Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om klikkertrening?


Poter

Recommended Posts

Ja altsååå, jeg forklarte det ikke godt nok kanskje :blush: Hun spytter den ut ca. med en gang jeg har klart å fått "napp" og at hun biter over den. Prøver å klikke for at hun holder den i ett sekund, men den bare *plfah* rett ut - omtrent før jeg har fått klikket. Forventningen om godbit overdøver hele holdet, om det "makes any sense"? Med en gang hun har holdt den en gang, fått klikk og spyttet ut vil hun ikke holde over den i det hele tatt. Munnen er lukka, uansett hvor interessant jeg gjør objektet. Kun godbit og flere minutters kontakt og tigging som kommer :D

Men du holdt altså i objektet, fikk henne til å holde munnen over (altså å "holde" den) - klikket og gav godbit? Og etterhvert fjernet du hånda di? For det har jeg ikke prøvd enda, jeg slipper og forventer hold :D Da har vi noe nytt vi kan prøve på!

Sjekk ut Fannys artikkel, den er bra.

Tilbyr hun i det hele tatt noen atferder når hun lukter det er godis i nærheten? For hvis hun ikke gjør det, vil jeg anbefale deg å lære henne noen flere grunnferdigheter før du fortsetter med apport. Apport er ikke den enkleste øvelsen, så det kan være greit at hunden er en god porsjon klikkerklok før du tar fatt på den -bare slik at hun blir vant til å jobbe for belønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Klikk SKAL ALTID bety at godbit er på vei. Så at hun spytter ut når du klikker er helt riktig av henne. Det er det hun gjør akkurat da du klikker som teller.

Er du et sekund for sen og hun har begynt å tenke på spytte ut når du klikker, kan du fort få en hund som tror at hun skal krølle tunga for å spytte ut i steden for å holde. Så å være rask nok med å klikke mens hun holder riktig, er veldig viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du merker at hunden vet hva klikk betyr når du klikker og den snur seg mot deg. Det betyr dermed ikke at den er klikkerklok, det blir den først når den har lært seg at det lønner seg å tilby atferder. Hvis du stiller deg opp eller har noe hunden vil ha og den begynner å tilby ulike atferder, er den på god vei til å være klikkerklok. Det hører også med til "gemet" at en klikkerklok hund også skal være signalklok, kjedeklok og repetisjonsklok.

Ååååååååååja! :D

Driver og betinger klikkeren, har gjort det inne i noen uker. Ca. 5 min hver dag. Prøver å klikke når hun ikke følger med, da ser hun på meg, men jeg vet liksom ikke om hun vet at hun får godbit :D Det ser nesten ut som hun "skvetter" og lurer på hva som skjedde ;) Og når hun er noen meter fra meg og jeg klikker fortsetter hun bare med det hun gjorde... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og betinger klikkeren, har gjort det inne i noen uker. Ca. 5 min hver dag. Prøver å klikke når hun ikke følger med, da ser hun på meg, men jeg vet liksom ikke om hun vet at hun får godbit :D Det ser nesten ut som hun "skvetter" og lurer på hva som skjedde ;) Og når hun er noen meter fra meg og jeg klikker fortsetter hun bare med det hun gjorde... :D

Jag lägger i princip ingen tid på att betinga klickern innan jag börjar använda den. Jag börjar bara träna med den direkt. Det funkar väldigt bra det med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd!

Jeg har ikke peiling på klikkertrening, så ikke le av meg hvis spørsmålene er veldig dumme, men jeg lurer på noen ting.

1.Går det an bruke klikkertrening av og til som økter for å trene inn div. greier?

Altså, om det går an ta klikkeren fram iblant og la hunden forstå at nå er det "klikkertid", eller må jeg gå med klikker på meg hele tiden?

2.Har prøvd noen ganger å ta frem en liten mengde godis og hun fatter på en måte at hun skal gjøre ting, men begynner fort å bjeffe og pipe, litt sånn halvveis ivrig, halvveis frustrert, kanskje. Gjør jeg henne nervøs? Gjør jeg det for "vanskelig", bør jeg klikke for mer småting?

3.Hvis jeg vil trene inn noe, og hun gjør det samtidig som hun bjeffer når hun blir veldig ivrig, kan jeg risikere å forsterke bjeffet?

4.Hvis jeg vil trene inn noe, og hun gjør noe annet som også igrunn er ganske ålreit, skal jeg klikke allikevel? (Hvis jeg f.eks vil trene inn dekk og hun går på plass) Bør jeg egentlig bare klikke for alt med tanke på at hun er valp?

Prøver å gjøre det mest for lek og moro, men vil jo helst unngå å gjøre noe fryktelig feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spørsmål er dumme!

1.Går det an bruke klikkertrening av og til som økter for å trene inn div. greier?

Altså, om det går an ta klikkeren fram iblant og la hunden forstå at nå er det "klikkertid", eller må jeg gå med klikker på meg hele tiden?

