Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder

Zoey

Recommended Posts

Takk for tips Siri :icon_confused: Bra å høre at det blir bedre hehe. Blir litt svett ja, men med tålmodighet går alt. Syns det var litt annerledes enn jeg har vært vandt med, så måtte bare høre. Er jo vandt til å holde i og styre som jeg vil med hunden, så det ble litt uvandt med en annen som ikke "tåler" å bli tatt i. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 345
  • Created
  • Siste svar
Vet du hva Lotta, dette blir for dumt. Hvor mange har peiling på rasene dem uttaler seg om her inne?

Dette er en morro tråd!

Øhh, en morotråd? For meg ser det ut som en tråd hvor folk ønsker tilbakemeldinger på oppstillingsbildene sine - og da formoder jeg at dem som svarer mener at de har noe å bidra med? Så feil kan man ta.

Forøvrig behøver man ikke å ha peiling på rase for å vite forskjellen på overarm og skulder - såpass anatomikunnskaper burde enhver hundeoppdretter, som deg, f eks, ha...

Om ingen skulle uttalt seg om noen raser som dem ikke var satt inn i så hadde ikke denne tråden finnes. Jeg hadde heller aldri fått ett svar på min egen rase. Å skrive slik som du gjør det skremmer rett og slett livskitten ut av dem som er nye og gjerne vil svare i slike tråder.

Man kan faktisk være ny her inne og likevel vite noe om hund. At man ikke svarer eller uttaler seg om ting man ikke har greie på er vel ikke noe tap for verden?

Og om du kan så mye så hvorfor svarer du ikke på spørsmål på dem rasene du kan istedet for å hakke på dem som faktisk engasjerer seg og?

Antagelig fordi jeg er dritlei av å se folk uttale seg i hytt og gevær om ting de overhode ikke vet pøkk om.

Og igjen - grunnleggende anatomikunnskaper er IKKE raseavhengige. Hode, skulder, kne og tå er det samme det, enten man ser på en kelpi eller en chihuahua... Det samme er prinsippene for hva som skjer med utseende til en hund når man stiller den opp - poenget er bare at ulike raser skal se forskjellige ut...

Kanskje du heller skulle benyttet den kunnskapen du har til å fortelle folk hva som er riktig istedet for å å fortelle hva som er feil? Det pleier normalt være langt mer engasjerende og kunnskapsgivende for tilhørerene.

Who cares?

Takk for meg...

Værsågod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_9165.jpg

Tekla 1år gammel, fant ikke noe nyere :icon_confused:

Alderen stemmer i hvertfall :cry: Midt i perioden hvor alt kanskje ikke passer 100% sammen, hehe. Men oppstillingen var ikke så værst den altså :)

post-5252-1236595780_thumb.jpg

Dette er Kita. Er ikke helt i mål enda med denne treningen, men det nermer seg noe iallefall :icon_redface:

Jeg vill kanskje stått en anelse lenger fra hunden. Syntes både helheten (at du ikke står klistra i fronten på hunden) blir bedre, og så syntes jeg overkroppen blir litt mindre strukket oppover. Men det er jo en smakssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Forøvrig behøver man ikke å ha peiling på rase for å vite forskjellen på overarm og skulder - såpass anatomikunnskaper burde enhver hundeoppdretter, som deg, f eks, ha...

Vet ikke om du prøver si at jeg er en dårlig oppdretter jeg?

Men kom tilbake med den teorien din den dagen også enhver oppdretter skal vite noe om terskler, bruksegenskaper, hva en skudd fast hund er, jakt lyst, sosial hund, en hund det "bor mye i", hvordan lese en MH test osv.

For noen oppdretter kommer andre egenskaper forann det perfekt yttre også..

Man kan faktisk være ny her inne og likevel vite noe om hund. At man ikke svarer eller uttaler seg om ting man ikke har greie på er vel ikke noe tap for verden?

Fortsatt så stilte jeg ett spørsmål OM hunden var framskutt. Jeg sa ikke den var det. Hvordan forventer du at folk skal lære uten å spørre? Jeg bare lurer jeg?

Antagelig fordi jeg er dritlei av å se folk uttale seg i hytt og gevær om ting de overhode ikke vet pøkk om.

Og igjen - grunnleggende anatomikunnskaper er IKKE raseavhengige. Hode, skulder, kne og tå er det samme det, enten man ser på en kelpi eller en chihuahua... Det samme er prinsippene for hva som skjer med utseende til en hund når man stiller den opp - poenget er bare at ulike raser skal se forskjellige ut...

