Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi som blir sunnere!


Mirai

Recommended Posts

Må si meg enig med tuppetroll her. Å være sunn handler ikke bare om å kutte fett nei, men det handler faktisk blant annet om å ikke innta mer kalorier enn man forbrenner og i så henseende er ikke peanøtter det beste - og iallefall ikke for mennesker som allerede kanskje hadde trengt en vektredusering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 219
  • Created
  • Siste svar

Jeg skjønner framdeles ikke maset om fett og kalorier. For meg er ubehandlede peanøtter fra naturen og dermed sunt (med mindre de er dyrket i forurenset jord og sprøytet med kjemikalier).

Er det ikke utrolig kjipt å leve et liv hvor man teller kalorier?

Å i stedet være sunn i matveien og unne seg noe godt i ny og ne.... DET må jo være sunnt både for psyken og kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger 40 min hver dag + at jeg sykler fram og tilbake til skolen (8 km) Er det nok trening? Skal snart begynne på treningssenter igjen også, må trene styrke.

Hva spiser dere i løpet av en dag?

Jeg spiser:

Frokost: en posjon Fitness med melk

Lunsj: salat. Varierer med lettyoughurt og grove rundstykker + frukt og vann

Middag: det som er. Fisk, kylling, grønnsaker osv. Vann

Kvelds: brødskive og en frukt/grønnsak. Melk/vann

Jeg må slutte å drikke brus og spise godis. Iallfall kutte ned til en dag i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner framdeles ikke maset om fett og kalorier. For meg er ubehandlede peanøtter fra naturen og dermed sunt (med mindre de er dyrket i forurenset jord og sprøytet med kjemikalier).

Da har vi tydeligvis totalt forskjellige begreper om sunn mat. For meg er ubehandlede råvarer fra naturen økologisk mat, og ikke nødvendigvis sunt på andre måter enn at det ikke er tilsatt kunstige stoffer i et laboratorium. Det er ikke den sunnhetsdelen jeg tenker mest på, for å si det sånn.

Er det ikke utrolig kjipt å leve et liv hvor man teller kalorier?

Du har aldri vært i en situasjon der du har måttet gå ned i vekt, gjetter jeg? Det er uansett ganske stor forskjell på det å telle kalorier, og det å styre unna mat som er veldig energitett, og gir veldig lite metthet utenom i store mengder. For noen som prøver å gå ned i vekt bør man absolutt "telle kalorier" - det gjør det mye lettere å vite hvor mye man må bevege seg for å kompensere for det man putter inn...

Uansett er det å ha et sunt kosthold, satt sammen av riktig mengde fett, proteiner og karbohydrater viktig for alle i alle vektklasser - et svingende blodsukker gir lite energi og ustabilt humør, samtidig som du trenger karbohydrater for å yte i fysisk trening og bevegelse, og proteiner for å bygge nye celler. Den letteste måten å finne ut hva du får i deg er å lese på pakningen, rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med tuppetroll her. Å være sunn handler ikke bare om å kutte fett nei, men det handler faktisk blant annet om å ikke innta mer kalorier enn man forbrenner og i så henseende er ikke peanøtter det beste - og iallefall ikke for mennesker som allerede kanskje hadde trengt en vektredusering.

Ja... Men igjen... Den sunnheten som du snakker om, er for folk som har noen kilo for mye. Det kan være HELT motsatt for folk som trenger å legge på seg!

Kanskje jeg skulle lært meg å like peanøtter? Det er jo kanskje en god idè uansett, mtp på energien som er i dem? Jeg trenger virkelig energi flere ganger om dagen... Hvis 100g pianøtter løser det problemet tror jeg jammen at jeg skal bli pianøtt-misbruker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Men igjen... Den sunnheten som du snakker om, er for folk som har noen kilo for mye. Det kan være HELT motsatt for folk som trenger å legge på seg!

