Gå til innhold
Hundesonen.no

Forferdelig hissig valp!


Gry83

Recommended Posts

Valpen min (14 uker gammel Pinscher-tispe) har plutselig blitt hissig ~ og da mener jeg SKIKKELIG hissig! Dette skjer i forskjellige situasjoner, f.eks om jeg tar fra henne noe hun ikke har lov til å tygge på, eller dersom jeg bare skal løfte henne opp fra gulvet. Det er som hun protesterer på ting som ikke passer henne. Hun blotter hele tanngarden mens hun knurrer, og hun biter ~ hun biter skikkelig (vi snakker om hull på huden og blod her). Dette kan da umulig være normal adferd på en valp... Jeg vet jo at valper gjerne tester grenser i den alderen, men såååå ekstremt? Når dette skjer så sier jeg bestemt "NEI" og jeg viker ikke unna i det jeg gjør (jeg slipper henne ikke på gulvet før hun har roet seg dersom det skjer når jeg løfter henne f.eks) til tross for at det er steikje vondt å bli bitt sånn av skarpe valpetenner... Jeg vil ikke hun skal lære å få viljen sin dersom hun biter!

Er det en bedre måte å reagere på enn det jeg gjør? Jeg blir litt usikker på hvordan jeg skal takle dette, jeg vil helst ikke ha en voksen hund som oppfører seg slik hun gjør... Blir litt bekymret for fremtiden med tanke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE LØFT HUNDEN OPP!

Du må takle situasjonen i høyde med hunden, slik at den ikke kobler løfting osv med denne aggresjonen, det kan gjøre ting vanskelig for deg i andre settinger.

utover det har jeg ingen råd og komme med :-) Håper det ordner seg for dere, og at dere får løst på problemet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slo meg var at det kanskje kan være fryktaggresjon...?

Jeg tror ikke at det kan være det, for det er liksom i situasjoner der det ikke passer henne å f.eks bli løfta opp der og da at det skjer. Stort sett så har hun ikke problemer med å bli løfta, hun elsker å sitte å fanget å kose, hun elsker generelt kontakt med folk. For meg virker det rett og slett som en protest når hun ikke får vilja si. Hun knurrer ALDRI dersom jeg nermer meg henne hvis hun leker med ting hun har lov til å leke med, da er det greit at jeg tar i både henne og gjenstanden. Men dersom hun tygger f.eks på en sko, som hun VET hun ikke har lov til, løper hun unna mens hun knurrer. "Miiiin sko", liksom.

IKKE LØFT HUNDEN OPP!

Du må takle situasjonen i høyde med hunden, slik at den ikke kobler løfting osv med denne aggresjonen, det kan gjøre ting vanskelig for deg i andre settinger.

utover det har jeg ingen råd og komme med :-) Håper det ordner seg for dere, og at dere får løst på problemet.

Lykke til!

Jeg MÅ løfte hunden opp dersom jeg skal få henne med meg ned den bratte, ekkle trappa fra annen etasje. :D Det er ingen "situasjon" før jeg løfter henne heller, hun bare bestemmer seg for at akkurat nå gidder ikke jeg å bli løfta.

Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver her også jeg, anbefaler byttelek + valpesikring av hus slik at hun får tak i minst mulig ulovlige gjenstander.

Om du har tid og ork, så kan du også lære henne hvilke gjenstander som ikke er lov til å ta. Nå har hun antagelig bare forventning om at du tar de og de gjenstandene, det er ikke sikkert hun faktisk vet at de er forbudt og ta i utgangspunktet.

Håper dere får bukt på problemet, lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver her også jeg, anbefaler byttelek + valpesikring av hus slik at hun får tak i minst mulig ulovlige gjenstander.

Om du har tid og ork, så kan du også lære henne hvilke gjenstander som ikke er lov til å ta. Nå har hun antagelig bare forventning om at du tar de og de gjenstandene, det er ikke sikkert hun faktisk vet at de er forbudt og ta i utgangspunktet.

