Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden


SusieB

Recommended Posts

Har ikke lest alle innleggene i tråden her, men på hvilken måte mener folk at Eragonbøkene er litt tunge? De er jo veldig lettlest?

Jeg elsker selv å lese, men det går litt opp og ned i løpet av året. Jeg leser jo mer enn nok pensumbøker pga. studiene mine, så det blir lett til at jeg slapper av på andre måter enn ved å lese.

Jeg fikk de fire twilightbøkene til jul, men lot dem være igjen på hytten vår. Kan jo være greit å ha litt lesestoff der oppe, dessuten er det så mange andre bøker som står på "skal snart lese-listen". Fikk Brisingr til jul også, så den leste jeg i går. Akkurat nå holder jeg på å lese Mrs Dalloway av Virginia Woolf, og leser ellers stort sett litt eldre bøker om dagen. Mye fra 1800-tallet. Lurer på om jeg skal gi meg i kast med Les Misérables av Victor Hugo snart.

Nei, det er en skikkelig herlig følelse å være helt oppslukt av en bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 463
  • Created
  • Siste svar
Har ikke lest alle innleggene i tråden her, men på hvilken måte mener folk at Eragonbøkene er litt tunge? De er jo veldig lettlest?

Det har noe med det, hvor vant man er med å lese.og feks hvor mye fortelles på kort tid og hopping fra en person til en annen.

Selv syns jeg det siste er litt "tungt". Når man lever seg inn i en person også må man hoppe til en annen som der og da ikke intresserer meg for jeg vil vite mer om den andre.

Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kaller meg selv lesehest?! :o Så mange bøker på et år?! Helt ufattelig utrolig! :)

(selv leser jeg vel så vidt i overkant av hundre i løpet av et veldig godt leseår :P)

Ååå, men nå er det så mye jeg har lyst til å lese! Jeg vil lese Sagaen om Isfolket, men så har jeg også kjempelyst til å lese Narniasamlingen min (har fortsatt bare lest to av de...) og så vil jeg lese den siste boka i Spiderwick serien, men skal jeg det er jeg nesten nødt til å lese de fire første på nytt også (ikke for det, de er ganske korte, hadde nok greid å pløye meg gjennom alle fem på en dag), OG jeg har veldig lyst til å lese Darren Shan serien på engelsk, siden jeg hittil bare har eid de på norsk... Valgvalgvalg... Nå greier jeg som regel å holde styr på oppimot tre serier på én gang, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med det, hvor vant man er med å lese.og feks hvor mye fortelles på kort tid og hopping fra en person til en annen.

Selv syns jeg det siste er litt "tungt". Når man lever seg inn i en person også må man hoppe til en annen som der og da ikke intresserer meg for jeg vil vite mer om den andre.

Men det er meg.

Enig med hopping fra person til person. Jeg husker at da jeg leste Den Eldste så syns jeg det var skikkelig irriterende. Jeg hadde egentlig liten interesse for hva Roran holdt på med, det var Eragon og Saphira jeg ville følge med på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har lest noe av Patrick O'Brian?

Tenker du på Master & Commander-serien til Patrick O'Brian? Den er i så fall kjempebra! :) Han har en litt spesiell skrivestil og i begynnelsen ble jeg litt forvirret av all sjømannssjargongen og de tidsriktige uttrykkene og betegnelsene på alt fra mat til mennesker og div.. Men det er også det som gjør bøkene så troverdige, at de er såpass tidsriktige. O'Brian skriver fantastisk bra og levende og den serien er på min liste over bøker som må leses. Serien er vel på 20 bøker, men den er vel verdt det tiden det tar. Min favoritt er Stephen Maturin -skipslegen, han er den beste karakteren i hele serien synes nå jeg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hopping fra person til person. Jeg husker at da jeg leste Den Eldste så syns jeg det var skikkelig irriterende. Jeg hadde egentlig liten interesse for hva Roran holdt på med, det var Eragon og Saphira jeg ville følge med på. :)

