Gå til innhold
Hundesonen.no

Leilighet med hund.. Umulig


Nelly

Recommended Posts

Mens jeg sitter her å ser på leiligheter (leie, ikke kjøpe) så forstår jeg hvor hinsides vanskelig det er - bare fordi jeg har hund. Ingen er interessert i en leieboer fordi man eier en liten søt krabat som er husrein og rolig. Jeg skjønner at de som leier ut helt nyoppussede leiligheter vil unngå det - men ellers så kan jeg ikke helt skjønne dette. Er det noen som har opplevd det samme? Eller noen som kanskje har noen tips til meg? Jeg ser etter leilighet i ålesund siden jeg (vi..) skal flytte dit og begynne på skole :-)

Dette handlet kanskje ikke såå mye om hund, bare et irriatasjonsmoment :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Selv ser jeg etter i oslo.

Noen begrunner med allergi, noen leier ut sokkel leil. og vil ikke ha hund i kjelleren, noen boretslag forbyr dyrehold, noen har sikkert dårlige erfaringer og noen er rett og slett baree sære:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått at det beste man kan gjøre når man skal se etter et sted å bo med hund, er å oppsøke slike forum som dette for å annonsere, sende mail rundt til hundefolk og oppdrettere og nevne det for alle hundevenner. Når jeg letet etter et sted å bo fikk jeg mange positive tilbakemeldinger fra hundefolk som hadde hørt om meg via hundeklubben eller på hundeforum, og gjerne ville tilby meg et sted å bo. Desverre passet sjeldent størrelse, pris og beliggenhet - men det var på den måten jeg fikk flest henvendelser hvertfall. Jeg ringte rundt på flere hundre annonser på finn.no, og ingen ville ta imot husdyr. Men jeg fikk faktisk napp når jeg la ut annonse selv (fikk en henvendelse), og det var slik jeg fikk meg leilighet i siste liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett inn annonse i lokalavis. Jeg gjorde det da jeg skulle flytte til trondheim ( i adressa) og i en større avis da jeg skulle flyttte til oslo. andre steder på østlandet har jeg hengt opp lapp på butikk, brukt jungeltelegraf og lokalavis. Fikk sju-åtte henvendelser da jeg sku flytte til oslo. fem i trondheim. Jeg har husky (da en ) og likevel ordna det seg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått at det beste man kan gjøre når man skal se etter et sted å bo med hund, er å oppsøke slike forum som dette for å annonsere, sende mail rundt til hundefolk og oppdrettere og nevne det for alle hundevenner. Når jeg letet etter et sted å bo fikk jeg mange positive tilbakemeldinger fra hundefolk som hadde hørt om meg via hundeklubben eller på hundeforum, og gjerne ville tilby meg et sted å bo. Desverre passet sjeldent størrelse, pris og beliggenhet - men det var på den måten jeg fikk flest henvendelser hvertfall. Jeg ringte rundt på flere hundre annonser på finn.no, og ingen ville ta imot husdyr. Men jeg fikk faktisk napp når jeg la ut annonse selv (fikk en henvendelse), og det var slik jeg fikk meg leilighet i siste liten.

Jeg synes det er veldig vanskelig å gå frem slik. Men hvor la du ut annonse da? Jeg har heldigvis ingen stor hast enda, men hadde vært greit å funnet noe og begynt flytting og gjort ting klart til august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig vanskelig å gå frem slik. Men hvor la du ut annonse da? Jeg har heldigvis ingen stor hast enda, men hadde vært greit å funnet noe og begynt flytting og gjort ting klart til august.

Jeg kjenner mange i hundemiljøet, så jeg sendte dem sms og mail og spurte. Hengte også opp lapp på hundeklubben sitt klubbhus, butikker osv. I tillegg sendte jeg mail til oppdrettere (til noen jeg kjente og til noen vilt fremmede med min rase - hehe) og tilbydde å hjelpe til på stevner/utstillinger/ved valpekull/om de skulle reise bort osv, dersom de kunne tilby meg et sted å bo. De fleste kunne desverre ikke hjelpe, men flere sa de skulle høre videre med andre de kjente. Og som sagt; legg ut annonse her og på andre hundeforum.