Ikke sant, og det var det jeg prøvde å si- sunt er ikke nødvendigvis sunt- for en person som er svært underernært er jo selvsagt peanutter sunt; med mye energi og mye OK fett. For et menneske som trenger å gå ned i vekt vil peanutter være ugunstig/usunt, fordi de, med sitt høye energinivå, vil kunne hindre vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - jeg har ikke sagt at det ikke finnes enkelte gode sider ved peanøtter. Men nå var da dette engang en tråd som handlet om å bli sunnere - og matvarer som består av 50% fett, det er bare ikke sunt...

Da er det søkt for deg. For meg er det ikke det. Og de aller fleste vil faktisk se fett og kalori-inntak som en relativt viktig del av det å bli sunnere.

Må si meg enig med tuppetroll her. Å være sunn handler ikke bare om å kutte fett nei, men det handler faktisk blant annet om å ikke innta mer kalorier enn man forbrenner og i så henseende er ikke peanøtter det beste - og iallefall ikke for mennesker som allerede kanskje hadde trengt en vektredusering.

Jeg tar meg den friheten at jeg siterer førstinnlegget igjen jeg:

Jeg har allerede startet min bedre livsstil, for en uke siden. Nå er det slutt på ferdigmat 5 ganger i uka!

Første skritt på min vei var å rett og slett bli mer bevisst på alt som puttes i munnen. Brus har jeg sluttet å drikke! Det var faktisk ikke så vanskelig. Så spiser jeg flere "måltider" enn jeg gjorde før, frokost når jeg kommer på jobben, og så f. eks en brødskive/rugsprø knekkebrød i pausene, eller banan/eple.. Har lest på iform.no at det er godt med sånn naturell Kesam med forskjellig gøy-saft oppi, så det skal jeg teste ut snart.

Antall kilo er ikke det viktigste for meg, det er mer hvordan kroppen ser ut og om buksene passer :P Nekter å kjøpe meg nye bukser, skal heller få de trangeste til å passe igjen!

Ellers skal jeg få tak i litt bedre utstyr enn halsbånd, og starte å jogge med Mona. Vi har elendig kondis begge to :closedeyes:

Så tenkte denne tråden kunne være litt inspirasjon og motivasjon for hverandre. Om noen sliter med å slutte å drikke brus f. eks, så skal jeg gjerne gi applaus om du klarer en uke uten :)

Så vidt jeg kan se, så står det ingenting der om at tråden handler om slanking spesifikt? Eller er det liksom sånn at det å bli sunnere, må være å bli slankere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg den friheten at jeg siterer førstinnlegget igjen jeg:

Så vidt jeg kan se, så står det ingenting der om at tråden handler om slanking spesifikt? Eller er det liksom sånn at det å bli sunnere, må være å bli slankere? :)

Nå var vel ikke denne tråden kun for IW vel?

Veldig ofte begynner folk å tenke på å leve sunt først når de føler at buksene blir trangere, og det er nok helt sikkert saken for en del av dem som har svart i tråden her. Når noen løper rundt og sier at peanøtter er fine greier, synes jeg det er greit å nevne at man - dersom man har lett for å legge på seg - ikke bør ha for mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikke denne tråden kun for IW vel?

Veldig ofte begynner folk å tenke på å leve sunt først når de føler at buksene blir trangere, og det er nok helt sikkert saken for en del av dem som har svart i tråden her. Når noen løper rundt og sier at peanøtter er fine greier, synes jeg det er greit å nevne at man - dersom man har lett for å legge på seg - ikke bør ha for mye av det.

hehe - Og ironien er vel at hele peanøtt-diskusjonen kom igang fordi at det vissnok er så usunt at man ikke burde tenke tanken på å spise det engang? Har ikke sagt at man MÅ spise peanøtter jeg, eller at man går ned i vekt av det - men at det er usunt har jeg vel kanskje argumentert forholdsvis greit for at det ikke nødvendigvis er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden handler sunnhet IKKE om vekt. Jeg kjenner flere som er tynne som streker, men overhodet ikke er sunne, og også motsatt (altså store, men allikevel sunne).

