Gå til innhold
Hundesonen.no

Lykkelig nyttårsaften


Poter

Recommended Posts

Jeg må bare dele min glede med dere om at det har gått så bra på nyttårsaften her i huset :brr: Arn på 3 har sitt første nyttår i byen og har ikke hørt raketter på nært hold. Ia på 14 uker har naturligvis aldri hørt raketter før. Selv har jeg hatt en skuddberørt hund som var redd nyttårsaften og en skuddredd hund som var veldig redd på nyttårsaften, så dere kan trygt si at jeg selv var spent i dag og noget skuddredd på mine hunders vegne!

Hundene har vært godt luftet, trimmet og trent de siste dagene slik at de ikke skulle ha ekstra med overskuddsenergi til dagen. Ellers har vi ikke tatt noen særlige spesielle hensyn, annet enn at vi alle fire (fem med katten) har holdt oss innendørs nå på kvelden. Luftet Arn tidligere i dag mens det ble skutt opp noen raketter ganske nært. Han brydde seg ikke noe særlig. Lille valpen har bare sett på rakettene et par ganger og deretter ikke brydd seg noe om dem.

Nå nærmere tolv fikk Arn mat inne på badet, der er det mest lydtett og ingen vinduer. Ia tygde på et griseøre, men kom snart bort til oss og ble sittende på armen min å se på rakettene. Alt var bare som det skulle være i følge henne :brr: Når Arn var ferdig å spise, kom han ut i stuen, tittet litt ut av vinduet og la seg deretter ned for å rulle på restene av Ias griseøre :D Han er nettopp blitt luftet i kruttrøyk og fortsatt smelling og brydde seg ikke.

Puuuh! Det gjør godt for et litt engstelig hundeeierhjerte erfaringer som dette! Tenk at det KAN gå bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått supert her også! Var ikke store smellingen da skal det sies.. vi bor innenfor bomringen i Bergen og her er det forbudt med raketter (med visse unntak som jeg ikke husker), i tillegg har kommunen droppet offentlig oppskyting her i sentrum (yay for det) så voldsomt mye var det ikke.. Helt ok liksom. Vofsen kikket ut vinduet et par ganger men ellers lå hun på gulvet og koset seg med godbitballen sin og kunne vel ikke brydd seg mindre..

Det var som forventet, er hennes 2. nyttårsaften og i fjor var hun omtrent likedan bare litt mer nysgjerrig da det var mer bråk der vi var i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk supert her, som vanelig :brr: Gulla skulle først være inne, men hun ville ut, og når vi kom ut skulle hun tisse :brr:

Frodo, en fil spaniel, var også her, hans første nyttårsaften. Gikk skikkelig bra, var ute han og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

De to frøknene her kunne ikke ha brydd seg mindre om smellene som kom her. Mens Odin hadde litt problemer (han er skuddberørt også). Han ble kommandert til å legge seg, fikk en godbit og deretter var han helt rolig *puh*

I fjor stresset han så mye at tunga hans var mørk lilla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her reagerte Raisa med å spisse ører to ganger men eller så var det ikke noe å bry seg om noe jeg viste hun er jo tre år Maja som er vaplen til sønn min hadde jeg ute da hun hørte sin første rakett og hun skvatt men løste seg veldig fint ut av det etterpå så spisset hu ører en gang og så mot himmelen to ganger i kveld så det er jeg fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya reagerte faktisk mer enn jeg hadde ventet, gikk og hentet henne rett før tolv(jeg spiste kalkun og sånn oppe hos sjefene), og da kom hun ut i døra helt som vanlig, så rakettene, og snudde igjen(noe hun aldri gjør ellers).

Henta båndet hennes, noe kyllingrester, en dra-leke, og dro med meg bikkja ut under en del protester, så gikk vi ut på tunet. På pensjonatet var det helt stille, utrolig nok(mange småredde hunder her nå).

