Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøttmat som tilleggsfôr


Huldra

Recommended Posts

Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg kan få endel billig kjøttdeig (alle typer), biff og kjøtt av alle slag (oppskjært eller ikke, kylling, storfe, sau, gris). Alt er rått og ferskt, dog fryser jeg det sånn at det skal holde seg lenger.

Tanken er å bruke dette til bikkjemat - men går det an? Og hvordan setter jeg sammen en fin meny til de, sånn at jeg vet at de får i seg det de trenger? Foreløpig har jeg brukt V&H som basis, som de har fått de fleste dagene, mens andre dager har de kun fått for eksempel kjøttdeig. Jeg tenker at variasjon er bra, og nå har jeg en god del variert i fryseren.

De to siste dagene har de fått lammebog. De var noe skeptisk til å begynne med, men etterhvert gikk det ned for full telling. Biff av diverse slag er forferdelig godt syns Tulla, og mumser i seg et stykke blodig rått kjøtt som kun en hund kan gjøre..! :P

Noen tips til hvordan jeg kan utnytte denne maten bedre? Eller hvordan jeg bør sette den sammen? Noe spesielt jeg bør tenke på? Til nå har de fått alle bein (de er jo rå alle sammen), og dette går greit, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har ikke så greie på sånn mat.

Når jeg gikk på kurs snakket vi om hvilken bein vi kunne gi hundene våre og da lærte vi at KLEM bein var farlig og da mener jeg bein som begynner på en av bokstavene som feks: K - kylling , L- lam, E- elg osv. men om det stemmer vet jeg ikke. Jeg gir ikke så mye bein til min hund og hvis hun får det kjøper jeg oksebein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har hørt FFF-fisk, fugl og får. Men så har jeg hørt at det er greit likevel, så lenge de er rå. Og de beina jeg evt gir, er rå. Og så har jeg hørt at "bærende bein" ikke er noe særlig, antar det er snakk om svære bein, type lårbein hos okse o.l.

Akkurat nå ligger Aynï og knasker på et bein fra lammebogen, og det var visst skikkelig stas. Sjelden hun har behov for å passe på noe ovenfor Tulla, men dette (og dentastix) er visst viktige greier! :P Til og med den vanlige maten hennes står hun stort sett bare og glaner på at Tulla tar. Så sånn sett syns jeg dette opplegget virker bra for henne (uten at jeg mener matforsvar i store mengder er bra, men det er bra med litt mer for Aynï akkurat nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføringen blir helt fin, den! Har gjort dette litt innimellom, men nå er fryseren så full at jeg ikke har plass til noe V&H til Tulla mer! :P Så da må jeg bruke opp litt skjønner du, og håpte at jeg kunne bruke det litt gjennomtenkt, og ikke bare på slump. :P (Men jeg har V&H i fryseren til foreldrene mine, så det er lett å få tak i altså, i tilfelle jeg må blande og styre her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du og hundene dine er Huldra! Om du supplerer med hel fisk (helst rød) og dyreinnmat, så har du fullkost for hundene. Du kan trygt gi de ben, har man hund som er kjevesterk bør man være forsiktig med bærende ben som kan splintre seg, men alle knokene er godsaker. Ribb/rygg/brystbein er bare lekkert :P

Gi kjøtt/ben/avskjær fra en type dyr om dagen, så får du en fin rotasjon på næringsinnholdet. Gi gjerne fisken frosset el lett oppting, blir mindre lukt og søl av det. Grønnsaker/frukt/bær ved siden av mot treg mage, knuste linfrø er også til stor hjelp, og om hunden er allergisk mot fisk, er dette en utmerket omega-3 kilde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barfing har de vel regelen, at de skal dekke alle hundens behov i løpet av en tre ukers syklus.. Men akkurat hva som trengs har jeg ikke helt oversikten.. Men les litt om barfing på nettet, så finner du det fort ut...

Så heldig du er!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er 5 om natta, våknet til et forferdelig uvær og vet ikke om hjernen har våknet helt. Men skal vi se om jeg husker barfingen.

I gjennomsnitt over en periode på 2-3 uker skal hunden ha:

60% kjøttfulle ben,

10% rå innmat,

10% annet (fisk, egg etc),

15 % mosede rå grønnsaker og

5% mosede frukt/bær.

