Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som har hunden i bur på natta


PsychoLynx

Recommended Posts

For å opplyse det først, dette skal IKKE bli en diskusjon om burbruk generelt. Burmotstandere kan holde dere unna tråden, og ikke ødelegg den med det vanlige maset. :)

Så, til saken...

Dere som har hunden i bur på natta...

I hvilket rom står buret?

Hvor stort bur til hvilken type hund?

Hva bruker dere som underlag i buret?

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på?

Bruker dere noe som helst trekk over buret?

Fortell meg litt... Jeg har Bridie i buret (som jeg tror er det nest største man får kjøpt her. 107 langt eller noe sånn) inne på soverommet. Jeg er av typen som vil ha vindu åpent gjerne hele vinter'n, og senest forrige kvelden var det 6.9 grader der når vi la oss. Av den grunn har Bridie madrass, en dyne og et fleeceteppe å ligge på. I tilegg til at jeg har sydd et burtrekk som dekker alt av buret, bortsett fra døra.

Jeg har ikke sett Bridie fryse i buret (bortsett fra den dagen hu var nyoperert i fjor, da fikk hu tepper og alt over seg i tilegg), men jeg lurer jo på hva som er normal temp for en hund å sove komfortabelt i? Med tanke på at hunden opprinnelig trives foran peisen?

Noen som vil uttale seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar
For å opplyse det først, dette skal IKKE bli en diskusjon om burbruk generelt. Burmotstandere kan holde dere unna tråden, og ikke ødelegg den med det vanlige maset. :)

Så, til saken...

Dere som har hunden i bur på natta...

I hvilket rom står buret?

Hvor stort bur til hvilken type hund?

Hva bruker dere som underlag i buret?

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på?

Bruker dere noe som helst trekk over buret?

Fortell meg litt... Jeg har Bridie i buret (som jeg tror er det nest største man får kjøpt her. 107 langt eller noe sånn) inne på soverommet. Jeg er av typen som vil ha vindu åpent gjerne hele vinter'n, og senest forrige kvelden var det 6.9 grader der når vi la oss. Av den grunn har Bridie madrass, en dyne og et fleeceteppe å ligge på. I tilegg til at jeg har sydd et burtrekk som dekker alt av buret, bortsett fra døra.

Jeg har ikke sett Bridie fryse i buret (bortsett fra den dagen hu var nyoperert i fjor, da fikk hu tepper og alt over seg i tilegg), men jeg lurer jo på hva som er normal temp for en hund å sove komfortabelt i? Med tanke på at hunden opprinnelig trives foran peisen?

Noen som vil uttale seg?

Jeg har bur til Henny som står på soverommet. Hun har brukt det frem til i våres -- da ble sengen gitt. Hun ville jo ikke sove i buret sitt, når de andre fikk sove i sengen.... :rolleyes: Siden har det bare blitt slik.(bortsett fra når hun har løpetid).

Døren står åpen slik at hun kan gå ut og inn. Hun er vant til å ligge der. Hun har jo ligget der så og si hver natt i et år. Så hun pleier å inn der å legge seg, eller legge seg på gulvet. Selv om hun har tilgang til sengen. Blir nok litt for varmt for henne, vil jeg tro.

Jeg har et teppe over buret hennes, slik at det blir en "hule".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bur både i stuen og på kjøkkenet. ingen av mine sover fast i bur, men det hender . har ikke rottweileren i bur, pga at han er for stor synes jeg, hehe. i burene har jeg bia-bed senger med teppe/weetbed oppi. killja og al.huskyen har 6er buret, så de har god plass :) har teppe over også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tøybur stående på soverommet i tilfelle hundene vil ligge der. Alle tre ligger normalt i senga mi, men innimellom blir det litt for varmt der. Men nå som vinteren nærmer seg blir nok ikke buret brukt noe særlig. Guttaboys liker ikke å ha det kaldt, og romtemperaturen er ofte nede rundt 10 grader om vinteren. De har ikke underull eller underhudsfett, så de mangler totalt isolasjon.

