Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om V&H


MariaN

Recommended Posts

33 og kylling er like mye fullfòr som de andre typene med unntak av de ikke inneholder bla fisk og egg.

De er tilsatt vitaminer og mineraler de som de andre typene.

Klippet fra V&H:

"Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov. Alle blandingene kan brukes som tilleggsfor og de fleste blandingene fungerer også utmerket som fullfor."

Meaning; hvis man insisterer på at en hund må ha feks fisk i fòret sitt er ikke 33 og kylling fullfòr.

At V&H selv "anbefaler" å tilsette oljer etc er ikke så rart. Med alle forskjellige oppfatninger om en hund må ha feks fisk eller ikke må de "safe" seg inn. Altså anbefaler de typen som er tilsatt alt som fullfòr og gjør oppmerksom på at feks 33 ikke inneholder fisk og at man da selv bør vurdere om hunden trenger dette eller ikke og evt tilsette.

(Alle som har jobbet med kunder kjenner seg sikkert igjen. Det er utrolig mye denne ikke får med seg, som er opplyst muntlig, og som de klager på i etterkant. Ergo må man "safe" seg inn slik at man ikke blir "busta" pga feil opplysning.

Helt fair spør du meg :x)

---

Jeg er av den oppfatning at fisk ikke er en naturlig del av en hunds kosthold, men vil de ha det, for all del. Men nå vil ikke mine ha det, de liker det ikke, så jeg har fòret på 33 og kylling de siste 6 årene. Og jeg har forsøkt tilsette diverse fiskeoljer og de bare fnyser på nesen og vil ikke spise. Har også gitt dem fersk fisk, selvfanget, og de bare ser på dumme meg.

Det finnes også hunder som er intolerante/allergiske for fisk, hva da? Klart man kan fòre fullt på de typene uten fisk, no prob.

Jeg har også fòret opp en haug med valper på dette og det fungerte, og fungerer fremdeles, aldeles utmerket.

Men for det "optimale", da bør man så absolutt både "tilsette, trekke fra og variere", men det er en annen sak :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen Tøfflus.

Enig med deg ang. fisk, og mange fôrtyper spesifiserer jo at de faktisk IKKE inneholder det som en postiv ting om sitt eget fôr. For ikke lenge siden var enhver form for fisk virkelig "fy-fy" i fôrtyper. Nå virker det som om hunder ikke kan overleve uten!

JEG tror fremdeles på variasjonen, jeg. Jeg tror ikke det er bra å gå på ensidig kost, uansett hvor bra man mener kosten er. Og hvis man varierer, men dropper alt dette "ekstragreiset" som man ikke har peiling på hva faktisk gjør for kostholdet - ja, da går det som regel greit.

Jeg er litt urolig for alle disse utallige oljene, tilleggene, remediene for "bedre pels, kortere negler og større tenner" - hvor mye ubalanse vil slikt gi ved å blande det inn i et (kanskje) optimalt hundefôr?

Men det var selvsagt litt OT, da.

Jeg bruker som sagt endel av denne kylling-gjørma' (i tillegg til tørrfôr) og hundene ser i hvertfall ut til å elske det!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår får kylling-varianten blandet med hill's allergifor, blandingen er tre fjerdedeler v&h og en del tørrfor. I tillegg får hun lakseolje for omega3. Mailet med v&h om hvordan vi kunne fore da hunden vår later til å reagere på storfe, og fikk til svar at dette ville fungere ypperlig. Nå sa vi ikke så mye om blandingsforholdet, det har vi prøvd oss frem på.

Hunden elsker maten, pelsen er flott (og røyer minimalt!) og avføringa fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H - hva er det? Det er et navn. Som Royal Canine, eller Eukanuba, eller Bewi Dog eller Friskies. Å fôre på V&H sier ingenting om hva de gir hunden, annet enn merket på fôret.

Prøv det med fisk. Det lukter ikke særlig mye verre enn det uten, pluss at det faktisk er et fullfôr du prøver, så slipper du å tenke på tilsetninger og sånt (ikke at det er så vanskelig, men det er i alle fall en ting mindre å tenke på). :P

Jeg er klar over det da.

Men siden dette var spørsmål om v&h så er det det merker jeg skriver om. :P

Nå ligger det tyve pølser i fryseren. Diesel fikk en halvfrossen bit på badet. HERREGUD, badet stinker fisk :P

Jaja... hva gjør man ikke for hunden?!

