Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om V&H


MariaN

Recommended Posts

I morgen skal vi kjøpe en ny ladning med v&m (tyve en kgs pølser).

Vi bruker nummer 33.

Nummer 25. Hvordan er den i forhold til 33? Og stinker den like ille, den han spiser nå lukter nemlig død hvis jeg får det på fingrene.. hehe.

25 er vel med laks og har omega3 i seg.

Lurer rett og slett på om jeg skal prøve nummer 25. Hva mener dere?

Er det stor forskjell på de to forutenom innholdet..?

Nr. 25

Dette våtforet er laget av kylling, innmat, storfevom og fisk. Foret er også tilsatt vitaminer og mineraler.

Nr 33

Et våtfor laget av kylling, innmat og storfevom. Foret er tilsatt vitaminer og mineraler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også 33 + fiskeolje. Jeg syntes det stinket i begynnelsen, men nå har jeg blitt vant til lukten, og har lagt meg til en rutine med å vaske alt som har vært i berøring med foret i zalo (også plasten, så den ikke skal ligge og stinke i søpla). Jeg kjøper 500 grams pølser, og dyra deler den til kvelds (Symra får litt mer enn Pippin). De elsker det og hiver det i seg på sekunder. Jeg prøvde 25 en gang, den var de litt mer skeptisk til, men det kan ha med vanen å gjøre. Betaler 13 kr pr pølse på TAM Lade når jeg kjøper ti i slengen. Jeg gidder ikke å kjøpe store pølser som jeg må dele selv, betaler heller litt for å slippe blodsøl og stank ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger pølsene i vasken, deler de i tre, og har de i vanlige brødposer i kjøleskapet :P

Fryseren vår tar akkurat atten pølser, så det blir ikke mye frysevarer på meg i desember. Kanskje mot jul :P

Betaler 400 kr for tyve pølser btw. Er det normalpris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For pølser er vel det normal pris :P har aldri kjøpt pølser selv, jeg har kjøpt vanlig 20 kg. vom.. er så heldig at jeg får det ferskt :P men skal ikke kjøpe sånn ''bakk'' igjen.. for fy søren for noe gris.. da jeg porsjonerte det ut i poser, så sto jeg ute i 2 timer i masse, masse regnvær <_< :P

Så neste gang blir det pølser her! det er jo så lettvint! og ikke lukter det vondt av hendene etterpå heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker hvor det står hvor mye de skal ha av V&H? Trodde det stod en plass på sidene deres - men finner ikke igjen...

Betaler 15kr pølsa + 60 kr i levering. Ikke billig, men det er i grunnen verd det når man ikke har bil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som husker hvor det står hvor mye de skal ha av V&H? Trodde det stod en plass på sidene deres - men finner ikke igjen...

Betaler 15kr pølsa + 60 kr i levering. Ikke billig, men det er i grunnen verd det når man ikke har bil. :P

Jeg har forstått det sånn at de skal ha 2% av kroppsvekten, men at man selvsagt må ta hensyn til aktivitetsnivå og om de får noe annet i tilegg etc. Pippin og Symra deler altså en pølse til kvelds, Symra får vel bortimot 2/3 av den pølsa. I tillegg får de tørrfor og litt småtteri tidligere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lukt så kjøpte jeg sist den som bare heter Kylling (ikke noen nummer på) - den lukter i alle fall ikke noe "ærsj".

På begge de nærmeste utsalgsstedene her koster de 15,- pr 500 grams pølser - dyrt nok, men hundene synes det er veeeeldig godt, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så syns jeg V&H er noe møkk å ha innomhus. Jeg bruker det på valpen nå og tildels gamlingen. Jeg vet det er et bra fôr, men vurderer å gå over til Norwegian Polar som jeg har brukt i 5 år bare pga det.

Gamlingen spiser den med laks nå og fyttirakkern for ei tranlukt. Ikke bare av fôret men av kjeften hans og av kjøleskapet... Den uten laks renner desto mer men lukter litt mindre. Jeg forstår veldig godt at NP har tilsatt 9% mais i fôret. Stivelsen i maisen gjør fôret fast i fisken. NP lukter heller ikke slik som V&H.

Mulig andre syns det er hygienisk å bruke V&H. Jeg gjør det ikke. Klarer liksom ikke å unngå blodflekker her og der og lukt på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at de skal ha 2% av kroppsvekten, men at man selvsagt må ta hensyn til aktivitetsnivå og om de får noe annet i tilegg etc. Pippin og Symra deler altså en pølse til kvelds, Symra får vel bortimot 2/3 av den pølsa. I tillegg får de tørrfor og litt småtteri tidligere på dagen.

Voksne skal ha 2% av vekta si, valper 3%. Forsøkte meg på anbefalt mengde, som da var 0,5 kg, men økte fort til 1 kg da 0,5 ble for lite til hunden. Den gikk ned i vekt i steden for å øke.

Takker og bukker. Kahlo har fått 1 kg i en periode (valp på nå litt over 20 kg) - halvt kg blir forlite.

Syns forresten ren storfevom er den som lukter verst så langt. Men en vender seg til alt, eller no sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ingen av typene lukter noe spesielt jeg. Jeg tar en pølse opp av gangen, og tiner det akkurat så mye at jeg kan dele det opp i passende biter, og så legger jeg dem i en isboks i kjøleskapet. Tar ut en og en klump, og gir det til hundene mens det enda er kaldt. Så kanskje derfor det ikke lukter.

V&H sier selv at de anbefaler at man tilsetter olje i nr 33, en spisesje selolje eller lignende hver dag. Nr 25 og valpeforet kan man helfore på uten tillegg, og kylling og ren vom anbefales ikke å fullfore på.

