Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøttmat som tilleggsfôr


Huldra

Recommended Posts

Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg kan få endel billig kjøttdeig (alle typer), biff og kjøtt av alle slag (oppskjært eller ikke, kylling, storfe, sau, gris). Alt er rått og ferskt, dog fryser jeg det sånn at det skal holde seg lenger.

Tanken er å bruke dette til bikkjemat - men går det an? Og hvordan setter jeg sammen en fin meny til de, sånn at jeg vet at de får i seg det de trenger? Foreløpig har jeg brukt V&H som basis, som de har fått de fleste dagene, mens andre dager har de kun fått for eksempel kjøttdeig. Jeg tenker at variasjon er bra, og nå har jeg en god del variert i fryseren.

De to siste dagene har de fått lammebog. De var noe skeptisk til å begynne med, men etterhvert gikk det ned for full telling. Biff av diverse slag er forferdelig godt syns Tulla, og mumser i seg et stykke blodig rått kjøtt som kun en hund kan gjøre..! :P

Noen tips til hvordan jeg kan utnytte denne maten bedre? Eller hvordan jeg bør sette den sammen? Noe spesielt jeg bør tenke på? Til nå har de fått alle bein (de er jo rå alle sammen), og dette går greit, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har ikke så greie på sånn mat.

Når jeg gikk på kurs snakket vi om hvilken bein vi kunne gi hundene våre og da lærte vi at KLEM bein var farlig og da mener jeg bein som begynner på en av bokstavene som feks: K - kylling , L- lam, E- elg osv. men om det stemmer vet jeg ikke. Jeg gir ikke så mye bein til min hund og hvis hun får det kjøper jeg oksebein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har hørt FFF-fisk, fugl og får. Men så har jeg hørt at det er greit likevel, så lenge de er rå. Og de beina jeg evt gir, er rå. Og så har jeg hørt at "bærende bein" ikke er noe særlig, antar det er snakk om svære bein, type lårbein hos okse o.l.

Akkurat nå ligger Aynï og knasker på et bein fra lammebogen, og det var visst skikkelig stas. Sjelden hun har behov for å passe på noe ovenfor Tulla, men dette (og dentastix) er visst viktige greier! :P Til og med den vanlige maten hennes står hun stort sett bare og glaner på at Tulla tar. Så sånn sett syns jeg dette opplegget virker bra for henne (uten at jeg mener matforsvar i store mengder er bra, men det er bra med litt mer for Aynï akkurat nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avføringen blir helt fin, den! Har gjort dette litt innimellom, men nå er fryseren så full at jeg ikke har plass til noe V&H til Tulla mer! :P Så da må jeg bruke opp litt skjønner du, og håpte at jeg kunne bruke det litt gjennomtenkt, og ikke bare på slump. :P (Men jeg har V&H i fryseren til foreldrene mine, så det er lett å få tak i altså, i tilfelle jeg må blande og styre her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du og hundene dine er Huldra! Om du supplerer med hel fisk (helst rød) og dyreinnmat, så har du fullkost for hundene. Du kan trygt gi de ben, har man hund som er kjevesterk bør man være forsiktig med bærende ben som kan splintre seg, men alle knokene er godsaker. Ribb/rygg/brystbein er bare lekkert :P

Gi kjøtt/ben/avskjær fra en type dyr om dagen, så får du en fin rotasjon på næringsinnholdet. Gi gjerne fisken frosset el lett oppting, blir mindre lukt og søl av det. Grønnsaker/frukt/bær ved siden av mot treg mage, knuste linfrø er også til stor hjelp, og om hunden er allergisk mot fisk, er dette en utmerket omega-3 kilde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barfing har de vel regelen, at de skal dekke alle hundens behov i løpet av en tre ukers syklus.. Men akkurat hva som trengs har jeg ikke helt oversikten.. Men les litt om barfing på nettet, så finner du det fort ut...

Så heldig du er!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka er 5 om natta, våknet til et forferdelig uvær og vet ikke om hjernen har våknet helt. Men skal vi se om jeg husker barfingen.

I gjennomsnitt over en periode på 2-3 uker skal hunden ha:

60% kjøttfulle ben,

10% rå innmat,

10% annet (fisk, egg etc),

15 % mosede rå grønnsaker og

5% mosede frukt/bær.