Og man skal faktisk ha i seg en del fett for å ha ett variert OG sunt kosthold, og da er det jo langt bedre å ta dette fettet fra feks nøtter i stedet for feks meieriprodukter...

Jeg selv har høyt kolestereol, og har blitt anbefalt å spise nøtter... Helst mandler, en neve om dagen. Fettet i nøtter er kolesterolsenkende (som 2ne har sitert flere ganger) og det er vel liten tvil om at det er lite sunt å ha høyt kolesterol eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikke denne tråden kun for IW vel?

Veldig ofte begynner folk å tenke på å leve sunt først når de føler at buksene blir trangere, og det er nok helt sikkert saken for en del av dem som har svart i tråden her. Når noen løper rundt og sier at peanøtter er fine greier, synes jeg det er greit å nevne at man - dersom man har lett for å legge på seg - ikke bør ha for mye av det.

hehe - Og ironien er vel at hele peanøtt-diskusjonen kom igang fordi at det vissnok er så usunt at man ikke burde tenke tanken på å spise det engang? Har ikke sagt at man MÅ spise peanøtter jeg, eller at man går ned i vekt av det - men at det er usunt har jeg vel kanskje argumentert forholdsvis greit for at det ikke nødvendigvis er?

Hvordan diskusjonen kom i gang er meg revnende likegyldig. Hvor ser du at jeg har skrevet at det er så usunt at man ikke burde tenke tanken på å spise det? Når først x antall mennesker beskriver nøtter som den store redningen for sunnhet på jord synes jeg det er bra at noen OPPLYSER om at man skal være FORSIKTIG med nøtter DERSOM man er OVERVEKTIG og forsøker å PASSE VEKTA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli ganske lei av å diskutere peanøtter nå, egentlig..

Hvordan diskusjonen kom i gang er meg revnende likegyldig. Hvor ser du at jeg har skrevet at det er så usunt at man ikke burde tenke tanken på å spise det? Når først x antall mennesker beskriver nøtter som den store redningen for sunnhet på jord synes jeg det er bra at noen OPPLYSER om at man skal være FORSIKTIG med nøtter DERSOM man er OVERVEKTIG og forsøker å PASSE VEKTA.

Det var ikke X antall mennesker som beskriver nøtter som den store redningen for sunnhet på jord, og jeg sa ikke at DU hadde skrevet at det er så usunt at man ikke burde tenke tanken på å spise det, det startet vel sånn omtrent her:

Peanøtter er ikke veldig sunt nei, det inneholder faktisk ca. 100-200 kcal mer per 100 gram enn sjokolade..

Og vi har vel fastslått nå at til tross for sitt høye antall kcal så er peanøtter sunnere enn sjokolade? At det til og med for NOEN - som f.eks de med høyt kolestrol, som er like usunt som overvekt, som man kan "lide av" SELV om man er tynn - kan være SUNT å spise peanøtter?

Så kan vi jo spørre igjen om tråden er KUN for de som vil NED I VEKT? Og om det å leve sunt, KUN er å telle kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har eg allerede trykket i meg 2 kindersjokolader. Men det er kun fordi vi har fått studentpakken (jippi) og eg sitter med gørrkjedelig java programmering. :)

Ellers har vi holdt oss til mat hver 3-4 time de siste 2 dagene, og spist minimalt med sukker. Har dog spist cashewnøtter, naaaam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli ganske lei av å diskutere peanøtter nå, egentlig..

Så kan vi jo spørre igjen om tråden er KUN for de som vil NED I VEKT? Og om det å leve sunt, KUN er å telle kcal?