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om, men lurer du på om du kan klikkertrene noen atferder og trene "tradisjonelt"/lokke på andre atferder? Mitt svar på det er nei. Du kan selvsagt, men det blir bare tungvindt. Vanskelig å få en klikkerklok hund, dvs en hund som tilbyr atferder for belønning, om den noen ganger blir lokket/lurt og andre ganger må tilby atferder. Du trenger ikke gå med klikkeren på deg hele tiden. Du kan lære inn et annet signal, f.eks "bra" som du betinger/lærer inn på samme måte som klikket.

2.Har prøvd noen ganger å ta frem en liten mengde godis og hun fatter på en måte at hun skal gjøre ting, men begynner fort å bjeffe og pipe, litt sånn halvveis ivrig, halvveis frustrert, kanskje. Gjør jeg henne nervøs? Gjør jeg det for "vanskelig", bør jeg klikke for mer småting?

Hun blir nok mest bare ivrig og litt stresset. Det kan være du gjør det for vanskelig. Prøv tenke igjennom det du skal lære henne og del det opp i små biter/trinn, da blir det enklere å belønne oftere.

3.Hvis jeg vil trene inn noe, og hun gjør det samtidig som hun bjeffer når hun blir veldig ivrig, kan jeg risikere å forsterke bjeffet?

Jepp.

4.Hvis jeg vil trene inn noe, og hun gjør noe annet som også igrunn er ganske ålreit, skal jeg klikke allikevel? (Hvis jeg f.eks vil trene inn dekk og hun går på plass) Bør jeg egentlig bare klikke for alt med tanke på at hun er valp?

Nei, bare klikk for det du tenker å trene på der og da. Da får du en hund som blir repetisjonsklok og det er veldig bra å ha.

PS. Man gjør sjelden noe fryktelig feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for fint svar!

Ang. det med bjeffing er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre, siden hun bjeffer så mye. Bare være tålmodig og vente? Hun er jo ofte flink til å tilby atferder jeg er ute etter samtidig som hun lager lyd, men bør jeg allikevel la være å belønne til hun slutter å bjeffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for fint svar!

Ang. det med bjeffing er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre, siden hun bjeffer så mye. Bare være tålmodig og vente? Hun er jo ofte flink til å tilby atferder jeg er ute etter samtidig som hun lager lyd, men bør jeg allikevel la være å belønne til hun slutter å bjeffe?

Det der med bjeffing synes jeg er så vanskelig. Jeg plagdes noe sinnsykt med lyd på min første aussie og ble aldri helt kvitt det. Å være tålmodig og vente fungerer sjeldent, man må gjerne gå kraftigere til verks enn som så. Bjeffing og lyd generelt er VELDIG selvforsterkende. En kombinasjon av god planlegging, passe forsterkningsfrekvens, ballanse mellom omvendt lokking/rolig belønning og heftig lek + avbryt ved lyd, er det jeg har funnet ut virker ganske bra. Samt å lufte hunden godt før trening slik at den får ut overskuddsenergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååååååja! :)

Driver og betinger klikkeren, har gjort det inne i noen uker. Ca. 5 min hver dag. Prøver å klikke når hun ikke følger med, da ser hun på meg, men jeg vet liksom ikke om hun vet at hun får godbit :) Det ser nesten ut som hun "skvetter" og lurer på hva som skjedde :D Og når hun er noen meter fra meg og jeg klikker fortsetter hun bare med det hun gjorde... :)

Hva driver du med, egentlig? Det tar to sekunder å betinge klikkeren, så vidt meg bekjent. Hunden tar kontakt, jeg gir godbit og klikker (nesten i samme øyeblikk). Neste gang: Hunden tar kontakt, jeg klikker og gir godbit (nå snudd, men fremdeles nesten i samme øyeblikk). Klikkeren er betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kombinasjon av god planlegging, passe forsterkningsfrekvens, ballanse mellom omvendt lokking/rolig belønning og heftig lek + avbryt ved lyd, er det jeg har funnet ut virker ganske bra.

:)

Hadde jeg bare visst hva som var passe forsterkningsfrekvens og passe balanse mellom omvendt lokking (??) og rolig belønning (?) :)

Med heftig lek + avbryt ved lyd, mener du å gire henne opp også stoppe når hun bjeffer?

Kan jo prøve det, men virker vanskelig når det er så mye. Så vet jeg heller ikke hvor mye jeg kan kreve av henne som valp. Kanskje jeg heller skal lage en egen bjeffetråd, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd!

Jeg har ikke peiling på klikkertrening, så ikke le av meg hvis spørsmålene er veldig dumme, men jeg lurer på noen ting.

1.Går det an bruke klikkertrening av og til som økter for å trene inn div. greier?

Altså, om det går an ta klikkeren fram iblant og la hunden forstå at nå er det "klikkertid", eller må jeg gå med klikker på meg hele tiden?

