Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunden din noen kule triks?

Martine

Recommended Posts

Skrevet

Overskriften sier det meste; jeg vil vite om hunden(e) din(e) kan noen kule triks! :ahappy: (Kanskje jeg får noen tips... :ahappy: )

Skrevet

Tja.. Nå kan hund:

Spinn

Rull rundt

Ligg dø

Danse (snurre på to)

Løpe bort til musematte og ta labbene på den, uansett hvor denne befinner seg

Ta nesen borti target (tusj eller post-it lapp) kan lære å slå av lys osv.

Det finnes en bok med 40 triks eller noe. Kjøpte denne selv, og denne har mange gode ideer og viser også hvordan man kan lære det inn. Ting som:

Rygge

Gå baklengs

Gå rundt eier motsatt vei

Løpe i stor ring rundt eieren

Ellers er det mange klikker-triks. Altså triks ment for klikking, men det er overhodet ikke nødvendig. Da får man ihvertfall tips til hva man kan bruke!

Skrevet

Cita kan sitte bamse, spille død (hender hun har litt mange liv, men), legge labbene over ansiktet (ser ut som at hun klør, ofte når hun spiller død :ahappy: ), snurre rundt, rulle rundt, rygge og de vanlige tingene.

Men hun kan også hente det nærmeste hun finner - ofte kan jeg sitte og styre hva hun skal hente fra sofaen/sengen, noen ganger går det enklere enn andre ganger, og noen ganger henter hun alt hun finner til det ikke er mer igjen :ahappy:

Hun kan også åpne kjøleskapet og hente noe derfra.

Hun kan også krype, men dette er mer en øvelse for oss siden det går under bruksprogrammet, men det hender vi viser det frem som et triks.

I tillegg kan hun trekke ned i snoren på do

http://www.vimeo.com/4380089

Skrevet

Det mest spennende Tinka kan (ikke alt vi har særlig velfungerende kommandoer på, jeg syns det er gruelig kjedelig å legge på kommandoer ;)) er vel å sitte bamse, hoppe på bakbena, stå på frambeina (ikke perfeksjonert enda akkurat), rulle rundt, ligge død, legge labben på knærne, forskjellene på høyre og venstre labb når hun gir labb, rygge opp trapper, snurre rundt, rygge, lukke skuffer, åpne skuffer (selvlært :ahappy: ) også videre. Som Cita kan også Tinka hente en del ting og tang, selv om hun ikke alltid skjønner nøyaktig hva jeg mener at hun vil at jeg skal hente. ;)

Det er litt varierende hvor godt ting sitter - før hadde jeg for eksempel et par gule sko som hun løp og hentet hvis jeg ba henne om å hente skoene mine, nå ser hun bare dumt på meg hvis jeg ber henne om å hente et par sko. :ahappy:

Skrevet

Bridie er VELDIG flink til å spille klovn :ahappy: Helt uten kommando også faktisk ;)

Men, rulle rundt, gå rundt, delvis labb på snuta... Er vel det vanlige tror jeg. Ellers har vi trent lite på triks i det siste. Hun er jo ekstrem til å rulle rundt med det samme jeg sier "dekk" og det er så kjedelig under LPtreninga.... :ahappy:

Skrevet

My kan noen sirkuskunster, men har blitt lite slikt i det siste. Har en tendens til å bli glemt av, også blir det bare trent på innimellom når man plutselig kommer på det.

De tøffeste tingene My kan er;

-Sitte bamse

-Rygge rundt meg

-Snurre rundt flere ganger før belønning

-legge labb på snuten

-rydde leker på plass i en eske

-lukke og åpne kjøkkenskuffer og skap

Skrevet

Jeg har lært Gulla:

Sitt

Dekk

Gi labb

Hi five

Høyre (Jeg sitter også legger hun høyre labb på kneet mitt)

Venstre (Det samme bare omvendt)

Begge (Da tar hun begge labbene på knærne min, og da blir hun VELDIG ivrig! :ahappy: )

Sitte bamse

Sitt opp

Danse

Spill død

Wilma holder på og lære seg og komme til MEG etter hun hentet leken jeg har kastet. :ahappy:

Skrevet
Hva er forskjellen på disse to triksene? :innocent:

Rygge er rygge vekk fra eier (mens denne står stille). Og gå baklengs er ved siden av eier (altså i fvf) mens eier også beveger seg. Det siste er ikke helt et sirkustriks, men det er jo heller ikke noe alle hunder kan.