Jeg la ut annonse på finn.no hvor jeg skrev at hundene verken bråker, ødelegger og at jeg er en ansvarlig hundeeier som plukker opp etter dyrene mine osv. Det er nok det mange er redd for. I tillegg la jeg ved de mest uskyldige bildene av hundene mine som jeg kunne finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi og sleit med samme probemet en stund...Ringte på maaange annonser, og folk sa bare nei...noen synes kanskje det var greit med hund, men da vi sa det var en staffordshire bull terrier fikk vi bare blankt nei...sånne hunder hadde de nemlig lest og hørt så mye rart om! ;) Teite media som ødelegger rasens rykte!!

Heldigvis traff vi tilslutt en kjempe hyggelig mann i samme bygda som leide ut bryggerhuset på gården sin. Han synes det var kjempe koselig å få litt dyr på gården sin igjen, så her var både katt og hund hjertlig velkommen!! :) dessuten har han også en fjording som jeg kan ri og styre som jeg vil med...Alle tiders det her! :wub:

er ikke bare, bare å finne leilighet når man har hund, men fortsett å ringe, så dukker det nok opp noe etterhvert...selv brukte vi flere måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :-) Da får jeg bare prøve og prøve - så kanskje det dukker opp noe. Sette noe inn i noen lokal aviser osv.

Også ser jeg at noen skriver at man kan legge ut annonse her - hvor gjør jeg eventuelt det da? Under "alt mulig" katogorien?! Litt ny på dette her gitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg å legge ut annonse selv. Jeg har to hunder men fikk allikavel en god del napp faktisk. Men tror det blir verre nå som jeg antageligvis må finne noen å bo sammen med pga studier og dermed mindre penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke bare enkelt! Men det vi har funnet ut som er det beste, er å se etter leiligheten utenom "sesongen". Dvs ikke rundt studiestart. Vi har hatt hund i 10 år og leid i 4 ulike byer. Det har tatt litt lengre tid og krevd litt mer arbeid, men vi har aldri vært husløse. Så det går! Nå leier vi til og med ei splitter ny leilighet rimelig sentralt med parkettgulv, så man kan få litt standard også. Vi har som klausul i kontrakten at om parketten blir ødelelagt, skal vi betale reperasjonene. Det er greit for oss.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må flire litt av dere. Jeg la inn en annonse her inne om leilighet til leie, omtrent midt i sentrum av Oslo, 3 minutter til T-banen som går til overalt i byen, til en "billig" penge. Var det noen som tok kontakt på PM? Nei var ikke det... Og dette var ved semsterstart, noe vi hadde gjort med vilje. Leiligheten er øremerket hundeiere, men det var på ett tidspunkt slik at vi holdt på å leie ut til noen andre... Nå bor det ei jente her med rottis og det fungerer kjempefint! Men skal huske å legge inn om hun noen gang flytter :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier at dyr "sliter på leiligheta", hva de nå enn mener med dette. Eneste slitasjene vi har opplevd er begrunnet med at vi har valp som har kjedet seg når han er hjemme alene. Dette er jo noe vi så klart må erstatte når den tiden kommer at vi må flytte. Husvertene våre er fantastiske og det er helt utrolig at vi fikk ei så flott leilighet (som vi fikk pusse opp etter egen smak, gratis) som vi kunne ha dyr i. Har nå en valpis, en innekatt, en tarantellbaby og ørten kakerlakker som bor i et tarrarie for seg selv. Ikke klager de heller. Men en ting som er sikkert: dersom jeg flytter ut herfra alene, får jeg neppe noen annen boplass enn et selveid hus eller en kontainer... Det første har jeg ikke råd til i hvert fall :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid leilighet i to år med to hunder, bodd på 3 forskjellige steder (2 ganger i Steinkjer, en gang i Akershus). Jeg hadde ingen problemer med å finne noe. Det som jeg fant ut at lønte seg var å sette inn annonser i lokalavis hvor jeg skrev at jeg hadde hunder, heller enn å drive å ringe på andre sine annonser (selv om jeg faktisk gjorde det den siste gangen, og det også fungerte). Jeg fikk flere svar og hadde flere steder å velge mellom. Det er nok en fordel å kjøre bil, sånn at man ikke er avhengig av å bo MIDT i sentrum. Og så hjelper det at man ikke krever at leiligheten er nyopppussa, med parkett og superfancy. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :-) Da får jeg bare prøve og prøve - så kanskje det dukker opp noe. Sette noe inn i noen lokal aviser osv.

