Gå til innhold
Hundesonen.no

Ville du ta så mye som mulig?


Carma

Recommended Posts

Det har vært litt snakk her om priser på blandingshunder og miniatyrhunder og uffameg og hvordan kan folk ta så mye osv... Så...

Tenkt case:

På en eller annen måte har du fått i dine hender et søtt lite blandingskull, la oss si blanding av pomeranian og chihuahua, to populære raser som reg i NKK koster ca 16-25tusen og 15-20tusen (kjapp sjekk på finn). Du skal selge dem og pengene får du selv. Velger du da å sette prisen til hva du synes en blandingshund "er verdt" eller velger du å sette prisen så høyt som mulig så du tjener så mye som mulig? Mao ville du selge valpene feks for 4000,- selv om du visste du kanskje kunne få 12000,- fordi det var "the right thing to do"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si.. Pom og chi er blitt veldig populære raser. Desverre for de.. og det er mange unge mennesker som ser på de som "motehunder" og desverre ikke setter seg godt nok inn, eller er int nok til å sette seg godt nok inn til hvordan det er å ha en hund. Disse ville nok ha blitt trukket mot valper til en langs lavere pris. Når valper som vanligvis koster 10-20 000 blir priset til 4000, så vil man nok få hele registeret av hundeintresserte på telefonen. Så da må han i såfall være MEGET nøye med hvem som får valpene (det må man jo uansett men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godt å si.. Pom og chi er blitt veldig populære raser. Desverre for de.. og det er mange unge mennesker som ser på de som "motehunder" og desverre ikke setter seg godt nok inn, eller er int nok til å sette seg godt nok inn til hvordan det er å ha en hund. Disse ville nok ha blitt trukket mot valper til en langs lavere pris. Når valper som vanligvis koster 10-20 000 blir priset til 4000, så vil man nok få hele registeret av hundeintresserte på telefonen. Så da må han i såfall være MEGET nøye med hvem som får valpene (det må man jo uansett men...)

Ja, det er jo også noe å tenke på... og du kan jo risikere at noen kjøper valp av deg billig for så å legge de ut igjen på nettet til "normal" pris... Jeg ville nok lagt meg på samme pris som andre, men med en litt ekkel smak i munnen, tror jeg... Kunne evt donert pengene til dyrebeskyttelsen eller lignende for å lette egen samvittighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo også noe å tenke på... og du kan jo risikere at noen kjøper valp av deg billig for så å legge de ut igjen på nettet til "normal" pris... Jeg ville nok lagt meg på samme pris som andre, men med en litt ekkel smak i munnen, tror jeg... Kunne evt donert pengene til dyrebeskyttelsen eller lignende for å lette egen samvittighet...

Man kunne evnt ha skrevet i annonsen at valpeprisen er feks 15 000 og halvparten av pengene vil bli donert bort til dyrebeskyttelsen, så forstår jo folk at valpene kommer fra et seriøst hjem også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne evnt ha skrevet i annonsen at valpeprisen er feks 15 000 og halvparten av pengene vil bli donert bort til dyrebeskyttelsen, så forstår jo folk at valpene kommer fra et seriøst hjem også :)

Flott ide! :)

Men er folk så seriøse da? Ville man virkelig GJORT det rette om man hadde mulighet til å tjene litt raske og enkle penger...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip* og du kan jo risikere at noen kjøper valp av deg billig for så å legge de ut igjen på nettet til "normal" pris... Jeg ville nok lagt meg på samme pris som andre, men med en litt ekkel smak i munnen, tror jeg... Kunne evt donert pengene til dyrebeskyttelsen eller lignende for å lette egen samvittighet...

Hva med å selge de "billig" og stå som deleier på de i NOX registeret? Det bør jo gjøre det vanskeligere å selge de videre iallefall.. Ellers var idèen om å donere en del av salgsummen til veldedige organisasjoner veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min hund klart å tjuvparre seg skulle jeg definitivt sørget for at tispa aldri fikk føde de valpene, koste hva det koste vil.

Hva har det med denne saken og gjøre? :)

Hvis jeg skulle havne i en så absurd situasjon så hadde jeg solgt dem til vanlig pris for en slik blanding, nettopp for å ikke tiltrekke meg kjøpere som er ute etter en billig motehund. Noe av pengene ville jeg nok satt av til å betale en som kom og tok med seg hundene mine på langtur de dagene jeg er lenge på jobb. Ellers vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å selge de "billig" og stå som deleier på de i NOX registeret? Det bør jo gjøre det vanskeligere å selge de videre iallefall.. Ellers var idèen om å donere en del av salgsummen til veldedige organisasjoner veldig god.

