Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er ferske i spor


Benedicte

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Hva er forskjellen på IPO og SL spor...? Jeg trodde det var spor og ikke resten av mulighetene i programmene som ble disutert.

Det er jo det jeg prøver å si.. men siden du har sånn erfaring kanskje du kan fortelle oss nybegynnyrre da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 210
  • Created
  • Siste svar

IPO IPO IPO er du klar over at jeg tar pause nå for å å på plaSS SL?

Med denne uttalelsen så virker det jo som at du tror det er en forskjell...

Det er jo det jeg prøver å si.. men siden du har sånn erfaring kanskje du kan fortelle oss nybegynnyrre da?

Hva er forksjellen da???

Det er absolutt ingen forskjell hverken i utførelse, lengde, eller bedøming i mellom IPO/SchH og SL spor. SL er rett og slett IPO uten c-delen. Så jeg må si at jeg absolutt ikke skjønte hvorfor du laget et poeng av at du nå trente SL...? Og ikke trodde jeg denne debatten handlet om deg... Jeg trodde den handlet om spor jeg...Men så dum går det vist an å bli :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Med denne uttalelsen så virker det jo som at du tror det er en forskjell...

Det er absolutt ingen forskjell hverken i utførelse, lengde, eller bedøming i mellom IPO/SchH og SL spor. SL er rett og slett IPO uten c-delen. Så jeg må si at jeg absolutt ikke skjønte hvorfor du laget et poeng av at du nå trente SL...? Og ikke trodde jeg denne debatten handlet om deg... Jeg trodde den handlet om spor jeg...Men så dum går det vist an å bli :cool:

Gå og legg deg.Voff.... voff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå og legg deg.Voff.... voff..

Ærlig talt Snusken, nå orker jeg ikke bruke mer tid på deg iallefall. Du hopper elegang over når man faktisk prøver svare deg seriøst.

Og jeg fatter ikke hvordan du forventer at noen folk skal bruke tid på deg som nybegynner overhode med dem uttalesene du kommer med?

Det er rett og slett bortkastet tid og energi! Jeg håper du snart oppdager hva du holder på med, jeg har prøvd å føre en diskusjon med deg, men jeg ser jo hva det har ført til.

Slik du holder på nå så tror jeg fatisk mer at du er ett Troll enn en som er seriøst intressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Snusken...du er stortsett på bærtur og burde gjøre hjemmeleksa di om du skal diskutere! Her er du kun med på å lage ennå flere fordommer mot IPO spor som jeg ser det. Og det kommer fra meg som er IPO-spor "frelst" og kommer mest sannsynlig aldri til å gå tilbake til slep, spontanspor o.l i innlæring uansett om jeg skal ha hund for konkurrering i skogen, tjeneste eller IPO.

PS! Det er noen ekvipasjer fra Norge som har bestått FH 2 spor i VM. Men dette er ingen stor sport i norge og kommer nok aldri til å bli det... Vi har for mye snø og for kort sessong. VM FH arrangeres i April og da har stort sett aldri Norske ekvipasjer mulighet til å få en bra oppkjøring mot VM om man ikke reiser til utlandet for å trene..

Hvor er moderatorene? Sånn dritslening vil jeg ha meg frabedt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at vi skal bli oppmerksomme på eventuelle regelbrudd i tråder er det essensielt at vi får rapporter på dette. Å rope i tråder fungerer ikke i det hele tatt.

Det er viktig i en diskusjon at man holder det til sak, og at man svarer skikkelig på stilte spørsmål. Blir man stilt til vegs og ikke klarer å svare, ja da får man si det og ikke starte med usakelig dikusjonsteknikk.

Personangrep tolereres ikke.

Tråden får stå inntil videre.