Håper dere får bukt på problemet, lykke til :D

Å bytte skal jeg prøve innendørs, takker igjen for tips. :D Verre er det med ting hun finner utendørs. Papir, plast, sneiper, ting jeg helst ikke vil hun skal svelge. Det er ikke så lett å lære henne hva hun ikke skal ta, når hu tar alt hun finner. Hehe. ;)

Det bekymrer meg også i hvilken grad hun "klikker", det er ikke bare knurring med henne, men hun biter skikkelig og blir helt krakilsk. Trodde ikke at såpass unge valper gjorde sånn? Er det "normalt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bekymrer meg også i hvilken grad hun "klikker", det er ikke bare knurring med henne, men hun biter skikkelig og blir helt krakilsk. Trodde ikke at såpass unge valper gjorde sånn? Er det "normalt"?

Hva med å binde henne en plass når hun klikker på den måten? Og så ignorere henne for så å ta kontakt med henne igjen når hun er rolig? Blir litt sånn time-out/rotrening aktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte skal jeg prøve innendørs, takker igjen for tips. :D Verre er det med ting hun finner utendørs. Papir, plast, sneiper, ting jeg helst ikke vil hun skal svelge. Det er ikke så lett å lære henne hva hun ikke skal ta, når hu tar alt hun finner. Hehe. ;)

Det bekymrer meg også i hvilken grad hun "klikker", det er ikke bare knurring med henne, men hun biter skikkelig og blir helt krakilsk. Trodde ikke at såpass unge valper gjorde sånn? Er det "normalt"?

Ja, skjønner at det er kjempevanskelig når valpen er "støvsuger" og spiser alt den ser :D Samme problem med BCen, hun slukte alt. Er også umulig å følge med på valpen hele tiden, og de er jo så kjappe også, så fort at de får i seg ting de ikke skal ha.

I skogen er det som oftest mindre sneiper og plast enn langs veien da, men så er det jo også det at ikke alle bor nærmt skogen, og det går jo ikke an å reise milevis hver dag for å komme til skog for tur..

Jeg har i alle fall stor tro på positive metoder, ignorering når den knurrer/biter, og prøve å komme på forkant av situasjonene, slik at du får snudd den ekle situasjonen til noe positivt. Unngå situasjoner der hun "klikker".

Finn måter å bryte mønsteret på, slik at hun får nye måter å reagere på, og ikke tyr til knurring/biting.

Tror ikke du skal tenke så mye på hvilken grad hun klikker, hunder er forskjellige, og mest sannsynlig så opplever du også situasjonen som værre enn den er. (På samme måte som når man ser hunder sloss, så høres og ser det helt ****** ut, men når hundene er ferdige så er begge like fine og gjerne bestevenner etter 5 min).

Du kan jo selvsagt også ta hunden i nakkeskinnet (personlig ville jeg aldri gjort dette, spesielt ikke med en valp), slik jeg har sett du har blitt anbefalt på et annet forum, men da får du jo bare en hund som ikke knurrer/biter fordi den er redd deg, og den vil undertrykker sitt språk. Etter min mening så er det mye bedre å trene positivt, slik at hele hundens opplevelse av situasjonen blir snudd fra at den syns ting er ekkelt, til at den syns situasjonen er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke løfte henne ned trappen. Valper lærer fort å gå ned selv.

Vi holder på å pusse opp, så teppet som lå i trappa er borte, og underlaget som er igjen under der er sinnsykt glatt. I tillegg er trappa himla bratt, så akkurat dén trappa føles det tryggest å bære henne ned. :D Andre trapper går hun fint opp og ned på egne bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet med valpen min. Og jeg reagerte helt feil, og ble sint og straffet henne for det hun gjorde. Det sluttet jeg fort med, da det kun førte til forverring og frykt for meg.