Ja, you and me both. Klarer ikke å la være likevel for jeg blir så sur når folk ikke orker å se en sak fra to sider men står hardnakket på sitt for å ikke innrømme at det de sier ikke er hele sannheten. :)

Nei, tråden er ikke KUN for de som vil NED I VEKT, men OGSÅ for dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, you and me both. Klarer ikke å la være likevel for jeg blir så sur når folk ikke orker å se en sak fra to sider men står hardnakket på sitt for å ikke innrømme at det de sier ikke er hele sannheten. :)

Nei, tråden er ikke KUN for de som vil NED I VEKT, men OGSÅ for dem. :)

Av en eller annen grunn, så føler jeg at du skyter litt bom nå - det var først prat om hvor inn i granskauen usunt peanøtter var, ikke omvendt. Det ble også fra mitt første innlegg av nevnt hvor mange kcal det er i peanøtter, så det var ikke noe forsøk på å kamuflere det som neste superslankekur - poenget mitt er og var at til tross for at det ikke er slankemat, så er ikke peanøtter nødvendigvis usunt. Men by all means - drit i å spise peanøtter, det er ikke værre enn som så :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn, så føler jeg at du skyter litt bom nå - det var først prat om hvor inn i granskauen usunt peanøtter var, ikke omvendt. Det ble også fra mitt første innlegg av nevnt hvor mange kcal det er i peanøtter, så det var ikke noe forsøk på å kamuflere det som neste superslankekur - poenget mitt er og var at til tross for at det ikke er slankemat, så er ikke peanøtter nødvendigvis usunt. Men by all means - drit i å spise peanøtter, det er ikke værre enn som så :rolleyes:

Æsj, nå ble jeg drittlei. Jeg sa min mening i saken og du qoutet meg, noe jeg svarte tilbake på. Bare glem det. Du må bare spise så mye peanøtter du vil for min del, bare ikke klag her når klærne ikke passer.

Jeg har forøvrig skeiet ut med en Cola i dag for å holde meg våken på kurs. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare spise så mye peanøtter du vil for min del, bare ikke klag her når klærne ikke passer.

Tja.. Jeg burde vel spise peanøtter, som har litt høyt kolestrol, men jeg er liksom ikke så innmari glad i sånt :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg burde vel spise peanøtter, som har litt høyt kolestrol, men jeg er liksom ikke så innmari glad i sånt :P

:P Hva er det da du maser etter?? :P

Fortsetter den fantastisk gode trenden med Fjordlandkjøttkaker til middag. Lite næring og masse fett. Kommer sikkert til å gå opp de 4,5 kiloene jeg nettopp har gått ned... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få en sunn forbrenning og gå ned i vekt om du trenger det:

*Spis når du er sulten, ikke vent.

*Spis noe du faktisk har lyst på, ikke tell kalorier i alt (men ikke trykk innpå med sjokolademuffins og kake til hvert måltid heller).

*Ta det med ro når du spiser (spis sakte), kos deg med maten og tygg den ordentlig.

*STOPP når du er mett.

Finito!

Det er ikke alltid lurt å kutte ut alt man har lyst på - da legger man bare opp til nederlag. Det er ikke noe galt i å spise noe annet enn gulrøtter og salat - så lenge man har et variert kosthold. Spiser man når man er sulten, og stopper når man er mett (kjenn godt etter), øker man forbrenningen, og man unngår å spise for mye fordi man er skrubbsulten.

Husk at økt fysisk aktivitet øker næringsbehovet - du trenger mer mat den dagen du drar på sykkeltur enn den dagen du ligger på sofaen. Og husk at kroppen liker litt sukker og fett etter styrketrening.

Jeg er helt enig i at et kaloritellende liv ikke er spesielt lystbetont, mulig det kan føre til en sunnere (slankere) kropp, men sunt for sinnet kan det ikke være. Har man en del kilo for mye er det denne berømte face-it-dietten; spis mindre, tren mer (men du trenger fortsatt ikke telle kalorier).

Forresten tror jeg konklusjonen om peanøtter er at de er sunne, men kaloririke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...