Også ser jeg at noen skriver at man kan legge ut annonse her - hvor gjør jeg eventuelt det da? Under "alt mulig" katogorien?! Litt ny på dette her gitt :-)

Det er en egen kategori som heter Kjøp og Salg, du kan legge annonse inn under der. Jeg gjorde det selv senest i dag :wub:

Har ikke begynt skikkelig med å prøve å finne meg boplass ennå. Altså jeg har ikke ringt på noen annonser ennå (bare kikket), eller satt inn annonse (bortsett fra her på doggis), men jeg har regnet med at det kommer til å bli myye vanskeligere å finne boplass siden jeg skal ha hund med meg og derfor har jeg begynt nå, fire måneder før jeg skal flytte. Håper det er tid nok :)

Skjønner heller ikke at det skal være så himla mye vanskeligere å finne plass å bo når man har hund. Hva er det de tror egentlig? At hunder er monstre som biter i stykker alt de kommer over og tisser alle de verste plassene bare for å være j*** og fordi de er ondskapsfulle? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at jeg kommer til å bo hjemme nå til jeg endelig blir ferdig med studiene, for så å kjøpe leilighet. (Skal nevnes at jeg har eget hus på gården som jeg og søsteren min deler, så det er ikke uutholdelig :wub: ) men så på leiligheter til leie til rimelig penge før semester start som var LITT nærmere universitetet men der var jammen alle merket uten dyr gitt. Men ja det er vanskelig men som mange nevner har vel de jeg kjenner som har fiksa seg leilighet med hund satt inn annonse og "solgt" seg selv til utleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Selv ser jeg etter i oslo.

Noen begrunner med allergi, noen leier ut sokkel leil. og vil ikke ha hund i kjelleren, noen boretslag forbyr dyrehold, noen har sikkert dårlige erfaringer og noen er rett og slett baree sære:P

Pussig det der. Jeg er i både samme og motsatt situasjon. Jeg skal leie ut en leilighet i Oslo fra høsten - samtidig som jeg skal finne et nytt sted med to hunder, i en annen by. Som sannsynligvis eneste utleier i hele Norge misliker jeg instinktivt når folk reklamerer at de ikke har hund. Som om det er pluss liksom! Samtidig må jeg ta hensyn til naboene, og det betyr at eventuelle hunder i det minste ikke må være mer bråkete enn mine egne. (Gjerne litt stillere faktisk!) Ellers er jeg ikke voldsomt hysterisk for dyr i leiligheten. Det skulle tatt seg ut når man har to selv.

Men POKKER som jeg gruer meg til å gå på leilighetsjakt med to hunder. Ser jo at 90% av annonsene er befengt med ikke-dyr, ikke- røyk (og med usynlig skrift: ikke-utlendinger, ikke-barn, ikke-for ung).

Folk som søker etter en (liten!) leilighet i Oslo fra høsten av, må forøvrig bare sende meg en PM hvis de er interessert i flere opplysninger. Skal legge ut annonse om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihht husleieloven kan ikke et borettslag nekte noen å ha hund med mindre det foreligger tungtveiende årsaker til dette. Disse årsakene skal være av art at f.eks en beboer i samme oppgang blir nærmest døssjuk av å gå i samme trappegang som en hund, og det skal da foreligge legeerklering på dette.

