare drøyt linas lengde liksom.. Blir hvertfall spennende å prøve igjen, se hvor vi er og om alt er ødelagt av pølsene :D

Det ser jo ut som at du tror at alt må skje fortest mulig, ergo antok jeg at du mente at NBF-spor består av "rusing".

Og NEI jeg har ikke erfaring i form av meritter med egen hund men jeg trener på en måte jeg tror på og som er litt ny, ikke bare "pølse/IPOspor" som jeg tror på. Og jeg er skråsikker på at en sånn tilnærming ikke vil være i veien for å ta ting videre inn i f.eks ett tjenestehundspor. Dette er ikke noe jeg bare tror men VET at skjer.

Jeg vet ikke hvordan du trener, eller om måten er ny, men jeg kjenner flere hunder som kan gå sirkulære spor. Overtråkk klarer selv mine hunder, hvorav eldstetispa aldri har blitt trent ordentlig og "fair" i spor (jeg har en tendens til å mene mye når jeg går med henne, så jeg drar henne av sporet og peker det ut for henne og slike ting, så hun stoler ikke helt på seg selv.. Og hvorfor skulle hun, når jeg så tydelig ikke stoler på henne, liksom), og yngstetispa strengt tatt bare har en sporsesong (med trening, vi har ikke starta enda) bak seg. Skarpe vinkler pleier heller ikke å være et stort problem for de hundene jeg kjenner.

De aller fleste jeg kjenner som har litt ambisjoner (i NBF, jeg trener ikke med noen som går RIK-programmet), går vanskeligere spor på trening enn de vil få i en konkurranse. De er eldre, har flere utfordringer - som skarpe vinkler og sirkler - og mindre gjenstander, gjenstander som er delvis gravd ned, slike ting. De aller fleste klarer å utrede sporene sine uten hjelp fra fører. Her er f.eks litt fra en blogg fra årets Sølenkurs:

Dag 5 ble Aqua og jeg møtt med en overraskelse. Josefine hadde vært grytidlig oppe og lagt ut et spor til Aqua, og når vi kom til "standplass", så fikk jeg beskjed om at det hadde vært et ran, og to menn hadde blitt observert i et gitt område :D Aqua og jeg skulle finne dem, men vi måtte være forsiktige, for de var bevepnet :ahappy: Vel, vi dro avgårde vi, Aqua hadde ingen problemer med å finne sporet. Josefine hadde gjort mye rart, hun hadde gått rundt og rundt, frem og tilbake, krysset veier, klatret på røtter, gjemt gjenstander både under og over bakken, hoppet sidelengs osv. Men Aqua hadde ingen problemer i det hele tatt! Først når vi kom helt ned til elven og sporet gikk i vannkanten så vi et snev av forvirring igjen :D Spor pleier jo ikke å føre til eller ligge i vann... men hun løste det "strålande" (beklager at den blir litt intern...) selv om hun ikke skjønte at det var en gjenstand i vannet... hun stod rett over den, men skjønte ikke at det var noe som skulle plukkes opp. Sporet førte oss videre på rullestein, gjennom busker, langs en vei, over en vei, over en grillplass og endte i en utedo :D Aqua markerte utedoen veldig tydelig, og der fant vi ikke ranere, men en "råne" :D eller en orange pipegris om vi skal være helt nøyaktig. Det var et utrolig morsomt spor, og jeg var veldig fornøyd med Aqua etter det sporet der...

"Rusing" - som ikke er spesielt positivt i mine øyne - er ikke ønsket i NBF-programmet, selv om sporene går på tid. De skal jo gå nøyaktig og ha med seg hodet når de går spor selv om det går på tid.. Min yngste tispe (som er halvannet år om 14 dager) hadde et stort problem med dette, så på det samme Sølenkurset som det er sitert fra over her, gikk hun delvise godbitspor for å få ned farta. Hun gikk også spor på både gress og grus på det kurset, og i høst har hun gått spor på jorde, hvorav halvparten av sporet var lagt på pløyet jorde. Sist vi gikk spor i skog, ramla vi rett inn i et par sopplukkere med hund, hvilket hun løste uten større problemer.

