Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder


Zoey

Recommended Posts

Jeg syns hundene mine står fint til å være på utstilling 1 gang pr år UTEN noen som helst utstillingstrening :

treff085em2.jpg

saraogjaneiringendy3.jpg

Men så klart.. de står jo ikke riktig og jeg er heller ikke noe flink til å stille de, men det er jo kun for moroskyld og da tar vi det ikke så høytidlig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar
Ja sånn som hun er oppstilt så er hun nok "bananhund" :P Prøv å ikke ta så langt frem den høgre bakfoten for hunden blir ikke strekt ut da, men får i stedet bøy på ryggen.

Legger ved et bilde av Alexis så ser du forskjellen på bakbeina.

alexis_standaugust.jpg

Takk for tips :happy: Sliter med å stokke stankelbeina hennes, stresset skikkelig for å få frambeina 90 grader på det bildet. Men du ser jo, hun er ikke banan på avataren. Uff, det er MYE som skal klaffe. Men til min unnskyldning så har jeg ingen schäfermennesker rundt meg til å hjelpe, bare belgerfolk :D

(Du får komme og hjelpe meg en dag, tenker jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :happy: Sliter med å stokke stankelbeina hennes, stresset skikkelig for å få frambeina 90 grader på det bildet. Men du ser jo, hun er ikke banan på avataren. Uff, det er MYE som skal klaffe. Men til min unnskyldning så har jeg ingen schäfermennesker rundt meg til å hjelpe, bare belgerfolk :D

(Du får komme og hjelpe meg en dag, tenker jeg)

Om du bor i nærheten av Haugesund så er det bare å sende meg en PM, vi trener fleire ganger i uken så hjelp skal du få. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i nærheten av Haugesund så er det bare å sende meg en PM, vi trener fleire ganger i uken så hjelp skal du få. :D

Bor (snart) på Bjoa jeg. Så kan sende deg en PM når jeg kommer hjem fra ferie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å belønne for at hun bare står stille, Og så begynner du og ta på beina, og belønne når dette går bra. Det er viktig å huske at man må belønne for like små ting som det man gjør i lydighet o.l på begynnelsen!

Så krever du sakte mer og mer, flytter på bina, belønner, flytter beina og krever at hunden skal bli stående før du belønner, Og vips, så kan man stille de opp, og de blir stående :D

Jeg sliter litt med min, for hun setter fremmbena litt for langt frem, og det jeg gjør med henne er at jeg stiller henne opp, Ser ann fremmbena før jeg stiller bakbena. Står hun riktig framme, stiller jeg bakbena riktig direkte, men om hun står med fremmbena for langt frem, så stiller jeg bakbena litt "mindre bakover" (håper du skjønner hva jeg mener) For så å ta en godbit og lede henne fremmover med den, sånn at hun "lener" seg litt fremmover og blir stående korrekt, og belønner når hun står sånn!

Har jobbet med dette litt nå, og hun stiller seg bedre selv, og hun blir stående riktig når jeg har rettet på henne=)

Det skal jeg prøve :P Jeg har gjort sånn noenlunde det du sier her, men jeg har gått altfor fort frem.. Er nok litt utålmodig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg prøve :D Jeg har gjort sånn noenlunde det du sier her, men jeg har gått altfor fort frem.. Er nok litt utålmodig..

Hadde en tendens til å være litt utålmodig i begynnelsen jeg også.. Litt fordi jeg tenkte at "utstilling kan da ikke være så vanskelig" Men den kamelen måtte jeg svelge med hud og hår, for det er jammen MYE finjustering, og så lite som skal til for at hunden skal se råbra ut, og like lite somskal til for at den ser ut som en dass..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie: Bare å låne bilder :P

Synne: Nå har jeg vært på et par rottisutstillinger etterhvert, og de skal strekkes mer enn et du har gjort. De skal strekke seg så mye at de nesten må ta et skritt etter det jeg har forstått. Så lær henne å stå i ro med bakbena, og få henne til å strekke seg fremover :P

(Har null peiling på rottis og utstilling, men bare en teori etter det jeg har sett på de utstillingene jeg har vært på :P).

aExtra.jpg

Dette er vel det beste jeg har av Extra. Jeg ser jo at frembena burde vært på linje. Men er det noen som har andre råd? Og evt. kan si noe om hvordan hun ser ut til å være belger? (jada, det er ikke den vakreste blomsten :P ) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vi jobba litt til, hvis vi ser bort fra sporlina som hadde vikla seg inn i føttene :D (den lå faktisk løs på bakken, men satte seg så klart fast i en pinne som også lå på bakken) (bemerk halen som har begynt å senke seg!)

DSCF5937-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vi jobba litt til, hvis vi ser bort fra sporlina som hadde vikla seg inn i føttene :D (den lå faktisk løs på bakken, men satte seg så klart fast i en pinne som også lå på bakken) (bemerk halen som har begynt å senke seg!)

DSCF5937-1.jpg

Prøv å stille frambeina meir rett ned, ikkje med potene vridd utover. Og ikkje slett så brei mellom bakbeina. Skal heller ikkje strekke seg så langt frem med hodet. Se på bildet så ser du at han blir lang og flat fra skuldrene og til og med hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vi jobba litt til, hvis vi ser bort fra sporlina som hadde vikla seg inn i føttene ;) (den lå faktisk løs på bakken, men satte seg så klart fast i en pinne som også lå på bakken) (bemerk halen som har begynt å senke seg!)