Neimen sier du det? Kanskje du også ikke burde uttale deg om raser du ikke klarer skrive navnet til? Som feks Australsk Kelpie?

Og ja, jeg klarer faktisk se forsjell på om hunden har ett dårlig bryst eller ikke, selv om jeg ikke klarer si at skulderen er framskutt eller ikke. Men feil ser jeg like fullt.

Who cares?

Jeg, for jeg er faktisk intresse av å lære. Men folk med ovenfra og nedholdning som sitter på kunnskaper er noe av det værste jeg vet. Da går kjapt en hel generasjon med kunnskap bort.

Men det gjør vel ikke noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slutter vi å hakke på hverandre, og går tilbake til å snakke om oppstillingsbildene i tråden. Er det noe dere føler for å snakke nærmere om, ta det på PM.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen stemmer i hvertfall :) Midt i perioden hvor alt kanskje ikke passer 100% sammen, hehe. Men oppstillingen var ikke så værst den altså :cry:

Jeg vill kanskje stått en anelse lenger fra hunden. Syntes både helheten (at du ikke står klistra i fronten på hunden) blir bedre, og så syntes jeg overkroppen blir litt mindre strukket oppover. Men det er jo en smakssak :)

Tusen takk for tilbakemeldingen :D

Har sett det selv, hadde vært mye bedre om jeg hadde tatt et godt steg bak...

Skal jeg prøve å få til neste gang :D Men mulig jeg får helt blackout i ringen neste gang også... :icon_confused:

Er så plagsomt det der, kan alt så godt, også detter absolutt alt ut i det jeg entrer ringen... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilder av valpisen min 11 uker :) prøver å stille ho opp, men aldri stilt hund :icon_confused: tror ho synes det var litt kjedelig å stå stille sånn :cry: men blei da noen så som så bilder :)

Ser at bakbeina er litt for langt under ho, men jeg får ho ikke til å stå stille hvis de er lenger bak...

SDC10295.JPG

Uff vanskelig detta her :icon_redface: særlig med bakbeina og med hode litt mer opp, UTEN at ho skal gå framover eller vri seg :D

SDC10292.JPG

Bakbeina vell mye under seg, og nakken er jo helt vridd :D

SDC10294.JPG

kommenter gjerne bildene, selv om de ikke er helt bra:P

tror det blir MYE trening framover da vi skal stille på stangehallen;)

tar gjerne imot gode råd for å lære henne til å stå som jeg vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig bilde, med en lite samarbeidsvillig gutt..

019.JPG

synes han står helt knall på dette bildet. muligen litt langt bak med bak bena og da heller han ned bak, men ellers veldig stram og fin. viser seg godt på bildet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal være 90grader... :icon_redface:

Målet er vel noe så firkantet som slike linjer...

Rake bein, rak rygg...

Jeg synes det er lettere å få til slikt ute i friluft når hunden er mer med og har fått "varmet opp" så det kommer mer naturlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke hun ser særlig mye laver ut forran, hvis du sammenligner manke og kryss. men du kan flytte bena lengre bak for å få vekk svaien og plassere bakbena innunder henne så vinklene blir rette. litt vanskelig å forklare men... prøv en gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder også "Fri oppstilling"... Synes det er mye penere på store raser (personlig)

Det er som sakt bare valpen du har der, perfeksjonismen er ikke nøye enda, bare jobb med å gjøre det til en vane og en kommando, godbiter og morro.!

Hun er ikke ferdig utviklet, så ting henger ikke helt sammen med lengder på føtter osv, så en valp kan ikke få til en "perfekt" stå. (uten at jeg vet om det er noe spesiell stå med rasen din...)

Shaping...

Når dere er ute å hun tilfeldigvis står pent sier du "Stå", etterhvert så kan man begynne å trene på dette "Stå" kobles med å stille seg opp...

Om hunden i utstillingsringen ikke stiller seg opp bra på første forsøk så er det bare å ta noen skritt å ta en ny stå...

Har aldri vært inne å flyttet på føtter og hale å hals dill å dall til Decoy, fungerer bra for oss...

(Streker opp i Photoshop... )

(På dette bildet er han ganske så understillt da (føttene under kroppen), men er bare mens vi ventet på tur...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...