Moderator Silje

Dette innlegget er OT og skal som vanlig ikke kommenteres. Eventuelle reaksjoner tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo bare komisk…folk som er så aktive i en diskusjon og som oppfører seg så gjennomført arrogant må jo for f… tåle å få høre hvor skapet skal stå av noen som VET hva de prater om uten at du skal se på det som en personlig vendetta mot deg selv!? ..dette er ikke første gang jeg ser du tyr til akkurat samme taktikk i tilsvarende situasjoner, uten snev av evnen til ydmykhet og selvkritikk… Når du gjennomgående er så sykt bastant at du bare MÅ komme til å bite deg i halen før eller senere… og til slutt innser at du har driti deg ut, så begynner du å rope på moderatorer??! Ha ha … Blir du først målbunnet kan det lønne seg å krype tilbake under den steinen du kom fra vettu.. Det er sant at det er mange veier til rom, men er du helt blank og ikke har verdens beste hundemateriell kommer du aldri frem på noen av dem uten en viss grad ydmykhet hvertfall… fortsatt god jul ja!: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette blir jo bare komisk…folk som er så aktive i en diskusjon og som oppfører seg så gjennomført arrogant må jo for f… tåle å få høre hvor skapet skal stå av noen som VET hva de prater om uten at du skal se på det som en personlig vendetta mot deg selv!? ..dette er ikke første gang jeg ser du tyr til akkurat samme taktikk i tilsvarende situasjoner, uten snev av evnen til ydmykhet og selvkritikk… Når du gjennomgående er så sykt bastant at du bare MÅ komme til å bite deg i halen før eller senere… og til slutt innser at du har driti deg ut, så http://hundesonen.no/forum/public/style_emoticons/default/ahappy.pngbegynner du å rope på moderatorer??! Ha ha … Blir du først målbunnet kan det lønne seg å krype tilbake under den steinen du kom fra vettu.. Det er sant at det er mange veier til rom, men er du helt blank og ikke har verdens beste hundemateriell kommer du aldri frem på noen av dem uten en viss grad ydmykhet hvertfall… fortsatt god jul ja!: )

hhahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Hvorfor skal du bitche sånn med meg du som vet no om dette? La oss starte en sporttråd hvorsomhelst, her på foumet ell ditt, canis, k-9 ell hvorsomhelst spilleringen triller.. Be my guest jeg er med :cool:

Så lysten på en seriøs diskusjon forsvant...?

Hvor er moderatorene hen?? Var vel på side 8 XOmor begynte høgge på meg. Dere får ha en riktig god jul,

Det var liksom den rette musa som feis... Er man med på leken får man også tåle steken :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så lysten på en seriøs diskusjon forsvant...?

Det var liksom den rette musa som feis... Er man med på leken får man også tåle steken :cool:

Kjør på! Jeg er med. Du vet ikke hvem du snakker med. Greit jeg er uerfaren men har du fått med deg hvem mine mentorer er?

Kjør diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! Jeg er med. Du vet ikke hvem du snakker med. Greit jeg er uerfaren men har du fått med deg hvem mine mentorer er?

Kjør diskusjon.

Jeg har prøvd å få til en seriøs diskusjon på 2-4 sider nå, du har ikke klart å svare på et eneste spørsmål jeg stiller! Før du svarer ser jeg ingen grunn for å gå videre. For jeg betviler vel egentlig at du har noe som helst å komme med...

Hvem dine eller andres mentorer er, er urelevant. Det er ikke dine mentorer som fører debatt her... Hvordan kunnskap og erfaring du selv besitter er relevant.

Det var vel til din fordel at noen burde rydde opp i tråden. Selv gir jeg en lang F. Det ekke jeg som bajser på leggen her..

Du trenger absolutt ikke anstrenge deg for min del, jeg klarer å ordne opp for meg selv. Ingenting du har skrevet så langt har gått inn på meg, jeg regner med folk her er oppegående nok til å danne seg sitt eget bilde... Det var DU som følte deg så herset med at du måtte rope på moderatorer, ikke meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har prøvd å få til en seriøs diskusjon på 2-4 sider nå, du har ikke klart å svare på et eneste spørsmål jeg stiller! Før du svarer ser jeg ingen grunn for å gå videre. For jeg betviler vel egentlig at du har noe som helst å komme med...

Hvem dine eller andres mentorer er, er urelevant. Det er ikke dine mentorer som fører debatt her... Hvordan kunnskap og erfaring du selv besitter er relevant.

Du trenger absolutt ikke anstrenge deg for min del, jeg klarer å ordne opp for meg selv. Ingenting du har skrevet så langt har gått inn på meg, jeg regner med folk her er oppegående nok til å danne seg sitt eget bilde... Det var DU som følte deg så herset med at du måtte rope på moderatorer, ikke meg!

