Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket kamera anbefaler du?


LindaM

Recommended Posts

Gidder ikke lage en egen tråd, så håper jeg kan få svar her.

Jeg vil snart skaffe meg et speilreflekskamera, og kravene er at det ikke skal være høy prisklasse, enkelt å bruke.

Jeg skal også kunne se på bildene på skjermen (men det er vel ganske vanlig at man kan med kameraene idag?!)

Ellers er jeg veldig åpen for forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har Nikon D40 kit på tilbud på OBS til 2990 kr.

Vet ikke om det er ett bra kamera.

Noen som har peiling?

D40 kit. Leveres med AF-S

DX Zoom-Nikkor 18-55 mm

f/3,5-5,6 G ED objektiv.

6,1 megapiksler. Knivskarp

trefelts autofokus. Stor klar

2,5-tommers LCD-skjerm.

Stort lysfølsomhetsområde

200-1600 ISO.Oppstartstid –

bare 0,18 sekunder. Innebygget

blitz. Oppladbart EN-EL9-litiumionbatteri.

Inklusive 2 timers

Nikon Dschool Basic kamerakurs

http://kundeaviser.inkognito.no/aviser/obs...trom/index2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lage en egen tråd, så håper jeg kan få svar her.

Jeg vil snart skaffe meg et speilreflekskamera, og kravene er at det ikke skal være høy prisklasse, enkelt å bruke.

Jeg skal også kunne se på bildene på skjermen (men det er vel ganske vanlig at man kan med kameraene idag?!)

Ellers er jeg veldig åpen for forslag. :)

Hvilken prisklasse ønsker du da? :icon_redface: Non synes jo 2000 er dyrt, mens andre synes 2000 er helt greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken prisklasse ønsker du da? :icon_redface: Non synes jo 2000 er dyrt, mens andre synes 2000 er helt greit...

For det får man jo mye for :):rolleyes:

Men nå er det mye annet som teller mer enn pris for meg (men ikke HØY prisklasse). Det viktigste er at det er brukervennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det får man jo mye for :):rolleyes:

Men nå er det mye annet som teller mer enn pris for meg (men ikke HØY prisklasse). Det viktigste er at det er brukervennlig.

Jeg vil anbefale Canon... Jeg er iallefall fornøyd med mitt. Jeg har 30D. Lett å bruke. Om jeg skulle kjøpt nytt nå ville jeg nok ha kjøpt enten 40 eller 50D.

40D ligger vel på ca 14 vil jeg tru... Det er jo bare å google så får du jo sett ulike priser forskjellige steder. :icon_redface:

Om du bare skal ha huset, så blir det nok noe billigere.

Her har de gjort en test på 40D

Her har du litt oversikt over priser osv...

Ønsker deg lykke til. Det er jo et hav å velge i mellom av ulike modeller og merker.

--

Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har Nikon D40 kit på tilbud på OBS til 2990 kr.

Vet ikke om det er ett bra kamera.

Noen som har peiling?

D40 kit. Leveres med AF-S

DX Zoom-Nikkor 18-55 mm

f/3,5-5,6 G ED objektiv.

6,1 megapiksler. Knivskarp

trefelts autofokus. Stor klar

2,5-tommers LCD-skjerm.

Stort lysfølsomhetsområde

200-1600 ISO.Oppstartstid –

bare 0,18 sekunder. Innebygget

blitz. Oppladbart EN-EL9-litiumionbatteri.

Inklusive 2 timers

Nikon Dschool Basic kamerakurs

http://kundeaviser.inkognito.no/aviser/obs...trom/index2.htm

Lurer selv litt på dette.

Jeg vil anbefale Canon... Jeg er iallefall fornøyd med mitt. Jeg har 30D. Lett å bruke. Om jeg skulle kjøpt nytt nå ville jeg nok ha kjøpt enten 40 eller 50D.

40D ligger vel på ca 14 vil jeg tru... Det er jo bare å google så får du jo sett ulike priser forskjellige steder. :)

Om du bare skal ha huset, så blir det nok noe billigere.

