Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk korreksjon – dyremishandling?


Emilie

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar
Paws: poenget var at det var et alternativ ^^

Uten bånd er ennå bedre, men stiller meg litt tvilende til at man kan få en hund med stort jakt instinkt til å følge denne treningen 100% egentlig. (men nå virker jo ikke strøm 100% heller da)

På en polarhund fungerer jo ikke strøm heller. Men på en fuglehund tror jeg at man kan bytte ut strømmen med klikkertrening :blink: Det mente jo @Fanny også, når jeg spurte i tråden min for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg er litt nysjerrige på hva de som er totalt imot straff ville gjort, dersom de sto ovenfor en hund som flipper fulstendig ut i visse situasjoner og man får null respons på noe som helst form for positive metoder?

Når vi snakker utagerende adferd som er ubehagelig og kanskje til og med "farlig" for handler?

Hva gjør du da, når bikkja biter hånden med godbiten i?

..Nei da er det vel bare å gi opp og la bikkja få sovne inn, istede for å bli litt streng og nappe i halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Nei da er det vel bare å gi opp og la bikkja få sovne inn, istede for å bli litt streng og nappe i halsbåndet.

Som at det ville ha hjulpet i et slikt tilfelle?. Husk at de som er imot all PS setter grenser de også.

Sammenlign det gjerne med en krakilsk unge alla Super Nanny på TV. Noen tror kun det å ta i slike unger er eneste løsning også. (ja, unger og hund er 2 forskjellige ting, men man kan lett tro at tilføring av ubehag er eneste løsning)

(nå er vel ikke lett napping i bånd særlig ubehag kanskje, men det var bare for å poengtere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pittelitt navlebeskuende nå, syns jeg. Det finnes hunder som må strømmes for å få lov til å gjøre det de er avlet for å gjøre - jakthundene, vettu - men vi burde kanskje slutte helt med sånt også, fremfor å utsette de for litt ubehag?

Jeg er enig i at du kan for lite :blink: Og selvsagt er det en vurderingssak..

2ne da...

hva slags diskusjonstaktikk er det du fører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne da...

hva slags diskusjonstaktikk er det du fører?

Er det en diskusjon da, Meg? :blink: Han sier jo at han ikke veit - jeg er bare enig. At han glemmer at det finnes ganske mange hundeeiere med annet hundehold og andre raser enn han selv, ER navlebeskuende?

Og nå ser jeg for meg at jeg setter Dinamor på naugty-stolen i 6 minutter (hun er jo 6 år, sant), før jeg setter meg rolig ned med henne og forklarer at hun skal få slippe å sitte på stolen mer om hun sier unnskyld for at hun jagde pensjonisten på sykkel.. Så sier hun unnskyld før vi klemmer.. Tipper det hadde fungert helt strålende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå ser jeg for meg at jeg setter Dinamor på naugty-stolen i 6 minutter (hun er jo 6 år, sant), før jeg setter meg rolig ned med henne og forklarer at hun skal få slippe å sitte på stolen mer om hun sier unnskyld for at hun jagde pensjonisten på sykkel.. Så sier hun unnskyld før vi klemmer.. Tipper det hadde fungert helt strålende..

Ja det tror jeg hadde fungerte kjempebra :rolleyes2: :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at noen ganger kan det være helt greit med korreksjon, men i de tilfeller hvor eier hele tiden må gjøre dette ( gjentatte ganger ) og ufin behandling ( slå, sparke, altfor dårlig timing, henge i struåebåndet osv ) har jeg ingenting til overs for.

Jeg har skjeldent behov for å ta fysisk i mine hunder, men det hender jeg korrigerer verbalt ( eks nei, knurre ).

Skiller mellom trening og hverdag. Jeg har null toleranse for bla å ta mat ut av hendene mine, spise fra kjøkkenbenken, storme ut av bilen så fort jeg lukker opp døra, løpe ut av hagen selv om porten er oppe. Slike ting trenger jeg som regel bare å korrigere kraftig en gang ( eks brøle nei ).

På Toya som er 8,5 år kan det hende jeg nafser tak i om hun ikke gidder å komme når jeg roper. Føler ikke at hun tar noen skade av en liten oppdtramning der innemellom. Men igjen, dette tilhører skjeldenhetene.

