Gå til innhold
Hundesonen.no

Stoler du 100% på hunden din?


Guest Vicky

Recommended Posts

Javel, unnskyld.

Men jeg mener at hva slags kontakt en har med hunden også kommer an på hvordan en trener. Hunder har forskjellige grunner til å følge eieren sin. Jeg mener jeg har og vil få god kontakt med hunden så lenge hun veit hun oppnår ros og godbit av det, men samtidig vet hun at det ikke er rom for noe TULL under treningen. Da avbryter og overser jeg. Jeg tar ikke tak i øret hennes eller noe for å få henne til å holde kontakten med meg i stedet for å tulle. Så kontakten opprettholdes ved at enten følger hun med og gjør som jeg sier, ellers kan hun tulle på bakken og kjede seg alene :D

Men så lenge det blir dratt frem eksempler fra mitt hundehold, eller ting fra andre diskusjoner kommer jeg til å fortsette å svare på det. F.eks det med at Mona puttet hele hodet ned i godteskåla kommer av at det ikke har noen konsekvenser for henne. Uansett hvilken måte en trener på.. Men hun puttet hodet nedi fordi hun ikke regner med å bli straffet for det. Og det syns jeg er tålelig greit, det er min egen feil som ikke fulgte bedre med :)

Det er ikke lenge siden du var helt tilhenger av nordenstam. Og da var ikke klikktertrening noe. Så du har vært der du også.

Jeg også. Jeg har "tatt" Pito mange ganger. Men jeg har som deg- funnet ut at man kommer mye lengre uten. Men man MÅ huske at hunder er helt forskjellige akkurat som mennesker! For Pito og Mona kan klikkertrening være den absolutte treningsmetoden. men for Vicky er det kanskje nordenstam som er best.

Jeg ORKER ikke flere nordenstam/klikker diskusjoner. en kommer ingen vei likevel. La folk trene slik som DE mener er best og som passer DERES hund.

Men så lenge det blir dratt frem eksempler fra mitt hundehold, eller ting fra andre diskusjoner kommer jeg til å fortsette å svare på det

Ja selvfølgelig! Det er jo bare rett og rimelig det. Akkurat som at Astrid svarer på det dere skriver om hennes hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Det er ikke lenge siden du var helt tilhenger av nordenstam. Og da var ikke klikktertrening noe. Så du har vært der du også.

Jeg også. Jeg har "tatt" Pito mange ganger. Men jeg har som deg- funnet ut at man kommer mye lengre uten. Men man MÅ huske at hunder er helt forskjellige akkurat som mennesker! For Pito og Mona kan klikkertrening være den absolutte treningsmetoden. men for Vicky er det kanskje nordenstam som er best.

Jeg ORKER ikke flere nordenstam/klikker diskusjoner. en kommer ingen vei likevel. La folk trene slik som DE mener er best og som passer DERES hund.

Ja selvfølgelig! Det er jo bare rett og rimelig det. Akkurat som at Astrid svarer på det dere skriver om hennes hund.

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> Skikkelig applaus for Jeampi!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fortsetter vi det vi egentlig skulle diskutere her...

Når føler dere at dere har mest kontakt med hunden? Har dere noen gang opplevd at hunden har vært den eneste i verden som forstår deg??

Det har hvertfall jeg.. i agilityen viser hun så stor glede at jeg blir helt overveldet... og når alt er trist og jeg er alene kommer hun med den våte snuten og dytter meg opp igjen.... Vicky er den eneste som alltid har vært der uansett hva :) er så utrolig glad i henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fortsetter vi det vi egentlig skulle diskutere her...

Når føler dere at dere har mest kontakt med hunden? Har dere noen gang opplevd at hunden har vært den eneste i verden som forstår deg??

Det har hvertfall jeg.. i agilityen viser hun så stor glede at jeg blir helt overveldet... og når alt er trist og jeg er alene kommer hun med den våte snuten og dytter meg opp igjen.... Vicky er den eneste som alltid har vært der uansett hva :) er så utrolig glad i henne...

Pito er utrolig flink på agility for hun stikker aldri ut av banen for å hilse på hester eller andre hunder. (vi trener på en ridebane med hester som står i andre båser rundtomkring) det hender at hun setter nesa ned for hun luktet en god lukt men da sier jeg bare "Pito her" og så kommer hun som et lyn :D Så jeg stoler på henne sånn sett.