Jeg er litt "skeptisk" til å tilsette ting i foret jeg. Det er snakk om så mange oljer og vitamingreier at vi rett og slett aldri har kjøpt inn slikt. Noen sier ditt og andre sier datt.Hva skal man velge?? Vi kjøpte en boks med slikt provit vitaminpulver da, når han var valp (oppdretteren brukte det, sa de). Men brukte den ikke så ofte. Han er snart to år, og vi har over halve boksen igjen.hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det da.

Men siden dette var spørsmål om v&h så er det det merker jeg skriver om. :P

Nå ligger det tyve pølser i fryseren. Diesel fikk en halvfrossen bit på badet. HERREGUD, badet stinker fisk :P

Jaja... hva gjør man ikke for hunden?!

Jeg er litt "skeptisk" til å tilsette ting i foret jeg. Det er snakk om så mange oljer og vitamingreier at vi rett og slett aldri har kjøpt inn slikt. Noen sier ditt og andre sier datt.Hva skal man velge?? Vi kjøpte en boks med slikt provit vitaminpulver da, når han var valp (oppdretteren brukte det, sa de). Men brukte den ikke så ofte. Han er snart to år, og vi har over halve boksen igjen.hehe.

Okei, slik du skrev, så forstod jeg det som at du ikke helt hadde skjønt hva V&H var, men mulig jeg misforstod.

Vitaminer er kanskje ikke det enkleste å tilsette selv når man først skal tilsette noe. Men føler man for å gi en dæsj olje om dagen, så skader det ikke i det hele tatt, og det er ikke noe som kan forstyrre balansen mellom forskjellige vitaminer og mineraler. Merker jeg lurer veldig på hvorfor oppdretteren din brukte vitaminpulver til valpene? Fikk de ikke fullfôr liksom? (Fullfôr er det samme som et fôr som inneholder alt hunden trenger, deriblant vitaminer og mineraler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. nei.. mulig jeg er dårlig til å forklare meg :P

Lurte hovedsaklig på forskjellen på 25 og 33, og om den ene egnet seg til andre raser enn den andre(jeg ble nemlig fortalt det en gang).

Jeg vet faktisk ikke, husker ikke helt. Tror de ga det til de voksne og.

Siden Royal canin inneholder det bikkja(da valp) trenger, så var det sjeldent jeg orket å gi han noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 og kylling er like mye fullfòr som de andre typene med unntak av de ikke inneholder bla fisk og egg.

De er tilsatt vitaminer og mineraler de som de andre typene.

Dette stemmer ikke helt.

Sendte mail til Vom og Hundemat, og spurte hvilke av forene deres som var fullverdige. Her er svaret:

Hei!

Vi anbefaler valpefor og hundemat m/laks (nr25) som fullverdige for.

Hundemat (nr 33) kan også brukes som fullfor, men du bør tilsette en marin omega 3 kilde (1 t-skje fiskeolje/selolje) pr dag.

Kylling eller Vom egner seg best som tilleggsfor.

mvh

Marte Heilemann

Vom og Hundemat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke helt.

Sendte mail til Vom og Hundemat, og spurte hvilke av forene deres som var fullverdige. Her er svaret:

Hei!

Vi anbefaler valpefor og hundemat m/laks (nr25) som fullverdige for.

Hundemat (nr 33) kan også brukes som fullfor, men du bør tilsette en marin omega 3 kilde (1 t-skje fiskeolje/selolje) pr dag.

Kylling eller Vom egner seg best som tilleggsfor.

mvh

Marte Heilemann

Vom og Hundemat

Joda, det stemmer. Les uthevet fra din tekst og så kan du lese mitt forrige innlegge en gang til, da ser du at vi sier mer eller mindre det samme :P

Og MIN oppfatning er at mine hverken trenger eller vil ha denne "hersens" fisken, da hadde de nok spist den, og de klarer seg utmerket allikevel. Og jeg bruker hverken valp eller 25 og hos meg funker det, og har funket i over 6 år, utmerket :P

Men vil hunden din ha fisk/fiskeolje, og tåler det, følg produsentens ANBEFALINGER og ha en sunn, frisk og glad hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer. Les uthevet fra din tekst og så kan du lese mitt forrige innlegge en gang til, da ser du at vi sier mer eller mindre det samme :ahappy:

Og MIN oppfatning er at mine hverken trenger eller vil ha denne "hersens" fisken, da hadde de nok spist den, og de klarer seg utmerket allikevel. Og jeg bruker hverken valp eller 25 og hos meg funker det, og har funket i over 6 år, utmerket :ahappy:

Men vil hunden din ha fisk/fiskeolje, og tåler det, følg produsentens ANBEFALINGER og ha en sunn, frisk og glad hund :hyper:

Jeg vet at det jeg skrev stemmer ja :yes: Utifra det du skriver nå, så missforstod jeg nok det du mente i setningen over. Jeg tolket det som at du mente at Kylling og 33 var LIKE MYE fullfor, bare at de manglet fisk og egg.. :yes: Om du skjønner. Men virker utifra det V&H skriver, at det mangler flere ting i Kylling, i og med at de ikke anbefaler det som fullfor.

Jeg bruker Valpeforet og nummer 33 til mine, tilsetter ingenting, og de har blank og fin pels. De liker ikke den med fisk, så ikke noe poeng at jeg gir dem 25. Sente en ny mail der jeg skrev at de fungerte fint på 33 uten tillegg, og da kunne jeg fortsette med det. Regner med at man merker det kjappt på pelsen om hunden trenger olje :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket det som at du mente at Kylling og 33 var LIKE MYE fullfor, bare at de manglet fisk og egg.. :ahappy: Om du skjønner. Men virker utifra det V&H skriver, at det mangler flere ting i Kylling, i og med at de ikke anbefaler det som fullfor.

Jeg mener at kylling er like mye fullfòr ja, men at det ikke inneholder fisk og egg. Om du ser på nærings-tabellen er det mer eller mindre det samme i alle blandingene, kylling skiller seg ikke spes ut. Og vitamin og mineral-tabellen sier ingenting om at kylling er utelatt, tvert imot står det under "produkter" at "Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov."

Så kylling "mangler" nok ikke så mye, men en produsent vil ALLTID "safe" seg inn da det ER veldig forskjellige meninger blant oss forstå-seg-på'ere hva hunden trenger. Hvis de feks hadde sagt at hunden IKKE trengte fisken og/eller andre oljer ville det vært galt like mye som å si at DE MÅ ha det.

V&H kommer med ANBEFALINGER, så må hundeierene selv ta stilling til hva som er rett for deres hund. Og de ANBEFALER det fòret som innerholder alt, de sier ikke at feks kylling ikke duger.

Skjønner? :ahappy:

Men uansett, jeg mener nå at variasjon er det mest optimale uansett om man bruker det ene eller andre. Men det går altså fint å fòre også "bare" på kylling, men noe ensidig da spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at kylling er like mye fullfòr ja, men at det ikke inneholder fisk og egg. Om du ser på nærings-tabellen er det mer eller mindre det samme i alle blandingene, kylling skiller seg ikke spes ut. Og vitamin og mineral-tabellen sier ingenting om at kylling er utelatt, tvert imot står det under "produkter" at "Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov."

Så kylling "mangler" nok ikke så mye, men en produsent vil ALLTID "safe" seg inn da det ER veldig forskjellige meninger blant oss forstå-seg-på'ere hva hunden trenger. Hvis de feks hadde sagt at hunden IKKE trengte fisken og/eller andre oljer ville det vært galt like mye som å si at DE MÅ ha det.

V&H kommer med ANBEFALINGER, så må hundeierene selv ta stilling til hva som er rett for deres hund. Og de ANBEFALER det fòret som innerholder alt, de sier ikke at feks kylling ikke duger.

Skjønner? :D

Men uansett, jeg mener nå at variasjon er det mest optimale uansett om man bruker det ene eller andre. Men det går altså fint å fòre også "bare" på kylling, men noe ensidig da spør du meg.

Ja, er veldig med på det at de på safe seg, antagelig derfor de anbeafler olje i 33, osv. Men går ut i fra at 33 er mer "riktig" enn kylling og vom, i og med at hun anbefalte det foret og ikke de to andre. Når det er sakt så kjenner jeg mange som forer på kylling, og bare kylling, og som fungerer utmerket på det :P

Det beste er vel å veksle litt på de forskjellige typene, pluss å råfore med annet snacs innimellom :) Et variert og godt kosthold, uten å måtte spise det samme dag ut og dag inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...