Det er også flere som går f.eks parallellspor med sine hunder, at man går ut to spor ved siden av hverandre, disse sporene kan både krysse hverandre og gå i hverandre (altså at det ene sporet ligger oppå det andre i X antall meter). Det er ganske artig å se hvordan konkurranseinstinktet slår inn hos hunden på slike spor, de skal ihvertfall ikke la den andre hunden få DERES sporslutt :D

Siden jeg er ei kløne til å gå ut spor, så hender det at jeg krysser meg selv. Det er vel stort sett ikke ønskelig *kremt* men de hundene som har blitt utsatt for mine spor, har stort sett løst de uten større problemer. Selv min yngste tispe klarte å finne sporslutten sin på et D-spor jeg hadde lagt i kryss (det er 300 meter langt, men jeg antar du vet det).

For å avslutte det, så kan jeg altså ikke gi deg svaret på hvorfor norske hunder ikke takler skarpe vinkler, overtråkk og sirkulære spor i VM. De gode hundene jeg kjenner, takler sånt på trening ihvertfall (det skal jo ikke være sånt i NBF-konkurranser). Kanskje det er der problemet ligger, kanskje det ikke har blitt trent på? Eller kanskje det er nerver hos hundefører? Jeg vet ikke :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

For å avslutte det, så kan jeg altså ikke gi deg svaret på hvorfor norske hunder ikke takler skarpe vinkler, overtråkk og sirkulære spor i VM. De gode hundene jeg kjenner, takler sånt på trening ihvertfall (det skal jo ikke være sånt i NBF-konkurranser). Kanskje det er der problemet ligger, kanskje det ikke har blitt trent på? Eller kanskje det er nerver hos hundefører? Jeg vet ikke :getlost:

Hehe du siterer fortsatt ikke noe konkret hvor jeg er superkritisk til NBFspor. Jeg vet alt det du siterer og skriver, jeg er i godt lag. Jeg har aldri tvilt på at en "NBF"hund kan gå spor. Men for å dele det opp så ser jeg på NBF programmmet som har svakheter i den form av at man kan lure seg unna med slurvete hund. Dette er bevist også i denne tråden med at pytt pytt det er jo ikke noe problem, setter bare hunden på sporet igjen og gjenstander er ikke så nøye bare den slår på de. Starter man innlæringen med en annen tilnærming mener jeg og tror at man unngår mye av disse problemene og får ting mer gratis i stedet for å slite med de i etterkant og det er jo det tråden dreier seg om er det ikke? innlæring. Ikke program. Jeg gidder ikke gjenta meg mer men en god sporhund i mine øyne skal gå bra spor på tvers av programmene. Og du parkerer egentlig deg seg i mitt sitat med hvorfor ingen norske ekvipasjer hevder seg internasjonalt. De er rett og slett for dårlige, de har ikke gjort grunnarbeidet godt. Det er nok av bikkjer som finner folk og gjenstander i hytt og gevær men hvorfor bajser de da på leggen i internasjonale konkuranser? Du kan da ikke skylde på programmene. Man skiller klinten fra hveten, enkelt og greit i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre har jeg rota bort en bra link med skisser på hvordan internasjonale sporkonk. foregår. For å oppsummere så er det skarpe vinkler type 45 i sammen med overtråk og sirkulære spor.. Hvorfor har ingen Norske eksipasjer bestått dette i VM? Hvordan hunden skal løse dette med "rusing" er for meg ubegripelig... Og jeanette, ikke for å kimse av det bra dere gjør men hvordan skal en hund settes på spor i så høyt tempo klare å roe seg ned for å takle dette?

Er det noen norske ekvipasjer som har STARTET i den konkurranseformen i VM da ?

Og til "rusing"... VET du egentlig hva et sporoppsøk er ? Det er jo ikke oppsøk i verken IPO-spor eller SPH, men i NBF må faktisk hundene finne sporet selv (som i RSP), og da har man et oppsøk slik videoen til Jeanette viser. Noen hunder går rolig ut, noen løper - hva som er best kommer vel helt an på hvordan hunden jobber. Som Jeanette nevner er det lettere for en hund å holde rett linje ut mot sporet om den har litt tempo enn om den tøfler avgårde.

Aner ikke, såvidt meg bekjent så har ingen bestått. Og da snakker vi FHP/SPH som er eneste internasjone konk. i spor så vidt meg bekjet. Arrester meg gjerne.

Som sagt - er det landslagsekvipasjer som deltar i den konkurranseformen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det noen norske ekvipasjer som har STARTET i den konkurranseformen i VM da ?