Hun reagerte litt, men så kom sjefene, og det var litt morsomt, men kylling ville hun ikke ha(så en del berørt var hun nok).

Vi jobbet litt lydighet, hun satt pent og dekket pent, og ga labb, men rulle rundt ville hun ikke. Ikke leke heller. Vi jobbet enda mer, og plutselig så hjalp det. Hun rullet rundt, og jeg var kjempehappy og roste masse hver gang hun gjorde det jeg ba om og ikke reagerte på rakettene. Deretter ba jeg henne om å sitte og bli, gikk en runde, og så lekte vi, og plutselig var kyllingen kjempepopulær, leka var kjempegøy, jeg var morsom(for en gangs skyld), og rakettene var ikke så skumle lenger. :brr: Så vi er kjempehappy med nyttårsaftenens forløp, men jeg er veldig glad at jeg ble hjemme(ikke dro på fest, altså, bare opp i etasjen over for å spise middag).

Nå er det helt stille her ute, så nå har hun akkurat vært ute og luftet seg selv. :brr: Men pusene får holde seg inne i natt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hade håpet turbo skulle være likkere i år en i fjor, han var jo are 7-8 månder i fjor så jeg tenkte det hade noe med spøkelse alderen å gjøre. Men nei denne nyttår aften ble min siste i nærheten av rakketer. Neste år skal jeg reise på hytta å håpe det ikke sendes opp raketer der. Turbo skalv, pæste, og var skenerelt uvell fra ca 19 til 1 så jeg har ont av han. :brr: Håper rakketer blir forbutt. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fyrte av en smellert ti meter bak oss da vi var ute og luftet, og jeg ble mer skremt enn bikkja. :brr:

Haha, samma her. Diesel satte seg ned å bæsja han, mens jeg stod å skalv i frykt for å bli truffet av en teit rakett :brr:

Mange flinke hunder i denne tråden :D *kose på de som ble redde*.

Diesel tok det helt med ro han. Stod med labbene på rekkverket og så på rakettene som smalt for fult utenfor. Han skvatt til en gang eller to da, men det var ikke noe å bry seg om -siden han så at jeg tok det helt kuli(den ene gangen reagerte han på smellene fordi jeg skvatt). Han var egentlig mest opptatt av å spise fleskpølse og kattemat strødd utover verandaen. Ser for meg at det er en som kommer til å slippe stygge fiser i natt..huff... :D

Nå er denne bråkete dagen og det er et helt år til neste.

Godt nyttår hundefolk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at hundene klarte seg bra! Og veldig synd på de hundene som ikke takler nyttårsaften. :brr:

Her gikk det også veldig fint. Hadde ikke trodd noe annet i grunn. Til og med lille husky valpen til venninnen min leet ikke et øre. Selv om vi gikk ut på terassen kl 24 og så på rakettene. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det også veldig bra til tross for stooore karnappvinduer med god utsikt og masse pang. Hadde en plan B om å dukke ned i kjelleren med dyret om det ble for tøft for han, men det var ikke nødvendig. Loke var litt stressa akkurat når det sto på som værst, men ikke verre enn at vi kunne tigge til oss indrefilet liksom... :rolleyes: Tok faktisk sjansen på å gå i fra han rett etter tolv i år. Lot en god vennine som han har kjent like lenge som han har kjent meg passe på han en 20 min tid og det gikk strålende. Faktisk tror jeg at jeg var den eneste av oss fire som feiret sammen som i det hele tatt la merke til at Loke reagerte rundt tolv. Virket som de trodde han bare hoppet opp i sofan for å tigge kos som vanlig hehe.