Her er litt lesestoff om emnet:

http://www.skansen.com/nutrition/ (på engelsk)

http://www.jipotimas.se/ (på svensk)

http://www.amerikanskbulldog.no/index.php?...g&Itemid=56 (på norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg mage forekommer ikke, begge er vant til å spise V&H, og har aldri hatt problemer med det. :) Fisk har jeg dessverre ikke tilgang på, men de får polarolje og V&H 25 eller V&H valpefôr.

Men jeg hadde vel egentlig ikke tenkt at jeg skulle begynne å BARFe..? (Jeg må innrømme jeg ikke har lest linkene enda, for jeg syns det virker litt unødvendig mye å sette seg inn i hvis jeg ikke har tenkt å bruke det skikkelig liksom? :P ) Og hvorfor må jeg tilsette frukt og grønt og bær hvis jeg evt skal gjøre det? Pga vitaminene? Og er det nødvendig når de får V&H innimellom?

Egentlig hadde jeg håpt på et enkelt svar som at; gi V&H annenhver dag, og noe annet de andre dagene. Varier dette "annet". Kan det ikke være så enkelt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Moghrebi:-)

Hadde liksom håpet hun ville se min vei hit til forumet og finne det for godt å svare, da... :):P

Men så finnes det jo mange andre her inne som også har masse peiling. Mari, for eksempel. Holder nå på å lese linken til bulldogforumet, og det gir masse mening og virker ikke så uoverkommelig. Visste heller ikke at BARF hadde strikte regler, mens at det finnes grener av råfôring som er litt annerledes. Lærer visst noe nytt hele tiden! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke en gang late som jeg har peiling på dette her, men jeg er i litt samme situasjon. Forer på v&h og har vært så innmari heldig å få en del elgkjøtt. Noe er kvernet opp til en slags kjøttdeig og så har jeg fått massevis av bein med mye kjøtt på.

Jeg har fulgt "innfallsmetoden" litt og gitt elgkjøtt innimellom, men hatt v&h som hoved-for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minibarfer jo med V&H, da :) Og bær/frukt/grønt er for mineraler, vitaminer, fiber og karbohydrater. De trenger ikke store mengdene; gi skrotten av ditt eget eple, skrellet på gulrota, brokkolien som ble til overs etter middagen ol. Begge mine plukker selv bær av lyng og busker i sesongen, og så får de ferske blåbær og bringebær når jeg føler meg rik resten av året... Og du kan gjøre det så lettvindt som V&H annenhver dag, og dine kjøttressurser annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du minibarfer jo med V&H, da :whistle: Og bær/frukt/grønt er for mineraler, vitaminer, fiber og karbohydrater. De trenger ikke store mengdene; gi skrotten av ditt eget eple, skrellet på gulrota, brokkolien som ble til overs etter middagen ol. Begge mine plukker selv bær av lyng og busker i sesongen, og så får de ferske blåbær og bringebær når jeg føler meg rik resten av året... Og du kan gjøre det så lettvindt som V&H annenhver dag, og dine kjøttressurser annenhver dag.

Jepp, det høres jo lettvindt ut. Men tror jammen jeg skal slå på stortromma og skaffe noe innmatgreier fra slaktern, og kanskje noen bein til å supplere med. Mmmm..

Men jeg lurer på en ting; hvorfor skal jeg bare gi en kjøttkilde om dagen/gangen? Hvorfor kan jeg ikke blande for eksempel kjøttdeig av svin og kyllingfilèt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier egentlig ikke tenke over det i det hele tatt. Han får en dæsj av det, og en dæsj av det, alt ettersom. En god og fin blanding på alt, liksom. Du trenger da vitterlig ikke gi kun en proteinkilde om dagen. :whistle: Gjør det som du vet passer hunden din best.

Men husk at kjøttdeig er ganske så salt, så jeg ville unngått i gi altfor mye av det i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det høres jo lettvindt ut. Men tror jammen jeg skal slå på stortromma og skaffe noe innmatgreier fra slaktern, og kanskje noen bein til å supplere med. Mmmm..