En privat utleier kan heller ikke nekte en leietager å ha hund, men det er klart, de kan lage leven for deg om de vil da, slik at du etter mye om og men velger å flytte fremfor å krangle med husverten.

Men nå er det en gang slik da, at hunder sliter på en leilighet. Klør på parketten f.eks, ikke alltid pene riper det blir av det. Kloring på dører dersom de hopper på døra. Tygging på lister og dørkarmer f.eks. En hund kan forårsake mye skade. Men da får man sørge for klekkelig depositum, så hvorfor ikke sende en mail til alle som har en leilighet som kunne passe og skrive at de kan få referanser, de kan få mer i depositum og garanti for at om noe i leiligheten blir skadet av hunden (før og etter bilder) vil bli erstattet? Det kan hende seg man har flaks. Kanskje har du referanser fra forrige utleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mulig verden har forandret seg veldig på kort tid, men jeg har leid i årevis og aldri hatt noe problem med det å ha husdyr, sist jeg leide ett hus så kom vi med tre store hunder, to hester og en katt. Jeg har leid midt i Oslo sentrum og utenfor sentrale strøk, jeg har alltid leid med min en stor hund eller to. Jeg har aldri opplevd å ikke få noe sted å bo..

Jeg tror det har litt med hvor kresen man er selv også.

Edit: Ikke har jeg betalt noe ektra i depositum eller hatt referanser å vise til. Jeg har bare vært ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hatt noen problemer, men har lagt ut annonse selv, hvor jeg har skrevet at jeg trener aktivt med hundene mine, at de er snille og stille, og at de ikke ødelegger. Tror cluet er å legge ut annonse selv, være ærlig, men understreke at hund er hobby og livsstil (det har iallefall jeg fått veldig mange positive tilbakemeldinger på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problem med å finne meg et sted å bo med føkna mi jeg heller:-)

Og vi har bodd i flere bofellesskap i løpet av årene, og det har gått utrolig fint:-)

Men nå har jeg heldigvis en hund som hverken ødelegger ting eller bråker. Flere av dem jeg har leid hos har lurt på om jeg fortsatt har hunden siden dem ikke hører noe til henne.

I tillegg er jeg veldig nøye på at jeg vasker oftere og sørger for at det til enhver tid ser ok ut i fellesareal og i trappene. Jeg vil unngå at dem jeg leier hos skal ha noen grunn til å klage.

Og jeg har flere som jeg kan bruke som referanser, og det er utrolig kjek i et samfunn der det er en utfordring å ha husdyr.

Så når jeg skal flytte neste gang så skal jeg ha egen leilighet utenfor Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig verden har forandret seg veldig på kort tid, men jeg har leid i årevis og aldri hatt noe problem med det å ha husdyr, sist jeg leide ett hus så kom vi med tre store hunder, to hester og en katt. Jeg har leid midt i Oslo sentrum og utenfor sentrale strøk, jeg har alltid leid med min en stor hund eller to. Jeg har aldri opplevd å ikke få noe sted å bo..

Jeg tror det har litt med hvor kresen man er selv også.

Edit: Ikke har jeg betalt noe ektra i depositum eller hatt referanser å vise til. Jeg har bare vært ærlig.

Kan ikke skjønne jeg heller, har ALDRI hatt problemer med å leie med hund eller katt og har faktisk aldri trengt å betale depositum heller (har spurt om de skal ha depositum, men det har de sagt nei til).

Har bodd et sted i 6år, et i 1år og der jeg bor nå har jeg bodd i 5år.

Aldri har hunden/katten ødelagt noe inni leiligheten og jeg har passet på at hunden ikke bråker (bjefferog maser) mye inne.

Det jeg har pleid å gjøre er å sette opp lapp i butikker i nærheten av hvor jeg vil bo:

"Rolig jente på **år med stille og snill hund ønske å leie leilighet i ***området.

Siden vi er rolige så ønsker vi å leie i et rolig hus, max ****kr månden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...