Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener du? Kupere hale/ører..


Isabel

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar
ja det kan oppstå rare ører på alle hunder, men jeg vil påstå at ingen naturlige ører vil se så kunstige ut som kuperte. Det er bedre at naturen skaper rare ører iblandt, enn at vi mennesker gjør det. Naturlige rare ører får sin sjarm syns jeg.

Jeg vet ikke om du har misforstått meg eller om jeg ikke henger med på hva vi diskuterer - for jeg forsvarer ikke kuperingen per se. Men når jeg ser en kupert siluett, synes jeg det kan være estetisk. Mulig det ser for ****** ut om jeg kommer helt inntil og studerer ørene, men tenker jeg kun siluett så gir kuperte ører en pen line up. Men jeg argumenterer ikke av den grunn for å kupere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok meg noen år å venne meg til boxer med hale, må si det. Boxeren skal være kvadratisk bygd. Med hale blir det en illusjon som gjør ar de ser lengre ut enn de skal. Den kvadratiske bygningen kommer mye bedre frem uten hale. Jeg har hatt boxere som har måtte kupere halene sine i voksen aldre av medisinske hensyn. Begge to svømte like bra etter kuperingen som før, de kommuniserte like bra med andre hunder som de alltid hadde gjort.

Å at kuperingen hemmer de språksmessig tror jeg ikke så mye på.

Men som tidligere sagt. Jeg er glad kupering er en saga blott. Er ikke rett å fjerne kroppsdeler bare fordi vi syns det er penere.

En ting til. Jeg syns det er latterlig at jeg skal kunne importere en kupert hund fra utlandet, men ikke få lov til å stille på mentaltester, lydighetskonkurranser, utstilling med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe for det, jeg synes både Doberman og boxer er flotte når de er helkupert..

Kunne godt hatt han her hjemme jah..

boxerdo3.jpg

Men som flere andre støtter jeg på ingen måter kupering, og er veldig glad for at det er ulovelig..

Men som 2ne sier, synes jeg det er rart at man fremdeles fjerner ulveklør på mye samme måte, og dette er fult ut akseptabelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Jeg syns det er latterlig at jeg skal kunne importere en kupert hund fra utlandet, men ikke få lov til å stille på mentaltester, lydighetskonkurranser, utstilling med mer.

Utstilling skjønner jeg jo at man ikke får stille på, men at man ikke skal få stille på andre ting er ganske merkelig.

Edit: Når ble egentlig kupering forbudt? Jeg vet jo at det er det, men jeg vet om en dobbermann-tispe som jeg er helt sikker på er norsk, som er kupert, lurer litt på hvor gammel hun er. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Jeg syns det er latterlig at jeg skal kunne importere en kupert hund fra utlandet, men ikke få lov til å stille på mentaltester, lydighetskonkurranser, utstilling med mer.

Jeg mener den regelen ble satt for å unngå disse halene som dessverre kom i klem i bildøra/verandadøra eller logret for hardt mot et tre, også videre - sabotering av kuperingsforbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har misforstått meg eller om jeg ikke henger med på hva vi diskuterer - for jeg forsvarer ikke kuperingen per se. Men når jeg ser en kupert siluett, synes jeg det kan være estetisk. Mulig det ser for ****** ut om jeg kommer helt inntil og studerer ørene, men tenker jeg kun siluett så gir kuperte ører en pen line up. Men jeg argumenterer ikke av den grunn for å kupere.

Vet ikke om jeg har mistforstått men jeg har bare svart på spøsmålet:

Ser schäferører stygge ut?

Hvis ikke, hvorfor er da kuperte dobermannører stygge?

har ikke ment at du er for det eller noe, isåfall var det ikke meningen at det skulle høres sånn ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.najblog.com/media/6184/20080222-IMG_0427.JPG

http://www.completedogsguide.com/images/do...ntino-Dogo4.jpg

Flotte hunder, men hadde jammen meg vært enda flottere med litt ører. Ser ut som de har vært i slagsmål jo.

*grøss* Jeg synes kuppering av hale/ører er helt forkastelig.. Og disse her var direkte stygge.

