Gå til innhold
Hundesonen.no

Milly Kakao, Kronprinsfamiliens nye hund er her.


KristinR

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Nå er det dessverre slik at folk lar seg rive med og velger hund etter kun utseende og bare for at den er 'in' eller andre 'rare' kriterier. Ser man på denne rasen, så er det vel egentlig bare bra at det nettopp var denne og ikke f.eks en BC de skaffet seg - da skulle alle hatt det også og vi har fått en drøss av omplasseringer for at den 'søte' ikke bare var kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele greia er så latterlig, jeg. Labradoodle-"rasen" har jeg ikke noe til overs for. Også synes jeg det er rart at kongelige og prseidenter ikke kan ha valp - hunden må liksom være eldre enn vanlig leveringsalder. Da slipper man renslighetstrening og bitetrening må vite. Får håpe hunden får det fint og at de trives med den. Og vi får også håpe folk har vett nok til ikke å hive seg over "rasen" fordi den ser søt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si noe ang dette her med "raser"

Hvordan tror dere alle raser har kommet til? Jo, de er avlet frem fra andre raser, altså er egentlig alle raser blandinger--- laaangt tilbake.

Nei, jeg er ikke for plalagt blandingsavl, jeg bare opplyser :whistle:

Og, jeg synes kongefamilien (og alle andre familier) burde kunne få seg hvordan hund de vil uten at verden skal gå amok. Jeg vet godt at sånn blir det ikke, og er forberedt på en god del Labradoodler og Goldendoodler fremover.

Synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de får en god familiehund... Med mye energi og glede. En hund som sikkert skaper mange humoristiske øyeblikk. Milly Kakao! kult navn i grunnen..

Ser mange "Hundefolk" stadig påpeker en økt etterspørsel påfulgt av mange useriøse oppdrettere

Uansett hva de hadde valgt så ville det nå skapt en økt etterspørsel etter rasen/blandingen.

Ideelt sett burde de kanskje valgt en usjarmerende og kjedelig rase/blanding?

Folk som ønsker å skaffe seg en "labradoodl" finner nok raskt ut at det ikke er en rase men en blandingshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lyst å sende en e-post til de og understreke at det ikke er noe som heter Labradoodle.

Overskriften skulle jo vært: Kronprinsparet har gått til anskaffelse av en blandingshund.

Ja, det er jeg helt enig i. Eller bare "hund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si de har vært rimelig flinke i artikkelen til å framheve at dette er en blanding mellom to rene raser, og til å plukke med seg at det faktisk kan bli et problem med helse og forsvarlig oppdrett.

Ingvild: Selvfølgelig er de aller fleste hunder kommet fra tidligere raser, eller krysninger mellom andre raser, men se for eksempel på briard og beauceron, de var opprinnelig samme rase, men ble avlet i to retninger. Dette er en metode som har ført til nye raser, og det er vel den mest vanlige måten det skjer på, å avle videre på noe man ønsker innen en rase, deretter blir det delt til to raser når de to typene er så forskjellige at dette sees som hensiktsmessig? (correct me if I'm wrong, jeg bare snakker ut ifra hva jeg har forstått.) Ikke å krysse all verdens forskjellige raser uten snøring på hva man driver med, og uten å ha et mål med det, som pomchi, labradoodle, boxerdoodle, rottmann/doberweiler osv. Skal man få frem en ny rase, må man ha et mål, og en fremtidig rasestandard, hva er det man avler MOT?

Uansett, gratulerer til kronprinsfamilien med det nye familiemedlemmet, håper det blir et langt og lykkelig hundehold! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si de har vært rimelig flinke i artikkelen til å framheve at dette er en blanding mellom to rene raser, og til å plukke med seg at det faktisk kan bli et problem med helse og forsvarlig oppdrett.

Ingvild: Selvfølgelig er de aller fleste hunder kommet fra tidligere raser, eller krysninger mellom andre raser, men se for eksempel på briard og beauceron, de var opprinnelig samme rase, men ble avlet i to retninger. Dette er en metode som har ført til nye raser, og det er vel den mest vanlige måten det skjer på, å avle videre på noe man ønsker innen en rase, deretter blir det delt til to raser når de to typene er så forskjellige at dette sees som hensiktsmessig? (correct me if I'm wrong, jeg bare snakker ut ifra hva jeg har forstått.) Ikke å krysse all verdens forskjellige raser uten snøring på hva man driver med, og uten å ha et mål med det, som pomchi, labradoodle, boxerdoodle, rottmann/doberweiler osv. Skal man få frem en ny rase, må man ha et mål, og en fremtidig rasestandard, hva er det man avler MOT?