Edit: må fortelle! Min kjære var ute å gikk en laang tur med Loke ved 16-17 tiden, imens jeg lå å prøvde å blir frisk til feiringen og da begynte det allerede å smelle endel ute. Det varte vel i en halvtime før de kom inn. Jeg var nesten sikker på at det kom til å komme inn en hyperstressa belger, og var irritert for at typen ikke tok han inn med en gang det begynte å smelle så mye, men Loke hilste som vanlig og tasset bort til matskålen og spiste. I følge typen hadde flere av de smellt av veldig nære, men Lok hadde bare reagert noen sekunder og så fortsatt med sitt. SÅ fornøyd med Loke, bedre og bedre for hvert år! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i alle fall at det her var klart mindre bråk enn tidligere - men for en skikkelig redd hund spiller forskjellen mellom 1000 raketter og 10.000 raketter kanskje ingen større rolle, da..

Likevel gikk det helt greit her hjemme - kanskje mest fordi den eneste redde av mine faktisk ikke var hjemme... (løpetid - var hos foreldrene mine)

Men neida, tispen min kom inn hit sånn i 2-tiden, da hadde hun tisset og bærsjet på gulvet hos foreldrene, og var fullstendig utrøstelig. Så inn her med henne så hun fikk banke opp litt gutter som var nærgående, og så komme inn på soverommet mitt alene og ligge i sin egen seng på første gang på ukesvis. DET var nok godt, for hun roet seg ned og sov så stille hele natten.

Guttene mine (de voksne) tok hele greia' med ro og fatning. Litt sånne flagrende ører når det sto på som værst, men ikke noe særlig stress, og to av dem sov godt rundt 12-slaget.

Småguttene (de to valpene jeg har igjen - 9 uker gamle i dag) var totalt uvitende om hva som skjedde. Selv om de faktisk var i bingen sin hele kvelden, og den står rett ved et vindu. Men neida, helt coole og ingen reaksjon på noen måte (de er nok for unge til å skjønne særlig, antar jeg).

Men ja, jeg sa det tidligere i år at jeg skulle komme meg ut av by'n i år. Men pga valpene (og løpetid på den eneste tispen min) så ble det litt for mye "styr" å faktisk gjøre det i år. Men neste år blir det heeelt sikkert noe av - da blir det inn i skogen og opp i trærne for oss!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to hjemmeboende lå med hodet på hverandre og snorket. Selv da vi (ikke hundene) gikk ut for å se på rakettene, leet de ikke et hårstrå en gang. Vi var ute i en halvtime, da vi kom inn hadde de ikke enset at vi var vekk en gang. Hipp hurra for mine gode vakthunder!

Men, er selvsagt bra de ikke reagerte, hadde de gjort det (reagert med redsel) hadde det blitt å finne nye hjem til dem (jepp, så ille er jeg), for jeg ser ingen grunn til å avle på hunder med bl.annet skuddredsel.

Har man hunder som har reagert på raketter ett år, så er sjansen der for at de vil reagere like mye, eller mer, neste år til stede. Da får man starte med behandlingen tidlig: rakettlyder og div på cd, DAP og f.eks Calmer når dagen nærmer seg. Eventuelt tar man med hundene og drar langt vekk fra rakettstøyen eller lar hundene være hos noen som ikke bor i områder med rakettstøy. Særlig dersom man bor i områder hvor det smelles dager i forveien av nyttårsaften og dager i etterkant. Eventuelt får man sløve hunden med medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hjemme i år, og Ita hadde det greit fram til ti på 12. Da skøt de opp rakettene rett rundt oss og hun stressa seg opp og bjeffa. Posh hang seg på av og til, men så startet jeg med litt enkel hjernetrim til gamlemor, og da roet hun seg. Restene av pepperkakehuset var motivasjon nok, og det neste kvarteret ble et mange sitt og ligg gitt.. Men det funka. Posh sto mest og lurte på hva vi holdt på med.

Når de var ferdige rundt oss og besøket vårt gikk hjem måtte jeg lufte hundene og slå av lyset og musikken inne hos hestene. Men selvsagt smalt det litt et godt stykke unna oss. Ita stresset seg opp og bjeffet mens vi gikk, mens Posh var mer opptatt av å endelig få gjort i fra seg.