Når det kommer til ulveklør synes jeg det er greit å fjerne dem om de er spesielt utstående (og da veldig utsatte for å bli revet av når hunden løper i terrenget osv). Bedre å fjerne dem en gang for alle, enn at de skal bli revet av på tur. Mener nå jeg. Og når valpene blir født er ikke ulvekloen festet til beinet med annet enn hud osv, det har enda ikke vokst ut noe bein/brusk el, så da er det ikke spesielt smertefult å fjerne dem. (veldig enkelt og lite komplisert, om jeg ikke tar helt feil trenger man ikke mer enn lokalbedøvelse? Men ikke skyt meg om jeg tar feil der :ahappy: ) Men dette for funksjonalitet, ikke utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til ulveklør synes jeg det er greit å fjerne dem om de er spesielt utstående (og da veldig utsatte for å bli revet av når hunden løper i terrenget osv). Bedre å fjerne dem en gang for alle, enn at de skal bli revet av på tur. Mener nå jeg. Og når valpene blir født er ikke ulvekloen festet til beinet med annet enn hud osv, det har enda ikke vokst ut noe bein/brusk el, så da er det ikke spesielt smertefult å fjerne dem. (veldig enkelt og lite komplisert, om jeg ikke tar helt feil trenger man ikke mer enn lokalbedøvelse? Men ikke skyt meg om jeg tar feil der :ahappy: ) Men dette for funksjonalitet, ikke utseende.

Og hvert eneste argument du kommer med for å fjerne ulveklør, er faktisk blitt brukt som argumenter for å kupere haler. Legg i tillegg til at enkelte raser ikke bare skal ha ulveklør, men også gjerne burde ha doble ulveklør, uten å rive av seg hverken klør eller labber, så kan neppe dette med ulveklør være et så stort problem som folk skal ha det til..

Jeg har forøvrig vært med på kupering av begge deler (altså, både hale og ulveklør), det ene ser ikke værre ut enn det andre - og ingen av kullene fikk lokalbedøvelse, man bedøver ikke 3 dager gamle valper så sant man ikke har tenkt å ta livet av dem, stort sett :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvert eneste argument du kommer med for å fjerne ulveklør, er faktisk blitt brukt som argumenter for å kupere haler. Legg i tillegg til at enkelte raser ikke bare skal ha ulveklør, men også gjerne burde ha doble ulveklør, uten å rive av seg hverken klør eller labber, så kan neppe dette med ulveklør være et så stort problem som folk skal ha det til..

Jeg har forøvrig vært med på kupering av begge deler (altså, både hale og ulveklør), det ene ser ikke værre ut enn det andre - og ingen av kullene fikk lokalbedøvelse, man bedøver ikke 3 dager gamle valper så sant man ikke har tenkt å ta livet av dem, stort sett :icon_redface:

Hehe, sant det. Da sier vi nei til lokalbedøvelsen :innocent:

Nå har ikke jeg selv bare hørt om en hund som har revet av/opp ulvekloen sin, så jeg tror heller ikke det er veldig utbredt. Men om hunden har klør som stikker mye ut, så risikoen blir større for at de skal rives av/opp, hvorfor ikke fjerne dem? Det ante meg at jeg kastet meg litt utpå dypt vann nå, men jeg har blitt lært at det ofte lønner seg og ta dem (av div hundekjørere), så derfor vil jeg gjerne høre hvorfor man ikke skal gjøre det. Ville ikke tatt dem om de var normale, det ser jeg ingen grunn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant det. Da sier vi nei til lokalbedøvelsen :innocent:

Nå har ikke jeg selv bare hørt om en hund som har revet av/opp ulvekloen sin, så jeg tror heller ikke det er veldig utbredt. Men om hunden har klør som stikker mye ut, så risikoen blir større for at de skal rives av/opp, hvorfor ikke fjerne dem? Det ante meg at jeg kastet meg litt utpå dypt vann nå, men jeg har blitt lært at det ofte lønner seg og ta dem (av div hundekjørere), så derfor vil jeg gjerne høre hvorfor man ikke skal gjøre det. Ville ikke tatt dem om de var normale, det ser jeg ingen grunn til.

Hvorfor beholde halen når den kan knekkes eller slås i stykker? Hvorfor ha hengeører når de kan bli betente? Hvorfor ha klør når de kan knekke eller revne? Hvorfor ha testikler når de kan bli overhormonelle eller få prostataproblemer? Hvorfor ha livmor når de kan få livmorbetennelse eller jursvulst?