Jeg har dog alltid fort hundene på 33, og har aldri tilsatt noe, så jeg regner med man må se an hunden. Man merker vel rimelig kjappt på pelsen om det burde tilsettes noe olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke at det er ekkelt, blodig, eller lukter vondt.. Men det som lukter vondt, er visst en er så dum at en har glemt en pølse VOM på tregulv midt under sommeren,og ikke skjønner hva lukta er før noen dager.......GRUSOMT..

PS betaler 840 for 60kg vogh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Vask godt med Sunlight kjøkkenhåndsåpe, så forsvinner lukta.)

Klart.. man vasker seg jo etterpå. Men det er litt diskøsting uansett :x

Gamlingen spiser den med laks nå og fyttirakkern for ei tranlukt. Ikke bare av fôret men av kjeften hans og av kjøleskapet...

Mulig andre syns det er hygienisk å bruke V&H. Jeg gjør det ikke. Klarer liksom ikke å unngå blodflekker her og der og lukt på kjøkkenet.

Selve lukten overlever jeg igrunn. tar meg fem min pr dag.

Siden det er fisk/tran i fiskevommen, så tenker jeg kanskje at det kan blir litt lukt hvis det renner ut osv..? Og ikke minst av munnen hans etterpå?

Noen ganger har jeg det i en plastikkpose, og det er flere ganger jeg var våknet til en "blodrann" i kjøleskapet :x Ikke direkte herlig.

Vi gir kun vom. Kanskje vi kjøper en sekk tørrfor senere i tillegg. Han får også brød +++ i tillegg, for å ikke bli så hard i magen.

Det jeg lurer på er om 25 og 33 er det SAMME. Det er ikke noe forskjell på avføring, næringen osv ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart.. man vasker seg jo etterpå. Men det er litt diskøsting uansett :x

Selve lukten overlever jeg igrunn. tar meg fem min pr dag.

Siden det er fisk/tran i fiskevommen, så tenker jeg kanskje at det kan blir litt lukt hvis det renner ut osv..? Og ikke minst av munnen hans etterpå?

Noen ganger har jeg det i en plastikkpose, og det er flere ganger jeg var våknet til en "blodrann" i kjøleskapet :x Ikke direkte herlig.

Vi gir kun vom. Kanskje vi kjøper en sekk tørrfor senere i tillegg. Han får også brød +++ i tillegg, for å ikke bli så hard i magen.

Det jeg lurer på er om 25 og 33 er det SAMME. Det er ikke noe forskjell på avføring, næringen osv ??

Jeg kjenner ingen lukt av mine hunder.

25 og 33 er ikke det samme. 25 inneholder fisk, i tillegg til alt det 33 inneholder. Næringsinnholdet er derfor noe annerledes. 33 er IKKE et fullfôr pga den sammensetningen, men jeg kjenner flere som har fôret kun på dette, og har gjort det selv. Det er da anbefalt at man gir olje (omega 3) i tillegg. Det er ikke noe forskjell på avføringen så vidt jeg kan se i alle fall, og er hunden vant til å få 33, kan du fint bytte til 25 uten å blande fôrene (noe som forøvrig sjelden trengs ved overgang til V&H).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. de jeg har snakket med har gitt hundene sine v&h som fullfor, og jeg regnet med at det var normalt? Er det for hardt for magen, eller hvordan jeg skal beskrive det.

Lurer på å prøve den med fisk jeg.

Men det er ikke noe med at fisk er til jakthunder og 33 er til sofagriser -for å sammeligne de på den måten.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. de jeg har snakket med har gitt hundene sine v&h som fullfor, og jeg regnet med at det var normalt? Er det for hardt for magen, eller hvordan jeg skal beskrive det.

Lurer på å prøve den med fisk jeg.

Men det er ikke noe med at fisk er til jakthunder og 33 er til sofagriser -for å sammeligne de på den måten.?

Hehe, nå tror jeg noen har rotet i hodet ditt! :x

V&H - hva er det? Det er et navn. Som Royal Canine, eller Eukanuba, eller Bewi Dog eller Friskies. Å fôre på V&H sier ingenting om hva de gir hunden, annet enn merket på fôret.

Det finnes flere typer fôr fra V&H; 25, 33, valp, sprint, vom, kylling +++ (jeg har ikke fullstendig oversikt)

Noen av disse er såkalt fullfôr og man trenger ikke å tilsette kosten noe. Dette gjelder i alle fall valp og 25, kanskje flere. Men vom, kylling og 33 er IKKE fullfôr, og det anbefales at man tilsetter noe, alt ettersom hva du fôrer med. Gir du 33, holder det å tilsette omega 3 olje.

Fisk er det samme som 25. Det er et fullfôr til voksne hunder. Det har ingenting å si om hunden sover i sofan, fjøset eller ute blant dyra i skogen. Ser de har endret navnene fra 25 og 33 til Hundemat m/laks og Hundemat. Hundemat (33) inneholder en anelse mindre energi enn den med fisk (25), men det er ikke stor nok forskjell til at man kan si det ene fôret er til jakthunder, og det andre til sofagriser. Her er link til hjemmesiden deres med tabelloversikt over innholdet i de forskjellige fôrene.

Prøv det med fisk. Det lukter ikke særlig mye verre enn det uten, pluss at det faktisk er et fullfôr du prøver, så slipper du å tenke på tilsetninger og sånt (ikke at det er så vanskelig, men det er i alle fall en ting mindre å tenke på). :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...