Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke(t) kamera(er) har du?


Sju

Recommended Posts

Jeg fant ingen slik tråd som dette her noe sted (nå bladde jeg bare tre sider tilbake da, så tilgi meg om noen har starta en slik tråd som dette før :wub:), så jeg lagde en. Det kunne vært spennende å høre hvilke kameraer folk har, hvor, hvordan og når de fikk dem, hva de syns om dem etc.

--

Jeg kan jo begynne. Jeg har et gammelt kompaktkamera jeg fikk av pappa da jeg fylte 14 (det kan ha vært året etter, jeg husker ikke helt), ment som en "konformasjonsgave", selv om jeg ikke er konfirmert. Det er et tregt Nikon Coolpix 4600 (4megapixler) som er helt greit å ta fritidsbilder med, men da jeg begynte å virkelig interessere meg for foto og fotokunst ble jeg veldig fort lei av begrensningene det ga meg. Jeg bruker det fortsatt innimellom.

For snart et år siden (julaften) var jeg på god vei mot å spare opp til eget speilreflekskamera. Dette er en historie jeg bare må forklare i detalj, for jeg hadde så veldig veldig lyst på et virkelig speilreflekskamera og endelig lage skikkelig fotokunst! Kompaktkameraet dugde jo forsåvidt, men jeg kom meg aldri videre med det...

Jeg hadde fått flere ganske svære pakker. To av dem var fra moren min og stefaren min, og av de to åpna jeg den med mest former. Inni var det en hel haug med småting; en liten boks hjemmelagde punsjruller, en epledeler, elekstrisk blyantspisser, telysholdere etc. Jeg fant også to minnekort på 2gb hver, som jeg ikke visste hva i all verden skulle være godt for. Jeg begynte å gruble skikkelig mens alle de andre åpnet gaver etter tur (vi er vanligvis 12 stykker i jula, det tar en stund) og kom fram til at kanskje, kanskje - bare kanskje - lå det et speilreflekskamera, penger nok til å kjøpe et, et gavekort eller lignende i den andre pakka fra dem! Jeg turte jo ikke håpe engang, og bestemte meg for å gjemme den til slutt, for å avslutte kvelden med den mest spennende.

Etter to runder til med pakkeåpning greide jeg ikke holde meg lenger og jeg rev av papiret og teipen så fort at jeg fikk flere papirkutt. I esken lå mitt helt egne Olympus E-510 digitale speilreflekskamera! Jeg hadde jo sitti og tenkt på det i nesten en halv time, men likevel ble jeg så overrasket og glad at jeg for første gang i mitt liv kjente hvordan det var å være så glad at jeg begynte å gråte. Så satt jeg med kameraet på fanget resten av kvelden.

Siden 25. desember 2007 har jeg tatt over 14 000 bilder med det kameraet. Høyest antall bilder tatt på en dag = 872!

Nå ble jo dette en veldig klissete historie om hvor høyt jeg elsker å ta bilder og slikt, dere får bare spytte ut dere andre også! Hvor høyt elsker dere kameraene deres? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også Coolpix 4600! Jeg ELSKET det kameraet, det jeg har nå med 8 mpx mer og fra fujifilm kan ikke måle seg med bildekvaliteten på det gamle Nikon kameraet jeg mistet på Hovefestivalen etter minst 4-5 flotte år sammen :D Enten var jeg mer kreativ i gamle dager, ellers så er det bare juks at mer teknologi er bedre :D

Jeg skulle også absolutt ha speilrefleks etter det. Jeg bestilte 350 fra elkjøp (før 400 engang var sluppet), men bestillingen gikk aldri gjennom! Dermed orket ikke mamma mer og jeg måtte bare kjøpe meg et kompaktkamera til. Jeg er forsåvidt ganske fornøyd med alle mulighetene med dette kameraet, men bildekvaliteten er ikke hva jeg ønsker meg. Det var noe helt særegent med bildekvaliteten til Nikon, Fujifilm og Canon har så langt ikke kunnet måle seg.

Vurderer å kjøpe meg nytt Nikon coolpix, men siden kameraene nå til dags er fullstappet med mpx vet jeg ikke om bildekvaliteten er den samme.... *sukk* Jeg savner første kameraet miiiiiiittt =(

Har tatt 7000 bilder med fujifilm kameraet siden sommeren 2007. 4000 av luna :) Med Nikon kameraet tok jeg sikkert en 5-6000 mellom 2003-2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Sony DCS-H7 til jul i fjor. Det var et ultrazoomkamera som jeg ble veldig fornøyd med! Men etter hvert ville jeg ha noe litt mer avansert, og valget falt på Olympus E-520. Kjempefornøyd. Brukte nesten hele sommerlønna mi på det, og hadde nesten tårer i øynene da jeg åpnet pappkassa det kom i. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. jeg har ett Canon Eos-400d.

Jeg gikk å somlet i en fotobutikk.. Jeg ELSKER å gå å surre der...

Få med meg kommene nyheter osv.. Så DER var mitt drømmekamera..

Avbildet på en stooor plakat..

Jeg bestemte meg! DET kameraet SKAL jeg ha!

Etter ca tre mnd fikk jeg vite at jeg skulle til Island..