Hunden skal respektere deg, ikke være redd deg (men det vet du nok). Uansett så syntes jeg det er en kjempegod idé å bytte ulovlig mot lovlig. Men du trenger ikke foreløpig å si at den ikke kan leke med skoen. For tro meg, valper gjør alt for oppmerksomheten din. Så gi henne heller masse god oppmerksomhet når hun leker med lovlige ting. Og gjem alt ulovlig. Det er faktisk mulig, bare sørg for at dører til rom med "ulovlige" ting er lukket og at de holdes lukket. Gjem ledninger og denslags, evt. kjøp anti-bite spray som du sprayer på ting du ikke vil at hun skal gnage på.

Og sist men ikke minst, forbered deg på å erstatte det mest unike og dyrebare du har! :D Neida, men bare vær forberedt på at NOE kommer til å bli ødelagt i valpetiden. Her har det gått med briller, skibriller, og mye mer. Og en masse rot!

Sist men ikke minst, bestill en HEL masse tålmodighet!! Det kommer til å gå masse av det i tiden fremover! Men husk at det blir bedre for hver dag som går..

Ihvertfall ikke bli sint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det ikke an å ta i hunden i det hele tatt uten at hun klikker totalt. Hverken jeg eller samboeren min får klappe/håndtere henne uten at hun biter.

Pinscheren kan få en reakjon på valpesykevaksinen som kommer 9-12 dager etter vaksinen er satt. Det er dag 10 etter vaksinen i dag, og jeg tror hun har litt feber, for hun skjelver endel. Hun har sovet mye av dagen, men nå i kveld virker det som hun ikke får ro, hun vandrer bare frem og tilbake i stua her. Kan dette ha noe med adferden hennes å gjøre også, at hun føler seg uvel og blir sinna av den grunn? Bør jeg ta henne til veterinær pga dette, selv om vaksinereaksjonen ikke er i alvorlig grad? Begynner å bli grusomt bekymret her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde ignorert atferden.

Jatzy var sånn da hu var lita, klikka helt når hun ble løftet. Beit rundt seg, gaula og prøve å vise de store nifse melketennene. Det jeg gjorde, var å løfte henne ofte, ignorere atferden, bare holde henne. Klart et er vondt å bli biti av prijavalper, det vet jeg alt om, for jeg fikk kjenne tennene hennes mer enn en gang. Når hun hadde roet seg, koste jeg med henne. Holdt henne å fanget, klappet, koste og småpratet, gjerne litt godis også når hun var rolig. Så satte jeg henne ned, gradvis skjønte hun at å bli løftet er en fin ting.

Når det gjelder at valpen protesterer når man tar i fra den 'fy' ting, er det også å ignorere. Bytt til deg ting med en godbit eller leke, ignorer den barnslige protesten. Kanskje hun da skjønner at bytte handel er fint, og at protset ikke er vits, det skjer jo ikke noe likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det ikke an å ta i hunden i det hele tatt uten at hun klikker totalt. Hverken jeg eller samboeren min får klappe/håndtere henne uten at hun biter.

Pinscheren kan få en reakjon på valpesykevaksinen som kommer 9-12 dager etter vaksinen er satt. Det er dag 10 etter vaksinen i dag, og jeg tror hun har litt feber, for hun skjelver endel. Hun har sovet mye av dagen, men nå i kveld virker det som hun ikke får ro, hun vandrer bare frem og tilbake i stua her. Kan dette ha noe med adferden hennes å gjøre også, at hun føler seg uvel og blir sinna av den grunn? Bør jeg ta henne til veterinær pga dette, selv om vaksinereaksjonen ikke er i alvorlig grad? Begynner å bli grusomt bekymret her. :hmm:

Det skader aldri med en telefon til veterinæren. Selv kan jeg ingenting om denne reaksjonen så det skal jeg ikke svare på.

Men ta ihvertfall temperaturen hennes, husker hva ideelle tempen er, men det er bare å søke på google.. ellers så kan sikkert noen her på sonen svare på det.