Hvor er diskusjonen???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er diskusjonen???

I stede for å bare svare i hytt og pine kanskje det kan lønne seg å begynne å lese...?

Nå gidder jeg ikke å bruke mer tid på dette kjenner jeg...Det er totalt bortkasta når du ikke engang har lest og oppfattet poengene i de siste sidene i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å skrive / linke til innlegg tidligere i tråden der jeg har forklart (det lille jeg vet) og skrevet hvordan vi gjorde det ;)

+ den linken til snusken om spontanspor ja.

Dette lurer jeg også på.

Man kan vel bare legge det som man pleier i skogen, men blir det da 'for lett' (sporene er synlige i snøen) ?

Er det bedre å legge det på en parkeringsplass?

Jeg vet om en stor parkeringsplass jeg kan legge spor på, men nå i jula er det vel mye aktivitet der kanskje.

Blir det for vanskelig for en hund på 1 år som har gått endel spor (men bare med en uerfaren eier) å gå spor over en parkeringsplass med andre lukter og sikkert kryssende spor?

Er det for mye forlangt? Jeg vil jo gjerne prøve, men vil ikke gjøre det hvis det kan 'ødelegge' på noen måte :cool:

Og hva er en grei liggetid på et sånt spor evt?

Du kan fint gå spor på parkeringsplass, men det er ikke alle hunder som kobler det med det samme :o

Jeg bruker begynne med ett helt enkelt spor når jeg starter den "sesongen" med en belønning tidlig. Bare pass på at ikke belønningen blir for synlig. Selv går jeg over til å klippe ball/kong i biter når jeg går slike spor. Dem er ikke synlige overhode (men kan også være vanskelig å ta for hunden da jeg klipper dem ned til rundt 0,5x0,5.

Fordelen med slikt spor er jo at du faktisk kan se nøyaktig hvordan hunden jobber i forhold til fotsporene og lukten blir veldig konsentrert da det ikke har andre omgivelser til å "feste" seg i enn snøen. For en hund som fort blir høy i nesen ved mye lukt er det "enklere" for den å finne gjenstander da den må gå dypt.

Selv er jeg forsiktig med å legge spor der det blir tydelige fordypninger etter meg som skiller seg fra resten av terrenget. Jeg setter en grense ved at jeg siger i snitt mer enn 2-3 cm ned. Eller du kan gå feks på samme jordet som du har luftet på dagen før og dermed er det mye spor som ikke blir "deres" spor.

Dette er jeg mest nøye med på unge hunder, spesiellt utpregete gjeterhunder har fort for å bruke blikket som problemløsning (det ser man både i spor og rundering).

Min generelle hovedregel er at om hunden ikke kan gå framover, men må hoppe for å komme fram i snøen. Da er det for mye snø til spor.

Liggetiden må du prøve deg fram på, det er alt etter hunden rett og slett. Tenk over hvor lenge du normalt lar ett skogspor ligge, halvver den tiden til første sporet og se hvordan det går. Syns det er en grei regel jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kjør på! Jeg er med. Du vet ikke hvem du snakker med. Greit jeg er uerfaren men har du fått med deg hvem mine mentorer er?

Kjør diskusjon.

Jeg vil gjerne vite hvem dine mentorer er og hva de mener om sportrening. Jeg vil også gjerne vite om de følger dine diskusjonsprinsipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg vil gjerne vite hvem dine mentorer er og hva de mener om sportrening. Jeg vil også gjerne vite om de følger dine diskusjonsprinsipper?

Greit nok hvis du ser tilbake til mina prinsipper før visse innblandinger på side 7 så kan jeg ramse opp hvem som betyr noe og den lista er lang og den inkluderer ikke folk som lar andre trene hundene sine.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg vil gjerne vite hvem dine mentorer er og hva de mener om sportrening. Jeg vil også gjerne vite om de følger dine diskusjonsprinsipper?

Du kan begynne med å spørre gubben din. Jeg valgte vekk å la han se oss knote med sporet. Spør han.

Skjønner det plager enkelte her at man er opptatt av spor. Trist. Det er og trist å bli kalt IPOtulling når jeg prioriterer SL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...