Gå til innhold
Hundesonen.no

Mari vurderer valp


Mari

Recommended Posts

  • Svar 407
  • Created
  • Siste svar
Hva med olde english bulldog?

Nei. En god del sykdom på de, selv om oppdretterne ikke vil innrømme det. Pluss at så mange av de er veldig ufunksjonelt bygd. Dessuten blir de fort i 30-40 kilos klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Etter både mail, pm og flere innlegg her, legger jeg meg flat. Jeg blandet pinscher og dvergpinscher. Unnskyld. :lol:

Takk.

Nå er ikke jeg noen traver på pinscherutstillinger, men jeg pleier å prøve å få med meg flest mulig pinschertreff. Og det er ikke mye leven på de hundene der, enda det ofte er mange av dem. Noen dp-er kan ikke holde kjeft, men der varierer det mye, har jeg inntrykk av. Tror faktisk aldri jeg har møtt en pinscher som har bjeffet mye. Har møtt et par som har vært usikre og/eller litt tøffe i kjeften mot andre, men det hører til unntaktene.

Pinscher brukes til lydighet, agility, bruks, spor, et par redningshunder er det vel i klubben, osv. Veldig fine og allsidige hunder. Men noe bullehund er de nå ikke, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt O.T: *Kremt* Definer lite. .. Mitt inntrykk er at de slipper lite pels utenom røytetiden, men når det står på som verst røyter de mye. Min blir omtrent naken når hun er ferdig med røytinga, og da er det mye pels som forsvinner.

Altså..De jeg kjenner (groenendael og en terv) røyter ca en uke to ganger i året. Det er helt kuli selv om det kommer "litt" den uka. Det er f.eks ikke mer hår inne der enn daglig HELE ÅRET hos goldendamen til venninnen min :lol: Derfor sier jeg "lite".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Foreslo dalmatiner, men så var det noen som hadde sagt det først:)

De veier litt over 20 kg da, 24-31 alt etter som kjønn, men er jo uansett ikke tunge hunder. Kan brukes til det meste, og å gå løs med dem er ikke noe problem, lite jaktinnstinkt.

Nå er jo min dalmatiner bare 10 uker gammel da, så praktisk erfaring mangler jeg :lol:

Gordon setter da?

Eller, den er kanskje litt for "forvirret" for din smak. Hadde en, verdens beste hund:) Men umulig å gå løs med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tilfredestille alle ønsker som er oppgitt til en ev. ny hund er vel nærmest umulig. Forøvrig enig med tipset ang. Ent. Senenhund, den skal iallefall jf. rasbeskrivelse etc. tilfredstille alle dine ønsker utenom vekta (hannhunder kan vel komme oppi 30 kg.) Pinscher er jo nevnt og kan være en god kandidat. Ser forøvrig ikke noe i veien for at du velger en hund med et vist jaktinsintk heller, en del av de er svært lydhøre og omgjengelige- også jf. at du nevner at du har mulighet til å gi dem en del aktivisering. En kandidat kan da vere Breton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså..De jeg kjenner (groenendael og en terv) røyter ca en uke to ganger i året. Det er helt kuli selv om det kommer "litt" den uka. Det er f.eks ikke mer hår inne der enn daglig HELE ÅRET hos goldendamen til venninnen min :lol: Derfor sier jeg "lite".

Min tispe røyter jevnt og trutt i røyteperioden - masse pels i hvertfall 2-3 uker, litt mindre hvis jeg er flink til å gre ut underull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei mari

Hva med em Pumi eller Puli??? kanskje en mudi? De høres jo akkurat midt i blinken ut litt anderledes hunder som ikke er det "vanlig" men passer perfekt til rasebeskrivelsen din! Spesiellt Pumi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei mari

Hva med em Pumi eller Puli??? kanskje en mudi? De høres jo akkurat midt i blinken ut litt anderledes hunder som ikke er det "vanlig" men passer perfekt til rasebeskrivelsen din! Spesiellt Pumi...

Varsko! Alt for mye lyd ift ønskene til Mari. Veldig, veldig lav terskel for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Nja en pumi bjeffer ikke all verden det er ikke mere lyd i de en i en helt vanlig annen gjeterhund.

Det har det ihvertfall vært i begge de to jeg har trent med, og eierne sa begge at det var rasetypisk. Det er artige hunder altså, for all del, men jeg syns man skal være ærlige med at de har lav bjeffeterskel. Det står i de fleste beskrivelser av rasen også.

Edit:

En glad, nysgjerrig og spontan hund. Pumien kan være høylydt, og har et bra vaktinnstinkt.
http://www.fretos.com/pumi.html

en skikkelig vakthund vil den bjeffe høyt og kontinuerlig, men den kan læres til å bjeffe bare et par ganger hvis det er noe.

http://www.cadar.net/index.php?option=com_...3&Itemid=30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det ihvertfall vært i begge de to jeg har trent med, og eierne sa begge at det var rasetypisk. Det er artige hunder altså, for all del, men jeg syns man skal være ærlige med at de har lav bjeffeterskel. Det står i de fleste beskrivelser av rasen også.

