Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele eller halsbånd?

Midas

Recommended Posts

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

For min del - for å unngår mest mulig fikkel for meg og skader etc for hunden - som er særdeles aktiv og intens:

- Halsbånd i rundsydd lær (gnager ikke pelsen), romslig halvstrup til turer langs med vei i tettbygde strøk / eller gå strikt ved fot - Det er da ikke lov å trekke for hunden. Enkelt å ta av og på for meg. Dvs.det går raskt, og utvikler ikke f.eks styr med ellevill hund i trang gang eller ha lomma når det f.eks skal skiftes fra "sulling" til "gå- pent-ved fot -modus" på samme tur.

- En kombisele med ring (stor og helstøpt) både på rygg (monteringen av ringfestet kan lett brukes som "håndtak" i påkommende / kritiske tilfelle) og på undersiden av hunden. En snepplås som ikke går i stykker eller løser seg ut når hunden f.eks ruller rundt og gnir seg i gras /tørker seg.

Bukfestet: Langline / trekking - hunden i fjernere posisjoner

Ryggfestet: F.eks Sykling / trekking - hunden i nære posisjoner.

I mitt tilfelle ryggfestet også til "sulleturer" i områder hvor det er fare for utfall pga vilt ol. Eventuelt trekk i kobbelet blir da akseptert.

( Ja da, - man "skal" jo egentlig legge vekk sele til oppkoblet turgåing når halsbånd er etablert for "gå-pent-i-bånd". Men siden bikkja (enda?) ikke er helt til å stole på når det gjelder utfall, og selv skiller/forstår vilkårene for de tre oppkoblingene, har jeg valgt å beholde ryggfeste som egen mellomøsning dersom ferden går på steder hvor det er tenkelig å treffe på utløsende stimuli. Dette for å unngå skader i hals/nakke og skjoldbruskkjertel om det skulle hende at hun gikk av skaftet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest halsbånd, da halvstrup. Lang glatt hals, best med et halsbånd som justerer seg etter som hvor det ligger, og greit at han ikke kan vri seg så lett ut av det. (Akkurat nå er det et halsbånd fra collarmania jeg bruker, og et kennel halvstrup med refleks. venter på ny forsyning :wub: )

Bruker en helt vanlig reflekssele fra felleskjøpet etter det har blitt mørkt, for å variere, og fordi det er refleks på.

Litt ot; men hva er kombisele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sele når vi går på lengre tur, fordi han går penere med sele. Også er det refleks på, og det kan jo være greit når det har blitt mørkt :wub:

Ellers bruker jeg ett valpehalsbånd i nylon enda, men det blir VIBRI halsbånd når han er fult utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker omtrent bare nomesele på mine, nesten uansett hvor vi går bruker jeg magebelte og strikk så hundene får gå å trekke. Skal vi ned i sivilisasjonen bruker jeg tykke, brede halsbånd, halvstrup for å unngå at de rygger ut av det. Og noen ganger bruker vi en brystsele i stedet for halsbånd. De har ikke lov å trekke i båndet når de går i halsbånd/brystsele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka går mest med Breeders sine halvstrup halsbånd, de er brede, polstrede, har refleks og er lette i vekt.

Hun går også endel i helt vanlige halsbånd uten halvstrup, bytter på...men når jeg skal gå igjennom sentrum eller steder hvor det er mye aktivitet så liker jeg at halvstrupen er på.

På tur går hun mest løs, så halsbåndene blir egentlig veldig lite brukt, men har det på når hun er løs, spesielt nå som det er mørkt ute, pga refleksen.

Vi har også seler, både y-formet og med vanlig bryst, men bruker dem veldig skjelden, kun når hun går spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvstryp i nomemodell från Björkis till tre av hundarna (de största) och vanliga, stumma nylonhalsband till de tre mindre hundarna. Gillar egentligen nomehalsbanden bäst, men de blir lite stora på Shejpa och Pi, tycker jag. Squid (valpen) har ett brett halvstryp i nylon (nomemodell) som jag har specialbeställt från USA, men det får hon växa i först :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På langs-veien-turer og vanlig tur bruker jeg et bomull/nylonhalsbånd med klips og rasemotiv på. Det er veldig fint og sliter ikke på pelsen. Enkelt å vaske er det også.

På ski og liknende turer (der det er lov å trekke litt) bruker jeg en jægerens kombisele (http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=2173). Jeg liker ikke den typen sele så godt, men den er bedre å bruke enn vanlig sele.

På skogtur eller på tur med andre hunder bruker jeg en sykkelsele med ringer på siden fra breeders. Den er enkel å ta på og veldig grei å vaske, samt at den har refleks.

Til "pent" bruker jeg et håndsydd halvstrup-halsbånd med pene broderier på, kjøpte det på WDS i sommer.