Men jeg vet at hun kan plutselig får det for seg at det var noe mye mer morro en annen plass. Det er noe jeg aldri kan forutse :D

Ang trøst så trodde jeg aldri noe spesielt på at hundene kunne skjønne at man var trist. Helt til en dag for lenge siden så satt je gi trappen og gråt og var bare lei av alt. Ingenting gikk "min vei"..da ser jeg at den lille hårdotten min kommer gående hopper opp på to og lener forlabbene på knærne mine. og ser på meg med de mest trøstende øynene jeg har sett i mitt liv. De øynene sier mer en tusen ord og de kommer hver gang jeg er lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lenge siden du var helt tilhenger av nordenstam. Og da var ikke klikktertrening noe. Så du har vært der du også.

Jeg også. Jeg har "tatt" Pito mange ganger. Men jeg har som deg- funnet ut at man kommer mye lengre uten. Men man MÅ huske at hunder er helt forskjellige akkurat som mennesker! For Pito og Mona kan klikkertrening være den absolutte treningsmetoden. men for Vicky er det kanskje nordenstam som er best.

Jeg ORKER ikke flere nordenstam/klikker diskusjoner. en kommer ingen vei likevel. La folk trene slik som DE mener er best og som passer DERES hund.

Grunnen til at jeg var tilhenger av Nordenstam var fordi jeg ikke visste bedre, det var det eneste jeg visste om :D Nå er jeg mer belest, og sitter inne med mer kunnskap. Jeg liker mye innenfor Nordenstam, og mye innenfor klikkertrening. Jeg misliker ingen av treningsmetodene, bare så det er sagt! :) Men DELER av metodene er jeg usikker på om jeg syns har noe for seg.

Jeg har funnet en bedre løsning på ting enn å ta hunden min. Uansett om det hadde funket å ta henne, så følte ikke jeg meg vel med å gjøre det. Men jeg skal ikke snakke noe mer om det :D

Astrid: Hehe.. Mona er såpass ung enda at jeg har ikke opplevd hennes forståelse for meg enda. Men jeg håper det kommer, og at jeg på en måte får det samme forholdet til henne en dag som du føler at du og Vicky har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg var tilhenger av Nordenstam var fordi jeg ikke visste bedre, det var det eneste jeg visste om :D Nå er jeg mer belest, og sitter inne med mer kunnskap. Jeg liker mye innenfor Nordenstam, og mye innenfor klikkertrening. Jeg misliker ingen av treningsmetodene, bare så det er sagt! :) Men DELER av metodene er jeg usikker på om jeg syns har noe for seg.

Jeg har funnet en bedre løsning på ting enn å ta hunden min. Uansett om det hadde funket å ta henne, så følte ikke jeg meg vel med å gjøre det. Men jeg skal ikke snakke noe mer om det ;)

Astrid: Hehe.. Mona er såpass ung enda at jeg har ikke opplevd hennes forståelse for meg enda. Men jeg håper det kommer, og at jeg på en måte får det samme forholdet til henne en dag som du føler at du og Vicky har :D

Det er flott at du har funnet en treningsmetode som passer for deg og din hund. Det er det som betyr noe!

Men det er også viktig å ikke være fordomsfull. Man kommer ingen vei med det og man får det bare slengt tilbake i trynet før eller siden.

Mona er ung og hun virker utrolig flink til å være så liten. Så det skal du ha all kredit for! =D> Men å si at du likte nordenstam fordi at du ikke "visste bedre" syns jeg er litt feil. For du har selv sittet og diskutert hvor bra nordenstam var her på hundesonen. Så du visste hva klikkertrening var.

Men whatevvah :wink: Klikkertrening passer for min hund,det passer for wesminister sin hund det passer for din hund det passer for andre sine hunder. Men slett ikke alle :D Og det er eieren som kjenner hunden sin best og derfor skal de få velge treningsmetoder uten å bli trykt ned i skiten bare fordi at klikkere/nordenstammere er i flertall :D Man må kunne diskutere på en saklig måte og holde seg til temaet i topicen :wink:

Som dette inlegget slett ikke gjorde :oops: :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du har funnet en treningsmetode som passer for deg og din hund. Det er det som betyr noe!