Edit:

http://www.fretos.com/pumi.html

http://www.cadar.net/index.php?option=com_...3&Itemid=30

jeg er æ'rlig men kanjse min terskel for bjeffing er anderledes jeg er oppdretter av yorkshire terrier og det er en rase jeg ALDRI ville ha anbefalt for folk som ønsker seg en hund som ikke skall bjeffe. Så kanskje det er det. som sagt jeg er vandt med både pumi og puli. Puli er mere bjeffete en pumi. Men for meg virker de som hvilken som helst gjeterhund hverken mere eller mindre. Og i hvertfall i forhold til min rase. Selv om mine hunder som er en skikelig gneldre rase aldri bjeffer inne! Det har jo også en god del med oppdragelse å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sykdom på staff legger jeg ved litt informasjon fra Sverige:

Jeg er medlem av SSBTK.net, og i den forbindelse får jeg Staffetten i posten noen ganger i året.

I nyeste nummer kan man lese litt sykdomsstatistikk, og jeg blir overrasket over hva slags sykdommer det er mye av..

Det oppdretterne fokuserer veldig på er jo L2-Hga, HC, PHPV, ihvertfall er dette mitt inntrykk..

Da overrasker det meg at i Sverige har man øyenlyst 166 hunder, og kun 2 hunder er det funnet feil på.. 1 har PHPV, og en har Näthinneveck, som de sier.

L2-Hga er det sjekket for på mange hunder, og av de som er sjekket er resultatet, som man kan se er det altså et problem som er nærmest ikke-eksisterende! Ingen som er rammet, og kun 14 som er bærere av de som er testet.

L2-Hga: 197

Clear: 183

Carrier: 14

HC derimot er statistikken ganske rå på, 131 er testet TOTALT i Sverige, og alle er Clear!

Så kommer vi til det som er verre, nemlig HD

HD er jo noe de fleste oppdretterne her i landet avler på, ut fra hva jeg har forstått.

ca 60% av alle som ble røntget i fjor hadde HD.. Det er mye!

Hva gjelder AD er tallet bedre, der er 76% fri.

Ellers kan man nevne at det kom til hele 609 nye staffer i Sverige i fjor, hvorav 30 var import.

Det var totalt 109 svenske kull fordelt på 73 hanner og 105 tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet er noe jeg vurderer. Men den ble satt litt ned på lista da jeg hører av rasefolk at det begynner å bli så som så med gemyttet. At jeg burde importere fra utlandet isåfall. Også at det begynner å poppe opp autoimmun sykdom på de.

Jeg er usikker, men det kommer fra kilder jeg stoler på.

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Miriam*

Jeg er også veldig usikker på dine kilder angående dette. Driver ett lite oppdrett av rasen whippet. ( har pr. idag 4 stk) og er aktiv både på utstilling og Lure Coursing og dette er ting jeg enda ikke har fått med med. Det som "Kan"ligge på linjer er ganespalting ( men valpen dør gjerne i løpet av de 2 første levedøgnene så det vil ingen valpekjøper merke) også er det testikkelmangel. Ellers så er min erfaring med whippet at det er en meget frisk rase.

Hva med å lete frem en whippet av veddeløpslinjer?

http://www.quixand.com/champs.html (riktignok amerikansk da...)

Så kan du jo prøve på løp eller lure coursing i stedet...

Man trenger da ikke veddeløps linjer for å drive med løp eller Lure Coursing. ER fult mulig å finne gode Lurecoursing hunder her i Norge.

Ta en titt her: http://picasaweb.google.com/JanErikSandbaek

Bilder av masse flotte mynder som løper LC. Faktisk så er det slik at for å få det INT. CH på LC så man man har min 2x 2.premie på utstilling

Det er en super gøyal sport. Hundene blir som "villdyr"når de får på seg munnkurven og står foran plastik remsen hahah

Løp/coursing vet jeg ikke helt om jeg er interessert i. For det første er det jo ikke så mye aktivisering sånn til hverdags, hundene skal visst ikke løpe for ofte heller. Og siden jeg aller helst ønsker å ha hunden mye løs, ønsker jeg ikke stimulere jaktlysten for mye heller. Men jeg har inntrykk av at Whippet er en hund som kan brukes til litt av hvert. Selv om de kanskje aldri når toppen.

Fortsett gjerne!

Takk for tilliten, IW! You know me loves you. :lol:

Nei det er sant det:-) LC krever ikke så mye aktivisering til hverdags, men det hjelper veldig at hunden er i topp form noe den bør være da dette er ekstrem sport. Så for å få en god Coursing hund så kreves det god fysisk form på hunden.

De fleste som trener LC idag har selvsagt sine hunder løse i hverdagen dersom dette er mulig. ( Nå er det jo båndtvang osv) Mine har hele tiden øyekontakt med meg, selv når de racer mot hverandre så vet de hvor jeg er.. Og innkalling er 0 problem.