Her er litt lesestoff om emnet:

http://www.skansen.com/nutrition/ (på engelsk)

http://www.jipotimas.se/ (på svensk)

http://www.amerikanskbulldog.no/index.php?...g&Itemid=56 (på norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg mage forekommer ikke, begge er vant til å spise V&H, og har aldri hatt problemer med det. :) Fisk har jeg dessverre ikke tilgang på, men de får polarolje og V&H 25 eller V&H valpefôr.

Men jeg hadde vel egentlig ikke tenkt at jeg skulle begynne å BARFe..? (Jeg må innrømme jeg ikke har lest linkene enda, for jeg syns det virker litt unødvendig mye å sette seg inn i hvis jeg ikke har tenkt å bruke det skikkelig liksom? :P ) Og hvorfor må jeg tilsette frukt og grønt og bær hvis jeg evt skal gjøre det? Pga vitaminene? Og er det nødvendig når de får V&H innimellom?

Egentlig hadde jeg håpt på et enkelt svar som at; gi V&H annenhver dag, og noe annet de andre dagene. Varier dette "annet". Kan det ikke være så enkelt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Moghrebi:-)

Hadde liksom håpet hun ville se min vei hit til forumet og finne det for godt å svare, da... :):P

Men så finnes det jo mange andre her inne som også har masse peiling. Mari, for eksempel. Holder nå på å lese linken til bulldogforumet, og det gir masse mening og virker ikke så uoverkommelig. Visste heller ikke at BARF hadde strikte regler, mens at det finnes grener av råfôring som er litt annerledes. Lærer visst noe nytt hele tiden! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke en gang late som jeg har peiling på dette her, men jeg er i litt samme situasjon. Forer på v&h og har vært så innmari heldig å få en del elgkjøtt. Noe er kvernet opp til en slags kjøttdeig og så har jeg fått massevis av bein med mye kjøtt på.

Jeg har fulgt "innfallsmetoden" litt og gitt elgkjøtt innimellom, men hatt v&h som hoved-for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minibarfer jo med V&H, da :) Og bær/frukt/grønt er for mineraler, vitaminer, fiber og karbohydrater. De trenger ikke store mengdene; gi skrotten av ditt eget eple, skrellet på gulrota, brokkolien som ble til overs etter middagen ol. Begge mine plukker selv bær av lyng og busker i sesongen, og så får de ferske blåbær og bringebær når jeg føler meg rik resten av året... Og du kan gjøre det så lettvindt som V&H annenhver dag, og dine kjøttressurser annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minibarfer jo med V&H, da :whistle: Og bær/frukt/grønt er for mineraler, vitaminer, fiber og karbohydrater. De trenger ikke store mengdene; gi skrotten av ditt eget eple, skrellet på gulrota, brokkolien som ble til overs etter middagen ol. Begge mine plukker selv bær av lyng og busker i sesongen, og så får de ferske blåbær og bringebær når jeg føler meg rik resten av året... Og du kan gjøre det så lettvindt som V&H annenhver dag, og dine kjøttressurser annenhver dag.

Jepp, det høres jo lettvindt ut. Men tror jammen jeg skal slå på stortromma og skaffe noe innmatgreier fra slaktern, og kanskje noen bein til å supplere med. Mmmm..

Men jeg lurer på en ting; hvorfor skal jeg bare gi en kjøttkilde om dagen/gangen? Hvorfor kan jeg ikke blande for eksempel kjøttdeig av svin og kyllingfilèt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier egentlig ikke tenke over det i det hele tatt. Han får en dæsj av det, og en dæsj av det, alt ettersom. En god og fin blanding på alt, liksom. Du trenger da vitterlig ikke gi kun en proteinkilde om dagen. :whistle: Gjør det som du vet passer hunden din best.

Men husk at kjøttdeig er ganske så salt, så jeg ville unngått i gi altfor mye av det i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det høres jo lettvindt ut. Men tror jammen jeg skal slå på stortromma og skaffe noe innmatgreier fra slaktern, og kanskje noen bein til å supplere med. Mmmm..

