Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagte (eller uplanlagte) blandinger


Lola Pagola

Recommended Posts

Merkelig at et hundelesikon skriver så missvisende :ahappy: Kan man også skrive at engelsk setter og irsk setter er samme rase bare forskjellig farge da eller? :lol:

Nå har ikke jeg akkurat satt meg inn i hvordan westien oppstod, men de to setterne som du refererer til er ikke så nærmt beslektet med hverandre som de to nevnte terrierrasene. Det var ikke sånn at det plutselig dukket opp røde valper i engelsk setterkull eller noe - det finner jeg i så fall ingen ting om. De to setterrasene har ikke en gang samme opprinnelsesland. Synes det ble et for dårlig sammenligningsgrunnlag her.

Og hva er det som er så misvisende? At man skriver historien sånn som den er, eller er det bare tull at de første westiene ble født i cairnkull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Her kan heldige oss kjøpe oss miniatyrblandinger til en billig penge, og som de sier på nettsiden: "Ship any puppy to your airport for $195"! http://www.petcitypets.com/pups4sale.html Så greit og lettvindt med internetthandel! Kjøp hund uten å forlate stua, sendes hjem til deg med et tastetrykk! :rolleyes:

Ellers er jo denne blandingen ganske...spesiell? Jeg tror det må være en engelsk bulldog blandet med ei sjøku! Visstnok skal det væe en "miniature english bulldog".

minibulldog.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det som er så misvisende? At man skriver historien sånn som den er, eller er det bare tull at de første westiene ble født i cairnkull?

Det er misvisende når det er skrevet på en måte som får folk til å tro at westie er det samme som en hvit cairn.. Hadde det vært en hvit cairn, så hadde det ikke vært to separate raser i dag.. Jeg betviler ikke at de første westiene kommer fra cairnkull, men det blir feil å skrive det på den måten at folk kan tolke det som om dette fremdeles gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan heldige oss kjøpe oss miniatyrblandinger til en billig penge, og som de sier på nettsiden: "Ship any puppy to your airport for $195"! http://www.petcitypets.com/pups4sale.html Så greit og lettvindt med internetthandel! Kjøp hund uten å forlate stua, sendes hjem til deg med et tastetrykk! :rolleyes:

Jeg har fått inntrykk av at dette er ganske vanlig i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den schäfer-chihuahua-blandingen var fæl. Kjeven så helt rar ut.

Historikk

I likhet med cairn- og sky terrier stammer west highland white terrieren fra de gamle skotske jaktterriere. Enkelte mener at opprinnelsen til rasen var hvite cairn terriere. De fleste skotske oppdrettere var lite begeistret for den hvite fargen, og de ønsket at en jaktterrier skulle gå i ett med naturen.

Det står nå: ''Enkelte mener at opprinnelsen til rasen var hvite cairn terriere''

Ikke alle altså.

De er nok litt så forskjellige i rase beskrivelsen også :ahappy:

Første Linje

Westien er rett og slett en hvit Cairn

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ja det så ut som en skikkelig dæsj weimaraner :lol: Liker så godt weimaranere, det er noe med de store ørene. Nydelige. Truls også :ahappy:

Takk, ja han er skikkelig pen. Vi skulle gjerne visst hva han er blanding av, han er litt liten, 50cm og 19 kg omtrent. Min bror som har han, men han er litt min og, siden det var jeg som skaffa han den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt grusomt! Lurer på om den får til å gå i det hele tatt. Sånn det ser ut på bildet ser det liksom ut som den må slepe seg fremover på frampotene... :console:

Er dere sikre på at den står i det hele tatt? For all del, jeg syns ikke det var et pent syn, men jeg syns det ser ut som om den holder på å reise seg ellernosånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke om bikkja står, sitter eller ligger, men synes det ser spesielt ut uansett hva den nå gjør. Og hvis du ser på labbene får jeg inntrykk av at hunden er altfor tung for seg selv.

Tviler ikke på at det er en upraktisk og "hemmende" hund for seg selv, ville bare påpeke at det er tvilsomt at den må slepe bakbeina etter seg når den går, da hadde den jo skrapet frem store kjøttsår og det som værre er. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at det er en upraktisk og "hemmende" hund for seg selv, ville bare påpeke at det er tvilsomt at den må slepe bakbeina etter seg når den går, da hadde den jo skrapet frem store kjøttsår og det som værre er. :console:

Altså, jeg tror jo ikke bikkja må slepe beina etter seg når den går, jeg regner med at folk har vett nok til ikke å holde så skada hunder. Jeg bare sier at det ser sånn ut på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange raser jeg kunne tenkt meg å se blandet. :console: Rottweiler og greyhound feks.

På denne siden er det et bilde av en veldig vakker greyhound/dogo argentino, i hvert fall:

http://home.swipnet.se/starcastle/star/rar...ch/lurcher.html

Her har du en :wub: Penny 9 år gammel sto det :cry:

LurcherPhotoPenny.JPG

Hmm... for meg ser det pga. ansiktshåret mer ut som en whippet/bearded collie-blanding - de er også mer vanlige i Storbritannia (tror borderen kan bli litt i overkant spesialisert og intens for bruk i lurcher-avlen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... for meg ser det pga. ansiktshåret mer ut som en whippet/bearded collie-blanding - de er også mer vanlige i Storbritannia (tror borderen kan bli litt i overkant spesialisert og intens for bruk i lurcher-avlen).

Er nå i hvertfall det som står på den siden :console:

http://www.dogbreedinfo.com/lurcher.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå i hvertfall det som står på den siden :console:

http://www.dogbreedinfo.com/lurcher.htm

Ja, det tviler jeg ikke på, men lurchere som er så tydelig elsket som Penny er ofte rescues i Storbritannia, og det er ikke heeelt sikkert at slike opplysninger alltid stemmer. Har aldri sett en hund etter foreldre med glatte fjes ha hårete ansikt, det er nok et dominant gen - men man skal jo aldri si aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...