Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om klikkertrening?


Poter

Recommended Posts

I en annen diskusjon kom det frem en del spørsmål om klikkertrening og det ble gitt uttrykk for at man ikke får et skikkelig svar fra klikkertrenere om hva man kan gjøre i ulike situasjoner. Jeg har sett dette i flere diskusjoner og tenkte det kanskje kunne være en idè med en egen tråd hvor man spør om det man lurer på med klikkertrening også kan de som klikkertrener svare etter beste evne.

Vi tar det på en saklig, hyggelig og respektfull måte hvor man prøver å opplyse hverandre, ikke diskutere hva som er best eller hvem som har rett. Jeg regner også med det vil komme ulike svar, for folk gjør det på ulike måter og det er greit. Det er ingen fasitsvar vi er ute etter her, men høre hva de ulike klikkertrenerne gjør og hva de tenker om forskjellige temaer. Det blir for å prøve å lære og å forstå, ikke diskutere. Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Jeg lurer på hva folk gjør når hunden begynner å få ganske mange atferder innabords og er flink til å tilby dem når det trengs, men man vil ha mer "system" i treningen.

Jeg og My kan trene på å løfte labben, men plutselig kan hun slå over og finne ut at det er morsommere å tilby andre ting - og jeg kan bli sittende leeeenge å se på henne som "går rundt seg selv" foran meg mens hun tilbyr alt hun kan. Jeg tror ikke jeg har vært slækk og belønnet henne for å slå over på andre atferder når vi trener noe, men alikevel skjer det innimellom. Trener jeg for lenge kanskje, blir det for kjedelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva folk gjør når hunden begynner å få ganske mange atferder innabords og er flink til å tilby dem når det trengs, men man vil ha mer "system" i treningen.

Jeg og My kan trene på å løfte labben, men plutselig kan hun slå over og finne ut at det er morsommere å tilby andre ting - og jeg kan bli sittende leeeenge å se på henne som "går rundt seg selv" foran meg mens hun tilbyr alt hun kan. Jeg tror ikke jeg har vært slækk og belønnet henne for å slå over på andre atferder når vi trener noe, men alikevel skjer det innimellom. Trener jeg for lenge kanskje, blir det for kjedelig?

Tror det kan ha med å være repetisjonsklok å gjøre. Jeg har plagdes med det samme med Arn. Han kan ha blitt forsterket for samme atferd i en økt seks-syv ganger, men går så over til å tilby noe annet. Jeg ble rådet til å f.eks ta ham ut av bilen, klikke og belønne for en atferd (f.eks sitt) fire-fem ganger. Gå noen meter bort og ta med hunden til neste "post". Klikke og belønne for en ny atferd (f.eks ligg) og til slutt gå til en tredje "post" og klikke for en av hans favorittatferder (f.eks sitte bamse). Tilbyr han feil atferd på en av stasjonene er det bare å vente ham ut til han tilbyr rett atferd. Etter tredje stasjon puttes han i bilen for en pause. Når han da taes ut igjen gjentar jeg disse stasjonene. Tilbyr han "feil" atferd her, snur jeg ryggen til eller på annen måte signaliserer at dette ikke var atferden jeg ville ha nå. Jeg har ikke gjort dette sååå mye, så her ikke helt stødig på fremgangsmåten, men ala noe slikt, altså.

Hva legger du i system i treningen, forresten? Jeg har som regel at når jeg stiller meg opp i "treningsposisjon" vil jeg at han skal tilby utgangsstilling først. Neste atferd vil jeg gjerne skal være stå. Som tredje og fjerde atferd i "foranmappen" har jeg sitt eller ligg, ikke i bestemt rekkefølge. Det er det jeg legger i "system i treningen", men også det å være repetisjonsklok. Tilby det du har fått klikk for nå nettopp, ikke det du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vet dette er en "gammel" tråd, men håper det er greit at jeg skriver alikvel.

Jeg har i alle år trent med Postiv Straff, og har med den nye Aussien min "konvertert" til PF. Hverdagslydigheten går veldig bra, men jeg føler jeg blir veldig passiv når det gjelder trening til konkurranse (selv om det er laaaangt fram)

Så første spørsmål er:

Hvordan klikkertrene inn på plass kommando fra a-å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vet dette er en "gammel" tråd, men håper det er greit at jeg skriver alikvel.

