Gå til innhold
Hundesonen.no

Bridie og Toiwo på hyttetur


PsychoLynx

Recommended Posts

I helga har Team Elvedalen vært på hyttetur, og deriblandt er jo de forbeinte Bridie og Toiwo. Og her er noen av bildene... :P resten kommer i bloggen min etterhvert

Edit:

(oi, huske bildene også kanskje... Ikke bare trykke send... HER kommer de :D)

Fredagen da vi kom opp

261008_005.jpg

261008_006.jpg

261008_007.jpg

261008_008.jpg

261008_009.jpg

Lørdag derimot hadde det kommet snø!

261008_030.jpg

261008_033.jpg

Søte Toiwo!

261008_036.jpg

261008_039.jpg

261008_040.jpg

261008_044.jpg

261008_047.jpg

261008_050.jpg

261008_051.jpg

:whistle:

261008_065.jpg

261008_067.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder! Var så heldig å tilbrakte en del tid i valpekassa sammen Toiwo. "Lille brune" er vist ikke så liten lenger. Kjempe flott har han blitt! :whistle:

Marit er rå med fotoapparatet ! :P

Toiwo har blitt en stor kar ja. Og attskillig mye mer sindig og omgjengelig enn hva han ser ut til her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på følelsen av at Toiwo er litt som My - han ser nesten feit ut på mange av bildene, men så ser man jo på andre at han er jo ikke FEIT, bare i godt hold og med tykk og kraftig pels :whistle: ?

Bridie er nøøødelig som vanlig!

Han har litt valpefett, skinn nok til en halv lapphund til samt en utrolig tykk pels som "blåser" seg opp når det er kaldt.

Lapphund er heller ikke kjent for å være spes smekkert bygd :D

Meeen, hadde han vært eldre enn 6 mnd hadde jeg nok strammet inn litt på fôringa, nå vokser han fortsatt i rykk og napp :P

Og visst er Bri fin ! Helt utmerket å tygge på synes Toiwo - de få gangene han faktisk klarer å få tak i ho, jaggu er den dama lett til bens !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi gale hunder :D Landy du er skikkelig heldig med fargen til Toiwo, så mørk brun som han er ganske uvanlig :D En litt mørkere farge enn sin vakre mormor :whistle: Og han har blitt stor og innmari fin. Og det er pelsen som får dem til å se store ut, marco er undervektig og det er noe alle ler av når de hører ;) For spesiellt hannhundene har så mye pels at de nesten drukner i den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har litt valpefett, skinn nok til en halv lapphund til samt en utrolig tykk pels som "blåser" seg opp når det er kaldt.

Lapphund er heller ikke kjent for å være spes smekkert bygd :D

Meeen, hadde han vært eldre enn 6 mnd hadde jeg nok strammet inn litt på fôringa, nå vokser han fortsatt i rykk og napp :P

Og visst er Bri fin ! Helt utmerket å tygge på synes Toiwo - de få gangene han faktisk klarer å få tak i ho, jaggu er den dama lett til bens !

Altså, ikke for å være slem, Charlott... Men prøver å hjelpe.. VALPEfett skal det ikke være for mye av på en 6 mnd gammel valp. Valpefett er slik man ser på en naken valpemage det. EN valp i vekst, som Toiwo er nå, har ikke godt av å være såpass stor som han er. Det er vanskelig å finne ribbeina hans, og han er trultete. Og jeg er redd det går hardt utover leddene hans når han vokser seg til, for vekta hans nå er for høy.

Greit nok, det sitte bildet av Toiwo er EKSTREMT da, han ER ikke så tykk ;) Men han er FOR rund for leddene hans... Han veier godt over 20 kg nå, gjør han ikke?

det er værre for han å være overvektig nå enn feks om 1 år, siden beina nå skal vokse seg til.. Men det er aldri bra for en hund å være overvektig. Man skal kjenne ribbeina GODT, selv gjennom pelsen.