Å strømme på sau synes jeg er helt ok.

Strømme på andre ting ( eks i fugl ) har jeg ikke noe til overs for. Mener dog at det er mer humant for hunden å få et støt kontra å bli grisebanket.

Ser mye ufin behandlig i fuglehund miljøet og mye av dette er dyremishandling/tett opptil.

Ingenting til overs for slik behandling av hunder/dyr og ikke noe respekt for sånne mennesker. Må legge til at jeg synes det blir stadig mindre av dette, men det går med muse skritt fremover.....

Oppsummert mener jeg at hunden ikke tar skade at å bli tatt i, men at det ikke er noe mål i seg selv.

Det er vel ingen som er uenig i at positive metoder er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fysisk korreksjon i mitt hode varer toppen 1 sekund, om det er ett napp (ikke røske av hunden hode) i halbåndet eller napp/knips på øret eller en dult/"Hei" på hunden. Jeg vil faktsk også plassere korrekt bruk av støm under denne katogorien. Nei jeg ser ikke noe problem med det.

Fysisk kamp, er for meg når man fysisk må holde fast eller dra/løfta hunden etter en eller annen kroppsdel noe i en situajon. I feks slosskamp mellom hunder, for å hindre en hund i å gjøre noe som skader den eller andre. Men dette hører ikke hjemme i hundetrenig da det faktis er en "kamp".

Og jeg tror at 90% av alle bitt fra egene hunder er når folk prøver å korrigere på denne måten. En måte jeg ikke aksepterer at han noe i normal hundetrening å gjøre.

Ting som fysisk har potensiale til å skade hunden er dyremisshandling, men jeg må si at jeg selv har sparket en hund for å få den til å slippe strupe taket på en annn hund i ett slagsmål, samtidig som jeg hadde lagt den på rygg og holdt den etter bakbena. Føler meg ikke som en dyremisshandler når jeg så bittskadene på den andre hunden som ikke var på strupen.

Men jeg sparket hunden og jeg røsket i lemmer, er man da en dyremisshandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg er litt nysjerrige på hva de som er totalt imot straff ville gjort, dersom de sto ovenfor en hund som flipper fulstendig ut i visse situasjoner og man får null respons på noe som helst form for positive metoder?

Når vi snakker utagerende adferd som er ubehagelig og kanskje til og med "farlig" for handler?

Hva gjør du da, når bikkja biter hånden med godbiten i?

..Nei da er det vel bare å gi opp og la bikkja få sovne inn, istede for å bli litt streng og nappe i halsbåndet.

Nå har jeg aldri hørt om at det har hjulpet med et par napp i lina for å få en voldsomt aggressiv utagerende hund til å bli "normal", har mistanke om at eksemplet ditt er både søkt og satt på spissen.

Vedr strømming for sauerenhet. Jakthunder må generelt strømmes for ikke å gå etter sau, slik er det bare. Jeg har ingen tro på at klikker eller andre positive metoder duger der på en slik måte at det alltid vil funke. Imidlertid så er det jo litt betenkeligheter med det også, for det krever enorm kompetanse å gjøre det riktig. Broren min har en nydelig, tøff, robust og livat kleiner som ble strømmet i våres (hun er bare 1 1/2 år nå). Han har nå problem med at bikkja kan ikke ha på "vanlig" bjelle i jakta, hun assosierer det med sauebjeller og freaker fullstendig ut. Hun er vel en av mest mentalt sunne bikkjene jeg noen gang har møtt, uredd, djerv og avreagerer fortere enn fy. Men strømmingen har allikevel gitt bivirkning som ser ganske voldsomt ut.. (nå går hun med bjelle som er pakket inn med dopapir og tape sånn at den sier dakk-dakk-dakk, og det går bra). Men jeg kan ikke se at noen annen metode enn strøm vil føre frem vedr saurenhet på en slik hund som hun er feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som at det ville ha hjulpet i et slikt tilfelle?. Husk at de som er imot all PS setter grenser de også.

Nå har jeg aldri hørt om at det har hjulpet med et par napp i lina for å få en voldsomt aggressiv utagerende hund til å bli "normal", har mistanke om at eksemplet ditt er både søkt og satt på spissen.

