Gå til innhold
Hundesonen.no

En god mopsebeskrivelse?


Caroline&Lillemor

Recommended Posts

[i]Mops

Denne lille "fanghunden" er hengiven, intelligent og forsiktig, og er en veldig trivelig selskapshund. Den kan være avvisende og stikker lett av. Ikke så glad i små barn. Den ville mopsvalpen blir rolig og samlet som voksen. Den bjeffer sjelden og er ingen vakthund, til tross for at den er reservert i nærheten av fremmede. Krever en bestemt dressur fra tidlig alder.

Jeg fant denne beskrivelsen av mopsen på royal canin sin hjemmeside, synes dere dette er en god beskrivelse? Er det bare meg eller er det kun hengiven, intelligent og trivelig selskaphund som stemmer her!? Kanskje det er bare min hund, men for meg var dette riv ruskendes gale.. :lol: Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm? Stikker mopser lett av? De mopsene jeg har truffet rundt om å byen stikker ikke så lett av.. Er vel de samme to jeg har truffet.. De stopper gjerne opp så eieren må rope på dem men da kommer de. De stikker ikke av på den måten jeg forstår "stikke av på" Som i typen "løpe vekk og forsvinne fra synet".

Eller er bare disse mopsene jeg kjenner veldig godt oppdratt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he - og min rase bruker "den gode luktesansen sin til å finne trøfler" - HÆ?? Når har en bearded collie noensinne, ever, NOEN gang blitt brukt til dette??

Vi tok det opp i styret i Bolognese/Cotonklubben nylig, da det også var helt "vill" forklaring på en av de rasene. Vi sendte mail til Royal Canin Norge, og ba dem se over denne teksten. Fikk hyggelig svar tilbake med at de takket for at man gjorde dem oppmerksom på dette.

Mistenker det er endel morsom lesing der, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

I fare for å "kuppe" tråden litt så måtte jeg sjekke min rase, Hovawart. Og jeg tror nok at raseklubben ønsker å sende en henvendelse til Royal Canin ang beskrivelsen av rasen.

"Denne myke, utholdende og energiske hunden elsker å svømme, og er også en god løper. Luktesansen er veldig godt utviklet. En hovawart er alltid på vakt, men aldri aggressiv uten god grunn. Rasen har er veldig allsidig. Den er rolig, balansert og hengiven. Den er veldig lettlært, men dressuren må gjennomføres med stor tålmodighet. Den bjeffer sjelden. En hovawart er fullvoksen ved ca. to års alder.

Bruksområde

Buskapshund. Brukshund: Lavinehund, narkotikahund, førerhund. Vakthund. Selskapshund."

Kommentarer til det som er understreket:

- Myk? - Vel, jeg har tilgode å treffe en hovawart som er førermyk iallefall. Om det er pelsen de beskriver så kan vel denne betegnes som myk :lol:

- Lettlært? Akkurat den setningen motsier jo seg selv. Og som Fenrisgutten skrev i en annen tråd her inne:

En hoffe er ikke nødvendigvis den enkleste å trene lydighet med. Hoffen jobber ikke for å jobbe, den spør hvorfor. Noe av det jeg liker med hoffen er at de krever mer av meg som trener, de skal ha noe å jobbe for, eller så finner de på noe selv i stedet. Hoffen legger gjerne MYE i alt de gjør, det er mye hund som gjør mye utav seg.

Hovawarten er generelt diskret som en elefant.

- Bjeffer skjeldent? Den bjeffer når det er noe å bjeffe for (den er jo en vakthund).

- Fullvoksen ved 2 år? Jiiiz! Jeg har tilgode å treffe en hovawart som er fullvoksen ved 2 års alder (i kroppen "kanskje", emn ellers? Nope...

- Buskapshund? Hvor i all verden har de fått tak på dette fra da? En hovawart skal ikke gjete, den er ingen gjeterhund! Den er en vakt/vokterrase som ikke skal ha gjeter-egenskaper.

*puh* Beklager at jeg kuppet litt, men tror nok at RC har mer peiling på hundefôr (og kattefôr) enn på de forskjellige rasene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon

Papillon er en tøff, livlig, entusiastisk og rask hund. Den har et stabilt humør og er veldig intelligent og sjarmerende, men kan bli sjalu. Den er reservert overfor fremmede, noe som gjør den til en god vakthund. Krever hard, men varsom dressur.