Jeg ser ikke noe poeng i å fjerne kroppsdeler fordi det KAN bli et problem. Selv har jeg ikke sett så mye avrevne ulveklør - sannsynligvis fordi at de pleier å bli kuperte - men jeg har sett en avreven klo bli betent og føre til en tåamputasjon - jeg antar at ingen her vil falle for argumentet om at man burde fjerne klørne fordi det kan bli et problem av den grunn? Jeg har sett haler som har blitt slått i stykker, og bruke svært lang tid på å gro - at det kan skje er ingen grunn til å kupere? Jeg har sett blodører som trenger ukesvis med behandling, eller hengeører som stadig er betente og må behandles av veterinær - at det skjer er ingen grunn til å kupere?

Neste argument er som regel at ulveklør bare "henger der" - men hvordan veit man det når valpen er 3 dager gammel? Hvordan veit man at en tre dager gammel valp kommer til å rive av akkurat den kloa når den blir voksen? Det vet man like lite som man visste at de rasene som ble halekupert før, kom til å knekke halene sine på skogstokt, ikke sant? Og merkelig nok så har antall ulykker med bisarre haleknekk i dører, skogen, whatever blitt langt mindre etter totalforbudet (altså, forbudet mot å konkurrere med kuperte hunder), enn det var før.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har mistforstått men jeg har bare svart på spøsmålet:

har ikke ment at du er for det eller noe, isåfall var det ikke meningen at det skulle høres sånn ut :innocent:

Da er vi nok bare uenig i hvor stor forskjell det er på et schäferøre og et kupert doberøre. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en kupert boxer på avataren din? :innocent:

He he :icon_redface: Ja det er et kupert boxerhode på avataren min. Tenkte ikke over det engang. Akkurat den illustrasjonen kalles "The Munich Silhouette". Siluetten viser det helt korrekte boxerhodet. Med riktige proposjoner på snutelengde, stopp, skallehøyde etc.

I boxerverdenen er illustrasjonen kjent. Og den er gammel som fy, derav de kuperte ørene. En annen ting er vel at siluetten av det perfekte boxerhodet ikke blir like lett å få til med hengeører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor beholde halen når den kan knekkes eller slås i stykker? Hvorfor ha hengeører når de kan bli betente? Hvorfor ha klør når de kan knekke eller revne? Hvorfor ha testikler når de kan bli overhormonelle eller få prostataproblemer? Hvorfor ha livmor når de kan få livmorbetennelse eller jursvulst?

Jeg ser ikke noe poeng i å fjerne kroppsdeler fordi det KAN bli et problem. Selv har jeg ikke sett så mye avrevne ulveklør - sannsynligvis fordi at de pleier å bli kuperte - men jeg har sett en avreven klo bli betent og føre til en tåamputasjon - jeg antar at ingen her vil falle for argumentet om at man burde fjerne klørne fordi det kan bli et problem av den grunn? Jeg har sett haler som har blitt slått i stykker, og bruke svært lang tid på å gro - at det kan skje er ingen grunn til å kupere? Jeg har sett blodører som trenger ukesvis med behandling, eller hengeører som stadig er betente og må behandles av veterinær - at det skjer er ingen grunn til å kupere?

Neste argument er som regel at ulveklør bare "henger der" - men hvordan veit man det når valpen er 3 dager gammel? Hvordan veit man at en tre dager gammel valp kommer til å rive av akkurat den kloa når den blir voksen? Det vet man like lite som man visste at de rasene som ble halekupert før, kom til å knekke halene sine på skogstokt, ikke sant? Og merkelig nok så har antall ulykker med bisarre haleknekk i dører, skogen, whatever blitt langt mindre etter totalforbudet (altså, forbudet mot å konkurrere med kuperte hunder), enn det var før.. :innocent:

Og hvorfor ha hund når den kan bli skadet?

Hvis en hund får en rift i øret og ørene er betente, hva gjør man med det? Uten å være ekspert på dette tipper jeg at øret vil bli sydd sammen igjen, og behandlet mot betennelsen? Om en ulveklo bli halvveis revet opp, og blir betent, hva gjør man md det? Jeg vil tippe at den med stor sannsynlighet bli fjernet.

Jeg synes det er litt forskjell på ett øre og en ulveklo. Også en hale og en ulveklo. Som du nevnte kom til å bli mitt neste argument til å bli at ulvelørne bare henger der. I motsettning til en hale, som faktisk brukes til noe.

