Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Cavalita. Hmmm, har sett en del ganger på dette bildet, og jeg syns det er søtt, men jeg syns både hund og unge ser så... hmm, åssen si dette rett da "ustelt" ut, og det trekker ned for min del.. og at begge ser mer enn bare "triste" ut liksom...

nei, jeg vet ikke. Fint bilde, men det er liksom NOE som gjør at jeg ikke liker det helt.

Jeg synes at det er det litt "ustelte" og triste som gjør bildet til Cavalita så flott jeg. Vakkert!

Selv liker jeg det nederste bildet veldig godt, men hvorfor vites ikke :|

Jeg likte også det bildet godt. Ser ut som en kollisjon av vakker natur og himmel med rå grafitti. Spesielt :D

En svartbak(tror jeg?).

Det må ha vært vanskelig å ta. Nydelig bilde.

Edit: Jeg har forresten ett bilde liggende av Babypus.

Er det noe jeg kunne gjort for å forbedre dette? Må nevne at det er tatt med mobilkamera :frantics:

SnJanuar2008032-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToneS: Jeg syntes hode bildet av hesten/ponnien(?) var fint :frantics:

Takk..! Hesten ja..

Det tredje bildet ditt syns jeg hadde blitt tøft hvis den hesterumpa ikke hadde vært der.. :o

ToneS: Jeg syns bilde nr 1 var finest! Bakgrunnen ble for rotete på nr 2 syns jeg.

Og hestebildet... Kanskje klippet det så øyet ikke er helt i senter... det ble liksom litt rart. Men ellers fint bilde ;)

Ja, jeg syns det var finest jeg også, takk :|

Tok ett til bildet, men bare med øye mer i sentrum.. :D Hvem var finest?

3279a4ab.jpg

Jeg syns det første er finest, for der er hele blesset med og div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder:

b4b7b0dc.jpg

bildene ble finne, men det blir litt rotet og se på når horosonten ikke er rett :D

Vis du retter opp horisonten, blir bildet myye bedre!

her er horisonten rett

b4b7b0dc.jpg

Og her har jeg gjordt bildet litt lysere!

b4b7b0dc-1.jpg

Lykke til!

edit;

her erhorisonten rett også!

22.jpg

Kanskje dette var finere siden det ikke har en forstyrende bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine bilder her folkens, men bare to små ting ift bilder.

- Speilreflekskameraer tar gode bilder. Men en av hovedforskjellene mellom vanlige digitalkameraer og speilrefleks er at DSLR'en ikke prossesserer bildet inne i kameraet. Ergo - de vanlige kameraene leverer bilder som er mer ferdig redigert enn DSLR'en gjør. Alle bilder fra speilrefleks bør innom et bilderedigeringsprogram for å få det ultimate ut av bildet. Ikke for å manipulere, men for en lett oppskarping, fargejustering og for å gi det riktig størrelse.

- Landskapsbilder uten rett horisont er ikke bra. Rett opp horisonten, enten før du tar bildet eller i photoshop når du redigerer bildet.

Da blir det sikkert enda mer flotte bilder her i bildekritikken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fine bilder her folkens, men bare to små ting ift bilder.

- Speilreflekskameraer tar gode bilder. Men en av hovedforskjellene mellom vanlige digitalkameraer og speilrefleks er at DSLR'en ikke prossesserer bildet inne i kameraet. Ergo - de vanlige kameraene leverer bilder som er mer ferdig redigert enn DSLR'en gjør. Alle bilder fra speilrefleks bør innom et bilderedigeringsprogram for å få det ultimate ut av bildet. Ikke for å manipulere, men for en lett oppskarping, fargejustering og for å gi det riktig størrelse.

- Landskapsbilder uten rett horisont er ikke bra. Rett opp horisonten, enten før du tar bildet eller i photoshop når du redigerer bildet.

Da blir det sikkert enda mer flotte bilder her i bildekritikken :D

Jeg henger meg på Tuppe her, de aller fleste bilder har godt av en liten "omgang" i Photoshop eller lignende :o. Som jeg har nevnt før ett eller annet sted, så kan et middels bra bilde bli riktig bra dersom man jobber litt med det i et bildebehandlingsprogram. En skjev horisont KAN være en stilig effekt, men som regel - når det gjelder naturbilder, så er skjeve horisonter fy-fy :o.