Ja, litt på spissen satte jeg det. Men jeg sitter med eksempelet ved beina mine. Og ja, det fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt på spissen satte jeg det. Men jeg sitter med eksempelet ved beina mine. Og ja, det fungerte.

Jepp, å sette grenser hjelper - det er ingen uenig i.

Så du sammenligne to hunder som sloss så blodet sputer, med uprovosert park vold?

Poengterer bare farene ved det. Når 2 hunder sloss, så kan de være ganske harde, men det skjer da også at den ene til slutt resignerer og det er det. Det kan av og til være en fordel å la hunder være hunder og ordne opp selv. Selv om det kan være blod, så er det ikke alltid så ille som det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr strømming for sauerenhet. Jakthunder må generelt strømmes for ikke å gå etter sau, slik er det bare. Jeg har ingen tro på at klikker eller andre positive metoder duger der på en slik måte at det alltid vil funke. Imidlertid så er det jo litt betenkeligheter med det også, for det krever enorm kompetanse å gjøre det riktig. Broren min har en nydelig, tøff, robust og livat kleiner som ble strømmet i våres (hun er bare 1 1/2 år nå). Han har nå problem med at bikkja kan ikke ha på "vanlig" bjelle i jakta, hun assosierer det med sauebjeller og freaker fullstendig ut. Hun er vel en av mest mentalt sunne bikkjene jeg noen gang har møtt, uredd, djerv og avreagerer fortere enn fy. Men strømmingen har allikevel gitt bivirkning som ser ganske voldsomt ut.. (nå går hun med bjelle som er pakket inn med dopapir og tape sånn at den sier dakk-dakk-dakk, og det går bra). Men jeg kan ikke se at noen annen metode enn strøm vil føre frem vedr saurenhet på en slik hund som hun er feks.

Synd at hunden reagerte sånn. Likevel synes jeg det er få hunder som får så store bivirkninger av strøming. Av alle de jeg kjenner så er det ingen hunder som har reagert på strømingen negativt. Et par hunder stopper å jakte om de lukter sau, men synes ikke dette er noe negativt. Da får man bare gå fort gjennom terrenget og jakte videre når man er utenfor dette området.

Forøvrig veldig enig med JeanetteH

Å slå/sparke hunder som sloss anser jeg ikke som dyremishandling, men en form for "selvforsvar" ovenfor hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poengterer bare farene ved det. Når 2 hunder sloss, så kan de være ganske harde, men det skjer da også at den ene til slutt resignerer og det er det. Det kan av og til være en fordel å la hunder være hunder og ordne opp selv. Selv om det kan være blod, så er det ikke alltid så ille som det ser ut.

Resigneringen kan også komme av at livet til hunden resignerer. Det er en sjanse jeg iallefall vet med meg selv at jeg ikke ville tatt.

Når det kommer til sau og strømming vet jeg med meg selv at fuglehundene i familien har det mye bedre med ett støt i nakken enn å ikke få løpe fjellet rundt hver sommer (treningssamlinger) og høst. Dessverre tror jeg ikke at man per i dag har ett bedre alternativ til strøm, selv om strøm heller ikke er optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det - spark

Du, det er vel ingen som sier seg uenig med at saken du linker til, er et eksempel på grov, uberettiget vold? Men hvis to hunder er i ferd med å rive hverandre i fillebiter, så ser jeg at det å bruke spark kan være hensiktsmessig. Jeg har selv sparket gamletispen i hodet, da hun gjorde et tappert forsøk på å klippe hodet av en kattunge. Men en slik situasjon har for så vidt ingen ting med straff å gjøre, sånn egentlig. Så hva man gjør i et nødtilfelle er vel heller mindre relevant for diskusjonen.

Men bare sånn at det er sagt, et spark, eller et slag for den del, har jeg med vilje ikke nevnt i startinnlegget - fordi (hard) korreks i mitt hode IKKE handler om å banke hunden opp. Slag og spark kan treffe skikkelig upresist og ikke minst skade hunden. Begrepet for meg handler om en eventuell avstraffelse som varer fra ett til tre sekunder, som for eksempel oksygenkutt, et klyp i lysken/øret osv. Så jeg vet ikke hvorfor du trekker inn sparking jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt at du er glad da ^^

Selv om jeg ikke direkte husker at vi har vært så uenige heller da (gidder ikke sjekke hele tråden)

Selv om jeg ikke tror det å blande seg inn bestandig er så bra, så vet jeg jo med meg selv at jeg også er redd for hunden, så jeg hadde ikke tatt sjansen jeg heller regner jeg med.