Tja, de fleste som kjøper blandingshund, og særlig av de små der, er jo ikke interessert i å konkurere noe med den. Og da spiller det ingen rolle for den som kjøper hunden for andre gang hvem som kanskje står registrert som eier i et register de aldri vil trenge forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ville jo bare vært dum hvis man dumper ut populære blandingsvalper for 2-3.000,- hvis man like gjerne kunne solgt dem for 12-13000,-...

(Da kanskje til en oppkjøper som dumper dem på finn.no dagen etter, og tjener 20 "lapper")

I så fall - håper ingen med den tankegangen har tenkt til å avle renrasede hunder heller - ingen "vits" å ta normalpris for dem heller, vel?

Registreringen og parringsavgiften er jo ikke mer enn ca 1500,- pr valp - så hvis en blanding er verdt 3.000,- er da en renraset verdt ca 4.500,-, ikke sant?

Man må ta sånn ca det markedet tilsier at varen koster. Å dumpe prisen er greit nok som et "lokketilbud", men det er ikke helt slik det funker med levende vesener.

Man blir ikke noe mere seriøs av den grunn, liksom...

Susanne

(Og ja - jeg tror også jeg hadde unngått blandingsvalper ved hjelp av en abortsprøyte, fremfor å komme i en slik situasjon..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig i at det er en lik tråd jeg da (selv om jeg ikke gadd å lese gjennom den igjen nå, så mulig noen har sagt noe lignende!), men at den spiller på det samme. Hadde jo den tråden litt i tankene da jeg startet denne. Siden mange har uttrykt forferdelse ang den høye prisen på blandingsvalper av liten størrelse så er det jo interessant å vite hva man selv ville gjort om man fikk mulighet til å velge selv prisen på en sånn blanding. Ville man fulgt de idealistiske tankene man uttrykker i tråder som den du viser til, eller ville man valgt å "få så mye som mulig"? Min teori er jo at man skal være ekstremt idealistisk om man sier nei takk til (regne: f.eks 4 valper. Kunne fått 13000,-, velger å legge de ut for 4000,- = differanse på 9000,- pr valp x 4 valper = 36000,-) så masse penger! JEG er ikke så idealistisk... jeg skulle kanskje ønske verden var litt annerledes, men gitt muligheten så ville jeg tatt pengene, ristet av meg ubehaget (mulig gitt litt penger til veldedig forhold om jeg hadde en god dag) og kjøpt meg ei fin jakke eller betalt noen regninger eller....

Om noen sier at de IKKE ville vært egoistiske i det hele tatt i en sånn situasjon så skal jeg prøve å tro dere altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville solgt de til den prisen det hadde kostet å fostre dem opp. Evnt litt ekstra så ikke de skulle havnet hos hvem som helst. Men aldri for såå mye penger som 10-20 000 kr.

Hva skal det bety? Hvis du hadde hatt et blandingskull, så ville jo du vært "oppdretteren", og da ville jo DU ha bestemt hvem valpene skulle havnet hos, uavhengig av hva de betalte for de, eller hva? Eller mener du at de beste hundeeierne er de med mest penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min hund klart å tjuvparre seg skulle jeg definitivt sørget for at tispa aldri fikk føde de valpene, koste hva det koste vil.

Ja selv når det er nesten framme ved termin og du har sett de små på UL ? 

Hva skal det bety? Hvis du hadde hatt et blandingskull, så ville jo du vært "oppdretteren", og da ville jo DU ha bestemt hvem valpene skulle havnet hos, uavhengig av hva de betalte for de, eller hva? Eller mener du at de beste hundeeierne er de med mest penger?

Ja og du har aldri hørt om lystløgnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og du har aldri hørt om lystløgnere?

Øh.. Om det er lystløgnere man er redd for, så hjelper det vel neppe å skru opp prisen. Selv lystløgnere kan ha penger, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere...

"Donere halvparten til dyrebeskyttelsen", "ekkel smak i munnen" osv.. Si meg - er man MER seriøs og nøye med valpekjøperne sine fordi man tar mindre betalt for dem?