"Neste argument er som regel at ulveklør bare "henger der" - men hvordan veit man det når valpen er 3 dager gammel? "

Hvordan man vet at ulveklørne bare henger der når valpen er tre dager gammel? Mener du at det er en mulighet for at de klørne på mystisk vis skulle bli veldig nyttige ettersom valpen vokser? Jeg har aldri hørt om nyttige ulveklør.. :icon_redface:

Men jeg ser poenget ditt med at det kan være vanskelig å se om ulveklørne til en valp er spesielt utstående etter tre dager. Der gikk forslaget mitt litt i vasken. Men det tar jo en stund før beinet gror skikkelig ut? Jeg har fått inntrykket av at de ikke sitter skikkelig før hunden er ganske gammel - ikke gammel som i gammel, men du skjønner. Correct me if I'm wrong :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser poenget ditt med at det kan være vanskelig å se om ulveklørne til en valp er spesielt utstående etter tre dager. Der gikk forslaget mitt litt i vasken. Men det tar jo en stund før beinet gror skikkelig ut? Jeg har fått inntrykket av at de ikke sitter skikkelig før hunden er ganske gammel - ikke gammel som i gammel, men du skjønner. Correct me if I'm wrong :icon_redface:

Ulveklørne ser man med en gang om de er "riktige" eller bare henger i ei skinnfille. Er de beinfaste, så er de det fra fødselen av, det er ikke noe som vokser seg til etterhvert. Noen henger bare i en sene og da forblir de sånn, andre henger bare i skinnet og blir aldri faste. På min rase skal vi ha doble sporer på bakbeina, men her har man da avlet sånn at de aller fleste fødes (om de er korrekte vel og merke) med sporer som er beinfaste, og med slike sporer har jeg aldri opplevd problemer på mine hunder (og sjelden hørt andre hatt problemer heller - de som har fått problemer er de som har hatt feil sporer som ikke er skikkelig faste til beinet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :icon_redface: Ja det er et kupert boxerhode på avataren min. Tenkte ikke over det engang. Akkurat den illustrasjonen kalles "The Munich Silhouette". Siluetten viser det helt korrekte boxerhodet. Med riktige proposjoner på snutelengde, stopp, skallehøyde etc.

I boxerverdenen er illustrasjonen kjent. Og den er gammel som fy, derav de kuperte ørene. En annen ting er vel at siluetten av det perfekte boxerhodet ikke blir like lett å få til med hengeører.

Litt OT, men fant denne siden http://www.worldwideboxer.com/style8.html

Er ganske stor forskjell på siluettene rundt om i verden, ta fks. europa, den siluetten øverst til høyre. Er slike type boxere jeg har sett flest av, mens den på avataren din er jo mye finere (sett fort fra ørene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men fant denne siden http://www.worldwideboxer.com/style8.html

Er ganske stor forskjell på siluettene rundt om i verden, ta fks. europa, den siluetten øverst til høyre. Er slike type boxere jeg har sett flest av, mens den på avataren din er jo mye finere (sett fort fra ørene)

Den siden der er veldig bra. Viser ulikhetene rundt om i verden veldig godt. Den avataren jeg har er liksom den man strever etter og den mest korrekte.

Lett å se at det er forskjeller mellom amerikansk, europeisk (Tyskland, Frankrike, Belgia etc) og britiske boxere.

Alle streber de etter å skape en boxer som ligger mest mulig nær standarden, men de har ulike oppfatninger om hvordan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund får en rift i øret og ørene er betente, hva gjør man med det? Uten å være ekspert på dette tipper jeg at øret vil bli sydd sammen igjen, og behandlet mot betennelsen? Om en ulveklo bli halvveis revet opp, og blir betent, hva gjør man md det? Jeg vil tippe at den med stor sannsynlighet bli fjernet.

Jeg synes det er litt forskjell på ett øre og en ulveklo. Også en hale og en ulveklo. Som du nevnte kom til å bli mitt neste argument til å bli at ulvelørne bare henger der. I motsettning til en hale, som faktisk brukes til noe.

