Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere valgt?


Flyfilla

Recommended Posts

Dessverre tilhører jeg ikke den arten som er helt forelsket i en rase, og kjøper samme hele tiden... Sier "dessverre", for jeg skulle nesten ønske det var så lett... Jeg er kresen, men har i tillegg lyst til å eie både det ene og det andre før jeg ligger under jorda.... Frustrerende :wub:

Så, om dere trengte hund til dette bruket, hva ville dere valgt?

Den skal være med på lengre løpe/joggeturer. 45 min til 1,5 time. Flere dager i uken, så fysikken må være bra.

Den skal kunne brukes til lydighet på ett høyt nivå, og generelt være grei til bruk i de fleste hundesporter. Jeg er ikke noe konkurransemenneske (foreløpig hvertfall), men å trene f eks en whippet eller Akita kan jo til tider være rimelig uinspirerende :ahappy: )

Er ikke glad i masse pels, med mindre den er vannavstøtende. Mye bjeffing er heller ikke noe jeg vil ha i huset. (Jada, treningssak, men en Finsk Lapphund vil alltid bråke mer enn en Bullmastiff) Overdreven vokting av hus og hjem, og overdreven mistenksomhet mot fremmede er heller ikke ønskelig.

Jeg har raser som er høyt på ønskelista, men klarer ikke bestemme meg for hvor mye hund jeg skal ha... Dyret må fungere i hverdagen rundt ikke nødvendigvis veldig hundevandte personer, og generelt gi ett godt inntrykk.

Med det mener jeg at det innen visse linjer av f eks malle og gråschæfer finnes individer der hunden må passes nøye på i omgang med fremmede mennesker. Har møtt noen av de, og jeg ser på de som supre brukshunder, men ikke noe jeg selv ville eid. (Her snakker vi da altså ikke om hva eier har trent fram, men hva som ligger i hunden fra fødsel)

Utseendemessig (joda, det teller :wub: ) er jeg ingen Golden Retriever person, om dere skjønner hehe... Ei heller vil jeg eie gatas skrekk, (been there done that), eller en rase som er for vanlig. Størrelsen bør ligge på medium til stor. Vil ikke ha for liten hund, mens for store har for dårlig fysisk helse.

Hva tror ni? Kanskje jeg bare må ha litt av hvert likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre belgerne, bruksaussi (jajaja banner i kjerka, men du har litt mer "mot" i dem enn i bc), kelpie, var de tre jeg kom på i farten. (+schæfer og bc....)

sånn litt ot: Schæfere er stort sett hva du gjør dem til. Det er sykdom du må se nøye etter, og du behøver jo ikke å handle fra de skarpeste linjene :ahappy:

Edit; glemte å lese nederste linjen... så flyttet litt på noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Mye bjeffing er heller ikke noe jeg vil ha i huset. (Jada, treningssak, men en Finsk Lapphund vil alltid bråke mer enn en Bullmastiff)

Litt OT, men det der er ikke heeeelt riktig. Min Lappis bjeffer ikke hver dag en gang, samme gjelder for de 3 min oppdretter har i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belger, først og fremst langhårsvarianten, Kelpie (Australian Kelpie, ikke Working Kelpie), korthåret Collie (undervurdert rase- de er herlige!), Storpuddel, Aussie, Schäfer (fra de riktige linjene) er alle raser jeg tror kunne passet inn i dine kriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jada, treningssak, men en Finsk Lapphund vil alltid bråke mer enn en Bullmastiff)

Uenig..

Litt OT, men det der er ikke heeeelt riktig. Min Lappis bjeffer ikke hver dag en gang, samme gjelder for de 3 min oppdretter har i hus.

:wub: Her bjeffer bikkjedyret nesten ikke i det hele tatt.. Den sjelden gang hun faktisk gjør det, er når hun tilbringer sin utetid alene.. Da hender det at det kommer et litte bjeff eller to, men dette er jo vokt, og der vil jeg faktisk si at Bullmastiffen er værre (individuellt, men likevel..)