Å min snille Storebror kjøpte det til meg.. bare LITT overrasket kan man si! :)

Må legge ved link til ett av de første bildene jeg tok!

Mitt første bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay... det er skummelt å putte penger på meg *flir*.

---> 2000: Pentax P30 analogt speilrefleks m normaobjektiv og en zoom

2000 - 2004: Fujifilm S4200 digitalt kompaktkamera (kostet ca 6000 kr den gangen)

2004-2006: Fujifilm S7000 digitalt superzoom m manuelle innstillingsmuligheter

2006-2008: Nikon D50

2008 -->: Nikon D300

Objektiver:

NIKON AF Nikkor 50 mm 1:1,4 D

NIKON AF Nikkor 70-300 mm 1:4-5,6 G (lite i bruk)

NIKON DX AF-S Nikkor 55-200 1:4-5,6 ED VR

SIGMA EX 10-20 mm 1:2-5,6 DC HSM

SIGMA EX 105 mm 1:2.8 deg Macro

SIGMA 18-50 mm 1:2,8 DC EX Macro HSM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt første digitalkamera var et kjempe dårlig HP Photosmart 433, det ligger ennå i skuffen, klarer liksom ikke kaste det.

Så kjøpte jeg Olympus Mju mini digital med 4mp, dette har jeg tatt MANGE bilder med, var fornøyd med det lenge.

Dette ble byttet ut på senvåren i fjor med Olympus Mju 1000, fornøyd med dette også, men interessen for foto ble mer og mer, så jeg begynte å se etter speilrefleks kamera.

På våren iår kjøpte jeg mitt første Speilrefleks kamera, Canon 350D, til dette har jeg kit objektivet; Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 og Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM, er kjempe fornøyd med dette kameraet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Canon Ixus 950 IS, fikk det til jul i fjor etter å ha sett meg lei på de elendige HP kamera jeg hadde (forresten finni ut at HP er et drittmerke.. min splitter nye laptop er inne hos reperasjon for annen gang på under 1 mnd)

Planlegger å kjøpe meg speilrefleks og det blir nok et canon kamera. Jeg er et Canon menneske tror jeg :P Nikon hadde vi på skolen og de liker jeg ikke. Blir nok et 450D eller et 1000D jeg er ikke så kresen på finesser. Vil bare ha bra bildekvalitet uten å bruke en månedslønn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har og et Canon 450 d kamera, som jeg til tider skjønner noe av, og til tider så gjør kameraet bare narr av meg --- føles sånn ihvertfall...

Bestilte en pakkeløsning fra Junaiten i sommer, så kameraet kom med sekk med masse innhold, bla annet 2 linser, en 50mm (som jeg ikke fatter når jeg har behov for!) og en 70-300mm som jeg har brukt masse. Skulle bare ønske det var IS modellen, siden jeg skjelver som ei epileptisk kråke på hendene! Jaja, men noen bra bilder har det nå blitt for det. Ellers var det med to sånne ting til å sette utenpå linser, en som øker zoomen, og den andre, kremt, husker ikke... lurer på om det var vidvinkel. Funker helt elendig uansett. Pluss noe pussesett osv

MEN, det jeg ønsker meg er et kurs i bruk av kameraets funksjoner, kan jo ikke alltid la den stå på auto, litt av vitsen med speilrefleks er jo borte da! Og så ønsker jeg meg en ny ny zoom linse med IS.

Ellers så ligger det et gamelt APS kamera en plass nedi kjelleren, med film i ... Burde vel få tatt den ut og sett om det var levelige bilder der...

Også har jeg et Canon ixus 850 IS, som jeg var tålig fornøyd med før 450'en, det var jeg skjønte det med actionshoots! Aldri fått så mange hundetenner i bilder noen gang før! Ser jo ut som rabies gale pitbuller mange av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva de gamle digitalkameraene mine heter.. De ligger nå strødd rundt her en plass i leiligheta, noen i deler og andre ikke.. *ler*

Sånn ellers så har jeg et canon 350d som jeg ikke har noe annet enn kitlinsa til enda, men håper og tror at jeg får kjøpt meg ei ny linse etter jul hvis jeg ikke er så heldig å få ei i julegave. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Canon 400D, er til tider fornøgd og til tider ikkje fornøgd, men eg trur det har meir med fotografen og objektivet å gjere enn kamerahuset :) Håper på å få/kjøpe nytt objektiv om ikkje så lenge, men det ser dårlig ut no som finanskrisa har slått til ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

D60 er omtrent det samme som D40, så da burde du heller bruke pengene på nye linser.

D80 har vel noen små ting som er bedre, støvfjerning og megapixler....

Jeg ville kjøpt objektiver, men det er jo dine penger. Skulle du først oppgradere ville jeg gått for D300 eller noe slikt, forskjellene er såpass "unødvendige" i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D60 er omtrent det samme som D40, så da burde du heller bruke pengene på nye linser.

D80 har vel noen små ting som er bedre, støvfjerning og megapixler....

Jeg ville kjøpt objektiver, men det er jo dine penger. Skulle du først oppgradere ville jeg gått for D300 eller noe slikt, forskjellene er såpass "unødvendige" i hverdagen.

D60 har like mange pixler som D80 - 10.2(?) mens D40 har 6,1 (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...