Jeg har i alle år trent med Postiv Straff, og har med den nye Aussien min "konvertert" til PF. Hverdagslydigheten går veldig bra, men jeg føler jeg blir veldig passiv når det gjelder trening til konkurranse (selv om det er laaaangt fram)

Så første spørsmål er:

Hvordan klikkertrene inn på plass kommando fra a-å?

To dager er vel ikke akkurat gammelt. :blink:

Ville trent inn "på plass" ved baklengskjeding. Altså starte med å klikke når hunden mer eller mindre tilfeldig sitter på plass med kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det å fange adferd da (er ny i "gamet", så jeg vil bare lære)? :blink:

Sikkert. Jeg er særdeles selvlært, så jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise. Men altså, hvis du "fanger atferden" og derfra former den på stadig lengre avstand, da. Nå vil jeg også nevne at min godkjente "på plass" ikke er millimeter korrekt. Vi konkurrerer ikke og dermed kan rompa svinge fem cm hit eller dit, uten at jeg bryr meg.

EDIT: Man kan jo også klikke for en nesten bra "på plass" og så skjerpe kravene før klikket kommer. Da shaper man, kanskje ja.

EDIT 2: Jeg har ikke noe imot litt sure kommentarer med en dæsj av spydighet og arroganse fra de som kan mer. Lærer av det også, må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vet dette er en "gammel" tråd, men håper det er greit at jeg skriver alikvel.

Jeg har i alle år trent med Postiv Straff, og har med den nye Aussien min "konvertert" til PF. Hverdagslydigheten går veldig bra, men jeg føler jeg blir veldig passiv når det gjelder trening til konkurranse (selv om det er laaaangt fram)

Så første spørsmål er:

Hvordan klikkertrene inn på plass kommando fra a-å?

Jeg gjorde det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål:

Jeg trener inn et triks der jeg sitter med et kne i bakken og lager en "tunnel" med det andre beinet, og så skal hunden først hoppe over beinet og så løpe under.

Spørsmålet mitt er - går det an å klikke flere ganger før hunden får godbiten? Altså, sånn at jeg f.eks. klikker en gang når den hopper over og en gang når den løper under, og så får hunden godbiten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål:

Jeg trener inn et triks der jeg sitter med et kne i bakken og lager en "tunnel" med det andre beinet, og så skal hunden først hoppe over beinet og så løpe under.

Spørsmålet mitt er - går det an å klikke flere ganger før hunden får godbiten? Altså, sånn at jeg f.eks. klikker en gang når den hopper over og en gang når den løper under, og så får hunden godbiten?

Da forsvinner betingingen av klikkeren og betydningen av klikket minsker siden det ikke alltid betyr belønning. Det er noen som gjør det slik, men jeg ville ikke anbefalt det. Da blir klikkeren mer som et "keep on going" signal for hunden, noe jeg 1) sjeldent har bruk for og 2) heller bruker ordsignal for.

Jeg ville trent disse to hver for seg. Gjør hunden sikker på å hoppe over og å løpe under og så baklengskjede øvelsen. Klikk og belønn først for at hunden løper under beinet og gjenta det en del ganger. Deretter venter du til hunden hopper over OG løper under, og klikker fortsatt bare når hunden løper under. Hunden må gjøre hele øvelsen for å få sin belønning på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forsvinner betingingen av klikkeren og betydningen av klikket minsker siden det ikke alltid betyr belønning. Det er noen som gjør det slik, men jeg ville ikke anbefalt det. Da blir klikkeren mer som et "keep on going" signal for hunden, noe jeg 1) sjeldent har bruk for og 2) heller bruker ordsignal for.

Jeg ville trent disse to hver for seg. Gjør hunden sikker på å hoppe over og å løpe under og så baklengskjede øvelsen. Klikk og belønn først for at hunden løper under beinet og gjenta det en del ganger. Deretter venter du til hunden hopper over OG løper under, og klikker fortsatt bare når hunden løper under. Hunden må gjøre hele øvelsen for å få sin belønning på slutten.