Og til "rusing"... VET du egentlig hva et sporoppsøk er ? Det er jo ikke oppsøk i verken IPO-spor eller SPH, men i NBF må faktisk hundene finne sporet selv (som i RSP), og da har man et oppsøk slik videoen til Jeanette viser. Noen hunder går rolig ut, noen løper - hva som er best kommer vel helt an på hvordan hunden jobber. Som Jeanette nevner er det lettere for en hund å holde rett linje ut mot sporet om den har litt tempo enn om den tøfler avgårde.

Som sagt - er det landslagsekvipasjer som deltar i den konkurranseformen ?

Ja det er visst det og de har ikke engang bestått som prøve så vidt meg bekjent. Hva har sporoppsøk me saken å gjøre? Men siden du spør så hvis man ønsker en rolig og konsentrert hund i sporet er vel ikke løsningen å søke opp i 120? Det virker hvertfall feil i min verden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er visst det og de har ikke engang bestått som prøve så vidt meg bekjent. Hva har sporoppsøk me saken å gjøre? Men siden du spør så hvis man ønsker en rolig og konsentrert hund i sporet er vel ikke løsningen å søke opp i 120? Det virker hvertfall feil i min verden.

Da er vel treningsmåten for disse ekvipasjene helt på trynet da... ?

Oppsøk er jo sentralt her siden det var det du kommenterte på videoen som Jeanette la ut tidligere og dette med "rusing" kom inn i bildet.

Du har jo tidligere så bastant uttalt deg om sporoppsøk og at bikkja di aldri gjør feil fordi den aldri får mulighet til å gjøre feil... Det skjønner jeg jo mer av nå da, siden bikkja di tydeligvis aldri trener sporoppsøk :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du siterer fortsatt ikke noe konkret hvor jeg er superkritisk til NBFspor. Jeg vet alt det du siterer og skriver, jeg er i godt lag. Jeg har aldri tvilt på at en "NBF"hund kan gå spor. Men for å dele det opp så ser jeg på NBF programmmet som har svakheter i den form av at man kan lure seg unna med slurvete hund. Dette er bevist også i denne tråden med at pytt pytt det er jo ikke noe problem, setter bare hunden på sporet igjen og gjenstander er ikke så nøye bare den slår på de. Starter man innlæringen med en annen tilnærming mener jeg og tror at man unngår mye av disse problemene og får ting mer gratis i stedet for å slite med de i etterkant og det er jo det tråden dreier seg om er det ikke? innlæring. Ikke program. Jeg gidder ikke gjenta meg mer men en god sporhund i mine øyne skal gå bra spor på tvers av programmene. Og du parkerer egentlig deg seg i mitt sitat med hvorfor ingen norske ekvipasjer hevder seg internasjonalt. De er rett og slett for dårlige, de har ikke gjort grunnarbeidet godt. Det er nok av bikkjer som finner folk og gjenstander i hytt og gevær men hvorfor bajser de da på leggen i internasjonale konkuranser? Du kan da ikke skylde på programmene. Man skiller klinten fra hveten, enkelt og greit i min verden.

Hele poenget er jo at i NBK-sammenheng, er ikke de hundene slurvete. De BEHØVER ikke å gå med nesa trøkt nedi sporet, selv om mange gjør det. De behøver ikke å dekkmarkere ved gjenstandene, bare de markerer så eier finner gjenstandene. De har faktisk en tidsfrist å gå på, og da kan man ikke gå evig nøyaktig.

Poenget er at selv om NBK-standard kanskje er slurvete i dine IPO-øyne, så er det ikke slurvete i NBK-øyne! Hunden trenger ikke å gå så innmari nøyaktig. Det blir som rally-lydighet kontra vanlig lydighet. Eller noe sånt. Bare at i spor skal resultatet være det samme, man skal finne sporslutt. :D

For å dra fram det du sa om jaktinstinktet og overlevelse.. Hvis en villhund/ulv skulle klare å ta igjen et dyr, tror du da at den hadde gått med nesa helt nedi sporet hele tiden? Neeh. De går mye på overvær, de! Og setter nesa ordentlig nedi bare når de er litt usikre. Stort sett så finner de dyret, for vilt lukter mye, og har ofte faste tråkk.