Skrevet

Bajnok kan, av triks:

- Sitte Bamse

- Opp på to fra bamsesitting

- Løfte samme foten som meg når jeg løfter et ben

- Lukke igjen døra (foreløpig kun gangdøra hjemme, men vi jobber med saken)

- Flat (han ligger helt flatt)

- Når jeg peker kan han stille seg under Romeo :whistle:

- Plukke opp tingen jeg peker på (veldig praktisk, men det funker dessverre ikke alltid)

- Labbetouch på hånd som peker mot taket

- Snutetouch på hånd som peker sidelengs

- Trapp opp/trapp ned (han løper opp/ned trappen)

- Venstre

- Hilse (bukke)

- Er du klar? (jeg får svar :innocent:)

- Rygge opp trappen

Skrevet

Mira kan

-rulle rundt

-vinke

-hi five og gi labb

-suss

-hva gjør damene på byen. Da legger hun se på rygg..:whistle:

-slalom mellom bena

-lukke dører og skuffer

-også bjeffer hun surt når jeg sier navnet på husets katt Arnt. Hun liker jo han veldig godt, så skjønner ikke hvorfor hun gjør det, kan være fordi hun syntes navnet er så forferdelig (håper jeg ikke fornærmer noen nå)...:innocent:

Skrevet

Oi.. jeg har glemt masse!

-hoppe gjennom armene (formet som ring)

-hoppe over arm/ben (ut til siden)

-slalom mellom ben

-hoppe gjennom bein (formet litt som en "ring")

-hoppe opp på rygg og bli der mens jeg reiser meg og går rundt med henne sittende på rumpa mi :innocent:

Dette bruker vi i freestyle da..

Skrevet

OT:

Mira kan

-rulle rundt

-vinke

-hi five og gi labb

-suss

-hva gjør damene på byen. Da legger hun se på rygg..:poke:

-slalom mellom bena

-lukke dører og skuffer

-også bjeffer hun surt når jeg sier navnet på husets katt Arnt. Hun liker jo han veldig godt, så skjønner ikke hvorfor hun gjør det, kan være fordi hun syntes navnet er så forferdelig (håper jeg ikke fornærmer noen nå)...:whistle:

det MÅ jeg få se på film! :innocent:

Skrevet
OT:

det MÅ jeg få se på film! :innocent:

Hehe.. det skal jeg få til..men kommer nok ikke før i morgen.. Vinker og logrer også, og virkelig tilbyr seg fram.. ;p

Skrevet

Hmm, Arn kan:

-sitte bamse (med labbene ned og med labbene strak opp)

-rulle rundt

-putte ei skål i en annen

-legge pledd over seg

-rygge opp på en vegg etc. slik at han står på to

-hente diverse saker

-levere diverse saker mellom meg og mannen min

-stå på to (enten fra stående, sittende eller bamse)

-rygge

Også kan han delvis:

-løfte en forlabb

-løfte en baklabb

-kle på seg tøflene

-krype

Møtte en gang ei lita jente som lurte på om hunden min kunne noen triks. På den tiden kunne ikke Arn noen, så jeg svarte nei, men at jeg holdt på å lære ham å finne mennesker som har gått seg bort i skogen (vi trente redning da) og tenkte at det måtte imponere, men hun ble slettes ikke imponert :)

Skrevet
Bajnok kan, av triks:

- Sitte Bamse

- Opp på to fra bamsesitting

- Løfte samme foten som meg når jeg løfter et ben

- Lukke igjen døra (foreløpig kun gangdøra hjemme, men vi jobber med saken)

- Flat (han ligger helt flatt)

- Når jeg peker kan han stille seg under Romeo :)