Men ellers tror jeg det er endel enighet på flere her egentlig. Det er bare måten vi ordlegger oss på og hvordan vi oppfatter hva andre skriver. Mye missforståelser ute å går - bevist eller ubevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt at du er glad da ^^

Selv om jeg ikke direkte husker at vi har vært så uenige heller da (gidder ikke sjekke hele tråden)

Selv om jeg ikke tror det å blande seg inn bestandig er så bra, så vet jeg jo med meg selv at jeg også er redd for hunden, så jeg hadde ikke tatt sjansen jeg heller regner jeg med.

Men ellers tror jeg det er endel enighet på flere her egentlig. Det er bare måten vi ordlegger oss på og hvordan vi oppfatter hva andre skriver. Mye missforståelser ute å går - bevist eller ubevist.

Det siste der har du nok veldig rett i, men det er jo litt av sjarmen med forum. Vet ikke om vi har vært så uenige her, men i andre debatter har vi nok det:P he he

Men om det er en ting disse nettdebattene har lært meg så er det det at uansett hvor mye klikkertanter og traddisgubber krangler med fykende buster, så trener de i praksis ganske så likt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg er litt nysjerrige på hva de som er totalt imot straff ville gjort, dersom de sto ovenfor en hund som flipper fulstendig ut i visse situasjoner og man får null respons på noe som helst form for positive metoder?

Når vi snakker utagerende adferd som er ubehagelig og kanskje til og med "farlig" for handler?

Hva gjør du da, når bikkja biter hånden med godbiten i?

..Nei da er det vel bare å gi opp og la bikkja få sovne inn, istede for å bli litt streng og nappe i halsbåndet.

Det kommer helt an på hva det er snakk om, mener jeg. Men siden du nevner "farlig", så blir jeg litt i stuss..? Er det snakk om at hunden går til fysisk angrep på eier eller andre? I så fall mener jeg hunden bør avlives, ja. Hva annet er egentlig farlig, og ikka kan avverges på annen måte enn med vold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva det er snakk om, mener jeg. Men siden du nevner "farlig", så blir jeg litt i stuss..? Er det snakk om at hunden går til fysisk angrep på eier eller andre? I så fall mener jeg hunden bør avlives, ja. Hva annet er egentlig farlig, og ikka kan avverges på annen måte enn med vold?

Farlig var vel egentlig veldig feil ord å bruke. Men det er jo angrep mot eier jeg snakker om ja, dog ikke målretta.

Men ja, hva skal man si? Omdirigering av frustrasjon eller noe. Og da hjelper det ikke akkurat å ta frem en godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poengterer bare farene ved det. Når 2 hunder sloss, så kan de være ganske harde, men det skjer da også at den ene til slutt resignerer og det er det. Det kan av og til være en fordel å la hunder være hunder og ordne opp selv. Selv om det kan være blod, så er det ikke alltid så ille som det ser ut.

Vanskelig å vite poenget ditt uten verken qoute eller forklaring :rolleyes2: Og ingen er så dum at dem ikke forstå faren ved å sparke en hund, eller levende vesener generellt.

Jeg for min del lar aldri to hunder prøve å sloss en gang lengre. Jeg har vært med på noen runder tidligere med "dem gir seg". Dem gjør ikke det!

Dem gjør veldig skjeldent det når dem først tar steget ut og sloss. Og mener dem ikke alvor når dem bøller så holder det somoftest med ett "utfall" og "nei".

Men når hunder bulker ordentlig, da ser du det. Og det er ikke pent...

Men tilbake til tema, å gå så langt har ikke noe med trening å gjøre. Og ja, jeg har sett det i ett miljø og jeg kommer aldri til å gå inn i det miljøet selv om interessen min er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite poenget ditt uten verken qoute eller forklaring :rolleyes2: Og ingen er så dum at dem ikke forstå faren ved å sparke en hund, eller levende vesener generellt.

Derfor kom jeg med utdyping ^^

Når noen sier de sparker, så da var det på sin plass å vise hva det i ytterste konsekvens kan føre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...