Gå til innhold
Hundesonen.no

Røytesesong


HHC

Recommended Posts

Det kan være fordi jeg ikke skjønte helt den "Jeg skjønner ikke problemet"-greia?

Men altså, jeg dro av Dina like mye underull i forrige uke som det har blitt dratt av flat'en. Du skreiv at det var forskjell på en terv/beardis og en flat. Dina er rett nok ikke en beardis, hun er heller ikke en tervhanne - hun er en groenendael-tispe, og som du ser på bildet, så er det kanskje ikke så stor forskjell på flat og belger mtp underull allikevel?

Hvor den "jeg skjønner ikke problemet"-greia kommer inn, vet jeg ikke, det er så vidt jeg har sett ingen som har sagt noe om at underull er et problem? :whistle:

Og om det ligger igjen like mye underull hver gang Stine børster Ace, så tipper jeg at hun ikke børster Ace så innmari ofte (dvs, bare når han begynner å røyte, ikke sant?) - og neppe så ofte som Susanne børster beardisene..? Flat og belger er vel nærmere i pelstype enn beardis og belger? Jeg vil tro at beardisen trenger mer børsting og pelsstell enn belger og flat? :ahappy:

Men nå skal jo ikke flatten ha såå mye underull som Xanto. Den er jo ekstrem (etter en viss far) Aris er jo motsertningen. medn en mellomting (og da altså ikke så mye) er normalt. Ergo, litt forskjell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Aika i mars i år.

5ygc4p.jpg

Når hun først begynner å røyte så går det svinfort - det tyter ut i alle ender på èn gang. Dette er etter 5 min med børsten.

Hun røyter to ganger i året og da ser hun ut som et takras. Resten av året slipper hun knapt et hårstrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Aika i mars i år.

5ygc4p.jpg

Når hun først begynner å røyte så går det svinfort - det tyter ut i alle ender på èn gang. Dette er etter 5 min med børsten.

Hun røyter to ganger i året og da ser hun ut som et takras. Resten av året slipper hun knapt et hårstrå.

Oiii, der var det jo en hund til :rolleyes:

Men du, blomsten til venstre i bilde trenger litt vann. :whistle: :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Aika i mars i år.

5ygc4p.jpg

Når hun først begynner å røyte så går det svinfort - det tyter ut i alle ender på èn gang. Dette er etter 5 min med børsten.

Hun røyter to ganger i året og da ser hun ut som et takras. Resten av året slipper hun knapt et hårstrå.

Jeg ser på det bildet med skrekkblandet fryd hver gang *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Aika i mars i år.

5ygc4p.jpg

Når hun først begynner å røyte så går det svinfort - det tyter ut i alle ender på èn gang. Dette er etter 5 min med børsten.

Hun røyter to ganger i året og da ser hun ut som et takras. Resten av året slipper hun knapt et hårstrå.

Ooooiii.. DET var mye pels det! :rolleyes2: Når jeg ser sånne bilder da er jeg glad jeg har en røytefri hund! :) (som mange flere sikkert er..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg måtte snu pelsslippet til noe positivt, så jeg begynte å samle det i en stor striesekk. Etter 4 år hadde jeg over 3 kg (!) ull og den er nå levert til spinning og skal bli klesplagg til slutt. Dere skal få se resultatet når den tid kommer :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg måtte snu pelsslippet til noe positivt, så jeg begynte å samle det i en stor striesekk. Etter 4 år hadde jeg over 3 kg (!) ull og den er nå levert til spinning og skal bli klesplagg til slutt. Dere skal få se resultatet når den tid kommer :rolleyes2:

Oi, så spennende! Så hunde"ull" funker til kleslaging altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg måtte snu pelsslippet til noe positivt, så jeg begynte å samle det i en stor striesekk. Etter 4 år hadde jeg over 3 kg (!) ull og den er nå levert til spinning og skal bli klesplagg til slutt. Dere skal få se resultatet når den tid kommer :rolleyes2:

Unnskyld, men begynte det ikke å lukte av den ulla etterhvert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men begynte det ikke å lukte av den ulla etterhvert? :)

Nei ikke i det hele tatt. Cluet er å ta ulla når hunden er tørr og ren og deretter oppbevare den tørt og luftig. Derfor er oppbevaring i striesekk det beste.

Plastsekk hadde fått det til å gå varmgang i det og råtning.

Ulla var florlett og nydelig og helt luktfri hele tiden.

Hundeull egner seg meget godt som klesplagg - men ulla må blandes med saueull siden den har mer fett og styrke i hårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Dette er Aika i mars i år.

5ygc4p.jpg

Da har jeg fått ulla spunnet og slik ser nøstene ut:

59y6nk.jpg

Vannvittig mykt og godt - hundepelsen er iblanda noe saueull pga fettet og slitestyrken som den har. Det som gjelder nå er å finne noen som kan strikke og å finne et plagg jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått ulla spunnet og slik ser nøstene ut:

59y6nk.jpg

Vannvittig mykt og godt - hundepelsen er iblanda noe saueull pga fettet og slitestyrken som den har. Det som gjelder nå er å finne noen som kan strikke og å finne et plagg jeg vil ha.

Eg strikker :P Men nekter å strikke store plagg, type genser og sånt... :) Hvor mye garn fikk du ut av hundeullen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte 3 kg hundeull og har bedt om å få nok til èn genser i første omgang. Dvs. i disse nøstene er det rundt 1/2 kg. Resten av hundeulla ligger hos "spinneren" klar til å spinnes når jeg måtte ønske det.

Er ikke helt sikker på hva jeg ønsker - men en genser frister litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levert ull til spinning flere ganger fra beardisene. Denne ulla trenger ikke å bli blandet med saueull, da fibrene er lange og det er godt hold i dem.

Jeg har strikket en kort jakke som jeg har foret så det er en ytterjakke og veldig varm. Så har jeg en lang jakke uten for, skjerf og en vest som jeg elsker. Blir veldig myke og deilige plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...