Gå til innhold
Hundesonen.no

Spiser hunden din så mye den vil?


Spising  

98 stemmer

  1. 1.

    • Ja den spiser akkurat så mye mat den vil ha
      26
    • Nei da blir den alt for tykk
      49
    • Nei pga andre årsaker
      23


Recommended Posts

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Nei, jeg har aldri skjønt hvorfor folk gir hunden fri tilgang til fôr, med mindre den er undervektig. Hunder som får en bestemt rasjon og bruker hele dagen på å spise den, blir selvfølgelig noe annet. Om våre hunder hadde fått spise så mye de ville hadde de vært trill runde :) De får mat etter hvilket hold de er i og hvor mye mosjon de får. Vi følger ingen annvisning til hvor mye de skal ha, men gir etter "sunn fornuft".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hunden min får ikke så mye mat den vil har i grunnen aldri sett henne mett så jeg må passe på. Hadde en flat som stjal og fortærte litt over tre kilo lettere bedervet kylling kjøtt, han var også sulten etter å ha skist de tre kiloene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hunden spise så mye mat han vil ha. Hvis han spiser opp maten, fyller jeg på mer, helt til han er mett. Noen dager spiser han mye, andre mindre. Tror nok at han aldri kommet til å bli tykk. Men så har jeg jo en rase med slank bygning og veldig høy forbrenning, så problemet med overvektig hund er noe jeg slipper.

Den forrige hunden måtte reguleres, og jeg gav den samme mengde mat hver dag. Veide opp maten. Slik holdt jeg henne slank. Hvis ikke hadde hun nok blitt tykk etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund har ikke vært så glad i mat, så vi har kunnet ha mat fremme hele tiden uten problem, men siste månedene har hun plutselig begynt å legge på seg. Tror vi har gått litt amok med godbiter da vi trener veldig mye, og ikke redusert formengden tilsvarende .Så nå har vi vært nødt til å begynne å passe på mengden av både mat og godbit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarte "nei, av andre årsaker" da en GD ikke skal vokse for fort, og ho er veldig glad i mat :lol: ingen som har hunder som blir matleie da når maten står der hele tiden??

har liksom alltid fått printet inn i hodet mitt, at spiser den ikke opp får den vente på neste måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er småspist så hadde ikke vært noe problem men tror han bare hadde spist mindre da...

her følger jeg anvisningen bak på pakka å han har en bra vekt å masse muskler (når jeg er på besøk sniker mormor oppi mere mat for ho syns han får så lite)

han får 2 dl. om morgenen og om kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte nei pga av andre grunner, kan ikke si at det er fordi hun legger lett på seg for hun har aldri hatt fri tilgang på for. syns det er tull viss hunden ikke er tynn. Hadde hun hatt fri tilgang hadde det bare blitt småspising nå og da, og siden hun på dagtid står ute med en annen hund er det uaktuelt. Hun får det hun trenger for å holde vekt og fasong delt i 2 måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han får spise så mye han vil. Det fikk de forrige hundene våre også. Matskålen er full hele tiden den. I tillegg så får han spise alt han orker av middagsrester og andre matrester. Så lenge han tåler det, og ikke er det minste overvektig(eller undervektig for den saks skyld), så ser jeg ingen grunn til å endre på rutinene.

Nei, jeg har aldri skjønt hvorfor folk gir hunden fri tilgang til fôr, med mindre den er undervektig.

Hvorfor ikke, når de heller ikke blir overvektig? Hvis de spiser akkurat så mye som de ønsker og samtidig er i perfekt hold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å balansere forholdet mellom hundematen, og godbitene hun får under trening og ellers iløpet av dagen. Hun kunne nok spist seg ihjel om hun hadde hatt fri tilgang. En gang vi dro hjemmefra hadde vi ikke lukket burdøra ordentlig igjen, hun hadde kommet seg ut og fórsekken står i samme rom som buret. Så ut som hun hadde en fotball i magen når vi kom hjem, og hadde kun vært en kjapp tur på butikken. Dro til vet'en siden hun hadde fått i seg uante mengder mat, var dårlig og viste tegn til magedreining, hun veide også 1,5-2 kg mer enn til vanlig :) Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om hun hadde vært alene lengre og fått i seg mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tila får ikke spise så mye hun vil.. Selv om hun er veldig tynn.. Hun skal lære seg å spise til faste tider, da jeg synes det blir enklest.. Men hun spiser ikke bestandig opp alt når jeg gir henne mat og hun har kun gått opp en kg siden vi fikk henne.. Hun veier 14,6 kg akkurat nå..

Tror det kan være noe pga varmen.. Hun spiser et par munnfuller og så gidder hun ikke mer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoey får såmye mat hun vil ha, men det betyr ikke at maten alltid er tilgjengelig fordeom.. i perioder har hun tørrfor stående fremme hele tiden, samtidig som hun får ett måltid V&H om dagen..

Nå får hun abre V&H, og hun spiser som regel til magen buler, men jeg skulle alikevel gjerne hatt i henne mer, for hun er ikke akkurat tykk..

Men har nå kommet inn i en rutine hvor hun spiser godt når hun får servert, så gidder ikke endre noe på det nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...