Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valper på tispa mi(spørsmål)


supergirl

Recommended Posts

Nå har jeg planer om og få valper på sjarmtrollet mitt, en utrolig fantastisk hund.

Rolig,frisk,leken livsglad tispe. hun er blanding mellom bichon frise, cocker spaniel,tibetansk spaniel og carien terrier.

jeg gidder ikke få negative melinger om blandingshunder, for der har alle forskjeliige meninger, min hun er en frisk, livsglad jente, og syns flere fortjener en så fantistisk hund.

og jeg har nok av penger så det er ikke noe problem.

post-5479-1243192565_thumb.jpg

men har en del spørsmål (må unnskylde om kanskje det har blitt spurt 1000 gange før)

Når man har fått valpene så må man være der hele tia, men når kan man begynne og la dem være litt alene?

jeg går på skolen, men bare noen få timer værdag. har mulighet til og ta meg en del fri, men må vite ca hvor mye for planleging.

skal finne rette hannhund, men hvor kan jeg ?

post-5479-1243193402_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken garanti har du for at hennes avkom blir like greie og rolige da?

Negative tilbakemeldinger får du desverre fra meg, for jeg ser ikke hensikten i å sette valper på en blandingshund. Hva godt kan hun tilføre som ikke 400 rasehunder kan? Hva er så veldig spesielt med henne? Hvor frisk er hun? Hva vet du om sykdommer på foreldre og forfedre, søsken, søsken av foreldre osv. Ja, for dette har du vel kontroll på regner jeg med?

Folk fortjener sunen og friske hunder ja, med godt gemytt, men kan du garantere dette ved å ha valper på tispa di?

Hvor du finner hannhund? Å, de fleste steder på nettet, for det er alltids noen der ute som mener hunden dens fortjener å bli far og hunden er så søt og snill osv.

Kjøp deg i det minste en bok om avl og oppdrett før du setter i gang med valpekull på tispa di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellige meninger om blandingshunder.. de som har jeg kjøpte henne av har hatt flere kull før og ingen av hunden har vært syke eller agressive. har henne ofte til vetrinersjekk for og sjekke at alt er i orden og det er det.

og er utrolig mange som er interissert i og få et avkom av henne..flere naboer som spørr om og få parre hannhunden sin med henne. selv syns jeg blandingshunder er fantastiske..jeg har hatt 4 hunder gjennom livet mitt. og de to blandingshundene har vært de hundene som har levd lengst og vært livsglade. og ønsker svar på spørsmålet mitt, ikke klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha kull på hunden din ( er oppriktig nysgjerrig)

Og ellers er det bare å si: forbered deg på palnlagt blandingsavl slakt clover.png

Det skriver hun jo: Hun vil at andre skal kunen få en slik fantastisk hund som hun har.

Dessuten er det sikkert innmari søtt og koselig og tispa fortjener sikkert å bli mor også :-)

Helt ærlig, de som bevisst avler på bastarder fortjener slakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellige meninger om blandingshunder.. de som har jeg kjøpte henne av har hatt flere kull før og ingen av hunden har vært syke eller agressive. har henne ofte til vetrinersjekk for og sjekke at alt er i orden og det er det.

og er utrolig mange som er interissert i og få et avkom av henne..flere naboer som spørr om og få parre hannhunden sin med henne. selv syns jeg blandingshunder er fantastiske..jeg har hatt 4 hunder gjennom livet mitt. og de to blandingshundene har vært de hundene som har levd lengst og vært livsglade. og ønsker svar på spørsmålet mitt, ikke klager.

Du tuller sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj- forbred deg på mye negativt her...

Hvorfor er en blandingshund bedre enn en renraset hund?

Hvorfor vill du ikke ha rasetypiske friske og fine valper som blir registrert i NKK?

-Du kan risikere og sitte igjen med masse valper ingen vill ha og må derfor avlives.

-Du anner ikke hvordan hunden kommer til og bli senes ut, eller hvordan lynnet blir.

-Du er med på og støtte blandingsavl.