Og ja, jeg VET pelsen hans har mye å si, men jeg har tatt på han også :D

Oi gale hunder ;) Landy du er skikkelig heldig med fargen til Toiwo, så mørk brun som han er ganske uvanlig :P En litt mørkere farge enn sin vakre mormor :P Og han har blitt stor og innmari fin. Og det er pelsen som får dem til å se store ut, marco er undervektig og det er noe alle ler av når de hører :P For spesiellt hannhundene har så mye pels at de nesten drukner i den :whistle:

Hvor mye veier Marco nå? g alder? Og høyde? Kjenner du ribbeina hans?

Men, når alt dette e sagt... Toiwo er NYDELIG, og FOR en hund! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enklere å hele tiden justere vekta til en hund som enten bare spiser v&h eller bare tørrfôr.

Han her spiser i rykk og napp og er ikke spes glad i hverken tørt eller v&h, han har dager han knapt spiser og andre han spiser mer. Noe av det han er glad i er fårekjøtt og rød fisk, ikke det magreste akkurat...

Så lenge hverken jeg eller oppdretter synes han er feit får han være som han er :whistle:

Ikke planer i verden å lage noe stort styr ut av hverken spising eller vekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enklere å hele tiden justere vekta til en hund som enten bare spiser v&h eller bare tørrfôr.

Han her spiser i rykk og napp og er ikke spes glad i hverken tørt eller v&h, han har dager han knapt spiser og andre han spiser mer. Noe av det han er glad i er fårekjøtt og rød fisk, ikke det magreste akkurat...

Så lenge hverken jeg eller oppdretter synes han er feit får han være som han er :whistle:

Ikke planer i verden å lage noe stort styr ut av hverken spising eller vekt :D

Kjære vene for en nydelig dunboll du har! Herlig farge og det utrykket! Han virker å være en sjarmklump uten like :P Håper vi får møte ham en gang vi besøker Marit og co.

Jeg har også hatt en hund med pels som stod rett ut fra kroppen hans slik at han så skikkelig feit ut. Husker veterinæren kommenterte "stor kar det der" med en gang vi kom inn døra på venteværelset. Når hun fikk kjent på ham, forandret hun imidlertid mening. Hun kjente ribbeina godt, samt revbeinene eller hva de heter, de der bak på rumpa. Brimi var da rundt et halvt år gammel.

Hvis man har problemer med å kjenne ribbeina på en hund, forundrer det meg at folk synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt enklere å hele tiden justere vekta til en hund som enten bare spiser v&h eller bare tørrfôr.

Han her spiser i rykk og napp og er ikke spes glad i hverken tørt eller v&h, han har dager han knapt spiser og andre han spiser mer. Noe av det han er glad i er fårekjøtt og rød fisk, ikke det magreste akkurat...

Så lenge hverken jeg eller oppdretter synes han er feit får han være som han er :whistle:

Ikke planer i verden å lage noe stort styr ut av hverken spising eller vekt :D

men du, Kjære Charlott... "problemet" hos dere, tror jeg, er at Toiwo ikke får tilmålt med mat! Han får det han spiser, mer eller mindre... Og når han da er mest glad i rød fisk og fårekjøtt, så spiser han FOR MYE i forhold til det han bør. Og det er DIN jobb å justere dette! En hund klarer ikke alltid å justere egne inntak av mat, og jeg har tilgode å høre om en hund på rå mat som kan ha maten stående fremme og at den justerer selv... (der blir det noe annet med tørrfor).

Og det første du sier der, det VET du er tull! Det er MANGE hunder som får både rått og tørrfor blandet, eller annenhver dag eller whatever, men de får TILMÅLT med mat. Får de mer rått en dag, får de mindre tørrfor. enkelt og greit.

hadde Bridie fått så mye mat hu ville, hadde hu trillet før vi fikk sukk for oss. Hu spiser jo gjerne døgnet rundt. det er MIN jobb å vite hvor mye mat hun skal ha, og ikke.

Og ja, det sjokkerer meg litt at oppdretter syns Toiwo er passe når man må lete etter ribbeina hans... For det er et TYKT lag utenpå dem.

Og dette med et stort poeng ut av mat/vekt... For TOIWO sin del, så burde du det...

Beklager, jeg føler meg slem som sier dette så rett ut... Men jeg har virkelig vondt av hunder som er overvektige. De har det ikke bra.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...