Så alt i alt er jeg veldig fornøyd! Ita klarer 15 min med stress, og når hun fikk ligge i senga mi etterpå, ja da forsvant stresset like fort! Posh er i allefall ikke redd! Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det også strålende for bikkja sin det. Hun gumla ribbe fra halv tolv til halv ett, og etter det la hun seg til å sove i sofaen. Løfta på huet da det smalt som verst, og så sov hun videre. Jeg er overlykkelig. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaily tok også nyttårsaften med stor ro. Hun tilbrakte størsteparten av kvelden på sofaen langt inni drømmeland et sted. Vi var ute en liten luftings rundt 22.30 og allerede da smalt det ganske mye her ute. Det kunne visst ikke brydd henne mindre så det ut som! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimli klarte seg utmerket, noe vi vel visste, siden han har blitt testa for plutselige høye lyder.

Vi gikk tur i ti tia, og da var han vel mer nysgjerrig på hva hylinga var, og når det sto på som verst så lå han enten å sov, eller så på oss og rakettene ute. Stakar'n skjønte jo ikke hvorfor mor og far plutselig skulle ut uten han :brr:

Katta ville bare fange alle rakettene, så han sto i vinduet hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her satt katten i vinduet og kikket ut, dukket litt hver gang det smalt bare... Sissi lå under teppe sitt og sov, så innimellom en nese som stakk frem, litt pesing i starten, men hun sovnet ganske kjapt. Mens doffen begynnte og mase med døra og ville ut litt før 12.. aldri har det vært en mer bråkete nyttårsaften! Jeg lukket døren opp så doffen fikk se/høre hva som foregikk ute.. han stakk snuten ut døren før han fikk helt raptus anfall og heiv seg bakover, angrep en bamse i slengen, tok det i kjeften og sprang inn i stuen... der han snudde og kom tilbake og igjen ville kikke ut døra enda en gang! :brr: samme reaksjon.. ble bare helt tullerusk.. raste fra seg litt mer i stuen før han krøp under teppe med sissi og sovnet.. ( rare dyret mitt)

Ungene sov seg også gjennom alt bråket! :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassen reagerte ikke når han var ute selv, men inne ble det litt for mye når det sto på som verst. Ikke verre enn at han gikk bort fra vinduet og kikket litt, men det er mer enn før da han ikke brydde seg i det hele tatt. Likte ikke det.. Men han syns det var helt greit å gå ute i kruttrøyk og høre smell og se lys... rare hunden :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk begynte å smelle her 2 dager før nyttårsaften. Jølle ble stresset når det smalt, gikk rundt og pep og skalv... Embla rullet og koste seg i sengen hun.

I går kveld var vi på hytta. Rundt kl. 00 begynte det å smelle. Man måtte ta hodet mot ruta for å høre smellene. Vi hadde kjempefin utsikt ned mot Jakobselv, der skjøt de en del raketter. Jølle var inne på soverommt til mamma med henne, mens Embla var med meg og bestemor i stua. Embla sov halvsov, men s Jølle stresset på rommet når hyttenaboene skjøt. Når hyttenaboene skjøt hørte man det ganske godt. Hundene hadde luftet seg litt rundt kl. 9, når de kom inn igjen var de ganske forskremte... :)

Embla takler raketter vedlig godt. :) Mens Jølle blir redd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det også veldig bra. Bor mitt i en skog så hører bare smellene, akita fikk være med ut hver gang min far tok seg en røyk i løpet av kvelden så det taklet ho bra.

Når det nærmet seg midnatt fikk vi på oss sko og tok turen opp på et lite fjell der vi får en fantastisk utsikt.

Dette var nytt for Akita. eg satt meg ned på bakken og ho satt seg ned ved siden. og der satt vi..

Halen gikk i ett og eg fikk en suss innimellom. :)

Irriterer meg sånn over at eg ikkje tok med meg kamera.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...