Men buret er ihvertfall slik:

Tøybur, størrelse XL (hundene er 70 cm høye), med sklisikkert liggeteppe underst og flere lag med fleecepledd og teddyfòrtepper oppå. En Biabed-løsning i buret hadde sikkert også vært greit, men den jeg har er i fast bruk i stua. Hvis jeg skulle hatt burdøra lukket, så ville jeg i tillegg pakket buret inn i noe tykt materiale for å holde varmen inni det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco har et bur stående på sitt "eget" rom nemlig gjesterommet. Han har ikke døra igjen på buret, men merkelig nok legger han seg ikke i senga eller andre stedet, han trives visst best i buret :S

Buret han har er beregnet for opp til golden str så det er nok av plass for han.

Han har en tykk burmadrass nederst i buret, oppå der har han et svart sauelignende teppesak ;) også har han babyteppet som han har hatt med seg siden vi fikk han. Før hadde han også en pute der, men den fjerna han selv. Men aller helst så graver han bort tepper å sånn og ligger bare på madrassen :P Rare vofsene gitt.

Det er vel aldri mindre enn 18 grader på rommet kan jeg tenke meg, men jeg er sikker på at han hadde trives like godt med mye kaldere tempraturer også :)

Burtrekk har vi ikke på det.

Marco stortrives i buret sitt så jeg lar det bli på rommet. Han gidder jo ikke å ligge i senga! og ikke i den fine senga jeg har kjøpt til han som er ultramyk, neida det vil han ha seg frabedt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund lå i bur de første 3 årene om natten, så kan svare hve jeg gjodre.

hvilket rom står buret? I gangen utenfor soverommet

Hvor stort bur til hvilken type hund? Et stort bur til stor hund

Hva bruker dere som underlag i buret? Dyne

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på? Vanlig romtempratur 20+ Hunden min trives i varmen, og når jeg er borte på besøk og skal overnatte og hunden må ligge på soverommet, har jeg genser og pledd over, evnt vinterdekken på hvis vinduet står oppe for fullt. Liker å ha det kaldt selv på soverommet.

Bruker dere noe som helst trekk over buret? Ja har pleid å ha et pledd over buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket rom står buret? Det står på kontoret under pulten med burdøra åpen. Arn foretrekker selv å ligge der på kvelden og natterstid.

Hvor stort bur til hvilken type hund? Et large vari kennel bur

Hva bruker dere som underlag i buret? Matte fra felleskjøpet

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på? Vanlig romtemperatur, rundt 20 grader.

Bruker dere noe som helst trekk over buret? Nei. Siden det er et flybur har det tette vegger og når det i tillegg står under pulten gir det nok god "hulefølelse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to jenter har burene sine på mitt soverom. Jeg kjøpte store bur til dem! Jeg har jo foxterriere, men burene er bergnet på størrelse golden o.l. så de kan snu seg i alle retninger og stå oppreist med god klaring! :)

I bunnen har de madrasser som passer akkurat til burene og et godt teppe som de nærmest graver seg ned i! Over burene legger jeg et teppe, så blir det lunt og godt

Ettersom det er på mitt soverom så er det relativt kjølig, men de koser seg tydeligvis godt i "hulene" sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilket rom står buret? Buret til munin står på gangen mens Bo's står på soverommet vårt, han er ikke vandt enda.

Hvor stort bur til hvilken type hund? Vet ikke størrelsen på burene helt nøyaktig, men hundene kan legge seg ned å strekke seg relativt godt ut uten problem.

Hva bruker dere som underlag i buret? I munin sitt bur har vi en liten hule inni, Bo har et teppe + to små hjerteputer.

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på? 18 grader på soverommet, litt mer i gangen.

Bruker dere noe som helst trekk over buret? Ja, begge burene har teppe over seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å opplyse det først, dette skal IKKE bli en diskusjon om burbruk generelt. Burmotstandere kan holde dere unna tråden, og ikke ødelegg den med det vanlige maset. :whistle:

Så, til saken...