Tusen takk for et godt svar :blink: Det var akkurat dette jeg var usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager er vel ikke akkurat gammelt. :blink:

Ville trent inn "på plass" ved baklengskjeding. Altså starte med å klikke når hunden mer eller mindre tilfeldig sitter på plass med kontakt.

Var tråden bare to dager gammel!? :shocked: Ups...drev først å søkte på spesifikke tråder og trodde det var der denne tråden kom opp, litt ny enda jeg se...flau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det på denne måten.

Jeg har lært inn utgangsstilling på begge min ved hjelp av den metoden, og det synes jeg har funket veldig bra(dog uten kasse med dachsen). Jeg synes forøvrig det er mye mer praktisk å bruke en lav kloss(à la Klickerklok). :blink: Da ble det litt enklere å fjerne kassen/klossen også, syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært inn utgangsstilling på begge min ved hjelp av den metoden, og det synes jeg har funket veldig bra(dog uten kasse med dachsen). Jeg synes forøvrig det er mye mer praktisk å bruke en lav kloss(à la Klickerklok). :yes: Da ble det litt enklere å fjerne kassen/klossen også, syntes jeg.

Samme her, jeg brukte "lydighetstrening i teori og praksis" som boks. Boka altså :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne tråden, men det er akkurat en slik jeg trenger.

Hva skjer hvis man ikke vet om hunden er klikkerklok, og fortsetter å betinge klikkeren?

Hvordan finner man ut om hunden er klikkerklok?

:D

Du merker at hunden vet hva klikk betyr når du klikker og den snur seg mot deg. Det betyr dermed ikke at den er klikkerklok, det blir den først når den har lært seg at det lønner seg å tilby atferder. Hvis du stiller deg opp eller har noe hunden vil ha og den begynner å tilby ulike atferder, er den på god vei til å være klikkerklok. Det hører også med til "gemet" at en klikkerklok hund også skal være signalklok, kjedeklok og repetisjonsklok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klikker jeg inn "hold"?

Jeg lurer på om klikkertrening kan være litt feil for bikkja og hold?

Forklaring:

Jeg tar en ting som er litt ukjent (altså ikke leke) men samtidig ikke noe som er *mitt*. Som oftest en tynn vedkubbe. Klikkeren i lomma og godbiter i den andre. Men bikkja vil ikke holde i det hele tatt! Jeg klikker men da spytter hun ut kubben og forventer godbit. For meg virker det som hun slett ikke tar koblingen med klikk og holding av pinnen. Hun bærer som det står etter på tur og holder gjerne pinner i sitt og ligg mens hun ser på meg ellers. Men i det godbiter kommer inn i bildet og jeg klikker - så spyttes det ut og interessen for å putte den inn i munnen igjen er helt borte. Hun vil ikke holde det i det hele tatt.

Hvordan skal jeg gå fram med klikkertrening her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klikker jeg inn "hold"?

Jeg lurer på om klikkertrening kan være litt feil for bikkja og hold?

Forklaring:

Jeg tar en ting som er litt ukjent (altså ikke leke) men samtidig ikke noe som er *mitt*. Som oftest en tynn vedkubbe. Klikkeren i lomma og godbiter i den andre. Men bikkja vil ikke holde i det hele tatt! Jeg klikker men da spytter hun ut kubben og forventer godbit. For meg virker det som hun slett ikke tar koblingen med klikk og holding av pinnen. Hun bærer som det står etter på tur og holder gjerne pinner i sitt og ligg mens hun ser på meg ellers. Men i det godbiter kommer inn i bildet og jeg klikker - så spyttes det ut og interessen for å putte den inn i munnen igjen er helt borte. Hun vil ikke holde det i det hele tatt.

Hvordan skal jeg gå fram med klikkertrening her?

Såklart spytter hun den ut når du klikker, klikket betyr jo "der gjorde du riktig kom å få godbiten din" og er jo på en måte en slags "avslutning" av den repetisjonen man tok der og da. Den neste man begynner på er jo en repetisjon av det forrige som regel.