-Du kommer til og bli tatt useriøst ved alle hunderklubb du henvender deg for "hun som driver kjøkken-avl"

Siden du først driver og planlegger blandingavl, hvorfor ikke bare slippe henne ut når hun står, så slipper du og ta bryet med og finne en hannhund selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først velger å gå ut med sitt standpunkt om å parre en blanding bevisst, så må man jo også stå for det og kunne argumentere for det, og ikke bare løpe avsted så fort noen stiller kritiske spørsmål. Sånn er livet. Det er ikke alltid alle er like enige, og dette er et forum hvor ikke alt dreier seg om "nhåå søøøt hund og kosemose prat", men det har en større bredde og har mange medlemmer med mye kunnskap. Men du finner sikkert kose forum også, hvis man er ute etter det. :D

Men for å komme tilbake til spørsmålet, (for når folk har bestemt seg for å synes blandingsavel er helt greit, er det jo lite som nytter på å skal omvende dem :) ) kan det være lurt å lese litt om avl i bøker som du kan få låne på biblioteket. da får man litt innsyn i hva det dreier seg om. Men det er en ganske stor greie å skal parre hunden og ta det ansvaret og all den jobben det er å ha valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er en del som er imot..men føler ingen varm velkomst..jeg skrev jeg ikke ønsket noe negativt..bare det jeg fikk. ser at alle dere som har kommentert har rasehunder. jeg liker både rase og blandinger.

føler egentlig ikke dette var noe sted for meg..fikk heller ikke svar på det jeg håpet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke mye hjelp..så ja..:) melder meg ut herfra ihværtfall..

trodde det var hyggelige hundefolk her men neida :D

Det er dumt å stikke med halen mellom beina bare fordi du ikke får svarene du vil ha.

Det er ingen som her som har gått aktivt inn for å være slemme, men det må da være lov til å stille spørsmål og å være kritisk til eventuelle parringer, uavhengig av om det er blandingser eller renrasede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.! :)

Det er helt klart at du er gla i hunden og synes hunden er helt fantastisk.!

Håper du blir, å spørr og leser om hund og alt mulig på forumet.

Start en tråd i Presenter deg selv

Det er mange som vet veldig mye om hund, hundeavl og alt som omhandler hund på dette forumet...

Du spør hvordan du kan finne den rette hannhund...

Å svarer på det er dessverre at du har en blandingshund, helt uten papirer, som ikke er HD-røntget, kanskje ikke øyelys eller noe slikt heller.

Så det er umulig å vite hvilke kvaliteter og svakheter som ligger i din hund, å heller ikke hva som ligger i en eventuell hannhund...

At hunden er snill å trygg å god å søt er dessverre ikke noe som har noenting med avl å gjøre..

Å parrer man med en annen hund kan du få alt fra jesus til djevelen...

Faren for en total missmatch med hannhund er stor...

Etter tispen har hatt kull er det stor fare for at hun forandrer seg , det er fare for komplikasjoner og kullet kan koste din hund og alle valpene livet...

Det er harde iskalde fakta...

Så mitt råd er :

vær utrolig glad for at du har fått akkurat den perfekte utrolige gode unike hunden du har fått.!

Ikke risiker å miste den med et valpekull, rasehunder MÅ bringe genen videre så der må man ha oppdrettere som "risikerer" tispene sine på å få kull som kan drive rasen videre...

Jeg har blandingshund... Den besteste gogutten i verden...

Men vi har litt oversikt over kullsøskenenen hans,

å storparten er enten omplassert eller avliv...

Vi var heldige som fikk Buster, ikke feilet han noenting på 6år... (annet en hormoner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg ville tenkt over var om du kan garantere valpene dine gode hjem.. Og uansett om du kan det, ta en kikk på Finn.no - det ligger hundrevis av hunder der ute som trenger hjem. Hvorfor sette flere til verden, istedet for å hjelpe noen av dem ? Kanskje naboene som er interessert i valp kunne tatt en kikk der istedet ?

Det er også lettere å finne gode hjem til rasehunder fordi de har større bruks og avlsverdi.

Rasehunder trekker dermed også til seg eiere som setter seg enda bedre inn i trening og hold av hund.

Sier ikke at det alltid er sånn, men det kan være det. Du kan risikere å sette til verden hunder med i utgangspunktet mindre sjanse til å få et godt hundeliv. Har du virkelig samvittighet til det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke mye hjelp..så ja..:) melder meg ut herfra ihværtfall..

trodde det var hyggelige hundefolk her men neida :D

De fleste her er hyggelige hundefolk, men seriøse hundefolk. Seriøse hundefolk driver ikke med planlagt blandingsavl, det sees veldig negativt på - fordi du vet aldri hva du får. Det hjelper ikke at din hund er aldri så mye fantastisk, snill og koselig... Du vet ikke hva som ligger bak i linjene og kan dukke opp hos valpene.. samme hjelper for valpekullets far hvis dette også blir en blanding.

