Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i senga

Linda Kristin

Recommended Posts

Det var vel ikke meningen at hunden skulle i verken seng eller sofa. Men ting forandret seg, og sambo er mye vekke. Ace har vært veldig grei å ha med tanke på at en ikke sitter alene og sturer, kommer seg ut og trening. Samtidig føler jeg det som trygghet å vite at Ace ligger ved siden av meg i sengen eller i stuen. Han veksler litt på sengen, sofaen og gangen. Og det er helt greit for meg. Skifter sengetøy ofte, og kokvasker det. Ellers er han alltid rein før han kommer i sengen. Han blir tørket hver gang vi har vært på tur, eller dusjet under.

Og når sant skal sies: jeg har aldri vært så frisk som jeg er når Ace er her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 212
  • Created
  • Siste svar
Enten så liker man det å tillater det, ellers så liker man det ikke og unngår det.

Hunden min har ikke tilgang på soverommet vårt engang. Det er vårt rom. Hunden har sin plass i gangen. jeg velger å gjøre det fordi jeg syns hunder drar med seg mye skitt i pelsen, og røyter. Hårene stikker og klør. Hunden tar mye plass, har spisse albuer og bein og promper litt for mye. Jeg syns også det lukter stygt der hunden ligger.

Hunden får heller ikke være i møblene, men ligger på gulvet. Mye av de samme årsakene som over, samt at klør ødelegger møbelstoffene.

Vi som ledere har våre egne plasser som hunden må holde seg unna. (og selvsagt har vi de beste plassene)

Men ja, jeg kan skjønne at folk syns det er trivelig med hunder i møbler og seng.

Godt å se at det er flere som meg..hehe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har unger, katter og bikkja i senga (og gubben da, helt ytterst på kanten :D ).

Trives meget godt med det.

Var ikke noe problem når Bonnie var valp heller. Hun tisset ikke i senga men vi måtte ta henne ned med en gang vi våknet for hun var så glad at hun skvetta litt :icon_redface:

Bessie fikk av praktiske årsaker sjelden ligge i senga. Hun røytet en hel katt hver natt + at hun tok uhorvelig stor plass.

Bonnie er litt greiere i størrelsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hundene i senga. Noe mer hår blir det, men all den møkka har jeg til gode å oppdage da. I tillegg til at jeg ikke akkurat er så plaget med lopper og lus på de, og sommerstid gåes de igjennom for flått hver dag uansett. Jeg har de i senga fordi jeg liker å ha de der. Dessuten så trenger jeg ikke å gå rundt å "befeste lederskapet" mitt ved å nekte de å ligge her og der, gå ut døra først etc. De er søren meg lydige selv om de sover der..... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er kjekt med boffen i sengen jeg. Hadde planer om å være streng hundeeier, men etter noen måndeder som hundeeier, så ble det bare til at hun fikk komme oppi sengen en kveld etter at hun hadde badet, og siden har hun vært der ofte. Hun kommer oppi kun på oppfordring, og ser ikke ut til å være fornærmet om hun må sove i sin seng på gulvet en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zelda er lita og røytefri.

Jeg har aldri opplevd en kjempetilgriset seng etter Zelda har vært der, det er minimalt med hund altså!

Linda, hun tar ikke mye plass til å være storpuddel, hun krymper seg ettersom hvor god plass det er.

Jeg syns det er kjempefint å ha to hunder i senga, en fotvarmer(Zelda) og en kroppsvarmer.( jeg har 120 cm seng så det er god plass til hunder på besøk og, spesielt når besteforeldrene mines storpuddel som elsker senga mi kommer, da har jeg blitt omkranset med pudler, og jeg liker nærheten og tryggheten, for jeg bor i en skummel del av huset!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her får hunden lov til å ligge i senga ja. bare kos det da. Han røyter en del da, men med svarte laken så ser man det ikke :icon_redface:

Den eneste ulempen er vel at han snorker som et uvær! og når han i tillegg skal ligge på hodeputa mi,så kan det litt for mye av det gode av og til. Men kunne aldri tenkt meg kaste ham ut av verken senga eller soverommet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofsen får verken lov å være i senga eller være i sofaen. Ser absolutt sjarmen i å tillate dyrene det, men syns selv det blir litt voldsomt pga størrelsen på vår hund, og det blir lite delikat å legge seg i masse hundehår. (syns jeg støvsuger senga ofte nok - tiltross for at hunden aldri er oppi)

Vi prøvde å ha henne i senga på en hyttetur i vinter (ikke vår hytte riktignok :icon_redface: ), men da hoppet hun ned med en gang.