Men det er også viktig å ikke være fordomsfull. Man kommer ingen vei med det og man får det bare slengt tilbake i trynet før eller siden.

Mona er ung og hun virker utrolig flink til å være så liten. Så det skal du ha all kredit for! =D> Men å si at du likte nordenstam fordi at du ikke "visste bedre" syns jeg er litt feil. For du har selv sittet og diskutert hvor bra nordenstam var her på hundesonen. Så du visste hva klikkertrening var.

Men whatevvah :wink: Klikkertrening passer for min hund,det passer for wesminister sin hund det passer for din hund det passer for andre sine hunder. Men slett ikke alle :) Og det er eieren som kjenner hunden sin best og derfor skal de få velge treningsmetoder uten å bli trykt ned i skiten bare fordi at klikkere/nordenstammere er i flertall :D Man må kunne diskutere på en saklig måte og holde seg til temaet i topicen :wink:

Takk. Jeg er imponert over at du har en pomeranian i agility jeg :D Sjeldent å se.

Ok, for å gjøre oss ferdig med vår lille diskusjon her da:

Jeg har ikke så mange fordommer mot forskjellige treningsmetoder, jeg er ikke en person som dømmer uten å ha NOE kunnskap innabords ;) Det har jeg nemlig erfart etter å ha lest om både klikkertrening og Nordenstam. Og jeg prøver seriøst ikke å slenge dritt om noen/noe altså. Det sier jeg helt ærlig. Noen ting er jeg uenig i, og da argumenterer jeg mot det. Håper ikke folk tar det personlig, for jeg ser på dette som et diskusjonsforum og ikke så mye annet.

Ja, jeg brukte kanskje feil ord for å si hvorfor jeg regnet Nordenstam som den beste treningsmetoden..hmm.. Det jeg mente var at det var det eneste jeg hadde kjennskap til! :D ble det bedre? Hihi. Det eneste jeg trodde om klikkertrening var at det var pølsedressur og at det ikke hadde noe for seg fordi klikkertrenere kunne da umulig kreve noe av hundene sine? Det var det jeg trodde. Jeg syntes klikkertrening var idiotisk! Hvor dum kunne man være liksom! Men nå vet jeg at det slettes ikke er sånn. Klikkertrening er bra! Det fungerer. Jeg tror ikke det har noen funksjon for meg og Mona å trene 100 % klikker, men jeg bruker noe av det i hverdagen. Jeg tror ikke det har noen effekt å trene 100 % Nordenstam, men jeg bruker deler av det også i hverdagen. Og det fungerer bra, virker det som!

Før likte jeg bare Nordenstam. Nå liker jeg klikker OG Nordenstam! Så jeg har ikke noe imot Nordenstam selv om folk kanskje tror det. Problemet mitt er vel kanskje at jeg liker begge deler. Da er Astrid den eneste jeg liksom kan diskutere ordentlig med :P Og jeg skjønner da at det kan virke som at jeg er ute etter henne siden hun da er den eneste jeg diskuterer med.

You see? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting er jeg uenig i, og da argumenterer jeg mot det. Håper ikke folk tar det personlig, for jeg ser på dette som et diskusjonsforum og ikke så mye annet.

Ja man argumenterer jo når man diskuterer :) Det er jo det som gjør det til en diskusjon. Jeg tar ikke slikt personlig fordi at jeg liker å diskutere. Og jeg tror ikke du tar det personligt heller :wink:

.Ja, jeg brukte kanskje feil ord for å si hvorfor jeg regnet Nordenstam som den beste treningsmetoden..hmm.. Det jeg mente var at det var det eneste jeg hadde kjennskap til! :D ble det bedre? Hihi.

Jepp! Slik er jeg også! Jeg kunne ikke masse om klikker og første gang jeg hørte om det så bare rulla jeg med øynene :roll:

. Jeg tror ikke det har noen funksjon for meg og Mona å trene 100 % klikker, men jeg bruker noe av det i hverdagen. Jeg tror ikke det har noen effekt å trene 100 % Nordenstam, men jeg bruker deler av det også i hverdagen. Og det fungerer bra, virker det som!

