Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpis- Lion Dream Dahlia

tulip

Recommended Posts

afde3f50159c96722bda02df03c46094.JPG

Hei. Jeg heter Valpis. Jeg er en blue merle Grand Danois og ble født 2 mai 2008 i Sverige.

f016b9d539aea62c141e7075bb40dcd4.jpg

I kullet var vi 6 jenter og 6 gutter. Da jeg var nesten 4 uker gammel ble det bestemt at jeg skulle flytte helt til Norge. (jeg er klokken tre rundt matfatet)

1e41c1851077d13c139b11df2d008a57.JPG

Damen som hentet meg var snill og søt, men jeg var litt skeptisk alikavel.

af4f2d0da0b53d4a285294dc581d2abe.JPG

Jeg fikk et eget rom i bilen, bur heter det visst. Nytt halsbånd fikk jeg av tante, jeg synes det var kjempefint.

b511d9387923331a3adbe165b368e9b5.JPG

Her er jeg på den nye plena mi og snuser. Lukter mye rart, men damen min passer på.

f0533a13f602d99c08f9dd0a67f03963.JPG

Damen passer på mens jeg blir vant til min nye hundevenn. Han er veldig snill, men det er så mye nytt å bli kjent med.

94f50244284a76490a8f7163f129b8fe.JPG

Det var en sånn rar hvit ting i hagen også. Tro om den bor her?

7a2e8231c1f1c24cb029f49d28c043f4.JPG

Tror jeg rømmer inn, jeg.

50e8e55fd0713d4e59c8c9b7fd1b6ad2.JPG

Sove litt, sliten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Nydelig vofse

Men møtte noen under wwshow, som sa at du kunne stille hunder med denne fargen. Jeg har hørt at denne fargen er uønsket hos GD...

Blue merle kan stilles, men vil kun få kritikken og KIP pga fargen. På rasespesialen er det egen klasse for feilfargede, men det er jo helt uoffisielt. Det er ellers lov å avle på de, og avkom vil registreres så lenge begge foreldrene er registrert. Fargen er uønsket, og veldig mange blir "tatt bort" ved fødsel, men du vil finne merle i endel sorte kull og så og si alle harlekinkull. Harlekin+merle parringer gir visst de beste harlekinfargene, men avkom av de igjen har veldig stor sjans for å bli merle, så det gjøres uhyre sjeldent.

Edit: Takker og bukker for pene ord, jeg har den vakreste valpis i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt.. Fin farge.. Hva heter fargen? Er det merle eller harlekein, eller harlekein merle, eller?? :ahappy:

(Blue) merle. I USA har de flere "navn" etter hvor mye hvitt de har, hvor store flekkene er og hvor mye brune hår de har i den grå pelsen osv. Jåleri, men det er fordi enkelte avler på feilfargene fordi de er "extra special". Det er "merlefarge" på de gule også, men det kommer ikke naturlig, det er da avlet på muterte gener og de hundene har oftest skjelett- eller hudplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeelt nydelig "liten" voffse. Jeg vil ha grand danoiiiiis!

Visste faktisk ikke at denne fargen fantes på rasen jeg, men den er jo kjempestilig!

Ikke har jeg sett black&tan (?) amstaff heller, flott han og. Fine hunder du har :ahappy:

Skal Valpis fortsette å hete Valpis, eller blir det Voksnis når hun blir stor? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte de var sammen. Lo godt da ene hunden stod på hodet i stolen... :P

Han gjør mye rart når han er i rette humøret :)

Heeelt nydelig "liten" voffse. Jeg vil ha grand danoiiiiis!

Visste faktisk ikke at denne fargen fantes på rasen jeg, men den er jo kjempestilig!

Ikke har jeg sett black&tan (?) amstaff heller, flott han og. Fine hunder du har :P

Skal Valpis fortsette å hete Valpis, eller blir det Voksnis når hun blir stor? ;)

Valpis heter valpis, hun! Eller etter retten Lille Valpen, men gidder ikke skrive to ord..

Som sagt, de fleste valpene født med denne fargen blir "tatt bort" Det er uhyre få norskfødde i Norge, men endel fra Sverige da mange har sluttet å "ta bort" bare pga farge. I Danmark "tar man bort" alle over 6/8 i kullet.... Faktisk krav for at kull skal bli anbefalt av raseklubben.. :)

BT på amstaff er ikke ønskelig, men mener at han hadde en søster og bror i kullet som også var BT. Han er reg som BT/tri, siden han har endel hvitt på brystet. Var mye mer når han var valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre, at man begynner å la de med denne fargen få leve. Synes det er forferdelig å avlive en hund fordi den er født med feil farge, det skjer på dalmatineren og... helt forferdelig.

Artig det bildet der Valpis har hodet inn i munnen på ham omtrent, han ser skikkelig god ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Høsten kom, og da var jeg stor nok til å ta noen turer i skog og mark:

05c6827f645fb1f302224673f042a56b.JPG

919986006c86f10126ea0fd8913a25b6.JPG

72a84084a2d691ab0ef69c00e4045ca8.JPG

30c7a42971fec8b80164ee12e4da686e.JPG

Det er godt å ta en sittepause innimellom slaga..

bbfae9c453bc022a96cbd3bd81762781.JPG

df623415ca2587901c9b32f51fc72760.JPG

Så kom det jammen noe som heter snø, og det var litt skummelt i begynnelsen :)

db2668756ee366b67a072b9c30bf8365.JPG

Jeg er så flink å gå tur at jeg får leie litt på Gubben innimellom.

0aac6eeb7780f398d55da8e12aa33e8a.JPG

Det er godt med en trygg hule når det snør som verst.

07ec0bdf92c685d1773a0afcba380832.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...