Dere som har hunden i bur på natta...

I hvilket rom står buret? I hunderommet

Hvor stort bur til hvilken type hund? Varierer. Vi har ikke "små" bur, men har ofte flere hunder i bur om natten. Dverg Pinsheren klatrer opp trappen, så da må hun ligge i bur, hun har bur hun kan riktig utfolde seg i.

Hva bruker dere som underlag i buret? Dette varierer også. Alt etter hva som er rent/til vask. Som oftes et teppe i bunnen, av type "bur-teppe". Så har vi et fleece teppe og deretter en kurv.

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på? Rom tempratur, kan reguleres etter hvor kaldt / varmt det er ute.

Bruker dere noe som helst trekk over buret? Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt bur kun nå når Roya hadde løpetid, og så satt hun i bur i begynnelsen når hun var alene inne, da hun var litt gnagete.

Nå blir buret stort sett brukt dersom hun er svært masete på å komme opp i senga om kvelden, hvis hun er i veldig gnage/rampehumør på kvelden(ser det på hele bikkja) eller når jeg skal gjøre reint i rotteburet, da går rottene løse, så da må Roya sitte i buret.

Buret jeg bruker er egentlig litt for lite nå, hun har vokst noe enormt siden hun kom. Det er det største bilburet fra Dogman. Hun klarer akkurat å stå oppreist, såvidt snu seg, sitte, og ligger fint, men kan ikke strekke seg. Så vi skal ha nytt innebur nå når jeg får lønning. :whistle:

Buret står ved siden av sofaen i stua, der også senga mi står(hybelleilighet detta) men senga er avskilt fra resten av rommet med hyller, så hun ser meg ikke, men vet at jeg er der.

Jeg bruker et svart fleeceteppe, og håndkler i bunnen av buret, har tenkt å kjøpe noe bedre etterhvert, men venter til jeg har kjøpt nytt bur.

Temperaturen varierer mellom 13-20 grader, ca. Spørs på om jeg husker å slå på varmeovnen på ettermiddagen eller ikke.

Jeg bruker ikke noe trekk over buret, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer... Aussien og BC'n står i bur i gangen, under trappa opp til 2 etasje. Rottweiler'n hender seg jeg bruker bur på også, men går mest løst.. Sofaen er da et naturlig valg og ligge i. Lå i senga da hu var valp ( bodde for meg selv ) men nå så er a litt stor :whistle:

Edit: Bruker ikke alt for stort bur, for da mener jeg det at hvis hundene har alt for stor plass og bolte seg på om natta ligger de mer urolig.. men buret er absolutt ikke for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av hundene mine sover uten bur, mens minstevalpen sover foreløpig i bur så jeg slipper å våkne opp til en haug av ødelagte ting :rolleyes:

I hvilket rom står buret? Soverommet mitt

Hvor stort bur til hvilken type hund? Et av de største "metallburene" til aussie

Hva bruker dere som underlag i buret? En vanlig burmatte + et eukanubateppe fordi burmatten er litt liten. Det blir brukt som hodepute og ellers fin å grave i vistnok.

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på? vanlig romtemperatur

Bruker dere noe som helst trekk over buret? Tepper for å gi hulefølelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer... Aussien og BC'n står i bur i gangen, under trappa opp til 2 etasje. Rottweiler'n hender seg jeg bruker bur på også, men går mest løst.. Sofaen er da et naturlig valg og ligge i. Lå i senga da hu var valp ( bodde for meg selv ) men nå så er a litt stor :)

Edit: Bruker ikke alt for stort bur, for da mener jeg det at hvis hundene har alt for stor plass og bolte seg på om natta ligger de mer urolig.. men buret er absolutt ikke for lite!