Den var rett og slett litt slitsom til tider. Jeg ble like irritert hvergang det kom noe med Roran, leste fort igjennom slik at jeg kunne vende tilbake til Eragon. For man må jo lese det liksom :o

Men jeg må si at i Brisingr er Roran litt mer interessant. Men nå skal vi ikke røpe for mye her *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var rett og slett litt slitsom til tider. Jeg ble like irritert hvergang det kom noe med Roran, leste fort igjennom slik at jeg kunne vende tilbake til Eragon. For man må jo lese det liksom :)

Men jeg må si at i Brisingr er Roran litt mer interessant. Men nå skal vi ikke røpe for mye her *ler*

Nettopp.  :o

Nei, du må ikke røpe noe! Har begynt på boka nå, selv om det er Twilight jeg ligger og tenker på når jeg legger fra meg boka.

Dessuten er det uvant at boken ikke er skrevet i jeg-form, etter alle Twilight-bøkene.

Men jeg kommer meg nok inn i den snart :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på boka nå, selv om det er Twilight jeg ligger og tenker på når jeg legger fra meg boka.

Dessuten er det uvant at boken ikke er skrevet i jeg-form, etter alle Twilight-bøkene.

Samme her, leser ei annen bok nå, men med en gang jeg legger den ifra meg tenker jeg på Twilight.. :) Er også uvant å ikke lese jeg-form.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig du har bestilt alle 4!

Æææh, jeg trodde den fjerde var den som aldri ble gitt ut, yiiikes, må løøpe inn på Haugenbok og bestille Breaking Dawn også!

EDIT: Phu, bestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det minner meg på følelsen av å ha ventet i kanskje over et år, og plutselig sitte der med en ny Harry Potter bok i hånden. DEN følelsen skulle jeg gitt mye for å oppleve igjen. Får ikke det samme med Twilightbøkene heller, alle ble jo gitt ut før jeg oppdaget dem :) Men de kunne blitt potensielle den følelsen bøker. Nei, fra nå av skal jeg tråle nettet etter potensielle nye serier, og oppdage dem FØR de har gitt ut alle bøkene :closedeyes:

Fatter ikke folk som vil seg selv så vondt jeg? Tenk å måtte VENTE på neste bok i en serie?

Første gangen jeg leste Jordens Barn trodde jeg det kun var 4 bøker... Og jeg ble så forbanna og skuffet da jeg fikkv ite det sku være TO til! Så kom nr 5, og jeg, dum som jeg var, trodde jo at nr 6 sku komme rett etterpå. Så jeg begynte på nytt i hele serien, og koste meg med bok nr 5... Og nå sitter jeg FORTSATT og venter på nr 6! <_< Så da blir det vel hele serien på nytt om den boka kommer.

Mamma lurte meg til å begynne å lese Ingebjørg Olavsdatter også... Hørte bare at det var over 30 bøker jeg. Og ante absolutt ingenting om at ikke alle hadde kommet ut enda. Det er kun IRRITERENDE å sitte i 2 mnd å vente på en ny bok, når det tar 2 dager å lese den ut.

Så nå er det ingen som skal få lurt meg til å begynne på serier som ikke er fullført enda. Derfor er jeg nå i gang med runde nr 3 på Isfolket :o Og har planer om å leste både Heksemesteren og Lysets Rike (var det det den het?) etterpå. Så da har jeg vel lesestoff en stund tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på Master & Commander-serien til Patrick O'Brian? Den er i så fall kjempebra! :o Han har en litt spesiell skrivestil og i begynnelsen ble jeg litt forvirret av all sjømannssjargongen og de tidsriktige uttrykkene og betegnelsene på alt fra mat til mennesker og div.. Men det er også det som gjør bøkene så troverdige, at de er såpass tidsriktige. O'Brian skriver fantastisk bra og levende og den serien er på min liste over bøker som må leses. Serien er vel på 20 bøker, men den er vel verdt det tiden det tar. Min favoritt er Stephen Maturin -skipslegen, han er den beste karakteren i hele serien synes nå jeg. :)

