Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om klikkertrening?


Poter

Recommended Posts

Ok takk for svar :whistle:

Jeg har allerde trent inn bli ved at jeg har ventet med å klikke og gått lenger å lenger bakover før jeg klikker.

Kan jeg bruke omvendt lokking for å forbedre øvelsen, og bør jeg da begynne helt på nytt - eller hvordan gjør man det på lengre avstand ? Kaster man godbiten bort til hunden, og da er øvelsen slutt så det gjør ikke noe om hunden går ut av posisjon for å hente godbiten ?

Syns ikke du trenger å begynne helt på nytt i det hele tatt. Mange ser på omvendt lokking som en slags kvalitetssikring av en atferd. Kan hunden ligge i ro i 1 minutt mens man går rundt og sparker på en fotball, så vil den antageligvis ligge i ro hvis det går et menneske forbi også. Den omvendte lokkingen blir nesten som en forstyrrelse også, hvis den blir brukt riktig.

Hvis du står på avstand og vil bruke omvendt lokking, kan det kanskje være bedre å bruke leker som belønning - de kan jo kastes alle veier og ganske langt. Små godbiter flyr ikke SÅ langt igjennom luften har jeg merket. Eller du kan bruke fri-signal, som du løser ut hunden fra atferden med på en måte.

F.eks om jeg skal trene ligg og bli med My bruker jeg ofte to baller med sprett i. Hun vet godt at jeg har ballene siden hun ser dem i hendene mine, eller så sparker jeg rundt på dem med beina. Hvis hun skifter stilling tråkker jeg på ballene eller tar dem bak ryggen. Når hun er flink sier jeg enten "fri" og lar henne komme bort til meg for å få belønning, eller sier fri og kaster belønning til henne.

Jeg trener også på at hun skal holde posisjonen med godbiter på avstand, da sier jeg ikke "fri" men går heller helt bort til henne for å belønne. Bryter hun posisjonen en eller annen gang mens jeg står i ro eller går imot/ifra henne, så er det samme greia som før - belønningen forsvinner en liten stund og hun må prøve på nytt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Ok takk for svar :banana:

Jeg har allerde trent inn bli ved at jeg har ventet med å klikke og gått lenger å lenger bakover før jeg klikker.

Kan jeg bruke omvendt lokking for å forbedre øvelsen, og bør jeg da begynne helt på nytt - eller hvordan gjør man det på lengre avstand ? Kaster man godbiten bort til hunden, og da er øvelsen slutt så det gjør ikke noe om hunden går ut av posisjon for å hente godbiten ?

Du går helt enkelt bort til hunden og gir den en godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er helt fersk når det gjelder klikkertrening, og har lest/leser boka klikkertrening for din hund. Har begynt og prøve og trene Diego (6 mnd) ved hjelp av klikker, men han tilbyr ikke andre adferder enn å sitte eller stå. Hva skal jeg gjøre for å få han til å tilby flere adferder? Det er helt sikkert jeg som gjør noe feil, men vet ikke helt hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk når det gjelder klikkertrening, og har lest/leser boka klikkertrening for din hund. Har begynt og prøve og trene Diego (6 mnd) ved hjelp av klikker, men han tilbyr ikke andre adferder enn å sitte eller stå. Hva skal jeg gjøre for å få han til å tilby flere adferder? Det er helt sikkert jeg som gjør noe feil, men vet ikke helt hva.

Så bra at du har startet å trene med klikker, det er en veldig morsom metode! :thumbsup: Etterhvert vil hunden bli mer og mer klikkerklok (at den tilbyr flere adferder), det kommer etterhvert som du trener. Du kan shape litt, og lære han å berøre targeter. "101 ting å gjøre med..." leken er også fin, da lærer man hunden å holde på med en ting, f. eks. en pappeske, og klikker og belønner når den berører den. Etterhvert ser man hva hunden begynner å gjøre, og stiller høyere og høyere kriterier :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk når det gjelder klikkertrening, og har lest/leser boka klikkertrening for din hund. Har begynt og prøve og trene Diego (6 mnd) ved hjelp av klikker, men han tilbyr ikke andre adferder enn å sitte eller stå. Hva skal jeg gjøre for å få han til å tilby flere adferder? Det er helt sikkert jeg som gjør noe feil, men vet ikke helt hva.

Hunden din tilbyr masse atferder den uten at noen av dere tenker over det. Tenk på alt en 6 måneder gammel hund gjør i løpet av en dag? Ha klikkeren i hånden og lat som ingenting, klikk løs på ting du ønsker å forsterke. I det han løfter labben mot fotballen, eller akkurat når han skakker på hodet og ser på deg. Stivner han etter første klikk, later du som ingenting til han gjør noe som kan bli til en øvelse igjen. Som i *plystre, dette er ikke treningstid, matmor sitter og ser på tv* Når han er kommet inn i en slik tankegang kommer han etterhvert til å tilby deg ting aktivt. Du bare hjelper ham på vei ved å vise at kun ved å bevege kroppen kan han få et klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Klikkerfolk: Har dere med klikker og bruker den på fellestrening?

Går det greit, eller reagerer andre hunder på din klikker/din hund på andres klikkere?

Bruker sjeldent klikker, men når jeg gjør det er det aldri noe problem på fellestrening. Jeg trener gjerne mine egne hunder i samme rom også, èn og èn såklart, uten at hunden som har pause bryr seg om klikkeren. Hunder lærer utrolig fort når klikket har betydning og når det ikke har det. Mine egne hunder reagerer kun på klikk som kommer fra meg, og når jeg har dem i treningsmodus, har kontakt med dem osv (selv om det bare skal to repetisjoner til før hundene lærer at klikk=belønning også fra andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerfolk: Har dere med klikker og bruker den på fellestrening?

Går det greit, eller reagerer andre hunder på din klikker/din hund på andres klikkere?

Jeg bruker nesten alltid klikker på fellestreningene, og det er ikke noe probem. Nå må det legges til at det ikke er andre enn meg som klikkertrener på disse treningene (som jeg vet om). Men jeg har også brukt klikker på kurs, og der er man flere på samme sted uten at det byr på problemer. Som labbis sier så lærer de seg fort forskjell på mitt og ditt klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerfolk: Har dere med klikker og bruker den på fellestrening?

Går det greit, eller reagerer andre hunder på din klikker/din hund på andres klikkere?

Har som oftes med og det går helt fint. Min(e) reagerer ikke på andres klikkere, kun kanskje helt i starten som valper før de er blitt vant til leken. Andre hunder reagerer sjelden på klikkeren, husker ingen som har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...