Men må innrømme at det virker veldig koselig da.. I barndommen sov alltid familiens collie i senga mi, og hadde jeg bodd alene med en liten røytefri hund hadde jeg kanskje revurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie sover i senga, og det har hun alltid gjort :D

Da vi fikk eldstehunden, Tara, var mamma og pappa veeeldig bestemte på at "bikkja skal ikke i sofa, seng eller stoler". Jauda. Det holdt i knapt to mnd, så gikk hun hen og brøt bakbeinet. Da var det så synd på lille vofsen at hun måtte jo sove i senga. (Mamma sine ord :P )

Og siden har vi ungene hatt både hund og katt i senga :rolleyes:

Nå er sofaen, senga og stolene hårete :icon_redface:

En del hår blir det med hund i senga, men det oppveies av hvor kos det egentlig er å ha gubben på ene siden og boffen på andre siden. Glad i dem begge to, og da må vi selvsagt sove sammen :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forrige hunder har alltid fått lov til å ligge i sengen, men med denne orker jeg ikke... Ho snorker som en bryggesjauer,og hun er utrolig urolig.. og har vekket meg flere ganger midt på natten for å leke..Da blir mor morsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hundene i senga. Noe mer hår blir det, men all den møkka har jeg til gode å oppdage da. I tillegg til at jeg ikke akkurat er så plaget med lopper og lus på de, og sommerstid gåes de igjennom for flått hver dag uansett. Jeg har de i senga fordi jeg liker å ha de der. Dessuten så trenger jeg ikke å gå rundt å "befeste lederskapet" mitt ved å nekte de å ligge her og der, gå ut døra først etc. De er søren meg lydige selv om de sover der..... :D

:D:P Mine også! Må være vi som er ytterst heldige da :icon_redface:

Mine har full tilgang til samtlige rom, samtlige senger og samtlige møbler. Noen ganger går de jaggu ut først av døra og. Det hender til og med de spiser før meg. Merkelig nok har de aldri prøvd å "ta" meg eller vært ulydig. Det er nok bare et spørsmål om tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover begge i senga hvis de vil.Bernerdyret orker som regel bare fem min. likevel,blir fort for varmt for ham. eventuelle gjestehunder får også sove der hvis de vil. Noen netter tar vi med en katt eller to også :icon_redface: Har god vaskemaskin og ny støvsuger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund i seng syntes jeg er helt greit, men nå røyter ikke min hund og han bli badet 1 til 2 g i mnd :D (Kongepuddel)

Vi har en seng på 180 og da er det god plass til både meg, mannen og Arkos :P

Syntes det er utrolig godt når hann ligg å varmer både seng og dyne mens jeg pusser tennene :icon_redface: faktisk så "sloss" vi om hvem han skal ligge hos :D

Når det gjelder hygiene så syntes eg det er blitt mye så hysteri og allt skal være så sterilt at imunforsvaret vårt har glemt å gjøre jobben når vi bli syk, så da er det kanskje litt greit å ha litt basiller i sengen alikavel :P

PS: no e vi nesten aldri syk heller (bank i bordet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo presisere at mine ikke har tilgang til alle møbler... De får sove i min seng, i tillegg har de en stol de kan ligge i. Sofaen og andre møbler er ikke tillatt, og det vet de. Dog ser det ut til at jeg må kjøpe en stol til; Norma vil gjerne dele plassen hun, mens Orry liker å ligge for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en brukt bueskinnsofa til 1000 kroner på fretex i stavanger. Pent brukt. Har ingenting imot å ha hunder, katter eller folk oppi den. Men dette er selvfølgelig noe jeg må ta konsekvensene av den dagen jeg kjøper en designersofa til 90.000 kroner...

Edit: rettet skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har både hunder og katter i senga vi... nå er det ikke plass i min seng da, men de sover hos mamma...

når hundene våre var valper, lå de i en egen seng ved siden av min/mammas seng, og hvis valpen ble urolig kunne vi bare legge armen ned til den så den hadde noeå ligge inntil, da merket vi også hvis valpen måtte ut, noe vi ikke har hatt problemer med ulykker inne på natten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen! :)

For meg er ikke min hund verken skitten eller uhygenisk, og jeg kan nusse og pusse, klemme og kose på henne overalt hele tiden uten at det er ekkelt!

Men andres hårete skittne, for ikke å snakke om ILLELUKTENDE dyr.. njæ, de får pent ligge på gulvet om de er på besøk.. Her i huset er det "bare" sofaen som er allemannseie :closedeyes:

Så enig, så enig - men det gjelder for mine hunder altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...