Selvsagt går det an! :) Jeg har gjort det med største suksess (i MINE øyne, vel og merke :) ) . Man bestemmer selv hvordan ting fungerer, du ser fort når hunden reagerer på klikk. Hundetrening skal jo være det DU ønsker det å være, ikke hva andre ønsker det å være. Om 100% klikkertrening passer for deg, flott! Om 85% passer, da er det det som er korrekt. Osv... Jeg hadde sett på det som et forferdelig mas og slit om jeg måtte brukt klikker til ALT, og ikke til det jeg ville selv. :) Det hadde nesten blitt som noe obligatorisk på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva driver du med, egentlig? Det tar to sekunder å betinge klikkeren, så vidt meg bekjent. Hunden tar kontakt, jeg gir godbit og klikker (nesten i samme øyeblikk). Neste gang: Hunden tar kontakt, jeg klikker og gir godbit (nå snudd, men fremdeles nesten i samme øyeblikk). Klikkeren er betinget.

Heh... Trodde ikke man skulle begynne treningen før hunden reagerte på klikket, og det gjorde ikke Embla noe særlig :whistle: Men har begynt å trene nå da, på utgangsstilling :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh... Trodde ikke man skulle begynne treningen før hunden reagerte på klikket, og det gjorde ikke Embla noe særlig :ahappy: Men har begynt å trene nå da, på utgangsstilling :ahappy:

Nei, klikket skal være et signal om at hunden har gjort noe riktig og nå kommer godbiten. Det er igrunnen hele poenget, sånn i denne sammenheng. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg og min forklaring :closedeyes:

Trodde ikke at man skulle starte treningen før hunden så på meg og skjønte at nå kommer godbiten, når jeg klikket. Det er derfor jeg har betinget så mye, fordi hun ikke skjønte hva klikket betydde :ahappy: Men nå vet jeg jo at man bare skal trene, også skjønnner de det etter en stund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd!

Jeg har ikke peiling på klikkertrening, så ikke le av meg hvis spørsmålene er veldig dumme, men jeg lurer på noen ting.

Da har vi kommet til riktig tråd da :whistle:

1.Går det an bruke klikkertrening av og til som økter for å trene inn div. greier?

Altså, om det går an ta klikkeren fram iblant og la hunden forstå at nå er det "klikkertid", eller må jeg gå med klikker på meg hele tiden?

Ja hvorfor ikke? Man kan fint ha en hund som er trenet positivt uten å kun bruke klikkeren (om det er det man vil) Men av erfaring blir klikkeren mer og mer morsom å bruke. Det er opp til hver enkelt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har ett spørsmål:

Hvis man f. eks. shaper, og hunden gjør de ønskede adferdene så tett at man ikke når å belønne for hver av dem, skal man klikke for hver ting den gjør rett og belønne så fort man kan?

:icon_confused::blink:

Prøv å fokuser på en adferd om gangen :wub: Da er det enklere for hunden å skjønne hva den får belønning for og du slipper den problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg og min forklaring :closedeyes:

Trodde ikke at man skulle starte treningen før hunden så på meg og skjønte at nå kommer godbiten, når jeg klikket. Det er derfor jeg har betinget så mye, fordi hun ikke skjønte hva klikket betydde :icon_redface: Men nå vet jeg jo at man bare skal trene, også skjønnner de det etter en stund :)

vet ikke om noen andre har svart på dette , men man skal "lade " klikkeren med å klikke, gi godbit, klikke gi gobit...mange ganger til hunden skjønner at klikk betyr gobit:)

anbefaler å google på klikkertrening...kommer opp masse filmsnutter hvor man ser hvordan andre gjør det. litt lettere å se enn å lese :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om noen andre har svart på dette , men man skal "lade " klikkeren med å klikke, gi godbit, klikke gi gobit...mange ganger til hunden skjønner at klikk betyr gobit:)

anbefaler å google på klikkertrening...kommer opp masse filmsnutter hvor man ser hvordan andre gjør det. litt lettere å se enn å lese :rolleyes:

Nei det skal man vel ikke. Det gjorde jeg med min første hund, men med nummer to så begynte vi bare å trene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skal man vel ikke. Det gjorde jeg med min første hund, men med nummer to så begynte vi bare å trene

Hæ? Forventet du bare at hunden din visste hva klikk betyr da, eller? Eller klikket du den inn samtidig som du trente? Jeg syns hvertfall det er veldig greit å "klikke inn" hunden før jeg bevisst bruker klikkeren i trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å fokuser på en adferd om gangen :icon_redface: Da er det enklere for hunden å skjønne hva den får belønning for og du slipper den problemstillingen.

Men liksom... :closedeyes:

Her er et dårlig eksempel:

Hvis jeg skal ha hunden til å gå rett frem. Og hunden går to steg framover veldig fort. Skal jeg da klikke for når hun beveger beina begge gangene, og så gi belønning? Eller..?

Når jeg ikke når å belønne for hver adferd jeg burde klikke for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...