Men jeg lurer på en ting; hvorfor skal jeg bare gi en kjøttkilde om dagen/gangen? Hvorfor kan jeg ikke blande for eksempel kjøttdeig av svin og kyllingfilèt?

Det er bare for letthets skyld at jeg tar opp en elgskank, en hare, to kyllingrygger osv pr dag. Blir mye som skal tine i kjøleskapet om de skal få litt av hvert hver dag :whistle: Om du har ferdig kvernet og blandet kjøttdeig må det gjerne være tusen forskjellige kjøttyper i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har fått så mye snacks!

Jeg har barf`et mine hunder før, men gikk over til vom og hundemat for noen få år siden. Nå vil jeg imidlertid begynne å supplere med annen type kjøtt i tillegg, hvor vom og hundemat er basisen. Jeg vet ikke hvor ofte jeg kommer til å gi vom og hundemat i uken, det kommer vel an på tilgangen til annen type kjøtt, tenker jeg. Så tar jeg det litt pøh om pøh med fokus på variasjon.

Noen som barf`er bruker å ta jevnlige blodprøver av hundene sine for å se om de får i seg det de trenger. Husker ikke helt hvor ofte det var snakk om, men mulig rundt hvert fjerde år eller deromkring. Kan jo være fint å gjøre hvis man har lyst å sjekke litt.

Når det gjelder grønnsaker, er det ulike meninger ute og går. Noen gir det, andre ikke. Av våre tre aussier er det kun en av dem som har reagert med hard mage om han ikke fikk grønnsaker en periode. De andre to har jeg ikke merket noen forskjell på. Men jeg er av den oppfatning at man gir grønnsaker (mosede grønnsaker vel og merke) for vitaminenes del og har derfor gitt det for at hundene skal få alt de trenger. Med vom og hundemat vitaminisert som basis er det kanskje ikke nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg! Sorry, har vært veldig opptatt de siste dagene - jeg driver og setter sammen medlemsbladet til Myndeklubben, som jeg har layoutansvaret for. Vi hadde deadline på fredag...

Huldra, du er griseheldig! Pris deg lykkelig og gi ofringer til alle gode guder. Hihi!

Her følger mine anbefalinger:

Gi det du har lyst å gi, og som hundene vil spise. Beregn at hundene får i seg sånn cirka 2/3 V&H på lang sikt - altså at du godt kan gi V&H flere dager på rad, og så flere dager på rad med annet kjøtt, men at det til syvende og sist utgjør 2/3 V&H. Det er fordi V&H er korrekt sammensatt, så det blir på en måte en "sikring".

Kjøttdeig og kjøtt uten bein bør ikke gis i for store mengder, for råfôrede hunder er avhengige av bein for å få i seg nok kalsium. V&H inneholder oppmalte bein, men hvis du kun gir kjøtt og ikke bein som tillegg, så vil det kunne bli for lite kalsium på sikt. Rå kotelettbein er fine i så måte, og det samme er ribbein og nakke-ryggbein. Lår- og leggbein (sånne hule med marg i) er ikke så bra, for de kan splintre og bli ganske skarpe småbiter.

Noen hunder sluker maten, og da kan også andre typer bein være litt risky. Men alle mine hunder har lært seg å tygge maten skikkelig, og de spytter ut biter som ikke er bra. Tilogmed valpen på 12 uker klarer å sortere vekk skarpe beinbiter. Hunder som ikke er så flinke til å tygge, kan lære det ved at de får kjøttbein som er frosne. Da tvinges de til å ta seg tid og gnage og tygge skikkelig.

Du kan fint blande ulike typer kjøtt i samme måltid - det har ingenting å si. Variasjon er alltid bra!

Kjøttdeig er salte greier, så hvis du skal gi mye kjøttdeig over tid, bør du faktisk vanne det ut for å skylle unna noe av saltet. Men du kan fint gi noen måltider som kun består av kjøttdeig uten at det er noe problem, så lenge du ellers hovedsaklig gir mat som ikke er saltet.