For all del, bruk ikke større bur enn at dyret må holde seg helt i ro og ikke kan bevege seg en cm.... :shocked:

Rottweiler i bur? :whistle: Lest litt om raseegenskaper og bruksområder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!Tar sjansjen på å svare selv om frøkena her bruker det 6.5 timer på dagen(Bare for si det så har jeg aldri brukt eller likt bur før men,hun slet skikkelig med være alene da var minder og i buret sover hun og er helt avslappet,er der tidlig på dagen også da 6.30-13 og til en b hund som våkner 12 går det strålende)

Frøkena er lav er gordon setter og labrador med pelsen til labrador men,lita!Så har veldig god plass da buret er vel 105 i legden,70 både i høyden og bredden.

Står på stua med:matter nederst,tykk hundemadrass,2 tepper oppå der og et teppe på henne da jeg drar...Fryser da lett!På vinteren da det blir kaldt inne er det en pannelovn rett ved buret så det blir grei tempratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder sover ikke i bur, men de sover på soverommet mitt, og der står vinduet oppe stort sett hele vinteren. De ligger enten i senga mi, men ikke under dyna, eller i hundesengene, der den ene har dyne som underlag, den andre et teppe. Jeg har ikke lagt merke til at de fryser om natta.

For all del, bruk ikke større bur enn at dyret må holde seg helt i ro og ikke kan bevege seg en cm.... :shocked:

Rottweiler i bur? :whistle: Lest litt om raseegenskaper og bruksområder? :)

Nå var det vel Aussien og BC'en som sto i bur om natta, men siden du er inne på det - Hva slags rase har bruksområder og rase-egenskaper som gjør det mer naturlig/bedre/kall det hva du vil å putte de i bur om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilket rom står buret? I gangen under trappa. Døren er lukket til rommet mitt, alt lys er av.

Hvor stort bur til hvilken type hund?Vari Kennel XL, anbefalt til Labrador og Boxer og brukt av Labrador

Hva bruker dere som underlag i buret? En håndduk som aldri ligger på plass om morgenen, siden den alltid sklir rundt

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på? Er varme i gulvet, men rundt 15-20... Romtemp, ikke noe mer iallefall.

Bruker dere noe som helst trekk over buret? Trekk? Nei. Alt hundeutstyret ligger oppå der, ligger gjerne masse dritt og klær og mainnskjit oppå, ingen bryr seg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme bor hundene på bryggerhuset (hus nr 2 på gården) i 2 rom med åpning mellom. Rommene er isolert (tørt og trekkfritt :whistle:) og om vinteren stter jeg inn en varmeovn, slik at det er rett over 0 grader eller mer. På rommene har hundene hver sin seng: en bia-bed med teppe i + en plastseng med puter og tepper i. Hundene bygger pels og stortrives der ute. Kommer de inn, peser de etter 1-times tid, så de fryser nok ikke der ute.

Bittelitt OT, men ikke helt..

Nå har ikke jeg hunden i bur her (IKKE fordi jeg har noe imot det - tvert imot - men jeg har ikke plass eller behov her), men jeg har et lite problem:

Amira står ute mesteparten av dagen. Når det begynner å bli kaldt ute, peser hun når jeg tar henne inn på soverommet om natta. Og jeg fryyyyser på nesa hvis det er under 14 grader ihvertfall...! Burde jeg la henne sove ute om natta også? Jeg synes jo det er sååå koselig å ha henne her inne, men hvis hun ikke klarer varmen, så trives hun jo heller ikke. Klarer hundene egentlig å regulere temperaturen ved å legge pelsen ned (hun får jo "flat" pels når hun er inne, og fluffy pels når hun er ute)?

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe annet valg enn å bruke bur både om natta og når vi er borte, vi har en liten bever i schäfer forkledning.

I hvilket rom står buret? Stua, rett i nærheten av soveromsdøra

Hvor stort bur til hvilken type hund? ca det største metallburet, schäferhund. Han får plass til å snu seg og stå, og ligge ca helt ut (noe han sjeldent vil)

Hva bruker dere som underlag i buret? Hva enn vi har som ikke har blitt spist opp, nå er det en gammel dyne der.