Jepp slik er det med oss også! NOen deler av nordenstam virker logiske andre ikke. Slik er det med klikker også :D

Da er Astrid den eneste jeg liksom kan diskutere ordentlig med :D Og jeg skjønner da at det kan virke som at jeg er ute etter henne siden hun da er den eneste jeg diskuterer med.

You see? :D

Jepp I c :wink:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. svar på spørsmålet: når føler du at du har best kontakt med hunden:

Tja det må vel være når vi er innendørs. Og når jeg har en godbit i hånden eller en leke :D hehe. Men utendørs er nok alt annet mer interessant enn meg. Bortsett fra om jeg har noe spennende i hånden. :) Jeg føler vel også at hvis det er no som skjer, feks reise og sånn, så ser jeg hvor mye jeg betyr for henne som leder. Hun søker trygghet og stoler på det jeg har henne med på. Hun er veldig oppmerksom på hvordan jeg er i forskejllige situasjoner, som hunden er usikker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. svar på spørsmålet: når føler du at du har best kontakt med hunden:  

Tja det må vel være når vi er innendørs. Og når jeg har en godbit i hånden eller en leke  :) hehe. Men utendørs er nok alt annet mer interessant enn meg. Bortsett fra om jeg har noe spennende i hånden. :D  Jeg føler vel også at hvis det er no som skjer, feks reise og sånn, så ser jeg hvor mye jeg betyr for henne som leder. Hun søker trygghet og stoler på det jeg har henne med på.  Hun er veldig oppmerksom på hvordan jeg er i forskejllige situasjoner, som hunden er usikker i.

ja, samme her... man merker at hunden søker trygghet hos deg når du reiser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at vicky har banket en hund på treningen som har drept en annen hund.

Hva er dette?

hvis det er den jeg tror du hinter til så er dette langt i fra sannheten for han har da aldri drept noen hund.

En må være litt forsiktig med hva en lagger ut her altså, for det er alltid noen som kjenner noen.

Jeg vet at hun hadde aldri behold den hunden om han hadde drept en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke der på den treningen hvor jeg trener nå, det var forresten en svensk hund. Jeg har ikke sagt noe om noe usant. Og Vicky har aldri BANKET en hund. Hun har sagt ifra på en ordentlig måte, og den andre hunden backet vekk :cry:

På trening hvor jeg trener nå har hun sagt ifra til fler hunder, men jeg mente ikke på treningen her i området liksom hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns også det blir feil å trene en valp veldig militært... selvsagt er ikke treningen kjempe alvorlig når den er liten, men jeg vil være konsekvent :cry: på den måten forstår hunden hvor den har meg, og hva jeg liker og hva jeg  ikke liker. Konsekvent ros er like viktig som straff :cry:

Ros er 10 ganger viktigere enn straff nå det er snakk om valper. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoler ikke på mine hunder...casper er ganske flink med inkallingen..speedy er kjempe flink hvis vi har trent litt først og han vet at det vanker lek, hårstrikk el nammiz når han kommer..

jeg hadde ikke lagt ett speedbarn på gulvet og satt meg i sofaen .,,

mener man aldri kan stole 110% på en hund.. en dag snapper det for den... (kanskje):cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått forståelse for at det var der nemlig så tror du bør si til noen der hvem du mener, for det er fler enn meg som trodde det.

Bare et tips!

oj!det er jammen en missforståelse. det er ikke noen hund i nærområdet... det er en (nesten helt aussie) den er blanding av en slags border collie blanding og aussie... jeg bor store deler av året i Polen fordi jeg har familie der, og da er alltid Vicky med. Jeg var å trente i den lokale klubben i Bydgoscz, det var der det skjedde. De som eier hunden er utrolig glad i den, så det er ikke lett å avlive den, og reglene der er annerledes. Ellers er det en veldig god hund.... Hadde det vært i Norge hadde den selvsagt vært avlivet for lengst. uff... fælt at folk tror det er noen i skien.. :cry: det er det jo aldeles ikke.... det er bare gode hunder her mener jeg... Håper du kan bringe det videre at det var ingen i Skien... huff... sånne missforståelser er ikke noe særlig.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...