Når det gjelder frukt og grønnsaker, så trenger ikke hundene dette så lenge de får nok kjøtt, fett, innmat og bein. Men hunder som blir harde i magen kan gjerne få noen teskjeer med kruskakli eller linfrø for å "smøre" tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar alle sammen! :D

Ofringer skal bli gitt, og gledesdans er utført! :D

Jeg har endel spørsmål, så jeg fyrer bare løs: Jeg prøver for det meste å få tak i kjøttdeig uten vann og salt; jeg antar at det er bedre enn vanlig kjøttdeig? Og er all annen kjøttdeig tilsatt vann og salt? Det var forresten et bra tips om å vanne ut kjøttdeigen; da lurer jeg vel springeren til å tro hun får mer mat også, hihi! Lurer også på om annet kjøtt er tilsatt ting (salt, annet krydder, osv)? Tenker da på f eks lammebog som jeg har litt av?

Jeg synes også det er vanskelig å beregne mengde mat hunden skal ha. Springeren må jeg jo passe godt på sånn at hun ikke legger på seg (aller helst kan hun vel ta av litt, uten at hun er direkte feit altså). Jeg vet sånn noenlunde hvilken mengde hun bør ha av V&H for å holde vekta i sjakk, men hvordan beregner jeg dette andre? F eks kjøttdeig; er det mer eller mindre næringsrikt i forhold til V&H? Rent kjøtt (biff, filèter osv) er det vel mindre fett i, så jeg antar hun kan få litt mer av det enn noe med mer fett? Og fiskeboller; kan jeg gi det eller blir det for salt i lengden? Jeg prøver å få tak i mest mulig ubehandlete ting, dvs mest mulig rent kjøtt (biff, filèt, osv) og minst mulig blandingsprodukter/behandlete produkter (fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker, vanlig kjøttdeig).

Moghrebi: du sier de over tid bør få 2/3 V&H, og det var jo en fin regel. Men kan jeg også kjøpe noe hos slakteren jeg kan gi de i tillegg? Tenker på innmat, eller noe annet, som kan supplere det andre de får, sånn at det blir mer "korrekt sammensatt"? Vet ikke hvor god jeg er på å forklare, og ærlig talt er jeg også litt usikker på hva jeg evt skal kjøpe hos slakteren (ja, har sett den andre tråden og fått noen tips der, men tenkte mest på å kjøpe ting jeg kan supplere med). ;) Det er jo fint å gi de mest V&H, men hvis jeg kan kjøpe noen småting hos slakteren, så kan kanskje resten av kosten også bli mer riktig sammensatt med tanke på vitaminer og mineraler? I tilfelle; hva bør jeg kjøpe?

Begynner jo forresten å innse det at det trengs litt mer fryseplass en hva jeg har akkurat nå, hehe! Vi har bare kombikjøleskap, med tre frysehyller (hvorav en er halvparten så stor som de andre), og en av de var i utgangspunktet forbeholdt hundene. Plutselig ble det to som inneholdt mat og snacks til de, og nå har vi nesten ikke plass til vår egen mat lenger..! :P Og i går måtte jeg hente litt V&H hos foreldrene mine, og for å få plass til det måtte jeg bytte litt innhold, så nå ligger det masse snask i foreldrene mine sin fryser, for vi har ikke plass til alt. Drømmer om i alle fall en liten ekstra-fryser som kan stå under trappen.. sukk.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner jo forresten å innse det at det trengs litt mer fryseplass en hva jeg har akkurat nå, hehe! Vi har bare kombikjøleskap, med tre frysehyller (hvorav en er halvparten så stor som de andre), og en av de var i utgangspunktet forbeholdt hundene. Plutselig ble det to som inneholdt mat og snacks til de, og nå har vi nesten ikke plass til vår egen mat lenger..! :P *snip* Drømmer om i alle fall en liten ekstra-fryser som kan stå under trappen.. sukk.. :whistle:

Vi har to slike xtrafrysere. En hentet gratis hos noen som pusset opp hybelkjøkkenet sitt (sjekk finn) og en vi kjøpte til 1/2 pris pga fraktskade hos elkjøp. Den ene står på soverommet mitt med hundematen, den andre på boden med menneskemat. De er så små at de får plass nesten hvor som helst, i min forrige pyttlille leil sto den under spisebordet på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...