Her har de gjort en test på 40D

Her har du litt oversikt over priser osv...

Ønsker deg lykke til. Det er jo et hav å velge i mellom av ulike modeller og merker.

--

Camilla

Har av en eller annen grunn ikke lyst på Canon. Tenker litt på Nikon eller Pentax. Men man får egentlig bare se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Dere må også gjerne legge inn bilder, som eksempel av hvor bra/dårlig bilder kameraet KAN ta ;) ;)

Jeg tror kanskje ikke du vil bli så klok bare av å se bilder... selv de dårligste kompaktkameraene kan ta knallgode bilder under de rette forutsetninger, mens speilreflekskamera-bilder kan bli urdårlige fordi man ikke har gode nok objektiver, det er for mørkt etc :P.

*God kvalitet på bildene.

*At man kan ta serie bilder(vet ikke om det heter noe spessielt jeg :blush: liksom sånn at man kan ta flere bilder pr. sek ;))

*At kvaliteten er bra i fart også. f.eks. hvis man skal ta bilder av hunder i AG :P

*At det er brukervennlig.

- Alle kamera leverer god kvalitet på bildene dersom fotografen vet å utnytte kameraets egenskaper ;).

- Jeg tror også de fleste kameraene kan ta serie-bilder, men det er ikke alle som er like kjappe og kan ta like mange bilder i sekundet. Jeg antar at nybegynnerkameraene kan ta ca 2,5 - 3,5 bilder pr sekund, mens noen dyrere kameraene ligger på rundt 6-8 bilder i sekundet.

- Jeg ser mange som vil ha kamera som greier å ta bra bilder i fart. Alle kamera greier selvsagt det, men hvor vellykket bildene blir avhenger som regel av personen bak kamera, og at man har optikk (eller linser om man vil) som fokuserer raskt og som slipper inn nok lys til at man kan ha raske lukkertider. Alle kameraene kan stilles inn slik at de bruker raske lukkertider (for å fryse bildet), men man må også lære seg å stille inn riktig fokusmetode i kameraet (kontinuerlig fokus), og ikke minst dette med å følge motivet mens det beveger seg, evt fryse et spesielt sted der man vet motivet vil komme...

For å ta bra bilder trenger man ikke et dyrt og flott kamera - man trenger en god fotograf :P.

EDIT: Jeg tror forresten ikke du gjør noe dumt om du satser på 450 D - det er et knakende godt kamera (og er hakket bedre enn 1000D) som jeg bare har hørt godord om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Siri!

Nå ble jeg klokere ;) ;)

merker jeg er helt n00b, når det gjelder kamera, lukkertid, objektiv+++.. ;)

tror jeg må kjøpe en stor "hvordan fotografere som en proff, for dummies" bok :P

+ litt andre bøker om fotografering ;)

finner sikkert en del på nettet også da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Siri!

Nå ble jeg klokere ;) ;)

merker jeg er helt n00b, når det gjelder kamera, lukkertid, objektiv+++.. ;)

tror jeg må kjøpe en stor "hvordan fotografere som en proff, for dummies" bok :P

+ litt andre bøker om fotografering :P

finner sikkert en del på nettet også da :P

Hehehehhee... det er egentlig veldig enkelt når man kan det *flir*.

Det finnes et bra kompendium på nettet HER, ellers er det ei bok som heter Digitalfotografering i praksis (tror jeg det er ?) som visst skal være en fotografs bibel ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg lest litt mer, og kan nå i allefall litt mer enn det jeg gjorde :D

Troor nok at det blir Canon EOS 450D... men skal til en butikk i morra, og teste ut litt :P (nei, jeg har forstatt ikke fått somlet meg til det :P :P)

Om jeg skal ha Canon EOS 450D, så kan jeg kanskje få d et litt billigere, for jeg har kontakter, som har sine kontakter :lol:

MEN: om det blir Canon, så lurer jeg på om jeg vil ha så lurer jeg på om det holder med et minnekort på 8 GB? :P Det var veldig billig HER nemlig :Phttp://www.pixmania.com/no/no/572021/art/s...ultra-ii-8.html