Men jeg lurer på en ting; hvorfor skal jeg bare gi en kjøttkilde om dagen/gangen? Hvorfor kan jeg ikke blande for eksempel kjøttdeig av svin og kyllingfilèt?

Det er bare for letthets skyld at jeg tar opp en elgskank, en hare, to kyllingrygger osv pr dag. Blir mye som skal tine i kjøleskapet om de skal få litt av hvert hver dag :whistle: Om du har ferdig kvernet og blandet kjøttdeig må det gjerne være tusen forskjellige kjøttyper i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har fått så mye snacks!

Jeg har barf`et mine hunder før, men gikk over til vom og hundemat for noen få år siden. Nå vil jeg imidlertid begynne å supplere med annen type kjøtt i tillegg, hvor vom og hundemat er basisen. Jeg vet ikke hvor ofte jeg kommer til å gi vom og hundemat i uken, det kommer vel an på tilgangen til annen type kjøtt, tenker jeg. Så tar jeg det litt pøh om pøh med fokus på variasjon.

Noen som barf`er bruker å ta jevnlige blodprøver av hundene sine for å se om de får i seg det de trenger. Husker ikke helt hvor ofte det var snakk om, men mulig rundt hvert fjerde år eller deromkring. Kan jo være fint å gjøre hvis man har lyst å sjekke litt.

Når det gjelder grønnsaker, er det ulike meninger ute og går. Noen gir det, andre ikke. Av våre tre aussier er det kun en av dem som har reagert med hard mage om han ikke fikk grønnsaker en periode. De andre to har jeg ikke merket noen forskjell på. Men jeg er av den oppfatning at man gir grønnsaker (mosede grønnsaker vel og merke) for vitaminenes del og har derfor gitt det for at hundene skal få alt de trenger. Med vom og hundemat vitaminisert som basis er det kanskje ikke nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg! Sorry, har vært veldig opptatt de siste dagene - jeg driver og setter sammen medlemsbladet til Myndeklubben, som jeg har layoutansvaret for. Vi hadde deadline på fredag...

Huldra, du er griseheldig! Pris deg lykkelig og gi ofringer til alle gode guder. Hihi!

Her følger mine anbefalinger:

Gi det du har lyst å gi, og som hundene vil spise. Beregn at hundene får i seg sånn cirka 2/3 V&H på lang sikt - altså at du godt kan gi V&H flere dager på rad, og så flere dager på rad med annet kjøtt, men at det til syvende og sist utgjør 2/3 V&H. Det er fordi V&H er korrekt sammensatt, så det blir på en måte en "sikring".

Kjøttdeig og kjøtt uten bein bør ikke gis i for store mengder, for råfôrede hunder er avhengige av bein for å få i seg nok kalsium. V&H inneholder oppmalte bein, men hvis du kun gir kjøtt og ikke bein som tillegg, så vil det kunne bli for lite kalsium på sikt. Rå kotelettbein er fine i så måte, og det samme er ribbein og nakke-ryggbein. Lår- og leggbein (sånne hule med marg i) er ikke så bra, for de kan splintre og bli ganske skarpe småbiter.

Noen hunder sluker maten, og da kan også andre typer bein være litt risky. Men alle mine hunder har lært seg å tygge maten skikkelig, og de spytter ut biter som ikke er bra. Tilogmed valpen på 12 uker klarer å sortere vekk skarpe beinbiter. Hunder som ikke er så flinke til å tygge, kan lære det ved at de får kjøttbein som er frosne. Da tvinges de til å ta seg tid og gnage og tygge skikkelig.

Du kan fint blande ulike typer kjøtt i samme måltid - det har ingenting å si. Variasjon er alltid bra!

Kjøttdeig er salte greier, så hvis du skal gi mye kjøttdeig over tid, bør du faktisk vanne det ut for å skylle unna noe av saltet. Men du kan fint gi noen måltider som kun består av kjøttdeig uten at det er noe problem, så lenge du ellers hovedsaklig gir mat som ikke er saltet.

