Gå til innhold
Hundesonen.no

Billig, sunn og god mat?

SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei folka!

Jeg fikk leilighet i dag! Yay me! Endelig kan jeg være aleine igjen, bare meg og hundene, trenger ikke å se trynene til noen med en gang jeg har våkna, wee! :ahappy:

Greia da, er at leiligheten egentlig er bittelitt dyr, så jeg må lære å handle sundt, godt og billig, og ikke mer enn et par ganger i uka. Det er her dere kommer inn! Hvilke lure tips har dere, oppskrifter, etc? Jeg er interessert i alt, så lenge det er sunt, godt og billig! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mat og fryser ned :ahappy: har en del oppskrifter, kan finne dem :ahappy:

edit:

lager i store kvanta og fryser. kjøpe pålegg som holder mere enn 4 dager i kjøleskapet, brød fryses halve og halve, pålegg fryses om jeg har tat en tur til sverige (da er det bare å fryse i mindre kvanta så holder det jo lengre.) ehm *skrive mere når hun husker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folka!

Jeg fikk leilighet i dag! Yay me! Endelig kan jeg være aleine igjen, bare meg og hundene, trenger ikke å se trynene til noen med en gang jeg har våkna, wee! :ahappy:

Greia da, er at leiligheten egentlig er bittelitt dyr, så jeg må lære å handle sundt, godt og billig, og ikke mer enn et par ganger i uka. Det er her dere kommer inn! Hvilke lure tips har dere, oppskrifter, etc? Jeg er interessert i alt, så lenge det er sunt, godt og billig! :lol:

Grattis med leilighet :ahappy:

Når det gjelder sunn, god og billig mat er det for min del 3 viktige ting å tenke på;

1. Du bør ha en fryser

2. Det lønner seg å ta en storhandel i Sverige en gang i måneden

3. Billig usunn mat er dyrere i lengden.

I Sverige kjøper jeg:

- polarbrød (billigere der og de kan fryses ned)

- ferdigmiddager (sunnere utvalg i sverige, du finner dem i frossendisken, og du får 5 middager for en svensk hundrings på den ene matbutikken på nordbysenteret. Veldig greit de dagene du er i humør for at middagen lager seg selv)

- kyllingfileter (kan kombineres med alt og kyllinfileter er det virkelig stor prisforskjell fra Norge til Sverige på)

- kjøttpålegg (mye billigere i Sverige, og kommer kuttet ferskt fra butikken, ikke vakuumpakket fra samlebåndet på Gilde), - kyllingkjøttdeig (en kilo for 60 svenske - billig, sunnere og med mer smak enn kjøttdeig)

- skinkebiff (undervurdert, sunn middag som koster lite over grensa, kommer også ferskt kuttet opp og ikke fra samlebånd i vakumpakke..)

Ellers gjelder det å handle hos de som er rimeligst når du handler her hjemme. Rema 1000 er billigst på det meste. Handle en dag i uka, med polarbrød slipper du å stikke innom for å bare kjøpe brød. Ikke dra sulten i butikken. Planlegg innkjøpene og hold deg til handlelisten.

Edit: Og forøvrig - supper er bra middag. Jeg pleier å kjøpe røkt, mager kjøttpølse fra Rema og dele opp i terninger og hive oppi suppa. Billig, god middag og du blir mer mett enn hvis du bare spiser suppe. Tomat-, beta- og blomkål & brokkoli suppe er å anbefale :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jujea! Dette var en smart tråd Soppen :ahappy:

Jeg sutter også litt på knoken om dagen, og kommer til å gjøre det resten av året:P

Jeg har funnet ut at First Price er gull, alt i first price her i gården!

Og så går det mye i kylling og ris, og kotletter og ris, nettopp fordi det er sundt, og du får i deg mye av de riktige karbohydratene, og proteiner + at du kan fiffe det opp meg atort sett alt du vil av grønnsaker og annet stæsj:)

Og en frossen pose med First price kyllingfile (!) koster 59kr.. Og det er fine kyllingfileter asså :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd dette var da!

Sverige-turer høres ut som et "must"! (Men NB! regn litt på hva det koster deg å komme til/fra; sånn at gevinsten ikke simpelthen går til transport-kostnader! )

Stor fryser er en absolutt must.

Siden jeg jobber i Coop, så har jeg lyst å slå et slag for Prix når det gjelder frukt&grønt. For der er Prix faktisk veldig billig med sine "gule priser" (her på jobben går de rundt og ergrer seg "grønne" over at Prixens jevnt over lave priser, spesielt på frukt&grønt, aldri kommer frem). Folk tror at feks Kiwi er så billig på grønt fordi de kutter momsen.. Kiwi har faktisk høyere priser selv med sitt "moms-kutt". (Det der med momskutt er egentlig et ganske så innfløkt regnestykke!).

Man kan sikkert finne enkelte produkter som er billigere andre steder til enhver tid, men i snitt er Prix spesielt lav på akkurat frukt&grønt og skal (i prinsippet) ha et greit utvalg på akkurat det.

Ellers så kan det lønne seg å tilbudsshoppe, følg med på hva som er på tilbud fra uke til uke (de fleste aktører har jo kundeaviser som kommer hver uke/annenhver uke - studer dem nøye!) og fart litt rundt og tilbudsshop! Det er tidkrevende og man skal være litt klar over hva man får av transport-kostnader, men da får man ting billig og jeg tror man kan spare en masse på sånt.