Nå tror jeg ikke 2ne mente betennelse i forbindelse med rift i øret, men derimot at hunder med hengeører er mer utsatt for ørebetennelser INNI øret... Min rase har gjerne et problem med dette; ørene blir for store og tunge, noe som fører til at øregangen blir "tette", som igjen fører til betennelse. Klart jeg kan løse problemet med å kappe av ørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvert eneste argument du kommer med for å fjerne ulveklør, er faktisk blitt brukt som argumenter for å kupere haler. Legg i tillegg til at enkelte raser ikke bare skal ha ulveklør, men også gjerne burde ha doble ulveklør, uten å rive av seg hverken klør eller labber, så kan neppe dette med ulveklør være et så stort problem som folk skal ha det til..

nja. Både og. Jeg har vært borti hunder som slet pga ulveklør. Jeg har selv en hund som slet med at ulveklørne faktisk hengte seg opp i diverse ting... Når vi for tredje gang var inne med ham pga betendelse etter at han hadde revet dem opp, og vi likevell skulle ha ham i narkose(kastrering) så tok vi dem bare... De var rett og slett i veien fordi de hang seg opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ha hund når den kan bli skadet?

Åh, men om man fjerner ører, hale, ulveklør og forplantningsorganer, så har man minsket risikoen for skader betraktelig. Om man aldri tar den med seg ut av gårdsplassen, er risikoen enda lavere, nesten på et minimum, tør jeg påstå :innocent:

Hvis en hund får en rift i øret og ørene er betente, hva gjør man med det? Uten å være ekspert på dette tipper jeg at øret vil bli sydd sammen igjen, og behandlet mot betennelsen? Om en ulveklo bli halvveis revet opp, og blir betent, hva gjør man md det? Jeg vil tippe at den med stor sannsynlighet bli fjernet.

Helt riktig, om en hund skader øret så blir det sydd sammen og behandlet mot betennelsen. Både første gangen, andre gangen, tredje gangen, trehundrede gangen osv.. Mens en ulveklo den kapper vi rett av.. Hvorfor er det sånn, mon tro? Om det er greit å klippe av en kroppsdel for å unngå skader, burde det være greit å kutte av andre kroppsdeler for å unngå skade - antar jeg :whistle:

Jeg synes det er litt forskjell på ett øre og en ulveklo. Også en hale og en ulveklo. Som du nevnte kom til å bli mitt neste argument til å bli at ulvelørne bare henger der. I motsettning til en hale, som faktisk brukes til noe.

"Neste argument er som regel at ulveklør bare "henger der" - men hvordan veit man det når valpen er 3 dager gammel? "

Hvordan man vet at ulveklørne bare henger der når valpen er tre dager gammel? Mener du at det er en mulighet for at de klørne på mystisk vis skulle bli veldig nyttige ettersom valpen vokser? Jeg har aldri hørt om nyttige ulveklør.. :wub:

Jeg har skjønt at folk skiller på ulveklo og hale/ører, jeg bare skjønner ikke hvorfor. Det er ikke alle ulveklør som henger i en skinnfille - hvorfor blir de som sitter fast i beinet også kupert når valpen er 3 dager gammel?

Nå tror jeg ikke 2ne mente betennelse i forbindelse med rift i øret, men derimot at hunder med hengeører er mer utsatt for ørebetennelser INNI øret... Min rase har gjerne et problem med dette; ørene blir for store og tunge, noe som fører til at øregangen blir "tette", som igjen fører til betennelse. Klart jeg kan løse problemet med å kappe av ørene...

:icon_redface: Tenk så stilig spaniels hadde blitt med ståører? :ahappy:

EDIT:

nja. Både og. Jeg har vært borti hunder som slet pga ulveklør. Jeg har selv en hund som slet med at ulveklørne faktisk hengte seg opp i diverse ting... Når vi for tredje gang var inne med ham pga betendelse etter at han hadde revet dem opp, og vi likevell skulle ha ham i narkose(kastrering) så tok vi dem bare... De var rett og slett i veien fordi de hang seg opp!

Vel, jeg kjente en hund som stadig slo opp halen sin, den var betent og den grodde "aldri". Da bør man åpne for halekupering igjen da? Jeg behandlet en hund med blodøre som aldri gikk over, og som ble behandlet bare for å få igjen blodøre rett etterpå, som fikk eksem og såre ører pga bandasjen den måtte ha osv osv - skal vi ikke bare ørekupere alle hunder da, sånn for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...