Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som har hunden i bur på natta


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg hadde begge mine løse på soverommet som valper...

King lå løs på soverommet mitt til han ble voksen han, burtilvenning var det vel lite av, men vi brukte det mye i bilen, så han ble vandt til det sånn..

Koda's bur stod åpen på kjøkkenet den første tiden(For å stenge igjen døra inn til rommet kattedoen står på), og han valgte buret som sovested på dagtid selv, etterhvert fikk han mat inni der også..

Han sov på rommet mitt, i senga mi, etterhvert tok jeg buret inn dit og satte det på et nattbord rett ved senga, innimellom valgte han å gå inn der selv, andre gangen puttet jeg han inn der etter at han hadde sovnet, men lot burdøren stå åpen.

Etter en periode begynte jeg å lukke døra også.. Og til slutt flyttet jeg buret ned på gulvet..

Nå står de i gangen begge to...

Jeg begynte først å putte han i bur med lukket dør da jeg var sikker på at han ikke måtte på do på natten lengre og at han var trygg på det å ligge i buret.. Og rommet mitt var før dette rensket for ting han kunne skade seg på, det er jo en selvfølge når man har valp at man fjerner ting valpen kan skade seg på uansett..

Jeg er vel en av de som er litt vell hysterisk i manges øyne kanskje, men jeg syns rett og slett synd i de små nurkene..

Det blir litt for voldsomt syns jeg, de er på et fremmed sted, med fremmede mennesker, mor/søsken er borte, bur er noe helt nytt, også slenger man den inni der i mange timer første kvelden..

Nei, jeg går heller for sakte tilvenning jeg, og kommer til å bruke samme metode med fremtidige valper som jeg brukte på Koda..(Og hva er vel herligere enn å sovne mens man ligger å koser på en myk, liten valpis? :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar
En valpeinnhegning er jo flott, steng inne de tingene du ikke vil valpen skal komme seg til, og sett et bur som hunden kan krype inn i om den vil. (med døren åpen).

Jeg har ikke tenkt å stenge hunden inni buret om jeg velger å ha det. Ønsker i såfall å bruke buret som et privat krypinn der den kan være for seg selv om han ønsker det, eller som et hi å sove i om natten. Av en eller annen grunn ønsker jeg å ha hunden inne på soverommet intil den er vant til lydene i huset (og den gale kattungen). Burdøra skal ALDRI stå igjen i mitt hus. Hunden er en kamerat, en slags livsledsager, en jeg kan glede og gjøre livet godt for. Aldri ønsker jeg at han skal være redd, skade seg selv (eller andre), bli syk eller mangle noe. Valpeperioden tar jeg meget alvorlig og er nervøs som en kylling for at noe skal gå galt eller at jeg skal gjøre noe feil.

Er opp til meg å ta de valgene jeg føler passer best til mitt lille individ, uavhengig av andres råd og formeninger, men det å vite hva som er de rette valgene er det vanskelige egentlig. Man kan (som jeg har lest her inne for lenge siden) lese så mange valpebøker og hundebøker man bare vil, men man vil ALLTID bli tatt på senga av ett eller annet. Ingen kan vite alt om hunder, det er det samme som om å vite alt om mennesker- umulig med andre ord. Ønsker å tilegne meg så mye kunskap som mulig, så jeg skreiv (samlet stoff til) mitt eget lille valpehefte med rase-info av folk som har hatt/har Staffe, som jeg kan bla opp i dersom det er noe jeg stusser på, pluss at jeg kan spørre om ting her inne. Mange av de tingene som står der, har jeg faktisk hentet her inne fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår har tøy bur(fra canis) men døra er åpen. Han ligger rett under vinduet på soverommet, ikke tenkt på å dekke noe over buret, burde kanskje flytte på han nå som vinteren nærmer seg?

Buret er egentlig i minste laget, men det blir kun brukt som seng om natten, og han elsker jo buret, står soveromsdøren vår åpen, går han ofte inn å legger seg, så ser ikke helt noe poeng i å kvitte oss med buret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært i bur på soverommet de første md.rett ved senga sånn at jeg kunne ha hånda inn hvis de var urolige. Teppe over buret og vinduet på vidt gap,tepper til å ligge på. Burdøra åpen etterhvert og nå ligger de enten på golvet eller i senga.Burene har jeg igjen bare ett av og det står i stua sånn i tilfelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...