- Plukke opp tingen jeg peker på (veldig praktisk, men det funker dessverre ikke alltid)

- Labbetouch på hånd som peker mot taket

- Snutetouch på hånd som peker sidelengs

- Trapp opp/trapp ned (han løper opp/ned trappen)

- Venstre

- Hilse (bukke)

- Er du klar? (jeg får svar :P)

- Rygge opp trappen

Glemte å ta med:

- Stubbe (han hopper opp på nærmeste stubbe)

- Slalåm mellom bena

- 8-tall mellom bena

- være mellom bena mine selv om jeg går fremover, bakover eller til siden

- + en haug triks vi ikke har satt kommando på... :)

Skrevet

Noe kan han helt, annet er litt halveis og sitter ikke 100% enda

- sitte bamse

- gi labb

-bukke

-spille død (ikke ferdig)

-danse (snurre rundt seg selv)

- krype (ikke ferdig, foreløpig er vi på targeten)

Skrevet

Hera kunne så utrolig mye..

-Sitte bamse,

-Spille død

-Vise tenner

-Stå på to

-Gå på to

-Gå slalom mellom beina

-Knele

-hoppe over foten min

-Ha godbit på snuten

-Ha godbit inni munnen og så spise når jeg sa værsågod

-Stå med forlabbene på en krakk og ha en godbit på nesespissen (hun la hodet litt bakover)

-Stå på en skammel/krakk

-Apportere pølser

-Ta lokket av en kasserolle, og ta godbiten, og så legge lokket på kasserollen igjen

-Ta leke ringer som tilhører en sånn ringspill, og legge de på hver "arm" på det spillet

-Trille ball med nesen

-Tuch på lysbrytere, håndflaten min

-Hente ting og legge i en eske (rydde)

-Holde diverse ting i munnen

-Finne nøklene på kommando

-Være flau og legge seg flat

-Rygge

- Så kunne vi si Venste og hun tok opp venstepoten, og Høyre så tok hun opp høyrepoten

-Så kunne vi legge godbiter overalt på henne og hun tok det ikke før vi sa værsågod. Vi pleide også å si mange andre ord som ligner på ordet, og så kom værsågod plutselig innimellom dem, og da tok hun godbiten.

-Så hjalp hun meg med klesvasken og gav meg klærne som lå i skittenkleskurven slik at jeg kunne henge dem opp.

Det var det jeg kom på i farta. Pleide alltid å underholde gjester med triksene til Hera. Alle ble så imponerte :P

Mine andre hunder kan ingenting kult :twisted::P

Skrevet

oida.. har ikke noe stor skryte liste her :twisted:

Sissi kan vel noen få triks som

gå i sirkel( begge veier)

stå på 2 og vinke

*Give me five* med labben

bukke

hoppe opp på hofta eller beinet mitt og bli "stående"( mer hengende nesten da hehe)

hum.. sikkert noe mer jeg ikke kommer på i farten :P

Doffen kan... hum.... bjeffe på kommando og bukke ... og det er vel det... :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Sitte bamse

High Five (høyre pote, venstre pote eller begge to)

Stå på to

Rulle rundt

Krype

Snurre

Hente tøfflene mine

Rydde lekene sine

Hente brus i kjøleskapet

Hente ved

Gå i 8-tall mellom beina mine

Aue labben (løfte en pote å se trist ut)

Åpne dører (selvlært triks :lol: )

Snakk

Nusse på nesa

nå skal vi begynne å prøve oss på legge labb oppå snuta, spille død osv.

Er så mye gøy man kan lære dem altså :)

Skrevet

Sofus kunne:

High Five

Snakke (bjeffe)

Synge (uuuule,pipe)

Sieg Heil (Heil Hitler hilsnen)

Danse

På to

Gå på to

Nuss

Finne pappa

Rydde lekene sine

Gi labb (høyre og venstre + begge)

Finne godbit (jeg tar en godbit i en hånd og putter bak ryggen og da skulle han velge hvilken jeg hadde ved å bruke riktig pote til å signalisere høyre eller venstre. fant riktig hvergang)

Tror ikke det var mere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...