Takker. Tenkte på den serien ja. Skal se om jeg får sporet opp lydbøkene til den serien.... :-) Nå går det litt for mye i de samme bøkene hele veien... :P Er den avsluttet den serien? (slik at ikke vedkommende dør eller noe før det... :P)

Den siste boka til "Jordens Barn" er vel heller tvilsomt at kommer trur jeg... Det er noen år siden bok nummer fem kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååhnei, akk og ve, hva SKAL jeg gjøre nå- Twilight er ferdiglest men jeg har ikke fått New Moon enda! Jeg må vente HELE helgen! Doom. Anguish. Despair. Tenk om den ikke kommer på MANDAG heller da? *hyyyyl*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Tenkte på den serien ja. Skal se om jeg får sporet opp lydbøkene til den serien.... :-) Nå går det litt for mye i de samme bøkene hele veien... :P Er den avsluttet den serien? (slik at ikke vedkommende dør eller noe før det... :))

Den siste boka til "Jordens Barn" er vel heller tvilsomt at kommer trur jeg... Det er noen år siden bok nummer fem kom?

Joda, men det tok 12 år mellom nr 4 og 5, og klippehulens folk kom jo ut i 2002 (tror jeg) så vi lever i håpet :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Tenkte på den serien ja. Skal se om jeg får sporet opp lydbøkene til den serien.... :-) Nå går det litt for mye i de samme bøkene hele veien... :P Er den avsluttet den serien? (slik at ikke vedkommende dør eller noe før det... :))

--

Serien ble avsluttet i 1999, forfatteren døde i 2000, men det kom enda en bok (nr 21) i 2004. The Final Unfinished Voyage of Jack Aubrey (bok 21) har jeg ikke lest, men er visst basert på O'Brians siste notater og et håndskrevet manuskript. Uansett er serien slik at du kan slutte å lese når som helst egentlig. Som sagt, serien er kjempebra, du burde glede deg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det tok 12 år mellom nr 4 og 5, og klippehulens folk kom jo ut i 2002 (tror jeg) så vi lever i håpet :)

He he. Var det så lang tid mellom de?

Serien ble avsluttet i 1999, forfatteren døde i 2000, men det kom enda en bok (nr 21) i 2004. The Final Unfinished Voyage of Jack Aubrey (bok 21) har jeg ikke lest, men er visst basert på O'Brians siste notater og et håndskrevet manuskript. Uansett er serien slik at du kan slutte å lese når som helst egentlig. Som sagt, serien er kjempebra, du burde glede deg. :P

Det er jo bra. Ikke at han døde da, men at man slipper å vente på noe som ikke kommer.... :o Får sjekke med biblioteket, siden mitt "bibliotek" har sviktet litt på den serien der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feel too sad about what has happened to continue working on Midnight Sun, and so it is on hold indefinitely.

Men betyr ikke "indefinitely" ubestemt? Så det kan jo hende at hun skriver den...? (eller missforstår jeg igjen? :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men betyr ikke "indefinitely" ubestemt? Så det kan jo hende at hun skriver den...? (eller missforstår jeg igjen? :ahappy: )

1 sense for indefinitely as an Adverb:

Synonyms:

Indefinitely

Definitions:

to an indefinite extent

for an indefinite time

Examples:

This could go on indefinitely

Jeg tolke bruken av det ordet, på engels, som noe som er veldig ubestemt og antagelivis ikke vil gjentaes. Så jeg tror ikke den komme, iallefall ikke om man leser hele teksten på hjemmesiden hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte nettopp "The blade itself" - måtte bruke opp et gavekort. Hadde lyst på First Law, men fant ikke den på bokklubben, jeg stod nemlig med begge bøkene på julaften og vurderte å kjøpe dem i gave til bror, men ombestemte meg, noe jeg angrer på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...