Ville veldig gjerne ha et stativ også, og da gidder jeg ikke å bruke mange lapper på det, så her er et alternativ..: http://www.pixmania.com/no/no/104217/art/i...tiv-pfv-03.html

Og, så har vi jo etui/veske/bag.... Noen som har noe å anbefale der? de jeg har lagt merke til, er disse to:

Dette: http://www.pixmania.com/no/no/1435186/art/...eilrefleks.html

og dette fra elprice: http://www.elprice.no/kamera/digital-speil...efleksbag-28637

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke du vil bli så klok bare av å se bilder... selv de dårligste kompaktkameraene kan ta knallgode bilder under de rette forutsetninger, mens speilreflekskamera-bilder kan bli urdårlige fordi man ikke har gode nok objektiver, det er for mørkt etc :lol:.

- Alle kamera leverer god kvalitet på bildene dersom fotografen vet å utnytte kameraets egenskaper :D.

- Jeg tror også de fleste kameraene kan ta serie-bilder, men det er ikke alle som er like kjappe og kan ta like mange bilder i sekundet. Jeg antar at nybegynnerkameraene kan ta ca 2,5 - 3,5 bilder pr sekund, mens noen dyrere kameraene ligger på rundt 6-8 bilder i sekundet.

- Jeg ser mange som vil ha kamera som greier å ta bra bilder i fart. Alle kamera greier selvsagt det, men hvor vellykket bildene blir avhenger som regel av personen bak kamera, og at man har optikk (eller linser om man vil) som fokuserer raskt og som slipper inn nok lys til at man kan ha raske lukkertider. Alle kameraene kan stilles inn slik at de bruker raske lukkertider (for å fryse bildet), men man må også lære seg å stille inn riktig fokusmetode i kameraet (kontinuerlig fokus), og ikke minst dette med å følge motivet mens det beveger seg, evt fryse et spesielt sted der man vet motivet vil komme...

For å ta bra bilder trenger man ikke et dyrt og flott kamera - man trenger en god fotograf :P.

EDIT: Jeg tror forresten ikke du gjør noe dumt om du satser på 450 D - det er et knakende godt kamera (og er hakket bedre enn 1000D) som jeg bare har hørt godord om.

Gode fotografer er så vanskelig å få kjøpt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på expert, og fått pøvd(?) kameraet :icon_confused:

Jeg synes aldeles ikke deet grepet var noe ubehagelig jeg :P prøvde f.eks et Olympus(?) også, og synes det var mye værre :P

Så da blir det nok et 450D :happy:

Da er jeg bare usikker på utstyr [se lenger opp]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnekort på 8GB holder leeenge :) Har selv tre stykker på 2GB hver og får tatt nærmere 4000 bilder før de er fulle :)

Angående stativ syns jeg det du linket til så litt lavt ut, men det er kanskje bare meg... For en hundrelapp ekstra får du et høyere et (tror det var oppi 150 cm, men husker ikke) på Clas Ohlson. Men ikke ta meg på ordet her, jeg har ikke stativ selv, bare lånt av en kompis innimellom, og det er ihvertfall høyere enn 113 cm... Men nå veit jeg ikke om 113 bare er når beina er ute eller om det også er når man har trukket opp den staven i midten. Men de er knall de med tre ledd på beina altså! (ta dette med en klype salt, er du snill, jeg har ikke stativskills :))

Oooog hadde jeg vært deg hadde jeg nok tatt veska fra Elprice. Har ikke akkurat den selv, men jeg har en av samme "merke" til videokameraet mitt og skolen bruker også Samsonite bager til speilrefleksene sine, og de er veldig fine. Til speilrefleksen har jeg en nesten firkanta bag (også kjøpt på Clas Ohlson, kan ta bilde av den om du vil? :)) med ekstra plass inni så jeg har plass til batterilader, USB kabel og filtere :P

(ikke mobb Olympus :P *klamreklåklemme*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...