Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket kamera anbefaler du?


LindaM

Recommended Posts

Hei :P

Jeg har planer om å skaffe meg speilrefleks, så fort jeg får spart opp nok penger :P

Har du noe å anbefale?

Hvilket merke?

Hvilke 'fasiliteter' har det?

Hvordan er brukervenligheten?

Blir det bra bilder?

etc...

Jeg har alltid tenkt at jeg vil ha Canon, men nå er jeg litt usikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke retter opp topicen til Hvilket kamera ... så kommer atten gamle frøkener med briller på nesa til å kommentere det! :P (17 to go ....)

HiHi^^ Typisk meg :rolleyes:

EDIT: nå er topic'en endret :P

EDIT2: Prisklasse ehmm.... *klø seg i hodet* alt ifra rundt 9000 og nedover? :P er ikke helt sikker jeg.. men altså hvis jeg finner drømme-kameraet, så sparer jeg jo til det! så sant det ikke koster overdrevent mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Olympus e-410 og er strålende fornøyd med det. Expert solgte det veldig billig med to objektiver, en zoom og en vanlig, til cirka 5000. Det er veldig enkelt å bruke, tar bra bilder og et av de letteste/minste kameraene på markedet (da jeg kjøpte for et halvår siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Og jeg vil anbefale Pentax kamera... ;)

Noe pentax har som ikke andre har...

  • Beste støv og vannforsegling av alle kamera i klassen.
  • Solid bygd...
  • Innebygd Bildestabilisering, slipper å kjøpe objektiv med stabilisator til X antall tusen ved oppgradering...
  • Bruker vanlige AA batterier, jeg synes vertfall det er en fordel, kan ha med flere sett oppladbare batterier...
  • Iso-prioritert bildefunkjon (i tillegg til blender pri. og lukker pri.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil anbefale Pentax kamera... ;)

Noe pentax har som ikke andre har...

  • Beste støv og vannforsegling av alle kamera i klassen.
  • Solid bygd...
  • Innebygd Bildestabilisering, slipper å kjøpe objektiv med stabilisator til X antall tusen ved oppgradering...
  • Bruker vanlige AA batterier, jeg synes vertfall det er en fordel, kan ha med flere sett oppladbare batterier...
  • Iso-prioritert bildefunkjon (i tillegg til blender pri. og lukker pri.)

Da jeg så på DSLR, leste jeg at pentax-bilder ofte trengte litt mer etterredigering, da bildene var mer "blasse" en f.eks. Olympus sine. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - velg et kamera som ligger godt i hånda di hvis du ikke på forhånd har noen favoritt når det gjelder merke. De fleste speilrefleks i samme prisklasse er uansett gode. Som tidligere nevnt ville jeg også ha investert i et ekstra objektiv, f.eks. 70-300 mm (hvis kit-linsa er ca. 18-55 mm). Det kommer selvsagt an på hvor mye penger du vil legge i det og hvor mye kameraet koster - jo mer penger du bruker, jo bedre og mer praktisk er objektivet...

Personlig liker jeg Pentax best, først og fremst på grunn av bildeformatet faktisk (jeg liker avlange bilder), men også fordi Pentaxkameraene ligger utrolig godt i hånda. Og jeg ville også ha styrt unna Canon da min erfaring er at de ofte kan være treigere enn f.eks. Nikon og Pentax, i tillegg til at bildene ikke alltid blir like skarpe. Men igjen, det er min personlige mening.

Egentlig bør du vel finne ut hvor mye penger du kan bruke, og så tar du deg en tur i butikken, kjenner på hvilke kamera som ligger godt i hånda og ser hvor mye du kan få med for de pengene du kan bruke... Siden du ikke har noen personlig formening om hvilket merke du liker best, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så på DSLR, leste jeg at pentax-bilder ofte trengte litt mer etterredigering, da bildene var mer "blasse" en f.eks. Olympus sine. Stemmer dette?

Tja og nei

Absolutt nei fordi Pentax-bilder absolutt ikke er blasse, og heller ikke overmettede farger.

Men, Pentax farge innstillinger fra fabrikk er ikke spott on, fargene kommer frem som varmere og skarpere en faktiske forhold...

Jeg personlig elsker resultatet som kommer fra kamera, varme kraftfulle bilder som jeg ikke føler jeg trenger å etterbehandle...

Liiker man ikke fargetemperaturen er det lett å endre på..

Grunnen til at jeg ikke valgte Olympus var pga Olympus sin bildebrikke er 1/3 i størrelse av Andre dSLR kamera, noe som gjør ISOstøy til et reelt problem, og hovedgrunnen til at jeg ønsket dSLR var for å slippe ISOstøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget fornøyd med mitt Canon EOS 450D. Er bildestabilisator på objektivet som følger med (hvis man kjøper kit'et). Meget brukervennlig, betraktelig mer enn Nikon synes jeg og jeg har prøvd en god del forskjellige speilreflekskameraer nå siden jeg går på fotolinje. Synes at kameraet tar veldig gode bilder så lenge jeg som står bak kameraet vet å bruke innstillingene riktig og tar hensyn til lys og omgivelser ;) Synes at kameraet er lett å bruke, jeg er veldig, veldig forelsket i den store og gode skjermen som kameraet har. Kameraet har også en Live View-funksjon.

Var litt info ihvertfall, men alt dette kan du enkelt lese deg til på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

det jeg ønsker av et kamera:

*God kvalitet på bildene.

*At man kan ta serie bilder(vet ikke om det heter noe spessielt jeg :blush: liksom sånn at man kan ta flere bilder pr. sek :))

*At kvaliteten er bra i fart også. f.eks. hvis man skal ta bilder av hunder i AG :D

*At det er brukervennlig.

Hvordan er Canon EOS 450D?

er egentlig ganske sikker på at dette er det jeg vil ha..

men vil liksom høre hva dere som har det synes om det, og ikke bare lese om det på nettet der de selger dem liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått i en fotobutikk og prøvd å holde i alle kameraene i den aktuelle prisklassen. Alle kameraene har god bildekvalitet, men ikke alle passer dine hender! Et kamera du ikke liker å holde i vil ikke bli brukt.

Det er mitt råd. EOS-kameraene er ikke akkurat kjent for å ha spesielt godt grep, men jeg har hørt at 450d er litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...