Man kan også gjøre mye med beskjæring av bildene, og "det gyldne snitt" er jo en regel som har noe for seg, dvs at hovedmotivet kanskje gjør seg bedre om det ikke er helt midtstilt (dog er det enkelte ting som GJØR seg midtstilt selvsagt, men mange bilder blir enda bedre om det ikke er det).

Bildene under har gått gjennom ganske kraftig redigering... For det første måtte jeg beskjære bildet rimelig mye, da objektivet jeg brukte (105 mm) bidro til at jeg ikke kom nært nok til å få det utsnittet jeg ønsket meg (jeg kunne jo gått uti vannet for å komme nærmere selvsagt, men det er IGLER der, nemlig.. hehehe). Lysmåleren på kameraet var heller ikke helt på min side, så da jeg eksponerte bildet riktig i forhold til lysmåleren, så ble bildet egentlig veldig lyst og fargeløst (litt vanskelige lysforhold med motlys gjennom skyer ned på et litt mørkt vann). Jeg gikk derfor inn i raw-fila (jeg tok bildet i raw-format for å kunne justere slike feil) og reduserte eksponeringskompensasjonen ganske mye, slik at bildet ble kraftig undereksponert (dette kunne jeg selvsagt gjort der ute på location også, men jeg synes det er litt lettere å kontrollere det i etterkant på PC'n). Jeg synes selv jeg da fikk fram mye dypere og klarere farger i bildet enn den opprinnelige fila viste. Etter å ha gjort dette, klonet jeg bort noen støvkorn som lå på vannet og forstyrret den ellers rene bakgrunnen.

2008-07-08-Vannlilje01.jpg

2008-07-08-Vannlilje07.jpg

Jeg vet ikke om jeg har lykkes helt, men synes de ble rimelig bra, utgangspunktet tatt i betraktning (og det var IKKE spesielt tiltalende må jeg innrømme ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Slik som du, som redigerer "en del" på bildene.. som du nevner over her. Kan du ikke legge ut orginalene av de bildene der, om du fortsatt har dem, så vi kan se forskjellen? Da ser man jo faktisk litt hvor bra et evnt håpløst bilde KAN bli også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er et kjempe fint bilde Tone S, men kanskje litt kjedelig å se på? Men det kan man gjøre en del med hvis man har photoshop. :o

Hva da foreksempel? :D:o

bildene ble finne, men det blir litt rotet og se på når horosonten ikke er rett ;)

Vis du retter opp horisonten, blir bildet myye bedre!

Kanskje dette var finere siden det ikke har en forstyrende bakgrunn?

Takk ;)

Bare jeg hadde photoshop...... Hvor kan jeg skaffe det? Hvor mye koster det? Noen som vet..? :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Slik som du, som redigerer "en del" på bildene.. som du nevner over her. Kan du ikke legge ut orginalene av de bildene der, om du fortsatt har dem, så vi kan se forskjellen? Da ser man jo faktisk litt hvor bra et evnt håpløst bilde KAN bli også.

Ja, jeg tenkte på at jeg skulle gjøre det, men jeg sitter på jobb *kremt* :D og har ikke tilgang til min harddisk hjemme da :o. Skal se om jeg finner fram noe i kveld :o. Nå er jo ikke jeg noen kløpper i Photoshop, men med enkle midler kan man iallefall gjøre en del ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen, Bilde nr. 2:

Likte dette bildet kjempegodt! Fine farger og fra en spesiell vinkel. Morsomt. Dessverre litt mye støy. Tillot meg å prøve å redigere noe av det bort:

hest.jpg

(Bare si ifra om jeg skal fjerne det)

Edit:

Jeg vil gjerne ha kritikk på dette bildet:

fint.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Ønsker tilbakemelding på dette bildet.

2008_0606_bade.jpg

Bildet er ikke "fargemanipulert", men litt beskåret og redusert størrelse.

Og jeg venter fortsatt på tilbakemeldinger på det bildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det ble mye bedre nå. Takker og bukker :ahappy:

Grunnen til at det ble så kvadratisk var at det skulle ut på hjemmesiden og der er det ikke så stor plass til avlange bilder. Jeg legger ved det slik det egentlig var beskåret:

2008_0606_bade_0009.jpg

Har justert fargene litt pådet bildet. Pelsen til den blonde hoffen ble litt for mye rød i det andre her som var redigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...