Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener du? Kupere hale/ører..


Isabel

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

En gang syns jeg det var pent men så fikk jeg vite hvor smertefullt det var for hundene og nå synes jeg det er stygt. Og jeg anser det som dyreplageri å kupere hunder. Det finnes ingen skikkelig grunn til å klippe ører og hale på hunder. Å si ører må kuperes slik at andre valper ike skal ødelegge øra eller at øra må kuperes for at det ikke skal skades i jakt, det er rart når så mange andre raser ikke har slike problemer. Så mitt svar på begge spørsmål: Stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent utseendemessig så må jeg innrømme at jeg kan synes at det ser bra ut på enkelte raser.

Når det er sagt, så synes jeg det er totalt unødvendig å la en hund gjennomgå en kupering ~ dem kan si hva dem vil om funksjon, men jeg mener at det utføres kun av kosmetiske grunner. Jeg er derfor blandt dem som er imot kupering ~ det er unødig lidelse for hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott spm dette. jeg viste ikke at det var vondt for hunden selv før jeg leste her. Synes det var utrolig "tøft" fint selv jeg. Men nå som jeg ser det er vondt for hunden synes jeg det er tull. Min nydelige papillon har ører som automatisk står rett opp noe jeg synes da er kjempe fint.. Men er ikke noe for dette da jeg vet det er vondt får hunden.

Mvh en glad papillon eier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banner vel i kirka nå...

Men jeg synes det er pent jeg, med hunder som er kuperte.

Tenker titt og ofte på Calinas Odin, f.eks - han var VAKKER med kuperte ører og hale.

Selvsagt vet jeg at det er vondt til hunden, så jeg støtter det ikke- men jeg synes det er vakkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra det, og blir provosert av å se det eller høre om andre som helt alvorlig er positive til det, snakker om hvor flotte de er som kuperte osv.

Hvordan kan du la deg provosere av at noen syns det er pent? Er glad for at det ikke er lov lengre jeg og, men syns likevel at en ørekupert boxer eller dobermann er noe helt spesiellt og flott.

Det må da vel være lov å synes at det er flott samtidig som man er gald for at slikt ikke er lov lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Skal man ha en viss type/farge/størrelse el.l får man avle det frem, ved selektiv avl. Det å fysisk endre eksteriøret, uansett måte, synes jeg ikke noe om. Og når det dreier seg om operative inngrep (som det jo er å kupere) synes jeg det er forkastelig.

Om det er pent eller ikke er urelevant. Vil man ha det, får man avle det frem!

Dette gjelder uansett art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er veldig lite som er så flott å se på som en helkupert dobermann, for å være helt ærlig. Gjerne en hannhund, med sort skinnende pels og muskler som syns.. *sukk* :blink:

Jeg er dog i mot kupering, og jeg har vært det siden jeg skreiv under på oppropet mot kupering en gang på 80-tallet. Jeg syns allikevel at det er interessant at folk flest i dag er i mot øre- og halekupering, men syns det er nødvendig å kupere ulveklør - og at de argumentene man har for å fortsette å kupere ulveklør, er de samme som man hadde for å kupere haler en gang i forrige århundre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en flott dobermannherre blir enda flottere med ståører og kuppert hale, men det betyr da ikke at jeg støtter denslags. Det er det vel ingen som gjør i et opplyst samfunn som Norge. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg kuppering av ører og hale er forkastelig.Hvorfor i alle dager skal menneske gjøre slikt bare pga utseende.For meg blir hunden da en mangelvare,kan ikke bruke rompa for å gi rette beskjeder.Ører som er kuppert ser motbydelig ut. Godt det er forbudt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange raser som dobermann, riesen, boxer, grand danois osv er flotte med ståører. men desverre er det jo slik at disse rasene ikke har naturlige ståører, så da må man bare ta dem som de er. De er jo akurat samme hunden med naturlige ører. Det er helt unødvendig å kupere hunder, kun et egoistisk valg. det er ok å synes at en dobermann er pen med ståører, men å si at :hvis jeg ikke kan få en dobber med kuperte ører, så vil jeg ikke ha en dobermann i det hele tatt(mange som har sagt det på utenlandske dobber forum), ja da beviser det bare hvor lite selve rasen betyr, men at man kun tenker på utseendet. det er trist.