Uansett, gratulerer til kronprinsfamilien med det nye familiemedlemmet, håper det blir et langt og lykkelig hundehold! :whistle:

Ja, jeg ser den.

Men til det jeg har fremhevet:

Målet til som startet med Labradoodle var vel, etter det jeg har forstått, å få en allergivennlig Labrador. Men, de missforsto nok litt. Eller en god del. Jeg har ikke testet det, men det skulle ikke forundre meg om jeg reagerte på disse.

Labradorer er det verste for meg, og jeg har faktisk reagert på noen pudler og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoffredaktør i Se & Hør forsvarte valget av hund idag, og brukte hele tiden ordet rase.

Vi måtte forstå at de hadde valgt denne rasen pga av at rasen var allergivennlig og at de ville ha en hund som hele familien kunne omgås problemfritt rundt.

Følte ikke helt at han hadde tatt poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest at kongefamilien kunne valgt en av de norske rasene jeg!

Ah.. Så kongefamilien burde velge en norsk rase, mens alle andre hunde-eiere burde være flinkere til å velge hund utfra bruksområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi?

Hvorfor har ikke du en av de norske rasene da?

Fordi jeg ikke er så glad i spisshunder, og ikke vil ha en jakthund (har sansen for dunkeren) ... forøvrig er jeg ikke helt norsk heller, så sånn sett føler jeg ingen stor tilhørighet til de rasene, hvis det var det det gikk på da.

Men den norske kongefamilen kunne godt støttet de norske rasene synes jeg. Enhver normann med respekt for seg selv burde ha en lundehund. Spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lyst å sende en e-post til de og understreke at det ikke er noe som heter Labradoodle.

Overskriften skulle jo vært: Kronprinsparet har gått til anskaffelse av en blandingshund.

Den heter jo Labradoodle selv om den ikke er renraset, og det virker som at dette er det "eneste" navnet på blandingen. Leste forresten i VG i dag at dette er en allergivennlig hund under fakta.

Edit: synes virkelig ikke at kongefamilien absolutt skal gå til anskaffelse av en norsk rase, som noen andre her mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke er så glad i spisshunder, og ikke vil ha en jakthund (har sansen for dunkeren) ... forøvrig er jeg ikke helt norsk heller, så sånn sett føler jeg ingen stor tilhørighet til de rasene, hvis det var det det gikk på da.

Men den norske kongefamilen kunne godt støttet de norske rasene synes jeg. Enhver normann med respekt for seg selv burde ha en lundehund. Spøk.

Kanskje heller ikke de er så glade i spisshunder og ikke ønsker jakthund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter jo Labradoodle selv om den ikke er renraset, og det virker som at dette er det "eneste" navnet på blandingen. Leste forresten i VG i dag at dette er en allergivennlig hund under fakta.

Edit: synes virkelig ikke at kongefamilien absolutt skal gå til anskaffelse av en norsk rase, som noen andre her mente.

Å, så at det står i VG at den er allergivennlig(noe ikke engang pudler er fullt og helt), betyr mer enn at folk med allergi faktisk har skaffet seg slike hunder for så å finne ut at de ER allergiske mot dem? Og at de blir sagt å være røytefrie, når de ikke er det, gjør ingenting? Man vet ikke hva man får i en blanding, og, det er ikke noe som heter labradoodle. Det heter blanding av labrador og puddel. Ellers måtte man jo finne navn på alle blandingstyper? DET hadde blitt slitsomt, det.

Ang det med norsk rase, så er det bare tull. De må jo få seg en hund utifra hva de ønsker å bruke hunden til. Og for min del må de gjerne skaffe seg hva slags blanding de vil, men kall det en BLANDING, ikke en RASE! Jeg synes også de kanskje burde sjekket nøyere hvem de kjøpte hund fra, om det var slik at de kjøpte fra det stedet det er sagt at de kjøpte fra. For DET synes jeg er negativt. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Jeg synest vi bør ta vare på de norske rasene jeg. Men de bestemmer sefølgelig selv hva slags hund de vil ha. Hvis de absolutt vil støtte blandingsavl så vær så god. Jeg synest det er fælt.

Mhm, så det er irrelevant at dette er raser som ikke passer deres hundehold - de bør ha en likevel? :aww:

Jeg er helt enig i at de ikke bør støtte blandingsavl, og er allergi et av kriteriene deres kan det fort hende at de ikke bare bommer på mål men at de også skyter på feil mål. Men derfra til å si at de bør ha en rase som kanskje ikke passer dem, de ikke liker eller en rase de ikke har mulighet til å fylle forutsetningene til synes jeg er å bomme like mye på mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...