Jeg lærte My å holde ting ved å lære henne å holde fast i ting som jeg holder i hendene, også klikket jeg når hun hadde godt tak. Etterhvert begynte jeg å gå sakte bakover slik at hun måtte anstrenge seg enda litt mer for å holde fast.. Så tror jeg at jeg gikk over til å slippe og ta et nytt tak, og variere veldig på når jeg belønnet. Slapp hun før jeg klikket eller sa "takk" (det er en slags klikkelyd for My) så prøvde jeg bare på nytt igjen. Nå slipper hun alt hun har i munnen på ordet "takk" og snur på femøringen når hun hører ordet, samt at hun holder apportbukken veldig bra og slipper den utrolig sjeldent. Men hun kan sjonglere litt med den i munnen når hun blir gira da, tror det er fordi jeg begynte på neste steg for tidlig - jeg skulle nok trent mer på det å holde et fast grep og få det skikkelig innprintet i hodet på henne før jeg gikk videre.. Er meningen at jeg skal ta det opp igjen, men har ikke kommet så langt enda :D'

EDIT: Ja, også har jeg brukt en del omvendt lokking kom jeg på.. Jeg har lært henne å sitte i utgangsstilling med gjenstander, foran meg og ligge med dem i munnen samt å gå rundt omkring med dem i munnen. Da har jeg av og til brukt omvendt lokking - f.eks at jeg tar frem ballen hennes når hun griper tak i apporten også kaster jeg den litt opp i lufta og styrer med den slik at hun ser det mens hun har apporten i munnen. Hvis hun har sluppet har jeg tatt ballen bak ryggen eller lagt den i lomma med en gang, også tar jeg den frem igjen og gir henne et klikk eller "takk" - som betyr "ta belønningen" for henne.

Jeg brukte også å få henne i sitt med apporten i munnen mens jeg strødde godbiter rundt henne, dinglet med kampleker foran øynene på henne, klødde på henne osv. og alt mulig for å utfordre henne til å slippe. De øker man såklart underveis, man må begynne forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altsååå, jeg forklarte det ikke godt nok kanskje :blush: Hun spytter den ut ca. med en gang jeg har klart å fått "napp" og at hun biter over den. Prøver å klikke for at hun holder den i ett sekund, men den bare *plfah* rett ut - omtrent før jeg har fått klikket. Forventningen om godbit overdøver hele holdet, om det "makes any sense"? Med en gang hun har holdt den en gang, fått klikk og spyttet ut vil hun ikke holde over den i det hele tatt. Munnen er lukka, uansett hvor interessant jeg gjør objektet. Kun godbit og flere minutters kontakt og tigging som kommer :D

Men du holdt altså i objektet, fikk henne til å holde munnen over (altså å "holde" den) - klikket og gav godbit? Og etterhvert fjernet du hånda di? For det har jeg ikke prøvd enda, jeg slipper og forventer hold :D Da har vi noe nytt vi kan prøve på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en artikel om klickerträning av apportering på min hemsida. Den har hjälpt många. Men jag vet inte om jag får länka till min hemsida över huvud taget, så den får ni hitta på egen hand :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klikker jeg inn "hold"?

Jeg lurer på om klikkertrening kan være litt feil for bikkja og hold?

Forklaring:

Jeg tar en ting som er litt ukjent (altså ikke leke) men samtidig ikke noe som er *mitt*. Som oftest en tynn vedkubbe. Klikkeren i lomma og godbiter i den andre. Men bikkja vil ikke holde i det hele tatt! Jeg klikker men da spytter hun ut kubben og forventer godbit. For meg virker det som hun slett ikke tar koblingen med klikk og holding av pinnen. Hun bærer som det står etter på tur og holder gjerne pinner i sitt og ligg mens hun ser på meg ellers. Men i det godbiter kommer inn i bildet og jeg klikker - så spyttes det ut og interessen for å putte den inn i munnen igjen er helt borte. Hun vil ikke holde det i det hele tatt.

Hvordan skal jeg gå fram med klikkertrening her?

Kanskje du kan begynne med holdtrening ute? Eller du kan begynne å trene med gjenstander hun viser mer interesse for enn vedkubber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...