Tenk deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om visse annonser på Finn hvor det står "kun seriøse henvendelser" og innholdet i annonsen oppfordrer til alt annet. Du kan finne helt ok mennesker som kan være villige til å låne deg en hannhund som er blanding av ørten raser, men som flere allerede har sagt så har du jo ikke den fjerneste anelse om hva du vil ende opp med. Å sette et valpekull til verden er heller ikke noe å ta lett på. Alt det her er ting som du allerede har fått kommentarer på.

Hadde helst sett at det her var en spøk, men fikk følelsen av at det her bare er et menneske som ikke har tenkt seg om, eller bare ikke vet bedre. Frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bestemmemr deg for kull, så bør du sjekke om hunden din er fri for patella luxasjon og øyelyse den hos den godkjent øyelyser. Hannhunden bør også sjekkes for de sykdommene som er vanlig på rasen/rasene han er blandet med.

Viktig at de er fri for alt, ellers kan valpene bli syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet.! :)

Det er helt klart at du er gla i hunden og synes hunden er helt fantastisk.!

Håper du blir, å spørr og leser om hund og alt mulig på forumet.

Start en tråd i Presenter deg selv

Det er mange som vet veldig mye om hund, hundeavl og alt som omhandler hund på dette forumet...

Du spør hvordan du kan finne den rette hannhund...

Å svarer på det er dessverre at du har en blandingshund, helt uten papirer, som ikke er HD-røntget, kanskje ikke øyelys eller noe slikt heller.

Så det er umulig å vite hvilke kvaliteter og svakheter som ligger i din hund, å heller ikke hva som ligger i en eventuell hannhund...

At hunden er snill å trygg å god å søt er dessverre ikke noe som har noenting med avl å gjøre..

Å parrer man med en annen hund kan du få alt fra jesus til djevelen...

Faren for en total missmatch med hannhund er stor...

Etter tispen har hatt kull er det stor fare for at hun forandrer seg , det er fare for komplikasjoner og kullet kan koste din hund og alle valpene livet...

Det er harde iskalde fakta...

Så mitt råd er :

vær utrolig glad for at du har fått akkurat den perfekte utrolige gode unike hunden du har fått.!

Ikke risiker å miste den med et valpekull, rasehunder MÅ bringe genen videre så der må man ha oppdrettere som "risikerer" tispene sine på å få kull som kan drive rasen videre...

Jeg har blandingshund... Den besteste gogutten i verden...

Men vi har litt oversikt over kullsøskenenen hans,

å storparten er enten omplassert eller avliv...

Vi var heldige som fikk Buster, ikke feilet han noenting på 6år... (annet en hormoner)

Blandingsavl er et større sjansespill enn ved "vanlig" avl og selv i sistnevnte kan kombinasjonene skjære seg til tross for at det er letter å "forebygge".

Jeg synes Tore har oppsummert det hele på en meget god måte. Les godt igjennom det han skriver og forsøk å se det fra din egen situasjon Ting kan gå fryktelig galt og det ønsker du ikke for din hund. Ei heller for kommende valpekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil bare gi deg linker til tre tråder her på forumet som jeg tror du vil ha nytte av å lese :)

Den første fra SusanneL forteller om hvordan et valpekull blir til, og hun forteller en del om hva som kreves av forberedelser.

Et valpekull blir til, info om drektighet og fødsel

De to andre er fra JeanetteH som hadde kull på hunden sin, og her kan man kanskje få seg noen aha-opplevelser om hva tispen gjennomgår.

Veien fra løpetid til valper

Valpekull

Vil i aller høyeste grad anbefale deg å lese disse trådene. Her er mye nyttig å finne hvis du vurderer å ha kull på hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok si meg enig med de andre her.. Tenk deg om før du setter valper på henne! Jeg skjønner ikke helt grunnen til at du vil parre henne?Er det for din egen del eller tispens? Tipsen vil ikke få noe bedre liv av å ha hatt et kull, selv om det er mange som mener dette er bra for tispen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...