Jakthunder i dag klarer fint å finne elg/hare/rådyr/hjort/whatever selv om de ikke går med nesa DER nedi bakken og prøver å snuse seg fram til dyret slik. De går veldig mye på overvær.

Sånn sett kan man jo si at din tilnærming til innlæring og utføring av spor, er rimelig unaturlig for hunden, selv om det selvfølgelig er kjempebra at den er nøyaktig og JOBBER skikkelig.

Men jeg ser på mine hunder, som jeg kun går hobby-spor med (pølsespor, rent menneskespor, blodspor, slepespor, jeg prøver det meste), så kommer de jaggu fram til sporslutt, uten påvirkning fra meg, selv om de kanskje roter bort sporet sitt en gang. Eller om de går tilbake til den godbiten de nettopp hoppet over, så fortsetter de fremover rett etterpå, for det er jo ikke flere godbiter bak dem, de har jo spist opp dem allerede.

Det de sliter mest med, er blodspor, da kan de fort prøve å gå tilbake til forrige blodflekken dersom de ikke finner neste veldig fort.

Ellers, så tror jeg ikke at du, Snusken, skjønner hva folk mener når de ber om en forklaring. De spør ikke om å få forklart hvordan de får perfeksjonert hunden sin, eller hvordan de leser hunden sin. De spør om "hvordan legger jeg et spor?", eller "hva må til for å lære inn en markering?". Dette er gjerne folk som aldri har gått et spor før.

Hva er et spor?

Akkurat dette har vel de fleste her fått med seg, eller skjønt. La oss si vi går et godbitspor i skogen, man lager en startgrop(sparker opp litt jord for å markere at her starter sporet og legger igjen litt ekstra lukt/fert) og legger noen pølsebiter i startgropa. Så går man framover, og legger en pølsebit i hvert fotspor (I fotsporet, ikke utenfor) i 5-7 skritt, deretter legger man en pølsebit i annethvert fotspor. Gå gjerne ikke mer enn 15-20 skritt første gangen. Ved avslutningen på sporet kan man f.eks legge igjen en av hundens yndlingsleker + et par pølsebiter, slik at når dere kommer til sporslutt, er det masse masse ros, man leker masse med leka, det skal være julekveld, nyttår, 17.mai og bursdag på en gang!

Husk på at når du kommer til sporslutt og har lagt den fra deg, så går du gjerne 15-20 meter rett til siden, for så å gå tilbake til hunden godt unna sporet, slik at du ikke tråkker oppi det og forvirrer hunden. :D

Hvordan legger jeg et spor?

Forrige innlegget har vel svart ganske greit på en eventuell begynnelse på din og hundens sporkarriere. For å gå videre, lager man jo etterhvert lenger spor, øk gjerne med 5-10 skritt når du ser at hunden skjønner hva som er poenget. Man fjerner også godbitene etterhvert, varier gjerne, godbit i annethvert fotspor, godbit i 3 fotspor på rad, deretter ikke i 4, eller i 2 fotspor, deretter 1 godbit på 7 fotspor, deretter godbit i 3 fotspor igjen, for å få hunden til å virkelig lete etter dem. :D Når man kommer videre kan man også legge inn vinkler, altså at man svinger. Men, det er best å stoppe, snu f.eks 90 grader, og så gå, i stedet for å gå i en bue, som er mye vanskeligere for hunden.

Det er også lurt å markere vinkelen for en selv til å begynne med, med f.eks et rødt bånd i treet akkurat der du snur deg, slik at du ser det dersom hunden ikke skjønner at sporet svinger. Om hunden bare går rett fram, må du stoppe, før du kommer til vinkelen(derfor er det viktig å gå et stykke bak hunden så du rekker å stoppe), og så vente til hunden finner igjen sporet. :D De surrer ofte littegrann i vinkler, men det kan hjelpe dersom man legger en pølsebit akkurat i vinkelen og rett etter. :ahappy:

Hvordan får jeg hunden til å markere gjenstander?

Dette må andre svare på, da jeg ikke har kommet så langt ennå. :getlost: (som sagt, vi går hobby-spor enn så lenge! :D

Ellers, lykke til med spor, gå gjerne et kurs dersom dere finner et i nærheten, man lærer masse! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken...du er stortsett på bærtur og burde gjøre hjemmeleksa di om du skal diskutere! Her er du kun med på å lage ennå flere fordommer mot IPO spor som jeg ser det. Og det kommer fra meg som er IPO-spor "frelst" og kommer mest sannsynlig aldri til å gå tilbake til slep, spontanspor o.l i innlæring uansett om jeg skal ha hund for konkurrering i skogen, tjeneste eller IPO.