Ang. bitingen hennes. En valp biter gjerne hele tiden, og det kan være ekstremt frustrende. Som regel vil man bare si "NEI" og få resultat ut av det, dessverre er ikke realitet slik (ihvertfall ikke for alle valpeeiere). Men bare fortsett og ignorer når hun biter, evt. gå helt vekk. Og fortsett med dette dag inn og dag ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bitingen hennes. En valp biter gjerne hele tiden, og det kan være ekstremt frustrende. Som regel vil man bare si "NEI" og få resultat ut av det, dessverre er ikke realitet slik (ihvertfall ikke for alle valpeeiere). Men bare fortsett og ignorer når hun biter, evt. gå helt vekk. Og fortsett med dette dag inn og dag ut!

Enig med Tequila her. Vi slet VELDIG med biting da Bea var valp. Og det eneste som nyttet var "time-out" og å være konsekvent på det... Det vil si reagere likt hver gang. Da fant hun kjapt ut at bitingen ikke lønnet seg.

Lykke til og ta turen til vet om hun er dårlig i morgen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det ikke an å ta i hunden i det hele tatt uten at hun klikker totalt. Hverken jeg eller samboeren min får klappe/håndtere henne uten at hun biter.

Hun kan ha en skikkelig dårlig dag iblandet at dere nå er litt opphauset pga det. Glemmer aldri svarte pirajajæveln som jeg knapt kunne nærme meg uten at jeg hørte "snapp snapp" og så noe hvitt som gikk opp og igjen. Forskjellen på min valp den gang da mot din, var at hunden min ikke var sint/hissig, knurret ikke. Hun bare beit fordi det falt henne naturlig inn/var lek. Slik jeg forstår det av det du har skrevet blir valpen din mer "sint"? Logrer hun selv om hun knurrer? Stiv kroppsholdning med stirrende blikk?

Og ja, hun kan jo føle seg uggen av vaksinen og dermed bli frustrert fordi hun føler seg dårlig. Tar det ut på mor og far...

Beste tipset er å la valpen få fred, bare la den ligge på plassen sin. Ikke initier noe kontakt, la valpen ta kontakt selv - eller noe i den duren. Tenk på små sinte barn i trassalderen, og hva du ville gjort med dem... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonnie var slik en periode.

Hun begynte å beskytte godis, spyet sitt :hmm: og div andre ting hun mente var hennes.

Jeg fikk det gode rådet her inne å ha på henne slips hele tiden.

Da slipper du å ta i henne når du skal fjerne henne fra noe.

Ellers gav vi henne aldri noen goder uten at hun måtte gjøre noe for det først.

Sitte før hun kom opp i sofaen, før vi gikk ut døren, før hun fikk mat, leke osv.

Det funket meget bra på det problemet men det tok lang tid.

Problemet med å løfte henne ned trappa har jeg desverre inget råd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg lurer på om jeg ville sjekket henne hos vet for vondter i rygg/nakke jeg ... For å begynne et sted. Jeg synes det dere beskriver høres ut som unormalt kraftige reaksjoner- alle valper biter, alle valper knurrer, men det er ikke alle valper som er sinte (redde). Ellers ville jeg gjort som Lene foreslo, la henne gå med halsbånd og kort bånd inne hele tiden, sånn at du kan fjerne henne fra ting uten å ta i henne fysisk. Tren masse byttelek, og belønn henne masse for god oppførsel. Men som sagt, jeg ville startet med en tur til veterinæren jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg lurer på om jeg ville sjekket henne hos vet for vondter i rygg/nakke jeg ... For å begynne et sted. Jeg synes det dere beskriver høres ut som unormalt kraftige reaksjoner- alle valper biter, alle valper knurrer, men det er ikke alle valper som er sinte (redde). Ellers ville jeg gjort som Lene foreslo, la henne gå med halsbånd og kort bånd inne hele tiden, sånn at du kan fjerne henne fra ting uten å ta i henne fysisk. Tren masse byttelek, og belønn henne masse for god oppførsel. Men som sagt, jeg ville startet med en tur til veterinæren jeg.

Støtter

Det høres ut som om valpen ble verre utover dagen i går? Er det tilfelle så holder jeg en knapp på at veterinæren kan hjelpe deg på god vei. Ellers har du fått mange gode råd her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...