Hvor mange grader ca er det på det rommet hunden sover på? vanlig romtemp, 20-25grader

Bruker dere noe som helst trekk over buret? Det ligger et teppe på toppen av buret, så katta ikke skal plage han for mye, ellers er to og en halv side dekket av vegg og sofa'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme bor hundene på bryggerhuset (hus nr 2 på gården) i 2 rom med åpning mellom. Rommene er isolert (tørt og trekkfritt :whistle:) og om vinteren stter jeg inn en varmeovn, slik at det er rett over 0 grader eller mer. På rommene har hundene hver sin seng: en bia-bed med teppe i + en plastseng med puter og tepper i. Hundene bygger pels og stortrives der ute. Kommer de inn, peser de etter 1-times tid, så de fryser nok ikke der ute.

Bittelitt OT, men ikke helt..

Nå har ikke jeg hunden i bur her (IKKE fordi jeg har noe imot det - tvert imot - men jeg har ikke plass eller behov her), men jeg har et lite problem:

Amira står ute mesteparten av dagen. Når det begynner å bli kaldt ute, peser hun når jeg tar henne inn på soverommet om natta. Og jeg fryyyyser på nesa hvis det er under 14 grader ihvertfall...! Burde jeg la henne sove ute om natta også? Jeg synes jo det er sååå koselig å ha henne her inne, men hvis hun ikke klarer varmen, så trives hun jo heller ikke. Klarer hundene egentlig å regulere temperaturen ved å legge pelsen ned (hun får jo "flat" pels når hun er inne, og fluffy pels når hun er ute)?

Noen erfaringer?

Bare erfaring med en engelsksetter som stod ute på dagen og var inne på kvelden. Hun regulerte temperaturen fint, men blir vel litt annerledes med engelsksetterpels i forhold til bc/aussie pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Micko har bur på soverommet mitt, døren er åpen så han kan gå å legge seg der når han vil i løpet av dagen. Om natta sover han som oftest i senga mi :whistle:

Han har en babydyne til underlag, teppe over og buret er den nest minste størrelsen.

Jeg har hatt vinduet lukket i det siste, fordi jeg er redd det blir kaldt til han, selv om det sikkert er litt unødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt opp og ned. Noen ganger sover de i bur, noen ganger ikke. Rex sove som oftest på soverommet til mine foreldre, men før når buret stod på rommet mitt sov han noen ganger i det. Buret har en tykk madrass, og det er sikkert plass til 4 Rex'er.

Bocca har Rex sitt gamle bur stående på rommet, som det hender ho sover i om natten. Det har en liten hundeseng inni og teppe på resten. Også stort nok til 4 Bocca'er. Buret har teppe over seg og dekker alle siden utenom fronten. Om jeg sover borte har jeg med et litt mindre bur som hun sover i, og da står som regel det i et annet rom en soverommet.

Selvfølgelig har de tilgang til vann om de ligger i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, bruk ikke større bur enn at dyret må holde seg helt i ro og ikke kan bevege seg en cm.... :shocked:

Rottweiler i bur? :whistle: Lest litt om raseegenskaper og bruksområder? :)

Pssst, les første innlegg i tråden og hold slike kommentarer for deg selv.

Til dere andre, takk for svar! Jeg tar sjansen på at Bridie har det fint der hu er jeg da. Hu har jo liksom absolutt mulighet for å pakke seg inn om hu vil osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her står det et bur i gangen under trappa som er dekt til med teppe alle veger på vinteren og en madrass i bunnen fordi der blir det kaldt kaldest er 7 varme grader. Vorsteh sover godt der. Border collien ligger i et bur på kjøkkenet og ligger for det meste på plasten selv omdet ligger et teppe i det buret der er det ca 15 grader. Så hunden din tror jeg har det storveis bare pass opp for trekken fra vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder sover i bur om natten. De to eldste har dørene åpne hele natten, og Ex har døren igjen. De har store bur (bruker meste vari kennel) som er tette. Det er ca 15-20 grader inne på hunderommet :whistle:

Ex har trekk over buret, men det er litt mer fordi at det blir mørkere og roligere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...