Glad for at det er forbudt. Håper forbudet sprer seg enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase hale kuperes de fortsatt nedover i Europa.

Så om man kjøper seg valp fra eks Frankrike aner man ikke om hunden er født med stumphale eller kupert.

Jeg synes en skikkelig fin Breton er penest uten hale, men det er ikke noe krav ved kjøp av hund fra min side at den skal være uten hale. Har ei med hale nå og synes det er like greit.

Nå fødes det mange breton med stumphale, så jeg synes de kunne kutte ut kupering i resten av Europa også.

Har ikke noe til overs for kupering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok - når jeg tenker etter og gransker meg dypt og inderlig - innrømme at jeg nok synes kuperte hunder kan være flotte (men da må de i tillegg har kropp som er velbygd også - DET er det dessverre ikke så mange som har etter min mening da...).

Selv min rase er jo ørekupert i opprinnelseslandet (og ellers i Europa), men nå er det heldigvis innført utstillingsforbud for ørekuperte hunder født etter 28. august 2008. Det er jo stor forskjell på en kupert og ukupert briard, og dermed har det også vært vanskelig å nå opp med ukuperte hunder på utstillingene rundt om.

Jeg har vel nevnt det i andre diskusjoner, men en belgisk oppdretter som alltid kuperte ørene på valpene, fikk seg en aha-opplevelse da en kamerat av meg skulle kjøpe valp av henne. Han skulle jo ha ukupert hund, så den ene valpen ble da ikke ørekupert, mens resten ble det. Hun merket svært stor forskjell i adferden på valpene i lang tid etter kuperingen. Den ukuperte var kvikk og fin og "normal" selvsagt, mens de kuperte var helt tydelig preget av kuperingen.

homer.jpgcannibal_jag_chaume_bois_dieu1.jpg

(Begge bilder hentet fra den franske briardklubbens sider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nesten ut som to forkjellige raser:)

Jeg fikk noen spørsmål om hvilken rase jeg hadde når gikk tur med dobermannen, og da jeg svarte sa de: å javel, men har ikke de slike ståører og liten hale? Så er flere som tror de ser sånn ut naturlig. Og dessuten var det mange som ikke viste hva kupering var, og de ble veldig overrasket når jeg fortalte om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nesten ut som to forkjellige raser:)

Jeg fikk noen spørsmål om hvilken rase jeg hadde når gikk tur med dobermannen, og da jeg svarte sa de: å javel, men har ikke de slike ståører og liten hale? Så er flere som tror de ser sånn ut naturlig. Og dessuten var det mange som ikke viste hva kupering var, og de ble veldig overrasket når jeg fortalte om det.

Ja, de er ganske forskjellige med og uten kuperte ører :ahappy:.

Den vanlige mannen i gata har nok ikke så store formeninger om hvorfor hunder ser ut som de gjør, så at de heller ikke vet hva kupering er, er ikke så overraskende egentlig.

Her er en valp med relativt nykuperte ører... Ørene ser sydd sammen og har en "dorull" til støtte nederst ved basis.

Keepsake_9t.JPGKeepsake_7t.JPG

(Bilder hentet fra kennel Moravia Campanella i Tsjekkia - som vel også har sluttet å kupere valpene nå de seinere årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var definitivt ikke fint med kuperte ører på den rasen.. :S

Men jeg synes det er fint på dobermann.. Men det tror jeg er den eneste rasen som tar seg ut med kupert øre og hale... Men jeg er ikke for det for det.. Det er unødvendig og bare til plage for hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ved første øyenkast det kan se ganske stilig ut med kuperte ører, men når man ser litt nærmere på det ser det jo ikke naturlig ut i det hele tatt. Og for hundens del ville jeg aldri aldri vurdert det engang om jeg hadde valgt en rase der det var vanlig, og skulle importere fra land der man gjorde slik.

Kupert hale synes jeg ikke er pent i det hele tatt, ser egentlig bare rart ut, som om hunden har skadet seg eller noe. Og det er dårlig gjort å ta den bort, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...