Kjøp aldri økologisk, for det er dyrere enn ikke-økologisk, selv når det er økologiske matvarer på tilbud pleier de å ligge over i pris, så sjekk prisen mot tilsvarende ikke-økologisk vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkerter! Kjøp dem tørre og kok dem selv før du fryser dem ned i passe posjoner. Bland dem med spinat/pasta/parmasan eller ris/soltørket tomat og vips sunne middager :ahappy:

Sopp og løk (evt kylling/hvitløk/et eller annet grønt) i soyasaus, spe med vann og ha i maizenna til passe konsistens. Server med ris/pasta eller cous cous.

Dette er mine sunne og kjappe middagstips. Særlig den siste brukes hvis jeg har dårlig tid :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Kiwis God Helg-tilbud er det mye å spare ! 14.90 pr porsjonspakke er billig og praktisk. Kjøttet kan brukes til alt mulig, nesten bare fantasien som setter grenser :D

Meen, da må du tidlig opp på fredag og grabbe med deg slik vi husmødre gjør :P

Ikke minst - skriv handleliste og hold deg til den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker fisk, så har de fleste matbutikker innimellom findus-salg med 40% (Coop Obs, Joker og Coop Mega er de jeg vet har hatt). Da kjøper jeg inn MASSE og hamstrer. Laksefilètene er geniale, til en person holder det med en filèt (selv om jeg pleier å ta to, for jeg er så utrolig glad i det :D ). Hiv de i ildfast form, sammen med litt smør, brokkoli, gulrot, løk og paprika skåret i strimler (vel, ikke brokkolien da), og så kan du enten spise bare det, eller ha poteter ved siden av.

Lapskaus på høsten er GENIALT! Kjøp gulrot, potet, løk, kålrot og kål, purre og mager, røkt pølse på Rema 1000. Ha nok vann til at det såvidt dekker, hiv i et par buljongterninger, og salt og pepper. Jeg pleier å ha i to laubærblad, det er smaskens! Kok potet, gulrot, løk og kålrot til de begynner å bli myke, hiv i kål, kok litt til, hiv i purre og pølse og spis når alt er varmt. KJEMPEsunt, billig på høsten og veldig godt.

Ett tips er å kjøpe sesong; grønnsaker er billigst og best nå på høsten f.eks.

Magre røkte pølser er billig, stek de i littebitt olje, og spis enten i lompe, eller kok poteter og kål ved siden av. Nammis.

Så, mitt hoved-tips, dersom du er sånn som meg, og kan spise det samme til middag i flere dager på rad. Lag stooor bolle salat! Hiv i alt du liker, bønner er et must. Jeg pleier å kjøpe sånn skinke på boks, steke den i krydder sammen med litt løk, og ha i. Ris eller fullkornspasta er også godt å bruke. Så lager du ca fire ganger så mye som du trenger, og spiser det i mange dager. Yummi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd dette var da!

Sverige-turer høres ut som et "must"! (Men NB! regn litt på hva det koster deg å komme til/fra; sånn at gevinsten ikke simpelthen går til transport-kostnader! )

Siden jeg bor i Sandefjord, så får jeg omtrent hivd gratisbilletter med Strömstadferja etter meg, ooogså timer jeg det bare sånn at enten pappa kan være med, eller at jeg kan låne bilen hans, for det er gratis ( :D ), og da er det bare horten - mossferja tilbake igjen som koster under 100 kr. ;)

Og takk for fiine oppskrifter og idèer, dere! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk i olje, pasta og brokkoli med en dæsj majones er rimlig og tar max 15min å lage.

Pasta'n ska kokes, tunfisken stekes og brokkolien dampes helst.

Ellers så er sverigeshopping og tilbudsshopping smart, i tillegg til handleliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du ikke skal spise kan være av billigste merke og kvalitet. Alle monner drar - må du ha fancy skyllemiddel, dopapir, tørkepapir, såper, servietter og stearinlys?

Ikke kjøp engangsting - glem swiffer og engangskluter som må stadig kjøpes nytt av, ha klut, grønnsåpe, langkost og bøtte.

Ikke bruk tørkepapir, dopapir eller servietter til å tørke søl på kjøkkenbenken, osv - bruk kluten, kluten er gratis. Glem dyre, fancy spraysåper - en dråpe zalo gjør samme nytten.

Det store dragsuget for mange er brus, snop, godteri, kose seg-mat (røyk og alkohol). Kjør regime der - kun brus på lørdag, aldri brus, kun en halvliter om dagen - lag deg en avtale og hold den.

Ikke kjøp måltider/mat ute - planlegg så du kan spise hjemme først/etterpå, eller ha med niste.

Skriv regnskap to måneder, og se hva pengene går til. Betaler du avisabonnement uten å lese avisa? Kjøper du mange blad i uka? Hva kan du kutte ned på? Bruker du telefonen fornuftig? Kjedesurfer du på wap, sender du mye unødvendige meldinger, finnes det bedre abonnement for deg (sjekk telepriser.no) Også videre - hvor forsvinner pengene, kan de reddes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...