Papillonen er vel ikke den rasen som er mest kjent for sitt stabile humør værtfal.. Min er ikke reservert ovenfor fremmede, tvert imot! Ser hun et menneske skal det hilses med en gang og gjerne opp på fanget. Krever hard, men varsom dressur ja. Hva skal det bety?? Trenger værtfal ikke hard dressur på min, blir jeg bare litt irritert begynner hun å dempe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Havanais

Bichon Havanais er intelligent, utrolig hengiven og snill mot barn, noe som gjør den til en hyggelig følgesvenn. Da den er veldig årvåken, fungerer den også fint som vakthund. Krever en streng oppdragelse.

---

Denne hunden trenger ikke mye mosjon, og trives veldig godt inne. Den må børstes daglig. Ingen form for trimming eller klipping av pelsen er tillatt.

Jeg får vel legge om til en hardere linje i oppdragelsen, da. Og så kan jeg jo slutte å gå tur og heller sitte inne og børste hunden i stedet :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette kjenner jeg virkelig ikke igjen i min mops. Min er ikke avvisende, glad i barn, har aldri stukket av, er slett ikke "samlet", har roet seg littegrann fra hun var valp men er fortsatt en vilter liten hund, og har faktisk endel vokt i seg. Mon tro hvem som har skrevet det der egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner:

Denne rasen er tøff - en idrettsutøver! Rasen ble brukt som brukshund i militære avdelinger og som følgehund for hesteekvipasjer. Rolig lydig, kjærlig, veldig snill med barn, disse egenskaper gjør den til en hyggelig selskapshund. Den bjeffer sjelden og er ikke aggressiv, men er noe mistenksom mot fremmede. Den er en god vakthund. Dressuren bør starte tidlig og være konsekvent.

Akkurat det har ikke jeg hørt om, men den har jo blitt brukt til litt av hvert, potethunden. Rolig, lydig... man kan vel ikke si at en rase er lydig da! Sånn veldig rolig er den vel heller ikke, veldig rolig inne da, men ute er det jo mye liv for å si det mildt.

Min er litt for lite mistenkelig mot fremmede egentlig, bare de ser på ham omtrent legger han seg på rygg for å bli dullet med.

Men sånn ellers stemmer det bra.

Edit hahaha leste litt under:

Denne hunden trives godt i en by sp lenge den får nok mosjon. Den bør børstes regelmessig. Valpene blir født helt hvite og får de berømte prikkene først rundt ett års alder.

Herreguuud, prikkene er da fremme på noen uker de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at "Bearded collie kan tilpasse seg et liv innendørs dersom den får mye lufting og turer, samt ikke er alene hjemme." da.. Jeg har bommet stygt både må manglende "tilpassing til et liv innendørs" og det at den ikke kan være alene hjemme, jeg... Huff da!

Bedlington terrier "trenger en oppdragelse med fast og myk hånd." - hmmm - okey??

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne energiske og entusiastiske hunden er varsom av natur, men også en ivrig arbeidshund. Den er ekstremt hengiven overfor eieren sin, og veldig lettlært takket være at den er svært imøtekommende og intelligent. Border collien kan være reservert overfor fremmede, men verken sky eller aggressiv. Rasen har en velutviklet luktesans, men er best kjent for sin egenskap å "stirre", en ferdighet som den bruker for å få sauene til å flytte seg, eller å snu. Når hunden jobber sammen med eieren sin, legger den seg ned på kort avstand til en sau og stirrer den intensivt inn i øynene. Sauen blir på en slags måte "hypnotisert". Deretter kryper border collien langsom fram som en jakthund. Border collie er den best representerte rasen i hyrdehundkonkurranser.

Mine har nok ikke lest denne rasebeskrivelsen, de har ikke vært særlig varsomme noen av de. Men okey. Mine er heller ikke ekstremt hengivne ovenfor meg, men heller ovenfor alle levende mennesker. Den skal ikke være sky, men varsom av natur??? Og så måtte jeg understreke hele det siste avsnittet, for det var den festligste måten jeg har hørt gjeting bli beskrevet (uten at ordet gjeting noengang er nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he - og min rase bruker "den gode luktesansen sin til å finne trøfler" - HÆ?? Når har en bearded collie noensinne, ever, NOEN gang blitt brukt til dette??

Hmm, det står ikke noe rasebeskrivelse på lagotto der. Kanskje de tenkte at de like gjerne kunne slå sammen de to rasene. Sikkert ingen som ser forskjell på dem likevel :lol:

Vi tok det opp i styret i Bolognese/Cotonklubben nylig, da det også var helt "vill" forklaring på en av de rasene. Vi sendte mail til Royal Canin Norge, og ba dem se over denne teksten. Fikk hyggelig svar tilbake med at de takket for at man gjorde dem oppmerksom på dette.

Har de endret noe på det? Syns ikke akkurat at de nåværende beskrivelsene av coton og bolognese er så veldig fabelaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida - ingenting er endret... Men de skulle "se på det" antar jeg..