PS! Det er noen ekvipasjer fra Norge som har bestått FH 2 spor i VM. Men dette er ingen stor sport i norge og kommer nok aldri til å bli det... Vi har for mye snø og for kort sessong. VM FH arrangeres i April og da har stort sett aldri Norske ekvipasjer mulighet til å få en bra oppkjøring mot VM om man ikke reiser til utlandet for å trene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Men, det er best å stoppe, snu f.eks 90 grader, og så gå, i stedet for å gå i en bue, som er mye vanskeligere for hunden.

*og klipp*

Spør fordi jeg lurer altså; er det? :getlost:

Jeg begynte med 90 graders vinkel, Ellie syntes det var litt vanskelig.

Fikk da tips om å legge en bue istedet- at det skulle være lettere.

Og jeg syntes det fungerte.

Så det jeg egentlig lurer på er teorien bak det du sier her? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snusken...du er stortsett på bærtur og burde gjøre hjemmeleksa di om du skal diskutere! Her er du kun med på å lage ennå flere fordommer mot IPO spor som jeg ser det. Og det kommer fra meg som er IPO-spor "frelst" og kommer mest sannsynlig aldri til å gå tilbake til slep, spontanspor o.l i innlæring uansett om jeg skal ha hund for konkurrering i skogen, tjeneste eller IPO.

PS! Det er noen ekvipasjer fra Norge som har bestått FH 2 spor i VM. Men dette er ingen stor sport i norge og kommer nok aldri til å bli det... Vi har for mye snø og for kort sessong. VM FH arrangeres i April og da har stort sett aldri Norske ekvipasjer mulighet til å få en bra oppkjøring mot VM om man ikke reiser til utlandet for å trene..

Hehe ok, ja jeg skjønner jo man skal holde kjeft her om man ikke har erfaring med konkuranser. Hvis du leser hva jeg har skrevet så har vi gått spor før vi begynte med IPO også og det er hele poenget mitt at legger man grunnlaget her fra starten så sparer man seg for utrolig mye hassel noe jeg har erfart så til de grader med en særdeles påvirket hund. Og ja før vi begynte med IPOspor gjorde vi også oppsøk og han gikk aldri feil vei. Jeg må enten ha ei ***** bra bikkje da eller ha hatt utrolig flaks for det kan jo ikke ha noe med meg og gjøre for jeg er jo helt på bærtur :getlost: Hva angår VM så skrev jeg såvidt meg bekjent, takk for oppklaringen og jeg kjøper ikke helt dette med årstiden. Store deler av Norge har ikke lenger mengder med snø og mange kan trene spor stort sett hele året om man bare er litt kreativ. Tjenestehundene går like bra spor året rundt men det visste du vel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja før vi begynte med IPOspor gjorde vi også oppsøk og han gikk aldri feil vei. Jeg må enten ha ei ***** bra bikkje da eller ha hatt utrolig flaks for det kan jo ikke ha noe med meg og gjøre for jeg er jo helt på bærtur

Eller dere har gått for få oppsøk, for korte oppsøk, for lette oppsøk - og har alt for lite erfaring med det... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du siterer fortsatt ikke noe konkret hvor jeg er superkritisk til NBFspor. Jeg vet alt det du siterer og skriver, jeg er i godt lag. Jeg har aldri tvilt på at en "NBF"hund kan gå spor.

Neida, du finnes ikke kritisk til NBF-spor i det hele tatt.. Skal vi se hva du fortsatte med?

Men for å dele det opp så ser jeg på NBF programmmet som har svakheter i den form av at man kan lure seg unna med slurvete hund. Dette er bevist også i denne tråden med at pytt pytt det er jo ikke noe problem, setter bare hunden på sporet igjen og gjenstander er ikke så nøye bare den slår på de.

Neida, ikke kritisk, det er bare NBF-programmet som har svakeheter i den form at man kan lure seg unna med en slurvete hund..

Du er omtrent like artig å diskutere med som ei nyfrelst klikkertante du, Snusken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...