Eller for å sette det på spissen - Det skal ikke et geni til å regne ut hva jeg fikk for mitt sist kull (8 stk, 10.000 pr stk).

Er det da useriøst av meg å beholde de pengene selv?

Eller skal jeg ha dårlig smak i munnnen pga at jeg ikke vil "dumpe" ut et flott valpekull på markedet til lavere pris, liksom?

Jeg skulle kunne sikkert tatt godt under halvparten og likevel ikke tapt penger på dem? (Regner nå ikke med hva hundene generelt koster meg pr uke, mnd, år - kun det valpene har kostet fra fødsel til levering, og dèt var ikke så mange tusenlappene, liksom)

Er det noen forskjell, egentlig?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere...

"Donere halvparten til dyrebeskyttelsen", "ekkel smak i munnen" osv.. Si meg - er man MER seriøs og nøye med valpekjøperne sine fordi man tar mindre betalt for dem?

Eller for å sette det på spissen - Det skal ikke et geni til å regne ut hva jeg fikk for mitt sist kull (8 stk, 10.000 pr stk).

Er det da useriøst av meg å beholde de pengene selv?

Eller skal jeg ha dårlig smak i munnnen pga at jeg ikke vil "dumpe" ut et flott valpekull på markedet til lavere pris, liksom?

Jeg skulle kunne sikkert tatt godt under halvparten og likevel ikke tapt penger på dem? (Regner nå ikke med hva hundene generelt koster meg pr uke, mnd, år - kun det valpene har kostet fra fødsel til levering, og dèt var ikke så mange tusenlappene, liksom)

Er det noen forskjell, egentlig?

Susanne

Tja... forskjellen ligger vel i det at man eventuelt er mot den "jeg har en liten søt hund, du har en liten søt hund. Vi lager valper og selger dem for så mye som mulig". Om man da er mot denne "målbevisste" avlen og plutselig havner med et valpekull man ikke har bedt om, men som man likevel skal selge (avlive friske valper er vel alternativet da...) så ville iallefall jeg føle at jeg gikk litt mot egne prinsipper og kanskje fått en litt vond smak i munnen...

For meg ville det blitt som å selge bestemors minkpels selv om jeg er grunnleggende uenig i pelsdrift. Tjene penger på ting man ikke er for selv.

Å ta penger for et godt planlagt og veloverveid kull blir noe annet. Hvorfor det er forskjell på prisen på forskjellige raser blir også en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... forskjellen ligger vel i det at man eventuelt er mot den "jeg har en liten søt hund, du har en liten søt hund. Vi lager valper og selger dem for så mye som mulig". Om man da er mot denne "målbevisste" avlen og plutselig havner med et valpekull man ikke har bedt om, men som man likevel skal selge (avlive friske valper er vel alternativet da...) så ville iallefall jeg føle at jeg gikk litt mot egne prinsipper og kanskje fått en litt vond smak i munnen...

For meg ville det blitt som å selge bestemors minkpels selv om jeg er grunnleggende uenig i pelsdrift. Tjene penger på ting man ikke er for selv.

Å ta penger for et godt planlagt og veloverveid kull blir noe annet. Hvorfor det er forskjell på prisen på forskjellige raser blir også en annen diskusjon...

Lav pris for små søte blandingsvalper øker etterspørselen, og øker etterspørselen blir det også flere planlagte parringer :whistle:

Og er det ikke bedre å selge bestemors minkpels enn å ha den på loftet??? Da er det en mindre minkpels som blir kjøpt i butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav pris for små søte blandingsvalper øker etterspørselen, og øker etterspørselen blir det også flere planlagte parringer :whistle:

Og er det ikke bedre å selge bestemors minkpels enn å ha den på loftet??? Da er det en mindre minkpels som blir kjøpt i butikken...

Ja, det er et argument for å ikke dumpe prisen... Samtidig så ville lavere pris bety mindre å tjene pr kull og kanskje ikke like mange som ville få valper...?

Synes du det er bedre? Jeg hadde nok ikke greid å tjene penger på en pels. Tror absolutt ikke det ville føre til en mindre pels kjøpt i butikken! Tror heller det kunne ført til en mer kjøpt i butikken. Den som kjøpte pelsen ville sannsynligvis brukt den og kanskje en venninne fikk lyst på og kjøpte selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...