Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om klikkertrening?

Poter

Recommended Posts

Ok takk for svar :whistle:

Jeg har allerde trent inn bli ved at jeg har ventet med å klikke og gått lenger å lenger bakover før jeg klikker.

Kan jeg bruke omvendt lokking for å forbedre øvelsen, og bør jeg da begynne helt på nytt - eller hvordan gjør man det på lengre avstand ? Kaster man godbiten bort til hunden, og da er øvelsen slutt så det gjør ikke noe om hunden går ut av posisjon for å hente godbiten ?

Syns ikke du trenger å begynne helt på nytt i det hele tatt. Mange ser på omvendt lokking som en slags kvalitetssikring av en atferd. Kan hunden ligge i ro i 1 minutt mens man går rundt og sparker på en fotball, så vil den antageligvis ligge i ro hvis det går et menneske forbi også. Den omvendte lokkingen blir nesten som en forstyrrelse også, hvis den blir brukt riktig.

Hvis du står på avstand og vil bruke omvendt lokking, kan det kanskje være bedre å bruke leker som belønning - de kan jo kastes alle veier og ganske langt. Små godbiter flyr ikke SÅ langt igjennom luften har jeg merket. Eller du kan bruke fri-signal, som du løser ut hunden fra atferden med på en måte.

F.eks om jeg skal trene ligg og bli med My bruker jeg ofte to baller med sprett i. Hun vet godt at jeg har ballene siden hun ser dem i hendene mine, eller så sparker jeg rundt på dem med beina. Hvis hun skifter stilling tråkker jeg på ballene eller tar dem bak ryggen. Når hun er flink sier jeg enten "fri" og lar henne komme bort til meg for å få belønning, eller sier fri og kaster belønning til henne.

Jeg trener også på at hun skal holde posisjonen med godbiter på avstand, da sier jeg ikke "fri" men går heller helt bort til henne for å belønne. Bryter hun posisjonen en eller annen gang mens jeg står i ro eller går imot/ifra henne, så er det samme greia som før - belønningen forsvinner en liten stund og hun må prøve på nytt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Ok takk for svar :banana:

Jeg har allerde trent inn bli ved at jeg har ventet med å klikke og gått lenger å lenger bakover før jeg klikker.

Kan jeg bruke omvendt lokking for å forbedre øvelsen, og bør jeg da begynne helt på nytt - eller hvordan gjør man det på lengre avstand ? Kaster man godbiten bort til hunden, og da er øvelsen slutt så det gjør ikke noe om hunden går ut av posisjon for å hente godbiten ?

Du går helt enkelt bort til hunden og gir den en godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg er helt fersk når det gjelder klikkertrening, og har lest/leser boka klikkertrening for din hund. Har begynt og prøve og trene Diego (6 mnd) ved hjelp av klikker, men han tilbyr ikke andre adferder enn å sitte eller stå. Hva skal jeg gjøre for å få han til å tilby flere adferder? Det er helt sikkert jeg som gjør noe feil, men vet ikke helt hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk når det gjelder klikkertrening, og har lest/leser boka klikkertrening for din hund. Har begynt og prøve og trene Diego (6 mnd) ved hjelp av klikker, men han tilbyr ikke andre adferder enn å sitte eller stå. Hva skal jeg gjøre for å få han til å tilby flere adferder? Det er helt sikkert jeg som gjør noe feil, men vet ikke helt hva.

Så bra at du har startet å trene med klikker, det er en veldig morsom metode! :thumbsup: Etterhvert vil hunden bli mer og mer klikkerklok (at den tilbyr flere adferder), det kommer etterhvert som du trener. Du kan shape litt, og lære han å berøre targeter. "101 ting å gjøre med..." leken er også fin, da lærer man hunden å holde på med en ting, f. eks. en pappeske, og klikker og belønner når den berører den. Etterhvert ser man hva hunden begynner å gjøre, og stiller høyere og høyere kriterier :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din tilbyr masse atferder den uten at noen av dere tenker over det. Tenk på alt en 6 måneder gammel hund gjør i løpet av en dag? Ha klikkeren i hånden og lat som ingenting, klikk løs på ting du ønsker å forsterke. I det han løfter labben mot fotballen, eller akkurat når han skakker på hodet og ser på deg. Stivner han etter første klikk, later du som ingenting til han gjør noe som kan bli til en øvelse igjen. Som i *plystre, dette er ikke treningstid, matmor sitter og ser på tv* Når han er kommet inn i en slik tankegang kommer han etterhvert til å tilby deg ting aktivt. Du bare hjelper ham på vei ved å vise at kun ved å bevege kroppen kan han få et klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Klikkerfolk: Har dere med klikker og bruker den på fellestrening?

Går det greit, eller reagerer andre hunder på din klikker/din hund på andres klikkere?

Bruker sjeldent klikker, men når jeg gjør det er det aldri noe problem på fellestrening. Jeg trener gjerne mine egne hunder i samme rom også, èn og èn såklart, uten at hunden som har pause bryr seg om klikkeren. Hunder lærer utrolig fort når klikket har betydning og når det ikke har det. Mine egne hunder reagerer kun på klikk som kommer fra meg, og når jeg har dem i treningsmodus, har kontakt med dem osv (selv om det bare skal to repetisjoner til før hundene lærer at klikk=belønning også fra andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det greit, eller reagerer andre hunder på din klikker/din hund på andres klikkere?

Jeg bruker nesten alltid klikker på fellestreningene, og det er ikke noe probem. Nå må det legges til at det ikke er andre enn meg som klikkertrener på disse treningene (som jeg vet om). Men jeg har også brukt klikker på kurs, og der er man flere på samme sted uten at det byr på problemer. Som labbis sier så lærer de seg fort forskjell på mitt og ditt klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som oftes med og det går helt fint. Min(e) reagerer ikke på andres klikkere, kun kanskje helt i starten som valper før de er blitt vant til leken. Andre hunder reagerer sjelden på klikkeren, husker ingen som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...