Har absolutt ingenting imot Bullmastiff. Er faktisk en av rasene jeg har lyst på senere.. Har heller ikke noe imot dyppe Boff, som skal si ifra om noe :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Border collie- Den vil få det den trenger av fysisk og mental stimuli, kjøper du en "uvanlig" farge så får du en hund ikke alle andre har, men med velprøvde og kjente egenskaper. Ett enkelt valg syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ofte jeg sier det, men jeg synes det høres ut som en langhårsbelger (Groenendael eller Tervueren) kunne passe bra. De er langhårede, men pelsen er veldig lettstelt og drar ikke med seg hele skogen inn, iallefall ikke når voksenpelsen er på plass. Rasene gjør vel stort sett ikke mer enn å varsle hvis det kommer folk e.l., min gjør ikke det heller for det har vi trent vekk. Han varsler kun hvis han hører odde lyder utenfor døra, ellers lager han aldri en lyd her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Lapphunden så syns jeg den ligger blant hundene med mye lyd, selv om noen sikkert er stille... Kjenner rasen, og det skjærer i øra. Sorry hehe Men pene er de. Veeldig pene :D

Har sett på gråschæfer, og ja er enig i at den er veldig allround. Da jeg nevnte den som eksempel var det de få individene avlet mot agressivitet osv. Men de er lett å styre unna, så det er null problem. Hadde det ikke vært for sykdom, så hadde gråschæfer vært ett alternativ. Vanlig schæfer er selvfølgelig utelukket :)

Kelpie er en hund jeg ser på. Kjekk størrelse og... Border Collie... Er en hund jeg sa jeg aldri skulle ha hehe... Blant belgerne er jeg svak for Mallen. Og det er egentlig den jeg har høyest på lista.

Dobermann blir for stor og tung. Da ville jeg heller valgt bruksRottis, fra små linjer. Men da blir det lett sykdom igjen, og det er ikke den beste løpepartneren.

Collie...vel den er for lite hund rett og slett... Lassie filmene er en smule overdrevet.. haha :D

Ellers kan man jo ha is i magen, det hender det dukker opp en til omplassering. Så en 20 kg gråschæfertispe som skulle omplasseres for litt siden. . Ble brukt til lydighet. Og 20 kg minsker sjansen for skader. Men liker å ha hundene mine fra de er valper, og gjøre alt selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant belgerne er jeg svak for Mallen. Og det er egentlig den jeg har høyest på lista.

Du har ikke behov for en malle til den bruken du skisserer. Ville styrt unna rasen, og spesielt når du sier du vil ha en hund som er forholdsvis enkel i omgang med fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte finske lapphunder bråker lite. Noen bråker mye, men alltid en treningssak ja.

Men Landy & LindaM: Vi var jo på lappeutstilling i går, det var ganske høylytt til tider og man kan ikke gi svensken skylda for alt :) dyret mitt bråker hvis han for lov og jeg ser jo godt at de har det i blodet sitt, de er jo tross alt avla for å bjeffe på digre reinsdyr jo :D Man kan ikke love noen en lydløs lapphund liksom :D Men det skal være sagt at svensken bråker mye mer..

Forøvrig har du fått mye bra tips og råd fra andre her inne som jeg synes virker fornuftige. Langhårsbelgere er utrolig flotte hunder på alle måter synes jeg og jeg er like glad i svartinger som terver (bare til sånn unødvendig informasjon)

Uansett masse lykke til med rasevalg.

P.S: har du Alaskan Malamute nå? (<--- peke på avatar) heldiggris i såfall.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk tror jeg dobermann kunne vært et alternativ. Med god sosialisering bør det ikke være noe problem å omgås ulike mennesker eller få unødig skepsis til fremmede (men ja, det vil kanskje være litt mer jobb i starten enn andre raser krever)

Kanskje litt OT, men leste et sted (tror det var her inne) at doberman lett blir veldig såre på potene? At det faktisk er et problem? Tenker bare mht jogging jeg, hvis det er mye asfalt og sånn?

Dette vet jeg ikke noe om altå, egentlig lurer jeg bare på om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt det problemet, eller hørt andre eiere med det problemet. Men ser at de blir noe slitt etter feks. saccovogn turer på asfalt (men ikke sår), men jeg antar dette gjelder ganske mange hunder. Dessuten anbefales det jo ikke å jogge/løpe mye på asfalt uansett.

Ser at trådstarter nevnet rottis istedet for dobbis pga tyngde og str, noe jeg ikke helt klarer å se :) bruksrottis er den så mye mindre enn "vanlig" type? har du sett bruksdobbiser da? De kan være ganske små de også. Vil nok tørre å påstå at de veier mindre enn rottisen med tanke på kroppsbygningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...