Lurer på om det bare er dårlig oversettelse, eller manglende kunnskaper om rasene som har vært ute her, jeg. Ser at verken den engelske eller svenske siden har sånne vannvittige rasebeskrivelser...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes beskrivelsen av løwchen var "en bra beskrivelse" av hunden:

Löwchen er tøff og full av liv. Den passer utmerket som selskapshund, fordi den er glad, tillitsfull og snill med barn. Det er en dyktig vakthund. Krever hard, men vennlig dressur.

At løwchen er tøff og full av liv, kan nok stemme. Det er morsomme hunder. Grunnen til at de "passer" som selskapshund er jo greit, men morsomt skrevet, da. Dyktig vakthund, er det fordi noen av dem har den "vanlige miniatyrhundbjeffinga"? Mine er litt dumme, da, de har ikke skjønt at de er dyktige vakthunder. Krever hard, men vennlig dressur, noen som har eks. på hvordan man går fram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Portugisisk vannhund:

Dette er en energisk, impulsiv og robust hund med stor utholdenhet og bra luktesans. Den er en utmerket svømmer og dykker, som gjør at den egner seg godt til jakt på sjøfugl. Portugisisk vannhund kan bli en god vakthund, og en hengiven selskapshund. Krever konsekvent dressur.

Jeg vil ikke si at rasen er så veldig impulsiv, det spørs hva man legger i det. Jeg blir stadig overrasket over hvor nøye bikkjedyret overveier sine gjøremål før hun faktisk utfører noe som helst. At en hund reagerer instinktivt (derav kanskje impulsivt i våre øyne) er vel ikke spesielt rasetypisk - da må man spesifisere på hvilke områder dette gjelder.

Rasen er ikke noen jakthund per i dag, i alle fall ikke i Europa. Så vidt meg bekjent har aldri rasen blitt brukt på jakt, men som hjelper på jakt og på fiskebåter, i første omgang som apportør (hente inn alt fra garn til luer, kanskje også fugl). Jeg ville heller sagt noe om allsidigheten i rasens bruksegenskaper per i dag.

Hvilke hunder er det som ikke krever konsekvent dressur, egentlig? Vil man ikke ha hunden i senga, så tar man den ikke opp i senga, samme hvilken rase det er snakk om.

Jeg synes beskrivelsene av rasene der inne er både mangelfulle og lite nyttige egentlig.

Krever hard, men vennlig dressur, noen som har eks. på hvordan man går fram?

Jepp! Du tar bikkja skikkelig i nakkeskinnet, rister den ordentlig godt. Deretter setter du den ned og sier unnskyld - da er du både hard og vennlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke greyhound krevde streng dressur.. :) Ellers var det helt okei det som står om dobermann. Men jeg er usikker på hva : Denne energiske hunden har et litt urolig og resolutt utrykk, betyr.. Forklare noen?

Ikke så veldig detaljert beskrivelser, men det er vel ikke det som er meningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke greyhound krevde streng dressur.. :) Ellers var det helt okei det som står om dobermann. Men jeg er usikker på hva : Denne energiske hunden har et litt urolig og resolutt utrykk, betyr.. Forklare noen?

Ikke så veldig detaljert beskrivelser, men det er vel ikke det som er meningen..

Resolutt kan jo bety fast/myndig, og det synes jeg jo rasen har - et myndig uttrykk. Men urolig? Nja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enya sine 2 bestekompiser er Mopser og de er overhodet ikke som den beskrivelsen.

Dette står om Tolleren:

Denne meget livlige og aktive svømmeren har god utholdenhet, og er en flink vannapportør.

Den har en meget sterk vilje og kan være vanskelig å dressere. Det er viktig med streng og konsekvent oppdragelse.

Hundehold

Denne hunden trenger mye mosjon og god plass. Den bør børstes og kammes regelmessig.

- Første linja er jo g$rei nok. Den passer bra. Men neste er ikke fullt så bra synes jeg. Har aldri hørt noen si at Tolleren er vanskelig å dressere! Og at det er viktig med streng oppdragelse er vel også bare tull?! Konsekvent må man jo være, men det gjelder jo alle raser.. Og sterk vilje har den også :ahappy: Virker ikke som disse rasebeskrivelsene er veldig bra nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lo godt av chihuahuaen :icon_confused:

"Denne hunden er tøff, sterk, modig, meget livlig, relativt selvstendig, energisk og sta. Den er veldig knyttet til sin eier og har en stor personlighet i en liten kropp. Den passer ikke så veldig godt sammen med barn. Den bjeffer mye, kan være aggressive mot fremmede og er en fin vakthund. Dette er en hund som trenger myndig dressur."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...