Gå til innhold
Hundesonen.no

Mini Aussie?


Linda Marie

Recommended Posts

Ja det finnes, og nei det er ikke en godkjent rase. Avler på dvergvekst, og som med alle andre "mini" / "toy" versjoner er den diskutert i både positiv og ikke minst negativ tone over hele verden.

Hvis du har hundeleksikon som inneholder rasen "Nord-Amerikansk Gjeterhund" er dette den samme rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det finnes, og nei det er ikke en godkjent rase. Avler på dvergvekst, og som med alle andre "mini" / "toy" versjoner er den diskutert i både positiv og ikke minst negativ tone over hele verden.

Hvis du har hundeleksikon som inneholder rasen "Nord-Amerikansk Gjeterhund" er dette den samme rasen.

Nei, de avler på små individer - ikke individer med dvergvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På miniatyr aussie blir det selektert, stort sett, utelukkende på størrelsen. Siden rasen er forholdsvis liten i verden, så sier det seg jo selv at det kanskje ikke er det beste avlsgrunnlaget bestandig :ahappy: Og jadda, amerikanerene er så ivrige, så den finnes i miniatyr, toy og teacup størrelse, noen er mikset med andre miniatyrhunder og litt sånt..

Tror de fleste skjønner hvor glad jeg er for at det er laget en miniaussie... :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På miniatyr aussie blir det selektert, stort sett, utelukkende på størrelsen. Siden rasen er forholdsvis liten i verden, så sier det seg jo selv at det kanskje ikke er det beste avlsgrunnlaget bestandig :ahappy: Og jadda, amerikanerene er så ivrige, så den finnes i miniatyr, toy og teacup størrelse, noen er mikset med andre miniatyrhunder og litt sånt..

Tror de fleste skjønner hvor glad jeg er for at det er laget en miniaussie... :flowers:

Viste at den fantes i miniatyr, men finns det virkelig toy aussie og teacup aussie?! Hva skal man med noen av de tre?

edit: Skal man ha en hund som ser ut som en aussie, ja så kjøp deg aussie. (selvfølgelig hvis man kan gi hunden det den trenger av mosjon osv.) Hvordan er det egentlig med gemyttet og slikt til de minigreiene? Trenger de like mye som en "vanlig" aussie?

Sikkelig unødvendig med alle tre mini variantene syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyr aussie er jo forholdsvis greit, men ikke toy og teacup :flowers:

Syns ikke miniatyr aussier er særlig greit i det hele og det store. Etter "standaren" til miniatyr aussiene er jo My nesten en miniatyr aussie, selv om hun er innenfor standaren for en ordentlig aussie (som jo er det hun er :ahappy:)

Det blir så teit - aussien kan allerede komme i masse forskjellige former, størrelser og varianter. Hvorfor skal man ha en mini-versjon? Det står jo til og med i standaren til aussien at størrelsen ikke skal gå foran kvalitet, dvs. er en aussie som er lavere og lettere enn standaren en like rasetypisk aussie som en som er innenfor standaren, så fremt alt annet stemmer liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett disse hundene bli solgt tidligere. Jeg synes det er helt forkastelig at folk bare avler raser mindre... Det blir liksom sånn at man liker rasen, men ikke størrelsen, men da er det jo bare å avle de mindre! :flowers: Uff det er helt tragisk. Blir vel ikke lenge til vi ser teacup irsk ulvehund heller.... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha seg en aussie, vel så kjøp en standard aussie. Jeg ser ikke vitsen med noen av de andre, særlig siden rasen er så variabel uansett. Vil man ha seg en mindre hund, så er det jo bare å kjøpe en annen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Har sett disse hundene bli solgt tidligere. Jeg synes det er helt forkastelig at folk bare avler raser mindre... Det blir liksom sånn at man liker rasen, men ikke størrelsen, men da er det jo bare å avle de mindre! :) Uff det er helt tragisk. Blir vel ikke lenge til vi ser teacup irsk ulvehund heller.... ;)

Ser det for meg, verdens største miniatyr hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg at de var stygge fordi de var blanda med papillon? ;)

Jeg oppfatta det som det :)

Uansett, den ene (brune) ser ut som den er blanding med chi, ser det på det veldig kuppelformede (heter det det?) hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes miniature dalmatiner og, i amerika såklart. Men tror heldigvis det bare er en "oppdretter" som driver på slik. De er grisestygge.

Dalmatinere; I think not! http://www.miniaturedalmatians.com/photos.html Se på den dalmatinervalpen som står på en hvit greie, bakfoten helt deformert. (men mulig det bare er rar kameravinkel) De er helt snodige i fasongen og i det hele tatt ser det fælt ut.

Fra FAQ: Q. How can I breed, and register my dog?

A. There is no breeding stock available. All pets must be spayed or neutered at the proper age (6-9 months). When proof of this procedure is supplied, a registration certificate from the American Breeders Club will be sent to you.

Det var da i det minste litt positivt, på en måte. Tydelig at oppdretter vil ha monopol gitt.

Sorry om dette ble avsporing, var bare apropos mini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smått er hått?

Jeg gleder meg til molossere og big-dog-varianter blir populært. Se for dere "Maxi-papillon, 40-50 cm, 10-15 kg", eller "Maxi-chi". :) (For ikke å snakke om maxi-sankt-bernhard).

Enig. ;) Maxitibbe høres ut som en rase jeg kunne tenke meg. (Ja, jeg er ironisk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha seg en aussie, vel så kjøp en standard aussie. Jeg ser ikke vitsen med noen av de andre, særlig siden rasen er så variabel uansett. Vil man ha seg en mindre hund, så er det jo bare å kjøpe en annen rase.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir alle miniatyrutgaver av hunder så hmmm... hva skal man si... Chi? i hodet? Sånn spiss snute, utstående øyne osv...

Denne hodefasongen er en form for dvergvekst. Ellers er det mange små raser ikke har denne fasongen (f.eks havanais, puddel, dvergschnauzer m.fl.) Men på de aller minste rasene (f.eks chi, papillon, pomeranian) er det vel ganske utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...