Det finnes mange fordeler med whippet. Jeg var tidligere aktiv med agility og whippet skulle jeg ikke ha, slike "pinglete skjelvende hunder" kunne de ha for seg selv.

Så min "rase" ble Collie. Dette var lettrente hunder som elsket å jobbe. Men etter å ha fått ei whippet tispe i hus ( skulle bare passe henne ett par uker) så må jeg si at jeg er hel omvendt.

Jeg har svelget ordene og bedt 100 x om unnskyldning, skal aldri si det mer heheh

Eneste er at jeg synes vel kanskje at Hannene er litt bedre enn tispene ( men nå er jeg UTROLIG glad i hanner uansett dah) Men de er mer "hardføre" når det gjelder vær og vind enn hva tispene kan være. Tisper er som tisper flest ( er en grunn til at BITCH er ett negativt ord sier jeg hehe) de er jo gjerne PMS osv..

Det finnes lite aggressivitet på rasen. Jeg blir like overrasket hver gang jeg hører om en whippet som er aggressiv... Jeg tror de blir mye mistolket.. De har ett forferdelig merkelig lekesett - som for andre kan se og høres ut som at de er aggressiv. Når mine setter igang så tror folk at de dreper hverandre.. Men de har aldri skadet hverandre. Er hos dyrlegen kun for vaksiner.

Har 2 gutter i alderen 4 og 2 år.. ( ja også en saluki hanne på 1 år da)Disse 3 hannene er verdens beste venner. Når vi kjører bil så ligger de alltid i samme bur.. ( dette turde jeg ikke å gjøre da jeg hadde 2 collie gutter) De har aldri vært i slåsskamp, det unngår de ( tenker da mot andre hunder) de er sammen hele tiden, og jeg må si jeg blir veeldig overrasket dersom det skulle bli noe bråk i mellom de. De spiser også av samme matskål!

Jeg kan vel skrive side opp og side ned om hvor gla jeg har blitt av denne rasen. Og jeg anbefaler den på det varmeste til alle jeg møter. For enklere hund tror jeg man kan lete lenge etter.

Man kan bruke de til alt.. eller man kan bare ha de som selskaps hund. De er ekstremt sosiale overfor sine eiere og barn. Og går supert sammen med andre dyr. Det er få mennesker man skremmer når man kommer med ett koppel whippet.

Men har man planer om elite lydighet eller andre vanlige bruks sporter så bør man se på en annen rase. Men å drive med bruks sporter for gøy og konkurrere uten planer om landslag så er det fult mulig.

Det som er mest negativt om rasen er at man fort kan få fler...

PS dersom noen er interessert i så Lure coursing så er det trening på Bjerke travbane i dag fra kl 10

ps 2: Bodde du i Re kommune? jeg bor i skotselv så dersom du har lyst og mulighet så må du gjerne ta kontakt så kan du få hilse på mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurer på Lapske eller AH så send en liten pip til LBL, hun har begge rasene :( Ellers er det godt å se at du er "i farta" igjen :lol:

Nå ljuger du Marianne :( Jeg har aldri hatt AH, jeg har SH, kan ikke sammenlignes. Og lapsk regner med Mari har avskrevet for lenge siden siden de kan finne på å lage lyd..

Finn deg en bullehund du Mari! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurer på Lapske eller AH så send en liten pip til LBL, hun har begge rasene :( Ellers er det godt å se at du er "i farta" igjen :lol:

Hilde har siberian henne, ikke AH :( Men hun har da trent (og konkurert) med sine siberians i alt fra LP til AG så da bør i hvertfall ikke AH være rent umulig å trene... Eller, det spørs vel på individet... Jeg ville vurdert AH om jeg var Mari, men så er jeg håpløst svak for polare "raser" :D

Langhåret... Er ikke så begeistret for langhåret. De er vel avhengig av å børstes skulle jeg tro? De er vakre å se på, spesielt Groenendael (rawr!), men jeg klarer bare ikke se for meg at de passer for meg? Uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det.

Hey! Hovedgrunnen til at jeg har belger er faktisk mangelen på pelsstell OG røyting! Lokulf røyter en gang i året (august), resten av året er det så vidt det faller noen fjoner her og der. Børste gjør vi maks en gang i måneden og det tar toppen to minutter. Jeg har hatt korthårede, ruhårede, semi - langhårede (toller, retriever) og langhårede hunder og jeg kan med hånda på hjertet si at langhårsbelgeren er den rasen jeg har hatt som krever absolutt minst pelsstell og støvsuging. Det finnes jo alltids noen som krever mer, men hele poenget med pelskvaliteten er at den skal være vedlikeholdsfri..

Om de passer for deg avhenger av om du liker å ha en rase som er oppmerksom på deg og alt annet hele tiden.. de er fryktelig "våkne" om du skjønner..Loke går ikke å snuser rundt i byen som andre hunder, han kikker på livet han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...