På trening bruker jeg et bomull/nylon halvstrup fra IKEA faktisk. Det fungerer helt utmerket, og er veldig lett å ta av og på. Fordelen med det er at når d "drar det ut" blir det kjempestort, noe som er veldig fint for meg med hund med golfballhode med masse pels. Det henger seg ikke fast i pelsen overhode.

Ellers hender det at jeg bruker retrieverkobbel på trening, men halvstrupen er mildere - Chessea er så ivrig på trening at hun nok ville gårr og laget brekningslyder hele tiden om jeg hadde brukt strup. Jeg ser ikke helt behovet for å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili bruker jeg stort sett bare halsbånd på, og iblant sele på lengre turer. Halsbåndet er stort sett nomehalvstrup, fra ViBri, siden hun lett vrir seg ut av andre halsbånd, i tillegg er det enkelt å sette på.

Vesla bruker jeg bare sele på(y-sele fra Jokke eller Norsk Hundeutsyr) fordi jeg synes det er best i forhold til den lange ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker for det meste Hurtta-sele, både på tur og trening. Den sitter ikke helt perfekt, men det gjør heller ingen andre seler... Jeg skal sjekke ut den nye y-sela til Hurtta når den kommer i butikkene her, hvis ikke skal jeg bestille en fra Norsk Hundeutstyr og håpe på at den sitter litt bedre. Neste gang vil jeg ha en hund med normal kroppsbygning! :wub:

Halsbånd bruker jeg sjelden, kun på korte lufteturer eller hvis jeg skal på en tur hvor jeg veit at hun kommer til å gå løs nesten hele tiden (og da løs uten halsbånd på). Når jeg bruker halsbånd, bruker jeg et enkelt, svart nylonhalvstrup (jeg må bruke halvstrup, ellers kommer hun seg bare løs når det passer absolutt dårligst).

Jo, også hender det at jeg bruker retrieverkobbel (som er formet som et halvstrup, dvs at det har stopp både innover og utover) på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært lite jeg stoler på, for han klarer å røkke seg ut av nesten alt på null komma niks. Så jeg bruker en kombinasjon av både sele og halsbånd på tur (når jeg ikke glemmer, selvsagt :o), just to be on the safe side.

Bruker en sele fra CD Pits, og halsbånd fra Collar Mania. Selv om halsbåndene har begynt å se bedre dager, men så stoler jeg faktisk på dem, samt halsbånd fra Blocky Dogs, men synes det er litt heavy i lengden. :wub: Men det er rimelig holdbart, og det er nesten godt nok for meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et tykt, bredt, godt polstret halvstrup på Kodalille..Perfekt for en hund som ikke kan det å gå pent i bånd...

På King bruker jeg enten bare et vanlig nylonhalsbånd eller et halvstrup i lær(strupedelen er kjetting).. Ingen spesiell grunn til valget av King's halsbånd, han går pent i bånd osv, så både bånd og halsbånd er mest for pynt egentlig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh,halsbånd "gal" hundeeier her så sier seg selv at vi bruker det mest :closedeyes: da har et "lite" utvalg.Hihi!Bruker aldri helstrup men,bruker edel halvstrup og med vanlig feste.

Sele bruker vi mest under sykkling så klart,på sommeren når ikke kan gå løs en plass pga mange fugler og er ekstra ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både sele og halsbånd på Fie. For tiden går det mest i halsbånd da ingen seler passer helt. Varierer veldig hvilket halsbånd som blir brukt da hun har veldig mange forskjellige. Men felles for de alle er at de er "vanlige" halsbånd, altså ikke strup/ halvstrup..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi har en god del bånd her har vi tre favoritter:

Dette båndet er det båndet vi som regel bruker når hun skal "gå i bånd" Når vi er på steder hun ikke kan slippes.. "penbåndet vårt" Sort skinn, halvstrup

(selv om det ikke ser sånn ut på bildet.. Er på et meget opptråkket festivalområde :rolleyes: )

270920081540KALo4s8U9mLaBCySaa.JPG

Dette er Blondie sitt nyeste bånd.. Dette båndet brukes overalt, og jeg tør slippe henne med dette båndet:

291120081243Ha69A9gIfqE6kl1rMn.JPG

Denne selen brukes hyppig på tur, og siden det er refleks på den, så brukes den alltid om det er mørkt/kommer til å bli mørkt i løpet av turen.. Selv om hun aldri har stukket av, tar jeg aldri sjansen på at hun kan komme bort i fra meg og vimse rundt på veiene i bekmørket uten å bli sett :shocked: Denne modellen sitter kjempegodt på henne, og hindrer ikke frembens bevegelsene.. Ble spesielt anbefalt denne (gustaf&evita) til småhunder..

121020082319BF3cXMA3dwX3DgP8jB.JPG

1708200822243816q5dt1riwIO.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest et lær halvstrup, der strupedelen er av kjetting. Veldig lett å dra av og på hos en veldig pelsete hund.

Sele bruker jeg kun til sykling og skogsturer. Har også et flatt lærbånd (selvsydd, faktisk :closedeyes: ) som brukes en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...