DSCF5937-1.jpg

Samle bakbeina for mer ryddig uttrykk og bedre vinkler. Prøv også å "samle" fronten litt bena med litt avstand og overkroppen litt mer oppover - ikke fremover som nå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For en fullstendig utstillingsuvitende person som meg, hvordan burde hunden min stå på utstilling? Her er et bilde jeg tok av ham på fjellet i går. Han stod tilfeldigvis slik, og ble ikke stilt opp. Blir han slaktet om han står slik som dette på en utstilling? Bør bakbenene være lengre frem? Eller skal benene ikke være så parallelle som dette? Jeg bare spør, for jeg kan ingen ting :D

IMG_8638f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vi jobba litt til, hvis vi ser bort fra sporlina som hadde vikla seg inn i føttene :D (den lå faktisk løs på bakken, men satte seg så klart fast i en pinne som også lå på bakken) (bemerk halen som har begynt å senke seg!)

*klippet bilde*

En labrador bør fristilles og stilles ut med retrieverkobbel - og da kan det være greit å trene med det også, så slipper man å få sporliner rundt beina osv. Dessuten - hvis man skulle få til det perfekte oppstillingsbildet er det utrolig irriterende om det blir ødelagt av et rødt halsbånd.

Når det gjelder selve oppstillinga bør du få bakbeina parallelle. Hasene (dvs nederste delen av bakbeina) bør være 90 grader i forhold til underlaget - da kommer vinklene best fram, og oppstillinga blir også best i forhold til å vise fram hofter, kryss og rygglinje på riktig måte.

Fronten: Frambeina bør stå tettere og en bitteliten aning lenger fram (type 2 cm). Nå blir hele uttrykket veldig framoverlent, så det er bedre om du får henne til å "bare stå der" i stedet for å lene seg framover - da ser skuldre, nakke og hode bedre ut. Samtidig bør hun jo ha hodet litt oppover, men ikke for mye...

For en fullstendig utstillingsuvitende person som meg, hvordan burde hunden min stå på utstilling? Her er et bilde jeg tok av ham på fjellet i går. Han stod tilfeldigvis slik, og ble ikke stilt opp. Blir han slaktet om han står slik som dette på en utstilling? Bør bakbenene være lengre frem? Eller skal benene ikke være så parallelle som dette? Jeg bare spør, for jeg kan ingen ting :D

*klippet bilde*

Hode og front ser bra ut - eventuelt kunne du ha satt frambeina en cm eller to lengre bak. Bakbeina bør stå litt lengre fram, særlig det nærmest kamera, eventuelt kan du gjerne sette dem litt lengre fra hverandre. Da kommer vinklene litt bedre fram. ;) Om du får opp halen hans er det også veldig fint.

Hiver meg på jeg også ...

*klippet bilde*

Jeg vet at hun strekker hode litt opp, og det fikser vi lett med en god-bit.

Men sånn ellers ???

Beina nærmest kamera ser veldig bra ut, så om du hadde fått det andre frambeinet og det andre bakbeinet parallelle med de nærmest kameraet hadde det blitt vesentlig bedre. Det ser ut som om hun er en aning høy bak - skal rasen være sånn? Hvis ikke fins det triks du kan bruke for å prøve å skjule det litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hva syns dere Belgerfolk om dette bildet? :P

(han står i nedoverbakke).

Hva med å stille han opp på flatt underlag, der han tross alt skal stå på en utstilling, så slipper man å tenke på om nedoverbakken gjør noe med overlinjen, vinklene eller det ene eller det andre. Skjønner ikke helt vitsen med å ta bilde av en hund i nedoverbakke? :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_4165-1.jpg

Se helt borti fra den elendige kvaliteten på bildet (var rusk på linsa som mamsen ikke så) + det anstrengte trynet mitt ;)

Jeg er egentlig ganske fornøyd med selve oppstillinga da det har tatt meg en god stund i det hele tatt å få det dyret der til å ville stå og så får å la meg "holde opp" halen hans til at han nå mer eller mindre holder den selv. Vi prøver nå å gå helt fra at jeg hjelper han til at han fristilles helt. Han er flink til å stå av seg selv, men å holde halen samtidig er visst litt vanskelig til tider men han blir bedre og bedre på det området. Mange kan nok mene at siden rasestandarden sier at de ofte legger ned halen i hvile at man dermed ikke behøver å få dem til å ha halen opp skjønner jeg, men det ser innmari mye bedre ut når de har halen oppe så det så :lol:

En spesifikk ting som jeg lurer litt på er om noen har noen tips til hvordan jeg kan få ham til å se ut som han har mer benhøyde enn han innehar pr. dags dato. Altså ikke at jeg skal sette inn skruer i beina hans eller noe sånt, men bare hvordan få ham til å "heve" seg litt opp av seg selv om dere skjønner =P Og alt annet som dere vil bemerke kom med det, for jeg ser jo ikke småkluss så godt på min egen hund.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...