Når det gjelder frukt og grønnsaker, så trenger ikke hundene dette så lenge de får nok kjøtt, fett, innmat og bein. Men hunder som blir harde i magen kan gjerne få noen teskjeer med kruskakli eller linfrø for å "smøre" tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar alle sammen! :D

Ofringer skal bli gitt, og gledesdans er utført! :D

Jeg har endel spørsmål, så jeg fyrer bare løs: Jeg prøver for det meste å få tak i kjøttdeig uten vann og salt; jeg antar at det er bedre enn vanlig kjøttdeig? Og er all annen kjøttdeig tilsatt vann og salt? Det var forresten et bra tips om å vanne ut kjøttdeigen; da lurer jeg vel springeren til å tro hun får mer mat også, hihi! Lurer også på om annet kjøtt er tilsatt ting (salt, annet krydder, osv)? Tenker da på f eks lammebog som jeg har litt av?

Jeg synes også det er vanskelig å beregne mengde mat hunden skal ha. Springeren må jeg jo passe godt på sånn at hun ikke legger på seg (aller helst kan hun vel ta av litt, uten at hun er direkte feit altså). Jeg vet sånn noenlunde hvilken mengde hun bør ha av V&H for å holde vekta i sjakk, men hvordan beregner jeg dette andre? F eks kjøttdeig; er det mer eller mindre næringsrikt i forhold til V&H? Rent kjøtt (biff, filèter osv) er det vel mindre fett i, så jeg antar hun kan få litt mer av det enn noe med mer fett? Og fiskeboller; kan jeg gi det eller blir det for salt i lengden? Jeg prøver å få tak i mest mulig ubehandlete ting, dvs mest mulig rent kjøtt (biff, filèt, osv) og minst mulig blandingsprodukter/behandlete produkter (fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker, vanlig kjøttdeig).

Moghrebi: du sier de over tid bør få 2/3 V&H, og det var jo en fin regel. Men kan jeg også kjøpe noe hos slakteren jeg kan gi de i tillegg? Tenker på innmat, eller noe annet, som kan supplere det andre de får, sånn at det blir mer "korrekt sammensatt"? Vet ikke hvor god jeg er på å forklare, og ærlig talt er jeg også litt usikker på hva jeg evt skal kjøpe hos slakteren (ja, har sett den andre tråden og fått noen tips der, men tenkte mest på å kjøpe ting jeg kan supplere med). ;) Det er jo fint å gi de mest V&H, men hvis jeg kan kjøpe noen småting hos slakteren, så kan kanskje resten av kosten også bli mer riktig sammensatt med tanke på vitaminer og mineraler? I tilfelle; hva bør jeg kjøpe?

Begynner jo forresten å innse det at det trengs litt mer fryseplass en hva jeg har akkurat nå, hehe! Vi har bare kombikjøleskap, med tre frysehyller (hvorav en er halvparten så stor som de andre), og en av de var i utgangspunktet forbeholdt hundene. Plutselig ble det to som inneholdt mat og snacks til de, og nå har vi nesten ikke plass til vår egen mat lenger..! :P Og i går måtte jeg hente litt V&H hos foreldrene mine, og for å få plass til det måtte jeg bytte litt innhold, så nå ligger det masse snask i foreldrene mine sin fryser, for vi har ikke plass til alt. Drømmer om i alle fall en liten ekstra-fryser som kan stå under trappen.. sukk.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner jo forresten å innse det at det trengs litt mer fryseplass en hva jeg har akkurat nå, hehe! Vi har bare kombikjøleskap, med tre frysehyller (hvorav en er halvparten så stor som de andre), og en av de var i utgangspunktet forbeholdt hundene. Plutselig ble det to som inneholdt mat og snacks til de, og nå har vi nesten ikke plass til vår egen mat lenger..! :P *snip* Drømmer om i alle fall en liten ekstra-fryser som kan stå under trappen.. sukk.. :whistle:

Vi har to slike xtrafrysere. En hentet gratis hos noen som pusset opp hybelkjøkkenet sitt (sjekk finn) og en vi kjøpte til 1/2 pris pga fraktskade hos elkjøp. Den ene står på soverommet mitt med hundematen, den andre på boden med menneskemat. De er så små at de får plass nesten hvor som helst, i min forrige pyttlille leil sto den under spisebordet på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...